Minns du modet?

Apropå saker som var bättre förut:
Kavajer! :love:
Har en rätt så knepig kroppsform med lång och rak överkropp, som för den skull inte är direkt smal, och därtill större byst. De flesta moderna kavajer kan enklast delas upp i två kategorier har jag märkt: De med rak passform som är anpassade för riktigt smala människor med långa armar. De med kurvig passform som är anpassade för kurviga människor med tydlig midja och kort överkropp. Kategori 1 kan jag sällan knäppa översta knappen på och de blir också oftast typ 50 m för långa i ärmarna. :grin: Kategori 2 å andra sidan sitter jättebra över bysten, men eftersom att jag inte har någon uttalad midja ser de ut som lampskärmar nedtill, och slutar inte sällan strax ovanför naveln. :grin:
Pikeur Diana och Pikeur Romina i storlek 76 (dvs. lång 38) är de "moderna" kavajer som suttit bäst på mig hittills. Alla knappar har gått att knäppa och de har varit tillräckligt långa utan att ärmarna blivit för långa. Helt enkelt så bra en kavaj kan sitta utan att för den skull ha en skräddad passform. Dessa är dock svarta och väldigt klassiska. På tävlingsbanan (utseendemässigt) är mitt motto "klassiskt stilfullt men med personlig prägel". Ur den synpunkten var ju dessa två kanske lite väl klassiska och vanliga.

Så i våras hade en ytligt bekant haft stallrensning på (tillsynes) rätt så "daterade" grejer, men som ändå var i väldigt fint skick, vilka hon hade lagt ut på div. FB-grupper. Även om priserna var låga, gick det milt uttryckt lite halvtrögt att sälja dessa. En av dessa saker var en ca. 20 år gammal kavaj av märket Victor Hugo som hon bara hade använt 1 gång. Den var jättefin, mörkt royalblå (såg alltså mörkblå ut även på håll!), med stilrena stora, släta guldknappar och guldpassopaler. I passformen såg den ut som Pikeur Romina, fast med raka fickor istället. Redan när jag såg annonsen första gången blev jag lite sugen på kavajen, men då den var i storlek vanlig 38, var jag osäker och tänkte att den skulle bli för kort. När jag hörde av mig till henne visade det sig dock att den blivit undanstoppad just pga. den var ohyggligt lång i kroppen (men inte ärmarna!) och hon övertygade mig om att den nog skulle sitta helt perfekt på mig. Sagt och gjort, fick köpa den för i princip bara vad frakten skulle kosta. Fick hem den och alltså herregud, den var ju som skräddad i passformen! :eek::love: Om mina Pikeurkavajer satt bra, var det ingenting emot denna! Därefter har jag hållit utkik på div. FB-grupper och Hästnet efter likadana i fler färger. Hittade i somras en likadan fast vinröd med guldfärgade knappar/passopaler, och fick igår hem en silvergrå med silverfärgade knappar/passopaler. :d:love: Dessa tre kavajer är verkligen "klassiskt stilfullt men med personlig prägel" personifierat i ett (3) klädesplagg! :love:

Kavajer oavsett är svårt att hitta om man inte är modell kort pinne.
Även fast jag slutat tävla så säljer jag aldrig mina som är 20+ år gamla. Testat allt. Dyrt också!
Tydligen ska inte sådana som jag rida enligt de flesta tillverkare.
Herrkavajer brukar inte ha så mycket extra för bröst.....

Ridbyxor går väl ganska bra att hitta men jackor är ju inte heller så lätt. Magtröjor blir de på mig!
NÄ! Tacka vet jag de gamla från Kyra!
 
Kavajer oavsett är svårt att hitta om man inte är modell kort pinne.
Även fast jag slutat tävla så säljer jag aldrig mina som är 20+ år gamla. Testat allt. Dyrt också!
Tydligen ska inte sådana som jag rida enligt de flesta tillverkare.
Herrkavajer brukar inte ha så mycket extra för bröst.....

Ridbyxor går väl ganska bra att hitta men jackor är ju inte heller så lätt. Magtröjor blir de på mig!
NÄ! Tacka vet jag de gamla från Kyra!

Kan inte annat än skriva under på dina ord!
 

Liknande trådar

Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 040
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 884
Senast: valy
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 751
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fautras
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp