Minns du modet?

Alltså 7 år är väl snittålder på mina ridkläder ungefär, jag håller med om att det inte känns särskilt retro. Men det kanske beror på att jag är lite äldre? För mig kan möjligtvis saker från 80-talet vara retro...
 
Alltså 7 år är väl snittålder på mina ridkläder ungefär, jag håller med om att det inte känns särskilt retro. Men det kanske beror på att jag är lite äldre? För mig kan möjligtvis saker från 80-talet vara retro...

Så är det nog för mig också! Är det inte bilar som blir veteranbilar vid 30 års ålder? Det känns också som en rimlig gräns för när halvgamla hästprylar blir retroprylar :p
 
Ah. Så en sju år gammal sadel är också retro?

För mig är saker retro om de var moderna och tidstypiska och nu har gått ur mode och just tydligt vittnar om en svunnen tid. T ex pösiga ridbyxor eller ridbyxor och i tjock bredspårig Manchester kan anses retro. Men ett par ridbyxor med tidlöst snitt är för mig inte retro oavsett om de är sju år eller sjutton år.
 
@palle Det här skulle du nog gilla :D

Är helt lyrisk! Har kommit över två kassar med hästgrejer från svunna tider! :love::d:bow::bump::banana:
Vet inte exakt från vilken tidsperiod/vilket decennium de är ifrån, det kanske du vet Palle? Eller någon annan? :)

Följande är det iaf:
- Skritt-täcke med teddyfoder från Mia RS.

Vit påse:
- Träns med (riktig, utan Aachen-fäste!) engelsk nosgrimma från Hubertus.
- V-flätade tyglar från Hubertus, verkade "tillhöra" tränset om man ser till spännenas utformning.
Dessa är förövrigt i helt fantastiskt läder! :love: Trots att de inte verkar ha sett en putstrasa på minst 10+ år och inte heller verkar ha varit överdrivet skötta innan, är lädret helt outstanding mjukt och "rejält". Milsvid bättre än lädret i mitt Hubertus remontträns som är ½ år gammalt!

Brun påse (vet att man inte ser riktigt allt):
- Två stycken (mörkgrön + blå/gul) rejäla och tjocka grimskaft med lika rejäla hakar.
- Svarta lädersenskydd märkta "Olympic" i mycket kraftigt läder med mjukt "nappa"-aktigt material på insidan.
- Svarta väldigt lätta senskydd i något material som liknar en blandning av sittunderlag och neoprene från Jacson.
- Mörkgröna/svarta strykkappor från Eskadron.
- Mörkgrön/svart-schackrutig grimma utan märkningar.
- Mörkblått småquiltat schabrak från Hansbo (ej med på bild!)

33099794_1515675141889146_8575810660766580736_n.jpg


33094479_1515673645222629_3120232661814083584_n.jpg
 
@palle Det här skulle du nog gilla :D

Är helt lyrisk! Har kommit över två kassar med hästgrejer från svunna tider! :love::d:bow::bump::banana:
Vet inte exakt från vilken tidsperiod/vilket decennium de är ifrån, det kanske du vet Palle? Eller någon annan? :)

Följande är det iaf:
- Skritt-täcke med teddyfoder från Mia RS.

Vit påse:
- Träns med (riktig, utan Aachen-fäste!) engelsk nosgrimma från Hubertus.
- V-flätade tyglar från Hubertus, verkade "tillhöra" tränset om man ser till spännenas utformning.
Dessa är förövrigt i helt fantastiskt läder! :love: Trots att de inte verkar ha sett en putstrasa på minst 10+ år och inte heller verkar ha varit överdrivet skötta innan, är lädret helt outstanding mjukt och "rejält". Milsvid bättre än lädret i mitt Hubertus remontträns som är ½ år gammalt!

Brun påse (vet att man inte ser riktigt allt):
- Två stycken (mörkgrön + blå/gul) rejäla och tjocka grimskaft med lika rejäla hakar.
- Svarta lädersenskydd märkta "Olympic" i mycket kraftigt läder med mjukt "nappa"-aktigt material på insidan.
- Svarta väldigt lätta senskydd i något material som liknar en blandning av sittunderlag och neoprene från Jacson.
- Mörkgröna/svarta strykkappor från Eskadron.
- Mörkgrön/svart-schackrutig grimma utan märkningar.
- Mörkblått småquiltat schabrak från Hansbo (ej med på bild!)

33099794_1515675141889146_8575810660766580736_n.jpg


33094479_1515673645222629_3120232661814083584_n.jpg

Kan du inte fixa bättre bilder så man faktiskt ser grejerna? Svårt att se om det verkligen är "gammalt mode" när man inte ser vad det är :p
 
@palle Det här skulle du nog gilla :D

Är helt lyrisk! Har kommit över två kassar med hästgrejer från svunna tider! :love::d:bow::bump::banana:
Vet inte exakt från vilken tidsperiod/vilket decennium de är ifrån, det kanske du vet Palle? Eller någon annan? :)

Följande är det iaf:
- Skritt-täcke med teddyfoder från Mia RS.

Vit påse:
- Träns med (riktig, utan Aachen-fäste!) engelsk nosgrimma från Hubertus.
- V-flätade tyglar från Hubertus, verkade "tillhöra" tränset om man ser till spännenas utformning.
Dessa är förövrigt i helt fantastiskt läder! :love: Trots att de inte verkar ha sett en putstrasa på minst 10+ år och inte heller verkar ha varit överdrivet skötta innan, är lädret helt outstanding mjukt och "rejält". Milsvid bättre än lädret i mitt Hubertus remontträns som är ½ år gammalt!

Brun påse (vet att man inte ser riktigt allt):
- Två stycken (mörkgrön + blå/gul) rejäla och tjocka grimskaft med lika rejäla hakar.
- Svarta lädersenskydd märkta "Olympic" i mycket kraftigt läder med mjukt "nappa"-aktigt material på insidan.
- Svarta väldigt lätta senskydd i något material som liknar en blandning av sittunderlag och neoprene från Jacson.
- Mörkgröna/svarta strykkappor från Eskadron.
- Mörkgrön/svart-schackrutig grimma utan märkningar.
- Mörkblått småquiltat schabrak från Hansbo (ej med på bild!)

33099794_1515675141889146_8575810660766580736_n.jpg


33094479_1515673645222629_3120232661814083584_n.jpg

Hubertus kan vara från 70-/80-talet, foto önskas 😉🤗

Jacson Stronglight skydden är underbara 🤗🤗🤗
Mina är köpta på 80-talet, och jag har svarta, vita, blåa med röda spännband som det står Agria på och flera par gröna.
Har flest senskydd, men även damasker och "vanliga" bakbensskydd.

Mias täcket, Olympic och Eskadron skydden kan vara allt från mitten av 90-talet till nutid, Mias, och 80-talet till nutid, Eskadron och Olympic.

Men foton vore kanonbra 🤗💝💖
 
Hubertus kan vara från 70-/80-talet, foto önskas 😉🤗

Jacson Stronglight skydden är underbara 🤗🤗🤗
Mina är köpta på 80-talet, och jag har svarta, vita, blåa med röda spännband som det står Agria på och flera par gröna.
Har flest senskydd, men även damasker och "vanliga" bakbensskydd.

Mias täcket, Olympic och Eskadron skydden kan vara allt från mitten av 90-talet till nutid, Mias, och 80-talet till nutid, Eskadron och Olympic.

Men foton vore kanonbra 🤗💝💖

Tack så mycket för expertkommentarerna! :bow:
Haha, ja måste verkligen ta bättre bilder allting! :D

Intressant!
Enligt de uppgifterna jag fick (hon jag fick grejerna av hade nämligen fått de i sin tur, och allt detta var på tok för stort för hennes häst, därav att jag fick det) så ska den som ha använt sakerna inte hållit på så aktivt med hästar sedan typ -07, så att grejerna var minst 2-siffrigt antal år förstod jag direkt. Jag trodde dock att typ allt var från 00-talet ändå, men det är väldigt kul om de kanske är ännu äldre än så! :banana:
Ja, Jacsonskydden verkar supertrevliga för hästarna! Jag som trodde mina "flashiga plastskydd från Hööks anno 2017" var de lättaste senskydden som någonsin sett dagens ljus, men där hade jag visst fel! :angel:
 
Jag har fått någon skum idé om att jag vill se ut som en ryttare från 90-talet med gubbveck, vojlock och en skitful jacka... Ridbyxor med gubbveck ska tydligen finnas, av de ca 5 herridbyxor jag har lyckats hitta över huvud taget. Synd bara att de i övrigt är så himla tråkiga. Vojlock har jag, men passar inte hästens akademiska sadel tyvärr.

Önskar att jag hade kunnat komma med lite input om äldre tiders hästmode, men jag började inte rida förrän 2006 så jag har inte så mycket tyvärr. Däremot var min första ridskola lite gammalmodig (på den tiden) med blå vojlockar till alla hästar och svarta, släta gummipaddar. Har inte ens sett några såna paddar sedan dess? Minns också att många utav sadlarna var väldigt enkla där liksom hela kåpan var i ett stycke och inte hade en utsydd del för vulstren. Svårt att förklara, men jag har bara sett detta på äldre sadlar.
Hur ful jacka då? Mountain Horses 90-talsjackor var typ en slags unisexsafarimodell. De släppte en nyversion av den klassiska jackan (den med blixtlås i armhålorrna) häromåret. Hoppas att det kommer tillbaka på bred front igen. Nya ridkavajer är svåra att få tag på för att det skall vara så kroppsnära och så många konstiga detaljer. Och så lite orange här och turkos där.

Jag hade ridbyxor som min mormor sydde, med hällor under fötterna som ibland skar in i fotsulorna så jag fick sår. Ridstövlarna i gummi var så tajta att hela familjen var involverat i stövelavtagandet efter ridlektionerna på fredagskvällarna... det var tider det! :)

Detta var runt 1986
Haha! Minns att i början av 00-talet såg jag lite lösa ridbyxor med hällor på Hästbiten. De hade även mobiltelefonfickor. Det var någon slags jeanstyg med glansiga trådar i.

En annan märklig ridbyxa, som jag tror var någon slags modemässig artefakt från 70-talet (rätta mig om jag har fel) var en slags hängsel/korsettridbyxa. Påminnde om 70-talsmode för damer, minus de utsvängda byxändarna. Fanns på postorder i början av 00-talet.
Gummi ridstövlar var nog det värsta med ridlektionerna :cautious: gick knappt på, var superstela och så fick man sätta foten i kläm i dörren och ha pappa till att dra loss en ur dom när man väl kommit hem och var supertrött :rofl:.
Det var himmelriket när jag fick mina första snörkängor och mocka chaps :love:.
+ Jag hade ridbyxor som fick rullarna upp i både ben sluten och i midjan :rofl: blev inte direkt lättare med ridstövlarna med dem ;), hade också med hällor ett tag men de var så hemskt obekväma och gav skav att jag klippte av dom ^_^. 95-98
Stela och trånga ridstövlar? Nog för att jag har sett riktigt skumma saker. En del var så trånga att de verkar sakna blixtlås. Men det finns ju alltid någon som kan ha dem.

Var inte Aigle först med att ha ridstövlar som var mjuka nog att ha på sig utan att de är värdelösa?
 
Jag har fått någon skum idé om att jag vill se ut som en ryttare från 90-talet med gubbveck, vojlock och en skitful jacka... Ridbyxor med gubbveck ska tydligen finnas, av de ca 5 herridbyxor jag har lyckats hitta över huvud taget. Synd bara att de i övrigt är så himla tråkiga. Vojlock har jag, men passar inte hästens akademiska sadel tyvärr.

Önskar att jag hade kunnat komma med lite input om äldre tiders hästmode, men jag började inte rida förrän 2006 så jag har inte så mycket tyvärr. Däremot var min första ridskola lite gammalmodig (på den tiden) med blå vojlockar till alla hästar och svarta, släta gummipaddar. Har inte ens sett några såna paddar sedan dess? Minns också att många utav sadlarna var väldigt enkla där liksom hela kåpan var i ett stycke och inte hade en utsydd del för vulstren. Svårt att förklara, men jag har bara sett detta på äldre sadlar.
Och i början av 00-talet släpptes det ridbyxor med starkt kontrasterande färg på helskoningen. Men under mitten av 00-talet verkade man släppa loss helt när det gällde ridbyxor. Massa konstiga sömmar på ovansidorna av låren. Och så bling. Nu är det massa konstiga tryck och nyansfärger osv. Nu verkar det som att man inte tänker ge sig tills alla ridbyxor ser ut som sådana där tights som ser ut som de är gjorda av återanvänt torktumlarludd.

Modet i stort inte längre följer samma planerbara förlopp som det gjorde tills iaf slutet av 90-talet. Min gissning är att det är internet som gjorde det. Folk har egna modebloggar osv. Klart att det var skiftningar i ridmodet förr. Men det var inte lika dramatiskt.

Min gissning här är att förr var de flesta företagen lite småtöntiga. Men när vissa företag kan bli stora och häftiga så kan de kosta på sig lite mer. Det kan även vara så de som driver ett företag som designar vanliga kläder även driverr ett som designar ridkläder. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna. Eller något.

Sedan så är det ju inte så att om man lyckas "driva igenom" att alla ridbyxor skall vara helskodda så kommer alla att köpa just ens egna.
 
Jag har aldrig hängt med i mode speciellt bra, men det känns som att på åtminstone sena 80-talet och 90-talet var trenderna mer inriktade på färger och olika typer av utrustning, inte så mycket ridkläder?

Jag har btw fortfarande en vinterjacka liknande de MH-jackor som var så rätt på 90-talet. Stor nog att få in en varm dunväst under, dragsko i midjan så det ändå inte blir en potatissäckar, stora, djupa fickor med plats för hovkratsar, mössor, vantar och ett grimskaft eller vad man nu tycker man behöver :D. Min jacka är dock bara två år gammal, och kommer från Didriksson.

Även de gamla manchesterridbyxorna helskodda med skinn finns kvar i garderoben. Skitbra när man vill ha tjocka långkalsonger under. (Tur att de är svarta och inte tidsenligt senapsgula :angel:)
 
Jag har aldrig hängt med i mode speciellt bra, men det känns som att på åtminstone sena 80-talet och 90-talet var trenderna mer inriktade på färger och olika typer av utrustning, inte så mycket ridkläder?

Det är först de sista årtiondena som alla har särskilda ridkläder tror jag. Innan det hade man ridbyxor och sånt som var avlagt från vanliga garderoben - inte tillräckligt fint/fräscht att ha i skolan eller på jobbet.
 
Det är först de sista årtiondena som alla har särskilda ridkläder tror jag. Innan det hade man ridbyxor och sånt som var avlagt från vanliga garderoben - inte tillräckligt fint/fräscht att ha i skolan eller på jobbet.

Nu började jag förvisso inte rida förrän 2008, men t.om. då upplevde jag att man hade ridbyxor, -strumpor, -skor/-stövlar och ev. någon -jacka. Men när det gällde tröjor, pikéer o.dyl. var det gammalt avlagt. Så upplevde jag att det var flera år in i min ridkarriär, och såg fenomenet (åtminstone på bredare front) för sista gången så sent som för en 5-6 år sedan.
 
Nu började jag förvisso inte rida förrän 2008, men t.om. då upplevde jag att man hade ridbyxor, -strumpor, -skor/-stövlar och ev. någon -jacka. Men när det gällde tröjor, pikéer o.dyl. var det gammalt avlagt. Så upplevde jag att det var flera år in i min ridkarriär, och såg fenomenet (åtminstone på bredare front) för sista gången så sent som för en 5-6 år sedan.
Jag hade ridit minst en gång i veckan i över två år när jag fick mina första ridbyxor.
 

Liknande trådar

Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 052
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 868
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 893
Senast: valy
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 862
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp