Missa connecting flight SAS

Wysiwyg

Trådstartare
Om jag bokar en resa under ett och samma bokningsnummer men missar min connecting flight, blir jag ombokad på en annan då eller hur fungerar det?

Har tänkt boka flight hem över julen men på hemvägen är det jäkligt tight bytestid på Arlanda. Första planet landar 17.15 och nästa ska avgå 17.40. Samma terminal förvisso men ändå, känns som gjort för att missas. Detta är alltså en resa SAS själv föreslår när jag söker på deras hemsida.

Vågar jag boka den så tight eller kommer jag stå med skägget i brevlådan och tvingas betala massor när jag missar connecting flighten?
 
Om jag bokar en resa under ett och samma bokningsnummer men missar min connecting flight, blir jag ombokad på en annan då eller hur fungerar det?

Har tänkt boka flight hem över julen men på hemvägen är det jäkligt tight bytestid på Arlanda. Första planet landar 17.15 och nästa ska avgå 17.40. Samma terminal förvisso men ändå, känns som gjort för att missas. Detta är alltså en resa SAS själv föreslår när jag söker på deras hemsida.

Vågar jag boka den så tight eller kommer jag stå med skägget i brevlådan och tvingas betala massor när jag missar connecting flighten?

Om du bokat ombokningsbar biljett kostar det inget extra. Annars måste du betala mellanskillnaden. Det brukar dock inte vara några problem att komma på ett senare flyg då de kan boka dig på alla star alliance-flyg. Dock sker det ju inte automatiskt utan du måste ju gå till en disk och berätta att du missat flyget.
Under julen är det dock större risk att alla plan är fulla och det kan nog bli dyrt, så satsa på en annan resa eller ombokningsbar biljett kanske. Med tanke på att det kan vara mycket snö och is kring jul så måste man räkna med förseningar.
 
Jag skulle kontakta dem och höra vad de säger, så får du ju säker fakta och de vet även hur det brukar se ut runt jul, med försenade/fulla plan och om det är något annat man bör tänka på :)
 
Fast om det är samma bokningsnummer så brukar man få åka med ett senare plan? eller så väntar de några minuter extra om det ankommande planet är sent. Inte har jag behövt betala en massa emellan när jag missat flyget pga förseningar av det första flyget.
Däremot har bagaget inte hunnit med samma flyg som jag, utan det har kommit senare.
 
Om du bokat ombokningsbar biljett kostar det inget extra. Annars måste du betala mellanskillnaden. Det brukar dock inte vara några problem att komma på ett senare flyg då de kan boka dig på alla star alliance-flyg. Dock sker det ju inte automatiskt utan du måste ju gå till en disk och berätta att du missat flyget.
Under julen är det dock större risk att alla plan är fulla och det kan nog bli dyrt, så satsa på en annan resa eller ombokningsbar biljett kanske. Med tanke på att det kan vara mycket snö och is kring jul så måste man räkna med förseningar.

Grejen är att jag vill boka ungdom (billigast) och då är den inte ombokningsbar (annat än mot en 300 krs avgift). Antar att man bara kan omboka till andra ungdomsbiljetter också och det minskar ju utbudet något om man är ute så sent som samma dag..

Nej nej automatiskt behöver det inte vara, tänkte bara om jag ska vara snål eller klok ;) Ja jag tänkte också att förseningar är nästan standard så därför kändes 25 minuter lite väl tight..

Jag skulle kontakta dem och höra vad de säger, så får du ju säker fakta och de vet även hur det brukar se ut runt jul, med försenade/fulla plan och om det är något annat man bör tänka på :)

Haha jag tänker alltid likadant själv när jag ser såna här trådar.. "Ring och fråga själv, hur ska vi veta???!" ;)

Och det är sant, enklast är ju att ringa och fråga själv så vet man ju med säkerhet :)
 
Fast om det är samma bokningsnummer så brukar man få åka med ett senare plan? eller så väntar de några minuter extra om det ankommande planet är sent. Inte har jag behövt betala en massa emellan när jag missat flyget pga förseningar av det första flyget.
Däremot har bagaget inte hunnit med samma flyg som jag, utan det har kommit senare.

Nej jag har inte heller betalat extra annars men då har det handlat om förseningar på >2 h eftersom jag gillar att ha ordentlig säkerhetsmarginal..
 
När jag bokat så att säga en biljett men måste pga att de inte flyger direkt byta flyg har jag aldirg behövt betala extra. De har alltid bokat om mig utan kostnad hänt både på tåg och flyg flera gånger då det inte går några direktflyg härifrån till Stockholm. Jag måste alltid byta flyg i Amsterdam eller Paris och ibland har man bara 15 min emellan (vilket ju inte alltid går så bra....)
 
Nu har jag tagit steget in i nutiden och chattat med kundtjänst! Jädra smidigt alltså!

Svaret jag fick var att om jag missar flighten pga förseningar hos första flighten blir jag ombokad utan kostnad och om det tar lång tid på flygplatsen blir jag ombokad till ombokningskostnad. Antar att lång tid på flygplatsen innebär långa köer etc i säkerhetsgenomgången så det slipper jag ju iom att det är samma terminal.

Jag gamblar lite och ser hur det går helt enkelt! Tack för svaren alla!
 
Jag har aldrig behövt betala extra. Det andra planet har väntat så länge det kunnat, men om man ändå inte hinner har man fått åka med nästa plan samt fått en liten ersättning (typ matbiljetter och något presentkort).
 
Grejen är ju den att man kan missa även om det första planet inte ens är försenat. Till exempel på Arlanda tar det ibland 10 minuter extra från det att planet har landat tills man får gå av då det måste åka långt på landningsbanan. Vet inte hur som gör då men överlag har jag bara goda erfarenheter av SAS i serviceärenden.

Jag har flugit med SAS ett antal gånger och mellanlandat i Köpenhamn där tiden mellan de två flygningarna endast varit 30 min men har alltid hunnit med så flygen varit på samma terminal och gaterna inte långt ifrån varandra. Alltid varit resor som SAS föreslagit vid bokning.
 
Grejen är ju den att man kan missa även om det första planet inte ens är försenat. Till exempel på Arlanda tar det ibland 10 minuter extra från det att planet har landat tills man får gå av då det måste åka långt på landningsbanan. Vet inte hur som gör då men överlag har jag bara goda erfarenheter av SAS i serviceärenden.

Shit det tänkte jag inte ens på :o

Ja jag har också bra erfarenheter av SAS sen tidigare så egentligen behöver jag väl inte fråga haha.. De har till och med bokat om mig till en senare flight när jag själv missade planet :angel:
 
Bokar man enligt flygplatsens/flygbolagets minimum connection/transfer times (som resorna man kan köpa i "paket" på deras sidor brukar följa) så ombokas man utan problem. Sen kan det ju bli problem ändå om sista flyget för dan har gått tex.

Men för SAS så hittar man tiderna här:
http://www.flysas.com/en/travel-info/at-the-airport/transfer-times/

Jag hittade den listan också men 20 minuter kändes så himla tight, helst har jag typ 3 timmar emellan men det blir ju så jädra trist att vänta..
 
@Wysiwyg - nej precis, man får ju försöka boka så det blir lagom mycket tid emellan så både man själv och bagaget hinner med. Men så länge man kör med dom tiderna så slipper man iaf lägga ut extra pengar om det skulle bli problem
 
Så länge hela resan är på samma bokningsnummer och rutten flygbolagets eget förslag hade jag aldrig tvekat att bokat, det löser sig alltid.

Eftersom du skriver transfer 20 min så antar jag att det är terminal 4 (inrikes). 20 minuter är ofta gott om tid på terminal 4, slappna av :)
 
Så länge hela resan är på samma bokningsnummer och rutten flygbolagets eget förslag hade jag aldrig tvekat att bokat, det löser sig alltid.

Eftersom du skriver transfer 20 min så antar jag att det är terminal 4 (inrikes). 20 minuter är ofta gott om tid på terminal 4, slappna av :)

Ja det är terminal 4 det handlar om :) Nu är det bokat och klart så det får lov att lösa sig :D
 
om besättningen inte redan har koll så kan man prata med dem i början av resan så kan de tala om vilken gate man ska till och oftast även ordna så att man får gå av först.
Om du reser inrikes har du ju heller inga problem med tull eller passkontroll som kan ta tid
/Hon som en gång bytte plan på 15 min i Paris - med terminalbyte
 
Om jag bokar en resa under ett och samma bokningsnummer men missar min connecting flight, blir jag ombokad på en annan då eller hur fungerar det?

Har tänkt boka flight hem över julen men på hemvägen är det jäkligt tight bytestid på Arlanda. Första planet landar 17.15 och nästa ska avgå 17.40. Samma terminal förvisso men ändå, känns som gjort för att missas. Detta är alltså en resa SAS själv föreslår när jag söker på deras hemsida.

Vågar jag boka den så tight eller kommer jag stå med skägget i brevlådan och tvingas betala massor när jag missar connecting flighten?

Så länge det är inrikesterminalen på ARN så tar det max 5 min att promenera i lagom mak mellan gaterna som ligger längst ifrån. Nemas problemas skulle jag tro.
 
Så länge det är inrikesterminalen på ARN så tar det max 5 min att promenera i lagom mak mellan gaterna som ligger längst ifrån. Nemas problemas skulle jag tro.

Jo det är terminal 4 vilket är en av inrikesterminalerna! Och den är ju inte så stor så bara planet är i tid är jag inte alls orolig :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp