Mixa massa paddockunderlag?

tänk på att träfliset multnar och kommer behövas fyllas på. Våran klubb fick ny ridbana i höstas, den är helt fantastisk att rida på och har hållit bra genom blötan, ren grusbana uppbyggd efter alla konstens regler.

Inte bara fyllas på iom att det förmultnade träet kan ge lerkladdsfeeling.

Har jobbat på flera såna banor där man fått ler-feeling och halka när träet ”dött”.
 
Jag fixade till en gammal ridbana förra året där grunden var stenmjöl blandad med 0-8 grus direkt på siltig morän ( lera med inslag av grus och sten) där vi experimenterat själv genom åren med rätt kasst resultat ...I somras tog jag hjälp av proffs.
De jämnade ut det gamla materialet över banan och lade ny dränering på ett ställe och lade sedan på 10 CM MacHippo hopp ( grusblandning från Sydsten). Den har blivit jättebra och det står inte ens vatten där trots det kopiösa regnande vi har haft här i söder. Kostnad ca 50 000, vilket jag tycker är billigt. Jag hade inte en tanke på att lägg varken gummiflis eller träflis av de skäl som andr anger. Mitt råd är att t hjälp av proffs. Det finns - i alla fall här i söder - sådana som kan sitt jobb och dessutom till rimligt pris!
 
tänk på att träfliset multnar och kommer behövas fyllas på. Våran klubb fick ny ridbana i höstas, den är helt fantastisk att rida på och har hållit bra genom blötan, ren grusbana uppbyggd efter alla konstens regler.
Ja precis det jag tänkt på!:o Dock får vi som träflisen gratis utav några bekanta som tur är!
 
Okej men om vi blandar ut det med lite träflis iaf. Alltså kanske 20% av toppenlagret och resten 08 grus..? Iom att vi ändå har chansen att få träflis gratis känns det som att vi borde utnyttja det.:) Vi Kmr ha jättemkt dränering.
 
Okej men om vi blandar ut det med lite träflis iaf. Alltså kanske 20% av toppenlagret och resten 08 grus..? Iom att vi ändå har chansen att få träflis gratis känns det som att vi borde utnyttja det.:) Vi Kmr ha jättemkt dränering.
20% är väll ganska mycket? Tänker att det blir en fjärdedel jord på banan av det när det förmultnar.

Enda erfarenhet jag har av träflis är att ridskolan hade det i sitt ridhus, underlaget kändes och såg ut som torv och var ganska stumt, ändå så bytte de underlaget relativt ofta.
 
20% är väll ganska mycket? Tänker att det blir en fjärdedel jord på banan av det när det förmultnar.

Enda erfarenhet jag har av träflis är att ridskolan hade det i sitt ridhus, underlaget kändes och såg ut som torv och var ganska stumt, ändå så bytte de underlaget relativt ofta.

I ridhus kan träflis hållas rätt fint och vara ett ganska trevligt underlag om man bara sköter det.
Att bara fylla på gör att det gamla brända materialet sas förkortar hållbarheten på det nya.
Men mockar man, sköter i övrigt etc kan det absolut vara ett prisvärt alternativ.

Ute och oskyddat för väder hade jag hellre satsat på annat än levande material.

Det blir ju inte direkt jord heller. Det blir mer lerklet. Det blir ju både halt, sugit etc.
 
Ah okej va synd :/ Ja paddocken Kmr ligga brevid en skog så lite skydd kommer det vara. Verkar som det bara blir att vi strör i lite träflis iaf just för utnyttjningens skull. Sådana där "pappers bitar" som B.l.a finns i EM underlaget kanske är något att blanda i?
 
Ja sjävklartska jag det men bra om jag kommer med lite tips om hur jag vill ha det först tänker jag :)
 
Ja sjävklartska jag det men bra om jag kommer med lite tips om hur jag vill ha det först tänker jag :)
Men vill du verkligen att proffsen som arbetar med detta dagligdags ska göra som du säger efter vad du tror och gissar eller vill du att de istället ska ge dig råd om hur du får en bra ridbana utifrån lokala förhållanden och deras erfarenhet?
 
Barkflis mix på en utebana blir jobbig att underhålla i längden av de anledningar @tuaphua varit inne på. Inomhus funkar det dock trevligt bara man är medveten om att underlaget måste bytas efter ca 3 år (beroende på belastning) .
Fö så just barkflis är billigt så jag hade inte sett det som en anledning att lägga på bara för att ni har möjlighet att få det gratis.

TS: jag kan inte nog understryka vikten av att ta hjälp av en kunnig firma gällande lämplig blandning, grus preparering och rätt dimensioner.

Oavsett om du tycker det hör till din fråga eller ej :cool:
 
Ah okej va synd :/ Ja paddocken Kmr ligga brevid en skog så lite skydd kommer det vara. Verkar som det bara blir att vi strör i lite träflis iaf just för utnyttjningens skull. Sådana där "pappers bitar" som B.l.a finns i EM underlaget kanske är något att blanda i?

Du kan inte ”strö i lite träflis” bara på känn om du vill ha ett underlag som sätter sig korrekt. Om du tex ska ha 0-8 sand så måste du ha ett kompletterande topplager som binder sig med sanden. Annars om materialen inte binder sig med varandra får du ett djupt gungfly till ridbana där hästarna jobbar I underlaget - inte ovanpå underlaget.

De ”Pappersbitar” du nämner är textil med vissa gummitrådsinslag i textilen och går under det generella namnet ”fibersand” som finns i en hel radda olika modeller .
Om fibersand ska användas måste det anläggas enligt nogsamma direktiv från leverantören dvs inte heller detta är något man bara blandar i lite på känn om man vill ha ett bra fungerande underlag.
 
Senast ändrad:
Men vill du verkligen att proffsen som arbetar med detta dagligdags ska göra som du säger efter vad du tror och gissar eller vill du att de istället ska ge dig råd om hur du får en bra ridbana utifrån lokala förhållanden och deras erfarenhet?
Va? Nej jag hade ju fått denna mixen i huvudet och eftersom paddocken inte ska göras förrens om några månader så kan det vankelmodiga att experimentera lite innan. Sen för jag vidare mina idéer till s.k "proffs" och ser vad och hur de tänker ang detta. Herregud vad alla ska gå emot mig.
 
Barkflis mix på en utebana blir jobbig att underhålla i längden av de anledningar @tuaphua varit inne på. Inomhus funkar det dock trevligt bara man är medveten om att underlaget måste bytas efter ca 3 år (beroende på belastning) .
Fö så just barkflis är billigt så jag hade inte sett det som en anledning att lägga på bara för att ni har möjlighet att få det gratis.

TS: jag kan inte nog understryka vikten av att ta hjälp av en kunnig firma gällande lämplig blandning, grus preparering och rätt dimensioner.

Oavsett om du tycker det hör till din fråga eller ej :cool:
Läs min kommentar ovan. Tycker det är otroligt dålig ton här. :(
 
Du kan inte ”strö i lite träflis” bara på känn om du vill ha ett underlag som sätter sig korrekt. Om du tex ska ha 0-8 sand så måste du ha ett kompletterande topplager som binder sig med sanden. Annars om materialen inte binder sig med varandra får du ett djupt gungfly till ridbana där hästarna jobbar I underlaget - inte ovanpå underlaget.

De ”Pappersbitar” du nämner är textil med vissa gummitrådsinslag i textilen och går under det generella namnet ”fibersand” som finns i en hel radda olika modeller .
Om fibersand ska användas måste det anläggas enligt nogsamma direktiv från leverantören dvs inte heller detta är något man bara blandar i lite på känn om man vill ha ett bra fungerande underlag.
Sånt här svar vill jag ha.. förutom slutet. Jag skulle ALDRIG, NÅGONSIN få för mig att "blanda i lite på känn".. herregud vi pratar om något en levande varelse, ens bästa kompis ska få rida på 3 gånger i veckan. Jag försöker göra allt för att min absolut bästa kompis och andra halva ska få det så bra som möjligt. Därför ställer jag sånna här frågor, därför är jag så tankspridd. För att jag är rädd för att det ska bli fel. jag skriver inte ett sånt här inlägg för att bli dumförklarad. Det är bara idéer som kommer upp i mitt huvud som jag vill dela med mig av. Jag har inte ens nämnt att jag kommer ha detta i min paddock. Usch man mår lika dåligt varje gång man läser alla kommentarer och så sitter den där klumpen i magen för man vet att det kommer vara någon kommentar som på något sätt kmr få mig känna mig eller verka dålig. Och sen när jag läst en kommentar med lite sämre ton på och sen ser att 5 andra gillat den känner jag mig ju inte speciellt mycket bättre. Och till dig mackan. Jag använde inte citations tecken på pappersbiten för att det var kul. Och nej, "pappers bitarna" heter inte fiber sand utan det är hela underlaget. 10 personer behöver heller inte skriva att jag ska ta hjälpa av proffs ist för denna sidan är till för att dela med sig av tankar, skapa disskutioner och dela med av idéer,
 
Jag kan för lite om underlag för att kunna tipsa - men i senaste avsnittet av Pälspodden pratade de bland annat om underlagets betydelse för hållbara hästar, det kanske kan vara intressant att lyssna på. De pratade mindre om specifika material och mer om vilka egenskaper underlaget bör ha.
 
Va? Nej jag hade ju fått denna mixen i huvudet och eftersom paddocken inte ska göras förrens om några månader så kan det vankelmodiga att experimentera lite innan. Sen för jag vidare mina idéer till s.k "proffs" och ser vad och hur de tänker ang detta. Herregud vad alla ska gå emot mig.
Jag tycker det är trist att du ser det som "alla ska gå emot dig". För min del kvittar det ju naturligtvis om du lägger en massa pengar på ett tokigt underlag - men eftersom du frågade gav jag råd. Jag förstår att du vill fundera och lägga energi på hur banan ska bli, men det är bättre att du funderar på vilka egenskaper du vill ha på banan istället för vilka material. Den delen kan proffsen bäst. Hur ett material fungerar beror ju på lokala markomständigheter och vilka material som finns i underliggande lager. Åk runt och prova olika banor och fundera på vilka egenskaper de banor du gillar bäst har!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 671
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 477
Senast: warg
·
Anläggning Hejsan. Har lite panik just nu eftersom underlaget till vår ridbana snart kommer och vi står här som frågetecken. Grävmaskinen har...
Svar
4
· Visningar
1 261
Senast: akleja
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 051
Senast: LillaMusse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp