Minns du modet?

Jag hängde alltid med min kompis till hennes ridskola på mitten av 90-talet. Hon fick då sina första helskodda och var ju såklart jättestolt, var inte så många lektionsryttare som hade det då.
I hennes ridgrupp red en tjej som ofta var väldigt avundsjuk på allt och alla men visade det genom att vara rent elak ibland.
Denna gång försökte hon skrämma oss med att hon hade minsan en kompis systers kompis som hamnat i rullstol för att hon red med helskot O_o:D
 
Vet inte om jag skrivit här tidigare men...
Blir ju helt nostalgisk :love:

Nu har jag visserligen inte ridit så jättelänge (jmf. med andra här!), men det här är vad jag minns:

Ridskola modell större, storstan, sent 00-tal:
Ryttaren
Hjälm: De riktigt "coola" hade en Eurolite (jag fick själv en grå!), annars var det vanliga sammetshjälmar som gällde.
Överkroppen: T-shirt med hästar på, gärna några nummer för stor. De "coola" hade blå klubbjacka. De som hade säkerhetsväst hade en mörkblå från Hööks alt. en mörkgrön-rutig från Hansbo.
Underkroppen: Beiga, eller mörkblå/grön-rutiga byxor var hett.
På fötterna: Mountain Horse stallskor i ljusbrunt läder, alt. Mockashortchaps över ett par svarta jordphurs.

Hästen
Träns: Svarta. Med klinkerpannband i mässingsfärg eller vitt foder.
Bett: Riktigt tjocka, tvådelade tränsbett.
Förbyglar/dylikt: Inget särskilt faktiskt...
Sadel: De flesta hade Stübben Siegfried.
Sadeltillbehör: 1-3 paddar under sadeln hade nästan alla. Svanskkappa hade rätt många.
Schabrak: Gråa med svart/vit passopal från Mia RS.
Benskydd: Eskadron.

Privatstall, storstan, tidigt 10-tal:
Ryttaren
Hjälm: Charles Owen Wellington Classic eller GPA Speed Air var vanligast.
Överkroppen: John Whitaker- eller klubbjacka. Jumper-tröja. Vid finare tillfällen, pikétröja.
Underkroppen: Pikeurbyxor.
På fötterna: Svarta stövlar. Mountain Horse var vanligt.

Hästen
Träns: Dy'on Working Collection. Bling-pannband.
Bett: Väldigt varierande, många "specialbett".
Förbyglar/dylikt: Graman, väldigt förekommande.
Sadel: Också väldigt varierande.
Sadeltillbehör: Fårskinnspadd.
Schabrak: Med stora blaffiga loggor. Varierande märke.
Benskydd: Veredus.

Någon som känner igen sig? :D
 
Känner att min hästs outfit idag var väldigt nostalgisk på något vis :D

Det han har på sig är:
Träns (pullar utan nosgrimma) - Treadstone
Bett (tredelat egg med små ringar) - Globus
Tyglar (kantflätade breda) - Hööks
Sadel - Kommer inte ihåg märke/modell nu, men den är iaf sen 1994
Fårskinnspadd - Hööks
Vojlock - Shires
Spö - Hööks
Stigläder - Cheval
Stigbyglar (svart plast) - Hööks
Ländtäcke (med klubblogga) - Sjöhagen Wear

Att det inte är en så vanlig outfit idag vet jag, men ungefär när var den här tidstypisk? För mig känns det typiskt sent 90-tal, men jag vet inte? Samtida med sadeln (1994?) Nää... Jag vet verkligen inte... Någon annan som har en tanke? :D
10374943_795318260591508_3362770699958210894_n.jpg
 
Jag var barn och red på ridskola på 90-talet. Alla nybörjare hade Jofa-hjälmar i plast, alla som ville vara lite "coolare" hade sammetshjälm med rosett bakpå. Minns att jag var så arg på mina föräldrar för att de vägrade ge mig en sån där "cool" sammetshjälm (jag vågar inte ens skriva ut hur pinsamt länge jag red med Jofa-hjälmen, det var en bra bit in på 2000-talet).

Ridbyxorna i typ manchestertyg minns jag också, jag och min bästa kompis hade likadana beiga, och mina var så stora att jag fick skavsår av vecken. :eek:

Alla hästar hade vojlock istället för schabrak. Jag äger faktiskt fortfarande en vojlock, som används. Födelsedagspresent när jag fyllde tolv år 2001. :D
...Jag har fortfarande en Jofa-hjälm...

Men så rider jag väldigt sällan numera, kör mest...
 
Helskodda med äkta skinn
Grön championshowring
Aigle stövlar
Stubben sadlar

Haha vilken igenkänning! Jag hade en mörkgrön Champion Showring när jag var yngre (sent 00-tal). Har ägt flera CSR hjälmar, en av de få som verkligen suttit 100% på mitt huvud :love:
Och min favorithäst på ridskolan (även detta sent 00- tidigt 10-tal) hade en Stübben Siegfried från 1982!! :p
Tyckte den var lite hård att sitta i första gången, men vande mig snabbt. Kom bl.a. 2a i en LC:2 dressyr i den, så visst var den funktionell, om än något gammal :D
 
Man bör byta hjälm var femte år. Är den alltså mer än 20 år gammal?
Tänk på att säkerheten i hjälmarna bara blir bättre och bättre.
Nej, den är inte särskilt gammal, kanske 5-6-7 år. Jag har också en "modern" hjälm, 6-7 månader gammal ungefär.
Gamla jofahjälmen hänger numera på en krok i stallet, och jag använder den mest som en extra trygghetsfaktor vid markhantering eller vid fotlyftningsträning på unghästar...
 
Ja. Fast de är uppenbarligen inte inne. Så nog platsar dom i tråden

Kommer du ihåg de allra värsta då? Boerihjälmen?
Den baserade sig på en motorcykelhjälm där man tagit bort bygeln framme vid hakan, eller om den inte fanns på MC-hjälmar på den tiden. Ett hakband och utskurna öronhål.
Den satt så förbannat dåligt och jag önskade alltid att jag hade en JOFA istället. Byglarna som skulle skydda käklinjen satt alltid uppe på kinden.
 
Sv: Minns du modet?

Åhhh! Vilka minnen! :D

GERA hette väl de där senskydden i plast? Jag fick dem och var sååå lycklig och vårdade dom ömt.

O DMS fanns det i lianade som GREA skydden. Har ett par DMS i gömmorna o de är lika mjuka på insidan o fina som när det var nya:)
 
Slänger in en liten nostalgisk "dagens outfit":

Träns: Hansbo Classic, årsmodell annu dazumal. Har som synes vit fodring på pannband, och även på den bortplockade engelska nosgrimman.
Sadel: Kieffer Donau från 1994.
Schabrak: Hansbo marinblått quiltat med broderade hästar på passopalen, årsmodell 90-tal.
Sadelgjord: Stübben snörgjord, dock köpt 2016.

15965281_1063564183766913_3410127866853849876_n.jpg
 
Kommer du ihåg de allra värsta då? Boerihjälmen?
Den baserade sig på en motorcykelhjälm där man tagit bort bygeln framme vid hakan, eller om den inte fanns på MC-hjälmar på den tiden. Ett hakband och utskurna öronhål.
Den satt så förbannat dåligt och jag önskade alltid att jag hade en JOFA istället. Byglarna som skulle skydda käklinjen satt alltid uppe på kinden.
Åtminstone på mitt lilla huvud, så sitter JOFA-hjälmen superbra! Jag är så nöjd med den. Den stör inte, kasar inte runt, och, inte minst, den är lagom varm på vintern...
 
Kommer du ihåg de allra värsta då? Boerihjälmen?
Den baserade sig på en motorcykelhjälm där man tagit bort bygeln framme vid hakan, eller om den inte fanns på MC-hjälmar på den tiden. Ett hakband och utskurna öronhål.
Den satt så förbannat dåligt och jag önskade alltid att jag hade en JOFA istället. Byglarna som skulle skydda käklinjen satt alltid uppe på kinden.
Boerihjälmarna har varit uppe tidigare i tråden... ;)
Sv: Minns du modet?

*kl*
gud så mycket underbara bilder från Palle och andra...nostalgin flödar! :rofl::love:
Bidrar med några bilder från tidigt 80-tal!

Så här såg dom omdiskuterade Boerihjälmar ut, fula som stryk :D :

boeri.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 040
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 851
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 885
Senast: valy
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 784
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp