Minst miljöskadliga bilen??

millen

Trådstartare
Jag vill ha en bil, men kan ingenting om detta och vill inte bidra till de miljöföroreningar som ofta medföljer. Vad ska man ha då? Vilka bilar är minst miljöskadliga där ute? Är det etanol, el? Vad kan man köra med gott samvete? :)
 
Jag vill ha en bil, men kan ingenting om detta och vill inte bidra till de miljöföroreningar som ofta medföljer. Vad ska man ha då? Vilka bilar är minst miljöskadliga där ute? Är det etanol, el? Vad kan man köra med gott samvete? :)
När jag hörde på radio för ett tag sedan så förklarade en expert som intervjuades att det helt enkelt inte finns något enkelt svar. Mycket beror på faktorer som, till exempel, hur mycket du använder bilen. Elbilar må vara miljövänliga när de körs, men ger stor påverkan på miljön när de tillverkas. Så det finns nog inget enkelt svar.
 
Jag vill ha en bil, men kan ingenting om detta och vill inte bidra till de miljöföroreningar som ofta medföljer. Vad ska man ha då? Vilka bilar är minst miljöskadliga där ute? Är det etanol, el? Vad kan man köra med gott samvete? :)
Hur långt är ett snöre....

Allra minst skadar du miljön när du kör väldigt lite.
Men å andra sidan har tillverkningen av bilen redan ställt till en hel del.
Elbilen lär vara miljövänligast.
Bränsleförbrukning i kombination med hur mycket du kör är också viktigt.
 
Jag vill ha en bil, men kan ingenting om detta och vill inte bidra till de miljöföroreningar som ofta medföljer. Vad ska man ha då? Vilka bilar är minst miljöskadliga där ute? Är det etanol, el? Vad kan man köra med gott samvete? :)
Tänk på att el kanske inte alltid framställs miljövänlig (tänk kolkraft), så ska man använda el behöver man veta vart ifrån den levereras.

Jag hade valt en bil som är klassad som miljöbil.
Jag kan inte riktigt uttala mig om personbilarna på samma sätt som jag kan med lastbilar, men kan ta ett exempel då jag tror att det borde vara likadant för båda.
Lastbilar förr släppte ut ganska mycket, lastbilar idag släpper knappt ut något, det är så utvecklingen har gått och pågår, de vill nå nollgränsen. Det torde va samma för personbilar annars är något galet.

Jag tror det mest miljövänligaste alternativet är att använda sina egna ben om man vill vara helt på den säkra sidan. :p

Tänker att alla fordon som tillverkas vare sig det är en miljöbil eller inte, påverkar miljön på något sätt innan de är färdigproducerade osv. Tänk alla bitar som ska tillverkas i fabriker och transporteras till slutkund och sen ska bilen tillverkas och transporteras till slutkund osv. Många bitar små...
 
Kanske ska tilläggas att jag alldeles snart bor mitt i stan, så det jag skulle ha den till är att storhandla och åka hem (60 mil bort) utan att behöva vara så bunden till tåg så man kan klämma in det på långlediga helger. Kör aldrig småsträckor utan då går eller cyklar jag, alt åker buss :) tänkte väl mest om det finns något som man kan köra utan att skämmas alldeles :o
 
Allra minst skadar du miljön när du kör väldigt lite.
Men å andra sidan har tillverkningen av bilen redan ställt till en hel del.
...så för den som kör relativt litet måste en begagnad bil, nästan vilken som helst, trots allt vara det bästa miljövalet, såvitt jag kan se. Bilen är som sagt redan producerad, och även om en ny bil är mer drivmedelssnål så måste miljöbelastningen av en helt ny bil överträffa den skillnaden mångfalt.
För den som kör mycket är det en annan sak, någonstans skär ju kurvorna varandra och den låga bränsleförbrukningen hos den nyproducerade uppväger (kanske) miljöbelastningen av att bygga en helt ny bil.
 
Kanske ska tilläggas att jag alldeles snart bor mitt i stan, så det jag skulle ha den till är att storhandla och åka hem (60 mil bort) utan att behöva vara så bunden till tåg så man kan klämma in det på långlediga helger. Kör aldrig småsträckor utan då går eller cyklar jag, alt åker buss :) tänkte väl mest om det finns något som man kan köra utan att skämmas alldeles :o

Tänk på att bilen behöver köras regelbundet, annars är det att be om problem (batteri, avgassystem osv). Då ska det inte vara fjuttkörning heller utan den ska bli ordentligt varm.
 
tänkte väl mest om det finns något som man kan köra utan att skämmas alldeles :o
Men jösses - inte är väl bilägande en skämsfaktor?? Framförallt inte i det här avlånga landet med avstånd och gles befolkning?

För väldigt många av oss gör livet att bilen är nödvändig.

Man minimerar skadorna helt enkelt. Få mänskliga aktiviteter miljöneutrala. Man är en miljöbov bara av att finnas till :)
 
Kanske ska tilläggas att jag alldeles snart bor mitt i stan, så det jag skulle ha den till är att storhandla och åka hem (60 mil bort) utan att behöva vara så bunden till tåg så man kan klämma in det på långlediga helger. Kör aldrig småsträckor utan då går eller cyklar jag, alt åker buss :) tänkte väl mest om det finns något som man kan köra utan att skämmas alldeles :o

Med den beskrivningen av förväntad körning hade jag gått med i en bilpool.
Du betalar en månadsavgift, äger ej bilen, och kan nyttja vid behov. Många bilpool har nya moderna bilar med låga utsläpp, ni är flera på en bil vilket torde bli ännu mer miljövänligt samt bra för plånboken.
 
Kanske ska tilläggas att jag alldeles snart bor mitt i stan, så det jag skulle ha den till är att storhandla och åka hem (60 mil bort) utan att behöva vara så bunden till tåg så man kan klämma in det på långlediga helger. Kör aldrig småsträckor utan då går eller cyklar jag, alt åker buss :) tänkte väl mest om det finns något som man kan köra utan att skämmas alldeles :o

Om du inte åker hem väldigt många gånger per år så kanske det räcker med att hyra bil de gånger du behöver? En del mackar har ju så du kan hyra per timme till exempel.
 
Men jösses - inte är väl bilägande en skämsfaktor?? Framförallt inte i det här avlånga landet med avstånd och gles befolkning?

För väldigt många av oss gör livet att bilen är nödvändig.

Man minimerar skadorna helt enkelt. Få mänskliga aktiviteter miljöneutrala. Man är en miljöbov bara av att finnas till :)
Nä. Jag har verkligen heller aldrig tänkt på min bil som en "skämsfaktor". Man kör den sorts bil man behöver, varken mer eller mindre. Anpassar sin körstil så att man kör så miljövänligt som möjligt. Sedan får man väl vara nöjd, tycker jag....
 
Med den beskrivningen av förväntad körning hade jag gått med i en bilpool.
Du betalar en månadsavgift, äger ej bilen, och kan nyttja vid behov. Många bilpool har nya moderna bilar med låga utsläpp, ni är flera på en bil vilket torde bli ännu mer miljövänligt samt bra för plånboken.
Åh det måste jag kolla upp! :)
 
Nä. Jag har verkligen heller aldrig tänkt på min bil som en "skämsfaktor". Man kör den sorts bil man behöver, varken mer eller mindre. Anpassar sin körstil så att man kör så miljövänligt som möjligt. Sedan får man väl vara nöjd, tycker jag....
Nej jag menade inte riktigt så heller, menade mest att jag själv inte är så bekväm att köra de bilar som har ett högt CO2 utsläpp, så det var lite klumpigt uttryckt kanske :p
 
Kanske ska tilläggas att jag alldeles snart bor mitt i stan, så det jag skulle ha den till är att storhandla och åka hem (60 mil bort) utan att behöva vara så bunden till tåg så man kan klämma in det på långlediga helger. Kör aldrig småsträckor utan då går eller cyklar jag, alt åker buss :) tänkte väl mest om det finns något som man kan köra utan att skämmas alldeles :o

Modern hyrbil låter allra mest miljövänligt och framförallt ekonomiskt. Eller bilpool.
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 972
Senast: Smurfoff
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 279
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 818
Senast: Wille
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
904
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp