Misslyckad karpaltunneloperation?

MM

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av det?

Gjorde en väldigt (!) lyckad förra året. Gjorde andra handen för en vecka sen och den verkar vara mindre lyckad :(
Jag tror tom att nån nerv blivit skadad för det har börjat sticka i fingrarna och jag har ingen känsel i vissa fingertoppar.
Men jag tänkte mest kolla om någon kanske gjort en sån här op och märkt resultat först längre fram?
Men förra gången blev allt bra direkt så det lutar nog mot att det blivit värre efter op :crazy:
Fingertopparna känns kalla :confused:
Och om jag bara tog av mig skenan tror jag att jag skulle kanske sakna känsel i handen/armen med, är känslan. Den sitter inte åt för hårt.

Ja, jag ska väl kontakta någon men inte ikväll.
Nu ville jag höra om någon annan känt så här efter denna operationen men ändå blivit bra.
Min känsla är inte alls samma som förra gången tyvärr.
 
Min nerv var väldigt, väldigt klämd och det tog långt tid innan jag blev av med de sista symtomen. Och det var inga av de symptom som jag upplevt innan operatonen, men klart - vissa var liknande.
 
Någon som har erfarenhet av det?

Gjorde en väldigt (!) lyckad förra året. Gjorde andra handen för en vecka sen och den verkar vara mindre lyckad :(
Jag tror tom att nån nerv blivit skadad för det har börjat sticka i fingrarna och jag har ingen känsel i vissa fingertoppar.
Men jag tänkte mest kolla om någon kanske gjort en sån här op och märkt resultat först längre fram?
Men förra gången blev allt bra direkt så det lutar nog mot att det blivit värre efter op :crazy:
Fingertopparna känns kalla :confused:
Och om jag bara tog av mig skenan tror jag att jag skulle kanske sakna känsel i handen/armen med, är känslan. Den sitter inte åt för hårt.

Ja, jag ska väl kontakta någon men inte ikväll.
Nu ville jag höra om någon annan känt så här efter denna operationen men ändå blivit bra.
Min känsla är inte alls samma som förra gången tyvärr.
Så tråkigt. Om du har haft nerverna i kläm länge kan det ta ett tag innan de hämtar sig. Ibland gör de tyvärr inte det alls. Håller tummarna för att det ska bli bra.
 
Min nerv var väldigt, väldigt klämd och det tog långt tid innan jag blev av med de sista symtomen. Och det var inga av de symptom som jag upplevt innan operatonen, men klart - vissa var liknande.

Så tråkigt. Om du har haft nerverna i kläm länge kan det ta ett tag innan de hämtar sig. Ibland gör de tyvärr inte det alls. Håller tummarna för att det ska bli bra.

Detta var min mindre dåliga hand så att säga men den känns konstigare efter op än innan. Jag hoppas det bara är handen som håller på att rätta till sig till rätta eller nåt.
Det är som tur är inte min dominanta hand. Då hade jag varit genomledsen, nu känner jag mig mest förtvivlad och uppgiven men är tacksam för att min dominanta hand blev så bra.
Jag hade dock känsel i fingertopparna innan op och den hade varit trevligt att få tillbaka...
Ska kolla med sköterskan sen när jag tar stygnen om hon tycker jag ska boka in någon tid hos någon, antingen hos läkare eller sjukterapeuten för en check.
 
Ring mottagningen (rimligen ortopedmottagningen) som handlade din operation. Kan vara "restsymtom", men skulle också kunna vara att gipset trycker någonstans det inte ska. Det går att göra en grov sållning i vilken kategori dina symtom ligger utifrån var domningarna sitter.
Mitt råd är att ringa idag om det går, eller iaf imorgon.
/Laa, narkos- och akutläkare

Någon som har erfarenhet av det?

Gjorde en väldigt (!) lyckad förra året. Gjorde andra handen för en vecka sen och den verkar vara mindre lyckad :(
Jag tror tom att nån nerv blivit skadad för det har börjat sticka i fingrarna och jag har ingen känsel i vissa fingertoppar.
Men jag tänkte mest kolla om någon kanske gjort en sån här op och märkt resultat först längre fram?
Men förra gången blev allt bra direkt så det lutar nog mot att det blivit värre efter op :crazy:
Fingertopparna känns kalla :confused:
Och om jag bara tog av mig skenan tror jag att jag skulle kanske sakna känsel i handen/armen med, är känslan. Den sitter inte åt för hårt.

Ja, jag ska väl kontakta någon men inte ikväll.
Nu ville jag höra om någon annan känt så här efter denna operationen men ändå blivit bra.
Min känsla är inte alls samma som förra gången tyvärr.
 
Ring mottagningen (rimligen ortopedmottagningen) som handlade din operation. Kan vara "restsymtom", men skulle också kunna vara att gipset trycker någonstans det inte ska. Det går att göra en grov sållning i vilken kategori dina symtom ligger utifrån var domningarna sitter.
Mitt råd är att ringa idag om det går, eller iaf imorgon.
/Laa, narkos- och akutläkare

Får ringa imorgon. Nu är det skolavslutning men ville bara säga att jag har inget gips. Enbart förband över stygnen och min vanliga skena jag haft i flera år och den sitter absolut inte åt. Jag har satt dit den själv och justerat den efter vad som känns bra.
Men får slå en pling imorgon :)
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Ring mottagningen (rimligen ortopedmottagningen) som handlade din operation. Kan vara "restsymtom", men skulle också kunna vara att gipset trycker någonstans det inte ska. Det går att göra en grov sållning i vilken kategori dina symtom ligger utifrån var domningarna sitter.
Mitt råd är att ringa idag om det går, eller iaf imorgon.
/Laa, narkos- och akutläkare

Man gipsar inte efter det ingreppet.

/Lenis, ortoped (om de inte gjort nåt drastiskt sen jag gick på föräldraledighet :nailbiting::D)
 
Får ringa imorgon. Nu är det skolavslutning men ville bara säga att jag har inget gips. Enbart förband över stygnen och min vanliga skena jag haft i flera år och den sitter absolut inte åt. Jag har satt dit den själv och justerat den efter vad som känns bra.
Men får slå en pling imorgon :)

Håller med om att du kan slå mottagningen en signal. Man kan alltid lägga om förbandet och se om det gör nån skillnad. Läkningen kan se väldigt olika ut och rekordet jag har är en äldre dam som fortfarande upplevde förbättringar efter ett år. Värken är det (om man har värk dvs) som brukar lätta snabbast men övriga symtom kan hänga i länge och förbättras efter hand. Domningar i fingertoppar tex kan vara sådant som aldrig hämtar sig helt, men det beror på hur länge nerven varit klämd och jag antar att du är hyfsat ung och då har du ju lite bättre odds :) Sedan kan man i vissa fall behöva göra om ingreppet, det händer nån gång ibland. Jag hade faktiskt en patient för ett litet tag sedan där första handen blev jättebra och den andra fick vi göra två gånger. Säkert olika på olika håll hur de lägger upp det men misströsta inte; det går att ge sig på det igen om du inte blir bra- beroende på vad det är för symtom du har.
 
Nu har det gått några dagar sen jag tog stygnen och plockade av skenan.
Min känsla av förlorad känsel i handen stämde - jag saknar känsel över vissa delar över ärret. Men sånt vet jag ju att det kan ske.

Dessvärre var det en vikarie som inte riktigt hade koll på något som jag var hos (Men som var jättetrevlig) så jag frågade inte vidare om jag borde söka upp någon för att kolla på handen.
Men den har blivit lite värre sen jag skrev sist :(
Upplever att mer av vissa fingrar är bortdomnade på heltid så att säga och viss del i handflatan och över knogarna men det hänger nog ihop med fingrarna.
Annars har det ju slutat värka så fruktansvärt...

Jag vet att jag borde ringa någon men det tar emot. Jag pallar inte fler operationer (det här var tredje på ett år). Men jag borde få in i min journal att handen inte är bra/läkt iaf...

Känns som jag kanske hade för höga förväntningar när andra handen blev så bra. Men trist att det nu är värre än innan op. Innan så var inte fingrarna domnade dygnet runt som dom är nu.
Nåja, det blir väl bra till slut..
 
Nu det det rejält länge sedan jag opererade men av allt jag minns så var det rätt rejält ont veckan efter operation. Jag hade stort bandage...

Mina symptom hade jag dragits med i 25 är innan nån trodde på mig och kollade. Det tog tid att få känsel. Jag hade saknat känsel i fingertopparna innan operation och det tog några veckor innan det kom. Sedan blev det bättre och bättre under minst ett års tid.

Att du skulle känna dig sämre efter operation känns inte helt OK?
 
Nu har det gått några dagar sen jag tog stygnen och plockade av skenan.
Min känsla av förlorad känsel i handen stämde - jag saknar känsel över vissa delar över ärret. Men sånt vet jag ju att det kan ske.

Dessvärre var det en vikarie som inte riktigt hade koll på något som jag var hos (Men som var jättetrevlig) så jag frågade inte vidare om jag borde söka upp någon för att kolla på handen.
Men den har blivit lite värre sen jag skrev sist :(
Upplever att mer av vissa fingrar är bortdomnade på heltid så att säga och viss del i handflatan och över knogarna men det hänger nog ihop med fingrarna.
Annars har det ju slutat värka så fruktansvärt...

Jag vet att jag borde ringa någon men det tar emot. Jag pallar inte fler operationer (det här var tredje på ett år). Men jag borde få in i min journal att handen inte är bra/läkt iaf...

Känns som jag kanske hade för höga förväntningar när andra handen blev så bra. Men trist att det nu är värre än innan op. Innan så var inte fingrarna domnade dygnet runt som dom är nu.
Nåja, det blir väl bra till slut..
Det är bara att ringa och söka den som opererade (alt om de har någon mottagning man kontaktar). De kanske vill titta på och rätta till något och då hellre förr än senare. För din egen skull, ta tag i det så snart som möjligt.
 
Uppdaterar tråden.

Nu har jag varit hos läkare då handen inte blivit bättre. Möjligtvis något men inte så att det kan räknas som en förbättring sen jag skrev sist.

Läkaren gjorde några "blindtester", dvs jag fick titta åt ett annat håll medans läkaren stack mig på olika ställen på handen för att kunna se var jag har känselbortfall. Det hittades framförallt i 2 fingertoppar (som jag nämnt här) och smärta i tumbasen.
Fick gå direkt till arbetsterapeuten som kollade på handen och som sa att handen fortfarande är mycket svullen och händerna har olika färg. Ärret är beröringskänsligt och lite "hårt" men allt är fint ihopläkt.
Jag fick ett träningsprogram att följa några veckor samt att sova med min skena igen. Sedan uppföljning. Inga tunga lyft. Är det ingen större skillnad vid nästa koll så skulle hon mäta grejer i handen och massa annat vad det nu var.
Hon sa dock redan nu att jag skulle vara inställd på att denna handen kan bli bättre men troligen inte full funktion.

Så ja. Tiden får väl utvisa hur det blir helt enkelt.
 
En del gör det, andra inte.

Blivit opererad och gipsad av en synnerligen erfaren ortoped.

Vi gjorde det förr så det tror jag säkert att många erfarna kan. När gjorde du ditt ingrepp? :)

Oftast inte men det förekommer.

Var är du ortoped, @Lenis ?

På sjukhuset här och vad jag vet ett par till förekommer det inte alls vid okomplicerat ingrepp. När gipsar du? (Sorry TS för lite trådkap men det är så intressant :o)
 
Uppdaterar tråden.

Nu har jag varit hos läkare då handen inte blivit bättre. Möjligtvis något men inte så att det kan räknas som en förbättring sen jag skrev sist.

Läkaren gjorde några "blindtester", dvs jag fick titta åt ett annat håll medans läkaren stack mig på olika ställen på handen för att kunna se var jag har känselbortfall. Det hittades framförallt i 2 fingertoppar (som jag nämnt här) och smärta i tumbasen.
Fick gå direkt till arbetsterapeuten som kollade på handen och som sa att handen fortfarande är mycket svullen och händerna har olika färg. Ärret är beröringskänsligt och lite "hårt" men allt är fint ihopläkt.
Jag fick ett träningsprogram att följa några veckor samt att sova med min skena igen. Sedan uppföljning. Inga tunga lyft. Är det ingen större skillnad vid nästa koll så skulle hon mäta grejer i handen och massa annat vad det nu var.
Hon sa dock redan nu att jag skulle vara inställd på att denna handen kan bli bättre men troligen inte full funktion.

Så ja. Tiden får väl utvisa hur det blir helt enkelt.

Håller tummarna att det blir bättre!
 
Vi gjorde det förr så det tror jag säkert att många erfarna kan. När gjorde du ditt ingrepp? :)



På sjukhuset här och vad jag vet ett par till förekommer det inte alls vid okomplicerat ingrepp. När gipsar du? (Sorry TS för lite trådkap men det är så intressant :o)

Jättesent svar, har haft semester...

Jag har för mig att jag blev opererad ungefär 2005 (tiden går!!)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 804
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 070
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 514
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp