Minns du modet?

Jag använder fortfarande mina svarta ridbyxor från slutet av 80-talet. Förvisso har jag haft en lång period då jag inte kunna använda dem (för tjock) och min lillsyrra hade dem en vända också innan de hittade tillbaka till mig.

Någon söm har väl gått sönder som jag sytt ihop igen men i övrigt verkar de outslitliga. De är de bästa ridbyxorna jag har.

Jag har också ett par gamla ridbyxor från tidigt 90-tal. De är avdammade nu när hästen inköptes i höstas, och jag vill ha fler av samma modell!

Tyvärr verkar det inte finnas någon som helst efterfrågan på det jag gillar; hög midja och "gubbveck" fram. Ridbyxorna är underbara och heter Goldstar, eller liknande.... I alla fall - nu när jag återvänder till "hästeriet" efter sisådär knappt 15 år, så har mycket ändrats.

En häst är fortfarande en häst (som tur är!), men alla attiraljer till hästen, samt antal ridkläder... det verkar ha ändrats. Hur har folk plats med allt?

En annan sak som jag starkt ogillar, är all reklam på schabraken. varför en massa fula namn och emblem? Vad är det för fel med en enkel färg och så får hästen synas?!
 
Jag har också ett par gamla ridbyxor från tidigt 90-tal. De är avdammade nu när hästen inköptes i höstas, och jag vill ha fler av samma modell!

Tyvärr verkar det inte finnas någon som helst efterfrågan på det jag gillar; hög midja och "gubbveck" fram. Ridbyxorna är underbara och heter Goldstar, eller liknande.... I alla fall - nu när jag återvänder till "hästeriet" efter sisådär knappt 15 år, så har mycket ändrats.

En häst är fortfarande en häst (som tur är!), men alla attiraljer till hästen, samt antal ridkläder... det verkar ha ändrats. Hur har folk plats med allt?

En annan sak som jag starkt ogillar, är all reklam på schabraken. varför en massa fula namn och emblem? Vad är det för fel med en enkel färg och så får hästen synas?!
kan bara hålla med dig i mycket av detta...
Jag gillade också de höga midjorna o gubbveck, även om jag själv mest använde Pikeur när jag tävlade på 90-talet. (numera går de inte rund midjan, men det är en annan femma :p)

Men reklamen på schabraken... :arghh: Fattar folk inte att de BETALAR för att göra reklam? Det är sånt som de borde FÅ BETALT för!! :rage:
 
Jag har fått någon skum idé om att jag vill se ut som en ryttare från 90-talet med gubbveck, vojlock och en skitful jacka... Ridbyxor med gubbveck ska tydligen finnas, av de ca 5 herridbyxor jag har lyckats hitta över huvud taget. Synd bara att de i övrigt är så himla tråkiga. Vojlock har jag, men passar inte hästens akademiska sadel tyvärr.

Önskar att jag hade kunnat komma med lite input om äldre tiders hästmode, men jag började inte rida förrän 2006 så jag har inte så mycket tyvärr. Däremot var min första ridskola lite gammalmodig (på den tiden) med blå vojlockar till alla hästar och svarta, släta gummipaddar. Har inte ens sett några såna paddar sedan dess? Minns också att många utav sadlarna var väldigt enkla där liksom hela kåpan var i ett stycke och inte hade en utsydd del för vulstren. Svårt att förklara, men jag har bara sett detta på äldre sadlar.
 
Men var inte stora loggor på schabraken vanligare för typ 5-10 år sedan? Eller misstar jag mig?

Jo.. Det är jag beredd att hålla med om. När Scapa och JW var som störst och fräsigast bland märkena.
Det är så himla kul med ridsporten, för jag är ju en total prylnörd med klassisk stilren smak och det är ju aldrig ute att vara diskret.
Kolla bara Dyons WC hunter träns, plötsligt gick alla från att ha smaragd-kedje-pannband och dekorsöm till platta "helt vanliga" huvudlag. :D Vi kastas liksom tillbaka till det klassiska med jämna mellanrum.
 
Har svarta träns med engelsk nosgrimma och paddning i div. färger (blått, grönt, rött) varit modernt någon tidigare? Och i så fall när?
Har sett en del - till synes äldre - träns som sett ut just enligt ovan, på senaste tiden nämligen.
 
Grön fodring och vinröd fodring var iafpoppis ett tag, måste varit slutet av 90talet.
Med tillhörande gummityglar i samma färg

Stämmer bra det. :) Tror att Hööks hade dem också, men tyvärr ligger katalogerna på vinden. Någon blå variant kan jag inte dra mig till minnes, men de kanske var poppis tidigare eller senare?

Så här såg den gröna varianten ut på en av mina sköthästar på den tiden, runt 1996. Väldigt smal grön fodring som knappt syns ser jag nu... Tyvärr är gummityglarna ur bild, men det då populära pessoabettet finns givetvis med ;)

IMG%20-%20Kopia_1.jpg
 
Stämmer bra det. :) Tror att Hööks hade dem också, men tyvärr ligger katalogerna på vinden. Någon blå variant kan jag inte dra mig till minnes, men de kanske var poppis tidigare eller senare?

Så här såg den gröna varianten ut på en av mina sköthästar på den tiden, runt 1996. Väldigt smal grön fodring som knappt syns ser jag nu... Tyvärr är gummityglarna ur bild, men det då populära pessoabettet finns givetvis med ;)

IMG%20-%20Kopia_1.jpg
Fatta så glad jag var att hitta blått för det hade ingen annan... Så det var nog inte lika vanligt.
 
Stämmer bra det. :) Tror att Hööks hade dem också, men tyvärr ligger katalogerna på vinden. Någon blå variant kan jag inte dra mig till minnes, men de kanske var poppis tidigare eller senare?

Så här såg den gröna varianten ut på en av mina sköthästar på den tiden, runt 1996. Väldigt smal grön fodring som knappt syns ser jag nu... Tyvärr är gummityglarna ur bild, men det då populära pessoabettet finns givetvis med ;)

IMG%20-%20Kopia_1.jpg

Exakt ett sånt där träns var det gröna jag syftade på i min fråga!! :eek: :eek:
 

Liknande trådar

Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 040
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 857
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 885
Senast: valy
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 797
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp