Mixa massa paddockunderlag?

EQrider

Trådstartare
Hej! Till våren ska vi bygga en paddock. Den kommer vara extremt genomtänkt och noggrant gjord men billig. Vi har uteslutit en hel del material och underlag men har nu kommit fram till en mix utav många som vi tror kommer bli strålande, MEN. För att det inte ska bli fel vill vi höra oss runt. Vad tror ni om en paddock som består av 25% stenmjöl, 45% grus, 15% gummiflis & 15% träflis. Kommer det bli konstigt? Paddocken ska främst användas för hoppning så det är viktigt att underlaget inte blir för tungt. Ni får gärna diskutera massor kring detta! Vi Kmr utöver detta ha markduk samt dränera väldigt mycket.
 
Lite nyfiken/undrande ang så många olika underlag ni vill blanda . Varför ?

Och jag tror det blir jättesvårt att öht kommentera utifrån den ”egengjorda mixen” ? Typ ingen som har erf av sån blandning och utifrån det kan kommentera ? Tror även blandningarna i procent (?) blir svårt för någon att svara på . Vanligtvis när man anlägger en ridbana så handlar det om decimetrar och lager med lämplig grund/topp etc .
 
Senast ändrad:
Dubbel .
Förrutom att det ofta ang underlag handlar om centimetrar - inte decimetrar . Inga topplager handlar om decimetrar : Osv .
 
Lite nyfiken/undrande ang så många olika underlag ni vill blanda . Varför ?
Och a
Tror det blir jättesvårt att öht kommentera utifrån den ”egengjorda mixen” ? Typ ingen som har erf av sån blandning och utifrån det kan kommentera ? Tror även blandningarna i procent (?) blir svårt för någon att svara på . Vanligtvis när man anlägger en ridbana så handlar det om decimetrar och lager med lämplig grund/topp etc .
1. Vill inte ha "hela" paddocken av gummiflis och vill inte ha "hela" av träflis. Tycker om båda lika mycket men vill samtidigt inte ha för mycket utav dom pga egna och andras erfarenheter. Just dessa två material har vi tillgång att få tag på billigt (självklart miljövänligt) i närheten. Vet flera som blandat dessa två. Gruset vill jag ha för det är lixom det vanliga trygga materialet och vill ha en grund med lite tilläg satt säga. Och sen benmjölet behöver jag nog inte ens förklara. Det är alltså inprimcipt 3 olika underlag endast. 45% grus & 30% fin tillägg,( 25% stenmjöl ).
2. Jag frågade inte efter folks erfarenheter utan efter vad folk tror och att man gärna får skapa en diskution.
3. Procent använder man (iaf vi och de vi känner) innan man tar steget att mäta och ta reda på hur stor paddocken ska vara för att sedan ta reda på hur mycket material som behövs. Eftersom vi inte bestämt oss över material ännu har vi ingen användning av att ha paddock måttet ännu och iom att paddocken ska byggas till våren så är det inte heller bråttom. Du skrev att blandningarna i procent blir svårt att svara på, har inte någon fråga ang det heller som tur e ;) Endast hur man TROR själva blandningen kommer bli.
Sen hade det blivit en alldeles för rörig text med massa mått och diametrar. :)
 
1. Vill inte ha "hela" paddocken av gummiflis och vill inte ha "hela" av träflis. Tycker om båda lika mycket men vill samtidigt inte ha för mycket utav dom pga egna och andras erfarenheter. Just dessa två material har vi tillgång att få tag på billigt (självklart miljövänligt) i närheten. Vet flera som blandat dessa två. Gruset vill jag ha för det är lixom det vanliga trygga materialet och vill ha en grund med lite tilläg satt säga. Och sen benmjölet behöver jag nog inte ens förklara. Det är alltså inprimcipt 3 olika underlag endast. 45% grus & 30% fin tillägg,( 25% stenmjöl ).
2. Jag frågade inte efter folks erfarenheter utan efter vad folk tror och att man gärna får skapa en diskution.
3. Procent använder man (iaf vi och de vi känner) innan man tar steget att mäta och ta reda på hur stor paddocken ska vara för att sedan ta reda på hur mycket material som behövs. Eftersom vi inte bestämt oss över material ännu har vi ingen användning av att ha paddock måttet ännu och iom att paddocken ska byggas till våren så är det inte heller bråttom. Du skrev att blandningarna i procent blir svårt att svara på, har inte någon fråga ang det heller som tur e ;) Endast hur man TROR själva blandningen kommer bli.
Sen hade det blivit en alldeles för rörig text med massa mått och diametrar. :)

Vad menar du/vad svarar du på osv med detta inlägg ?
Dina tankar ang div underlag ni har tillgång till blir ju en sak för sig ? Inte vad som ”gör” en bra ridbana ?
 
Vad menar du/vad svarar du på osv med detta inlägg ?
Dina tankar ang div underlag ni har tillgång till blir ju en sak för sig ? Inte vad som ”gör” en bra ridbana ?
Svarade på det du ställde. :up: Vart vill du komma? Tycker inte du har med mina åsikter att göra för det har inte detta inlägg något om att göra så då får du leta vidare.
 
Svarade på det du ställde. :up: Vart vill du komma? Tycker inte du har med mina åsikter att göra för det har inte detta inlägg något om att göra så då får du leta vidare.

Va ? Vad är det du svarar på här ? Vad är det du kommenterar som inte har med dina ”åsikter” att göra det som kommenterats ?
Jag förstår verkligen inte ?
 
Pratar du om topplagret när du pratar om blandningarna? Det är ju bara en liten del av underlaget, egenskaperna sätts till största delen av lagren under. Hur de ska sättas samman på bästa sätt beror ju på saker som jordmån, läge, hur banan ligger gentemot omgivingarna och sånt. Topplagret är bara den sista pusselbiten.
 
Hej! Till våren ska vi bygga en paddock. Den kommer vara extremt genomtänkt och noggrant gjord men billig. Vi har uteslutit en hel del material och underlag men har nu kommit fram till en mix utav många som vi tror kommer bli strålande, MEN. För att det inte ska bli fel vill vi höra oss runt. Vad tror ni om en paddock som består av 25% stenmjöl, 45% grus, 15% gummiflis & 15% träflis. Kommer det bli konstigt? Paddocken ska främst användas för hoppning så det är viktigt att underlaget inte blir för tungt. Ni får gärna diskutera massor kring detta! Vi Kmr utöver detta ha markduk samt dränera väldigt mycket.
Gummiflis är ett material jag aldrig skulle lägga ut, av miljöskäl och för en framtida kostnad som kan bli väldigt stor om materialet någon gång behöver tas bort. Grundprincipen skall vara att det man lägger ut är naturmaterial anser jag.
 
Gummiflis är ett material jag aldrig skulle lägga ut, av miljöskäl och för en framtida kostnad som kan bli väldigt stor om materialet någon gång behöver tas bort. Grundprincipen skall vara att det man lägger ut är naturmaterial anser jag.
Jag kollade nyligen efter sk miljövänlig gummiflis. Vad jag kan förstå finns det överhuvudtaget ingen gummiflis att köpa längre, varken den som tidigare fanns eller den miljövänliga som bara tycks ha sålts ett kort tag. Så det vore intressant att höra om någon annan vet någon som s¨ljer gummiflis?

Jag håller helt med @Anders att vanlig gummiflis inte är något bra alternativ. Men jag hade tänkt diskutera det miljövänligare alternativet med kommunen om det nu funnits att få tag på. Det ska vara av ett material som bryts ner efter några år.

Själv kommer jag nog att lägga flis.
 
Jag kollade nyligen efter sk miljövänlig gummiflis. Vad jag kan förstå finns det överhuvudtaget ingen gummiflis att köpa längre, varken den som tidigare fanns eller den miljövänliga som bara tycks ha sålts ett kort tag. Så det vore intressant att höra om någon annan vet någon som s¨ljer gummiflis?

Jag håller helt med @Anders att vanlig gummiflis inte är något bra alternativ. Men jag hade tänkt diskutera det miljövänligare alternativet med kommunen om det nu funnits att få tag på. Det ska vara av ett material som bryts ner efter några år.

Själv kommer jag nog att lägga flis.
Jag kollade nyligen efter sk miljövänlig gummiflis. Vad jag kan förstå finns det överhuvudtaget ingen gummiflis att köpa längre, varken den som tidigare fanns eller den miljövänliga som bara tycks ha sålts ett kort tag. Så det vore intressant att höra om någon annan vet någon som s¨ljer gummiflis?

Jag håller helt med @Anders att vanlig gummiflis inte är något bra alternativ. Men jag hade tänkt diskutera det miljövänligare alternativet med kommunen om det nu funnits att få tag på. Det ska vara av ett material som bryts ner efter några år.

Själv kommer jag nog att lägga flis.

Mina tränare har en typ av gummi som kallats kemiskt ren gummi(blandat med grus). Det ska vara lagligt och jag såg när jag googlade för några år sedan iaf någon/några ÅF.

Fantastiskt material att rida dressyr på iaf. Och går oftast att rida på året om ifall man bara sköter det med lite tanke och feeling.

Om jag skaffar gård skulle jag gärna ha sånt om jag inte har ridhus.
 
Jag kollade nyligen efter sk miljövänlig gummiflis. Vad jag kan förstå finns det överhuvudtaget ingen gummiflis att köpa längre, varken den som tidigare fanns eller den miljövänliga som bara tycks ha sålts ett kort tag. Så det vore intressant att höra om någon annan vet någon som s¨ljer gummiflis?

Jag håller helt med @Anders att vanlig gummiflis inte är något bra alternativ. Men jag hade tänkt diskutera det miljövänligare alternativet med kommunen om det nu funnits att få tag på. Det ska vara av ett material som bryts ner efter några år.

Själv kommer jag nog att lägga flis.
Jag hittade en som säljer när jag sökte på internet. Miljövänlig innebär som jag förstått att det är olika typer av återvunnen gummilist, bla. från bilar och att dessa inte innehåller HA-oljor . Jag hade ändå inte velat lägga ut den typen av material i naturen, dessutom är min erfarenhet att det slarvas/fuskas mycket inom återvinningsbranschen så jag hade aldrig litat på ett företags intyg eller provtagning i en sån viktig fråga. Miljöbalken säger också att det är man själv som är helt ansvarig om det av någon anledning skulle bli tvunget att sanera.
 
Mina tränare har en typ av gummi som kallats kemiskt ren gummi(blandat med grus). Det ska vara lagligt och jag såg när jag googlade för några år sedan iaf någon/några ÅF.

Fantastiskt material att rida dressyr på iaf. Och går oftast att rida på året om ifall man bara sköter det med lite tanke och feeling.

Om jag skaffar gård skulle jag gärna ha sånt om jag inte har ridhus.
Ja vi hade en gummiflisbana i Finland och den var fantastiskt bra. Jag tror det var den sk kemiskt rena gummin jag såg också tidigare i Sverige, för ett eller två år sen, men nu har den återförsäljaren slutat pga restriktioner i (vissa) kommuner.
 
Ja man får helt klart vara beredd att lägga en del pengar på att bli av med materialet I en gummibana, så jag skulle först kolla med kommunen vad som gäller. Men det stora problemet som jag ser det med gummifliset är ju att det blåser omkring också. Så jag tror jag kör på flis.
 
Ridsportförbundet rekommenderar väl fortfarande 08 till en enkel bana.

Jag måste uppenbarligen höras för jag sällar mig till kören att inte lägga ut gummi i naturen. Fy fasen för att vara tvungen att hyra lastbilar och grävare för att schakta bort gummiflisen och sedan betala soptippen för deponi när det är så enkelt att bara plöja ned en enkel ridbana. Sänker värdet på fastigheten med motsvarande. Det är väl samma miljöregler som en industri har, dvs du är ansvarig för miljösanering?

Enbart Träflis kan bli halt.

Svarade på det du ställde. :up: Vart vill du komma? Tycker inte du har med mina åsikter att göra för det har inte detta inlägg något om att göra så då får du leta vidare.
När du svara på det här sättet på en berättigad fråga upplever jag att du skriver konstigt. Nu får jag väl massa skit och det kanske jag förtjänar.
 
Ja man får helt klart vara beredd att lägga en del pengar på att bli av med materialet I en gummibana, så jag skulle först kolla med kommunen vad som gäller. Men det stora problemet som jag ser det med gummifliset är ju att det blåser omkring också. Så jag tror jag kör på flis.

Gummi-banan jag pratade om är nog runt 15-20 år nu. Det har inte spridits material från den mer än pyttelite vid öppningen mot stallet.

De har byggt en ram runtom för att hålla materialet kvar på banan sas.

Gummit är rätt stora bitar. Har aldrig upplevt det fara omkring(ridit för dem i 20 år ca och bott och jobbat där i perioder). Inte ens vid storm.
 
Tack för alla svar! stenmjölet är tänkt som bottenlagret och sedan då isf gruset och harva in lite träflis och gummiflis. Men verkar som många är lite "emot" gummiflis och mycket med det att det är svårt att hitta miljövänliga sorten. Så kanske att man ska skippa gummit och blanda bara grus och träflis? Det känns ju iaf 1 steg mindre komplicerat, Hahah;) Men frågan är hur mycket träflis man ska våga blanda i gruset och om det Kmr blandas jämt eller om det kommer lägga sig vid "ytan" eller sjunka ner. (Om man då alltså ska räkna genom procenträkning iom att vi inte vet måtten på banan ännu.)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
tänk på att träfliset multnar och kommer behövas fyllas på. Våran klubb fick ny ridbana i höstas, den är helt fantastisk att rida på och har hållit bra genom blötan, ren grusbana uppbyggd efter alla konstens regler.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 677
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: warg
·
Anläggning Hejsan. Har lite panik just nu eftersom underlaget till vår ridbana snart kommer och vi står här som frågetecken. Grävmaskinen har...
Svar
4
· Visningar
1 261
Senast: akleja
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 051
Senast: LillaMusse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp