Mitt liv är ett skämt

Mirre

Trådstartare
*Gnälltråd*

Hela det här året (åren!) har bestått av ena motgången efter den andra. Går någonting bra så händer något annat som sabbar det. Precis hela tiden.

Får inget ordentligt jobb, har ett timvik där man knappt får jobba nåt alls så det ger inte mycket till inkomst.
Har sökt flera utbildningar men kommer inte in, har försörjningsstöd vilket bara har strulat hela tiden. Handledaren verkar göra allt för att få mig att må dåligt. Flera gånger har jag fått vänta på att min ansökan ska behandlas eftersom handledaren varit på semester. Sätta in vikarie verkar de inte kunna.
Så jag har hamnat efter med räkningar vilket gör att jag hela tiden ligger efter. Kommer aldrig ikapp ordentligt eftersom jag inte får in nog med pengar.

Min ena bror har jag inte haft kontakt med på tre år pga hans tokiga sambo. Vi som alltid varit tajta som tusan.

Tog slut med minis pappa i april, stora sonens pappa började bråka nyligen om allt möjligt, tog halva barnbidraget trots att han sagt själv att jag får hela eftersom han har heltidsjobb och bra lön. Så då fick jag lägre inkomst där också.
Han hävdar att jag stulit kläder av honom, trots att det är han som plockar åt sig av sonens kläder hela tiden så han knappt har någonting kvar här.
Han mår dåligt av jobbet och tar ut det på mig.

Tvättmaskinen gick sönder och har inte haft råd att köpa någon ny. Sedan gick toastolen sönder och läckte vatten som ett jäkla såll. Där fick jag dock låna pengar så jag kunde köpa en ny.
Spisen krånglar och skulle egentligen behöva byta ut den med. Likaså diskmaskinen som bara diskar rent när den har lust.

Snart är det jul och jag vill bara hoppa över allt i år. Ännu ett jul utan min bror och hans barn, första julen på länge som singel vilket känns sådär, mini är hos sin pappa hela den veckan och jag har ändå inga pengar och kunna handla för. Dessutom fyller mini på lucia, så då går det pengar dit också.

Hemmet ser ut som hej kom och hjälp mig hur mycket jag än städar och fixar känns det som.
Men nu är i alla fall sovrummet klart. Alltid något.
 
Försök att strukturera upp och planera!

Gör en lista över sånt som behöver åtgärdas i hemmet. Gör en prioriteringslista. T.ex. diskmaskin är ju onödigt att lägga pengar på när det går att diska för hand, men man kan inte gärna stå utan spis.
Måste du handla nytt, eller kan du leta begagnat?

Har du en plan över hur du ska hinna ikapp med räkningarna? Om inte, sätt dig och skriv en.

Vad söker du för jobb och var bor du? Försök hitta fler tim-/behovsanställningar om du kan. Kanske går att flytta någonstans till jobb?

Har du pratat med din bror om hur du känner? Går det att hitta en lösning? Varför skär det sig med hans sambo?

Har du pratat med äldsta barnets pappa om hur din situation ser ut? Går det att hitta någon lösning på hur ni ska göra med kläderna?

Försök att bena upp varje problem för sig, istället för att se allt som ett enda stort svart moln. Det är svårt när man är mitt i det, men det går!
 
Försök att strukturera upp och planera!

Gör en lista över sånt som behöver åtgärdas i hemmet. Gör en prioriteringslista. T.ex. diskmaskin är ju onödigt att lägga pengar på när det går att diska för hand, men man kan inte gärna stå utan spis.
Måste du handla nytt, eller kan du leta begagnat?

Har du en plan över hur du ska hinna ikapp med räkningarna? Om inte, sätt dig och skriv en.

Vad söker du för jobb och var bor du? Försök hitta fler tim-/behovsanställningar om du kan. Kanske går att flytta någonstans till jobb?

Har du pratat med din bror om hur du känner? Går det att hitta en lösning? Varför skär det sig med hans sambo?

Har du pratat med äldsta barnets pappa om hur din situation ser ut? Går det att hitta någon lösning på hur ni ska göra med kläderna?

Försök att bena upp varje problem för sig, istället för att se allt som ett enda stort svart moln. Det är svårt när man är mitt i det, men det går!
Nytt behöver det inte vara, bara det fungerar.

Jag hade en plan, men får man inte in nog med pengar är det svårt. Trodde jag var på väg att komma ikapp men icke.

Söker allt möjligt, med sonen boende varannan vecka är det svårt att flytta också. Annars hade jag gärna gjort det, sonens pappa är den mest osammarbetsvilliga människa man kan hitta också. Bor utanför Örebro, har körkort men ingen bil och går inte jättebra med bussar.

Det går inte att prata med honom, eller rättare sagt det går inte att kontakta honom alls. Hans sambo är ingen frisk människa och hon kontrollerar allt! Posten river hon sönder, hans mob slog hon sönder, sade upp hans nr så han har ett som står på henne och som hon har insyn på sas. Mail kontrollerar hon osv. Två gånger har han varit in på akuten med skador efter misshandel. Hon är polisanmäld men ingenting händer.

Sonens pappa lyssnar inte, allt han bryr sig om är att han har det bra. Mig har han alltid gjort allt för att trycka ner.

Nu har mini magsjuka och är dålig i magen. Jättekul utan tvättmaskin.
 
Nytt behöver det inte vara, bara det fungerar.

Jag hade en plan, men får man inte in nog med pengar är det svårt. Trodde jag var på väg att komma ikapp men icke.

Söker allt möjligt, med sonen boende varannan vecka är det svårt att flytta också. Annars hade jag gärna gjort det, sonens pappa är den mest osammarbetsvilliga människa man kan hitta också. Bor utanför Örebro, har körkort men ingen bil och går inte jättebra med bussar.

Det går inte att prata med honom, eller rättare sagt det går inte att kontakta honom alls. Hans sambo är ingen frisk människa och hon kontrollerar allt! Posten river hon sönder, hans mob slog hon sönder, sade upp hans nr så han har ett som står på henne och som hon har insyn på sas. Mail kontrollerar hon osv. Två gånger har han varit in på akuten med skador efter misshandel. Hon är polisanmäld men ingenting händer.

Sonens pappa lyssnar inte, allt han bryr sig om är att han har det bra. Mig har han alltid gjort allt för att trycka ner.

Nu har mini magsjuka och är dålig i magen. Jättekul utan tvättmaskin.

Tyckte @cili hade många bra tips!
Jag vill bara skicka en stor styrkekram! Hoppas allt ordnar upp sig.
 
Tack snälla ni.
Och jag vet att jag låter otroligt negativ men just nu känns allt bara skit.
 
Det är ok att allt känns skit ibland. Man får klaga.

(Sen måste man rycka upp sig och ta tag i allting ett steg i taget)
 
@Mirre
Ett tips är att vara med i köp/sälj/bortskänkes grupperna på fb. Bara senaste veckan i min stad har jag sett en micro och 2 olika kyl/frys som har skänkts bort.

Tjafs med pengar är aldrig roligt. Hoppas det löser sig. Sök så mycket som det bara går så du slipper bråka med soc, kanske går att få en ny handläggare där?

Hur fungerar hans sambo med barnet?

Om alla kläder är hos honom så kanske du inte behöver skicka med några kläder? Förutsatt att det fungerar givetvis.
 
Nytt behöver det inte vara, bara det fungerar.

Jag hade en plan, men får man inte in nog med pengar är det svårt. Trodde jag var på väg att komma ikapp men icke.

Söker allt möjligt, med sonen boende varannan vecka är det svårt att flytta också. Annars hade jag gärna gjort det, sonens pappa är den mest osammarbetsvilliga människa man kan hitta också. Bor utanför Örebro, har körkort men ingen bil och går inte jättebra med bussar.

Det går inte att prata med honom, eller rättare sagt det går inte att kontakta honom alls. Hans sambo är ingen frisk människa och hon kontrollerar allt! Posten river hon sönder, hans mob slog hon sönder, sade upp hans nr så han har ett som står på henne och som hon har insyn på sas. Mail kontrollerar hon osv. Två gånger har han varit in på akuten med skador efter misshandel. Hon är polisanmäld men ingenting händer.

Sonens pappa lyssnar inte, allt han bryr sig om är att han har det bra. Mig har han alltid gjort allt för att trycka ner.

Nu har mini magsjuka och är dålig i magen. Jättekul utan tvättmaskin.
Klart man ser saker negativt när man har det sådär, det har jag full förståelse för :(

Men vi får nog dela upp det hela i två läger:
Saker du kan påverka och Saker du inte kan påverka.

Det är verkligen jättetrist med brorsan och jag förstår att det tär på dig, men kan du egentligen göra något åt det? Förmodligen inte. Har han ett jobb så kanske du kan gå dit och fråga efter honom och få en pratstund, berätta att du finns redo att hjälpa honom. Men du kan inte ändra hans sambos beteende eller tvinga honom därifrån.

Sonens pappa hör också till "Saker du inte kan påverka". Men klädsituationen går att påverka. Låt bli att skicka med fler kläder än nödvändigt. Om ni har kläder på båda ställen så behöver han väl bara ha med sig det han har på sig för stunden vid överlämnandet?

Tvättmaskin däremot, det kan ordnas! Fråga i någon säljes/köpes-facebookgrupp i ditt närområde om det möjligen finns någon som har en fungerande tvättmaskin dom behöver bli av med. Förklara att det är krisläge. Det finns ju folk som kör sina gamla maskiner/spisar etc till tippen, trots att dom funkar. Det är värt ett försök!

En flytt till bättre kommunikationer borde väl vara möjlig? In till Örebro t.ex.? Det är givetvis inget man gör i en handvändning, men det kanske är en fördel i jobbsökandet?
Gällande utbildning förresten, vad är du sugen på för inriktningar? Vad saknas för att komma in? Kan du skriva ett högskoleprov? Läsa till eventuella kurser som saknas?
 
Det är ok att allt känns skit ibland. Man får klaga.

(Sen måste man rycka upp sig och ta tag i allting ett steg i taget)
Visst är det så.

@MidnightSoul är med i flera sådana grupper.

Brorsans sambo? Han har ingen kontakt med sina barn tack vare henne.

Sonen har kläder hos både mig och exet. Så han har med sig det han har på sig när han åker. Ändå har det försvunnit märkbart mycket härifrån som sedan funnits hos exet.

@cili att dela upp det var ju smart, så kanske man kan släppa vissa saker.

Ja en flytt skulle underlätta, men varje gång jag tar upp det med exet så vägrar han svara. (Ja han är så omogen)
Har sökt till uskautbildning flera gånger utan att komma in, behandlingspedagog, fritdsledare/ elevassistent osv. Vet inte riktigt vad jag vill göra.

Högskoleprovet skulle jag förstås kunna skriva igen. Skulle behöva läsa upp högre behörighet i matte också.
 
Visst är det så.

@MidnightSoul är med i flera sådana grupper.

Brorsans sambo? Han har ingen kontakt med sina barn tack vare henne.

Sonen har kläder hos både mig och exet. Så han har med sig det han har på sig när han åker. Ändå har det försvunnit märkbart mycket härifrån som sedan funnits hos exet.

@cili att dela upp det var ju smart, så kanske man kan släppa vissa saker.

Ja en flytt skulle underlätta, men varje gång jag tar upp det med exet så vägrar han svara. (Ja han är så omogen)
Har sökt till uskautbildning flera gånger utan att komma in, behandlingspedagog, fritdsledare/ elevassistent osv. Vet inte riktigt vad jag vill göra.

Högskoleprovet skulle jag förstås kunna skriva igen. Skulle behöva läsa upp högre behörighet i matte också.

Vad behövs för att komma in på uska? Och på de andra? Där kan du ju verkligen göra en bra plan! :)
Samma sak med matten. Kan du läsa den på distans? I så fall finns det kursstarter mest hela tiden (tänker t.ex. hermods).

Måste du ta upp flytten med exet? Han är ju trots allt ett ex. Det viktiga är ju att det fungerar med barnen, vad han tycker är irrelevant. Låter ju som att det vore väldigt mycket enklare för dig om du skulle få tag i en hyresrätt och slippa tänka på kostnader för vitvaror.

Kläder går ju också att fråga efter i en fb-grupp. Om folk inte vill skänka kanske det går att betala nån liten summa för ett klädpaket, istället för att köpa styckevis i affären.
 
@Mirre
Förstår att du oroar dig för honom. Inget lätt läge, allt du kan göra är tyvärr bara att se till att han vet att du finns där om han behöver. Resten är tyvärr upp till honom och det är ingen lätt sak att ta sig ur. Så länge han vet att du finns där om han vill så får du tänka att du har gjort vad du har kunnat.

Väldigt udda att det försvinner från dig och dyker upp där utan att du har skickat med det. Hur gammal är sonen? Kan han ta eget ansvar för sina kläder om vart han vill ha dom eller är han för ung för det?
 
Men hur bor du? Hus eller lägenhet? Jag tänker att det borde vara möjligt att flytta till ett billigare boende (liten tvårummare) där du slipper köpa nya grejer då de går sönder.

Finns det inga distanskurser du kan läsa? Inga städjobb eller andra extrajobb?

Du verkar ha hamnat i en svacka där alla svåriheter känns ännu svårare än vad de är.
 
Vilken nivå är det på matten du behöver läsa upp? Jag har några av Komvux's böcker till matte C om du vill ha? För deras förra matte C kurs men det kan ju hjälpa ändå beroende på vad det är du behöver läsa upp.

Jag är inte världens fena på matte men tyckte dem var rätt lätta att följa :)
 
Visst är det så.

@MidnightSoul är med i flera sådana grupper.

Brorsans sambo? Han har ingen kontakt med sina barn tack vare henne.

Sonen har kläder hos både mig och exet. Så han har med sig det han har på sig när han åker. Ändå har det försvunnit märkbart mycket härifrån som sedan funnits hos exet.

@cili att dela upp det var ju smart, så kanske man kan släppa vissa saker.

Ja en flytt skulle underlätta, men varje gång jag tar upp det med exet så vägrar han svara. (Ja han är så omogen)
Har sökt till uskautbildning flera gånger utan att komma in, behandlingspedagog, fritdsledare/ elevassistent osv. Vet inte riktigt vad jag vill göra.

Högskoleprovet skulle jag förstås kunna skriva igen. Skulle behöva läsa upp högre behörighet i matte också.

Angående uska-utbildning så är det ju "bara" gymnasiekurser och jag skulle rekommendera dig att läsa på distans. Boka tid hos en studievägledare och prata om vilka kurser som ingår i uske-utbildningen och börja beta av dem en och en, de du kan. Jag kan rekommendera Infokomp som lärosäte, men jag vet även att NTI och Miroi finns tillgängliga.

Du kan läsa deltid eller fulltid, och du får ta extra studielån (och eventuellt studiestöd) tack vare dina barn. Det du behöver är en dator och en webbkamera, och så är det studiestarter varje vecka.
 
Jag har försökt och komma in på NTI och få läsa på distans. Men kommunen här måste tydligen betala utbildningen och det vägrar de göra eftersom komvux här har den utbildningen. Men har sökt hit också och kommer inte in.
 
Men hur bor du? Hus eller lägenhet? Jag tänker att det borde vara möjligt att flytta till ett billigare boende (liten tvårummare) där du slipper köpa nya grejer då de går sönder.

Finns det inga distanskurser du kan läsa? Inga städjobb eller andra extrajobb?

Du verkar ha hamnat i en svacka där alla svåriheter känns ännu svårare än vad de är.
Håller med! Du bor väl i hus?
 
Vad behövs för att komma in på uska? Och på de andra? Där kan du ju verkligen göra en bra plan! :)
Samma sak med matten. Kan du läsa den på distans? I så fall finns det kursstarter mest hela tiden (tänker t.ex. hermods).

Måste du ta upp flytten med exet? Han är ju trots allt ett ex. Det viktiga är ju att det fungerar med barnen, vad han tycker är irrelevant. Låter ju som att det vore väldigt mycket enklare för dig om du skulle få tag i en hyresrätt och slippa tänka på kostnader för vitvaror.

Kläder går ju också att fråga efter i en fb-grupp. Om folk inte vill skänka kanske det går att betala nån liten summa för ett klädpaket, istället för att köpa styckevis i affären.
Matten fixar jag inte och läsa på distans, det blir alldeles för svårt och göra själv. Uska kräver gymnasiebehörighet vilket jag har.

Ja eftersom sonen bor varannan vecka lär jag ju lösa det med hans boende om jag flyttar ifrån kommunen.
Det blir ju svårt att ha boendet som nu om vi bor på olika orter.

@Inglorion det är matte b jag inte har

@Elisha ja jag bor i hus.
Som jag har försökt och sälja men det är svårsålt här, dessutom kedjehus som det behöver göras en del på.
 
Matten fixar jag inte och läsa på distans, det blir alldeles för svårt och göra själv. Uska kräver gymnasiebehörighet vilket jag har.

Ja eftersom sonen bor varannan vecka lär jag ju lösa det med hans boende om jag flyttar ifrån kommunen.
Det blir ju svårt att ha boendet som nu om vi bor på olika orter.

@Inglorion det är matte b jag inte har

@Elisha ja jag bor i hus.
Som jag har försökt och sälja men det är svårsålt här, dessutom kedjehus som det behöver göras en del på.
Om komvux i din kommun erbjuder kursen så är det väl toppen att kunna hoppa på där och kunna få hjälp på plats. Sök!
Boka in ett besök med en studievägledare och se om du kan få hjälp den vägen, kanske det går att skriva nåt mail tillsammans till kommunen ang uska?

Det behöver inte vara ett problem att ni bor i olika kommuner, så länge ni bor i närheten. Jag hade separerade föräldrar under hela min uppväxt, dom har inte bott i samma kommun men det har fungerat ändå. Man får helt enkelt komma fram till en lösning. Du ska ju inte behöva bo i misär och utan inkomst pga barnets pappa.

Vilken kommun gäller det, om du vill berätta?
 
Om komvux i din kommun erbjuder kursen så är det väl toppen att kunna hoppa på där och kunna få hjälp på plats. Sök!
Boka in ett besök med en studievägledare och se om du kan få hjälp den vägen, kanske det går att skriva nåt mail tillsammans till kommunen ang uska?

Det behöver inte vara ett problem att ni bor i olika kommuner, så länge ni bor i närheten. Jag hade separerade föräldrar under hela min uppväxt, dom har inte bott i samma kommun men det har fungerat ändå. Man får helt enkelt komma fram till en lösning. Du ska ju inte behöva bo i misär och utan inkomst pga barnets pappa.

Vilken kommun gäller det, om du vill berätta?
Jag har sökt hit men kom inte in, nästa kursstart är nästa höst. På uska då.
Har pratat med studievägledaren vilket egentligen inte gav någonting. Men har mailat till högre instanser nu ang kursen, är ju inte meningen att kommunen ska bestämma vad jag ska utbilda mig till.

Nej jag tycker inte det, pappan är verkligen hopplös att prata med dock. Stoppar huvudet i sanden och vägrar svara eller får det till att allt är mitt fel osv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 350
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 075
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 739
Senast: Manji
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp