Missfärgat i tvätt -räddning?

Ingela_S

Trådstartare
Har en vit duk med röda broderier som färgat av sig i tvätten (handtvätt) så det blivit rosa fält runt allt det röda. Finns det NÅT sätt alls att rädda duken på..?
Har läst nånstans om nån pryl som typ "äter" den missfärgade färgen om man har med den i tvätten, men minns inte vad det var för nåt och var man kan hitta den.

Duken har stort affektionsvärde så alla tips är välkomna!
 
Jag minns att du en gång tipsade mig om galltvål, och den använder jag till ALLT som det blivit besvärliga fläckar på. Det är ju förvisso inte alltid det funkar, men i överraskande många fall gör den det, så det kanske kan vara värt att prova?
 
Tack för tipset! :-) Fläckarna är nu indränkta i galltvål och duken tvättas i maskin. Hoppashoppashoppas det funkar...

Är det förresten inte konstigt att den missfärgades under torktiden? Såg fin ut när den hängdes upp på lina, sen har det röda spridit sig uppåt medan den torkade.
 
Tack för tipset! :-) Fläckarna är nu indränkta i galltvål och duken tvättas i maskin. Hoppashoppashoppas det funkar...

Är det förresten inte konstigt att den missfärgades under torktiden? Såg fin ut när den hängdes upp på lina, sen har det röda spridit sig uppåt medan den torkade.
Vissa plagg och dukar ska plantorkas, kanske var därför?
 
Kanske det, fast det står ingenstans. Står dock 60 grader maskintvätt, men kunde inte tro att handtvätt kunde skada. Trodde bara det kunde bli fel om man tvättade varmare än avsett.
 
Jag har varit med om att det missfärgat när jag tvättat kallare än tidigare. Hade t ex en matta som var randig i vitt och vinrött. Tvättade många gånger i 60 grader och det var inga problem. Sedan åkte den i en snabb 30 graders maskin och numer är den rosa och vinröd.
 
Jag har varit med om att det missfärgat när jag tvättat kallare än tidigare. Hade t ex en matta som var randig i vitt och vinrött. Tvättade många gånger i 60 grader och det var inga problem. Sedan åkte den i en snabb 30 graders maskin och numer är den rosa och vinröd.

Har haft samma erfarenhet.
 
Kanske det, fast det står ingenstans. Står dock 60 grader maskintvätt, men kunde inte tro att handtvätt kunde skada. Trodde bara det kunde bli fel om man tvättade varmare än avsett.
Rött är den "värsta" färgen att färga av sig vid tvätt...
Jag minns att läst någonstans att vid mer traditionell färgning med rött, så är fixeringen av färgämnet ett problem, och att det ofta behövs hög temperatur för att få det röda att "stanna".

Medan jag skrev detta skrev någon annan nästan samma sak...

Lycka till med 60 graders tvätten!
 
Vet inte om det kan rädda redan missfärgade saker, men annars är "Colour catcher" jättebra att lägga i tvättmaskinen om man misstänker att något kan färga av sig. Brukar finnas vid tvättmedel mm i vanlig matbutik men är billigare på tex Ö&B.
 
Vet inte om det kan rädda redan missfärgade saker, men annars är "Colour catcher" jättebra att lägga i tvättmaskinen om man misstänker att något kan färga av sig. Brukar finnas vid tvättmedel mm i vanlig matbutik men är billigare på tex Ö&B.

När de testade den i något tv-program hade den ingen effekt alls. Plus var det nog.
 
Den har räddat ett antal missfärgade strumpor här iaf... Kanske olika beroende på material osv.

Har den räddat redan missfärgade strumpor?

Efter tre tvättar med galltvål så ser duken betydligt bättre ut men det rosa syns fortfarande. Min fina duk... :(
 
De testade galltvål i Plus häromveckan och den misslyckades helt. Den t.o.m. förstärkte fläckarna. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
10 979
Senast: QueenLilith
·
Hemmet :cry: Usch. Jag flyttade nyligen in i ett nytt rum i samma hus jag hyrt i (bor i nåt kollektivliknande) de senaste fem månaderna, och...
2
Svar
38
· Visningar
3 556
Senast: ptr
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 077
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 821
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp