Mixa massa paddockunderlag?

Hej! Till våren ska vi bygga en paddock. Den kommer vara extremt genomtänkt och noggrant gjord men billig. Vi har uteslutit en hel del material och underlag men har nu kommit fram till en mix utav många som vi tror kommer bli strålande, MEN. För att det inte ska bli fel vill vi höra oss runt. Vad tror ni om en paddock som består av 25% stenmjöl, 45% grus, 15% gummiflis & 15% träflis. Kommer det bli konstigt? Paddocken ska främst användas för hoppning så det är viktigt att underlaget inte blir för tungt. Ni får gärna diskutera massor kring detta! Vi Kmr utöver detta ha markduk samt dränera väldigt mycket.


Gummiflis räknas som farligtavfall i endel kommuner. kolla med din kommun ni ev lägger det i paddocken.
 
Jag förstår att du vill fundera och lägga energi på hur banan ska bli, men det är bättre att du funderar på vilka egenskaper du vill ha på banan istället för vilka material. Den delen kan proffsen bäst. Hur ett material fungerar beror ju på lokala markomständigheter och vilka material som finns i underliggande lager. Åk runt och prova olika banor och fundera på vilka egenskaper de banor du gillar bäst har!
Vi har en bana som skulle behöva rustas och skulle vilja att någon kom ut och kollade och gav förslag på hur man kan göra det :) Men hur/var hittar man någon som kan detta? Google har inte riktigt hjälpt mig.. (Uppsala)
 
@EQrider jag vet inte på vilket sätt du läser de svar du fått och förstår verkligen inte på vilket sätt du känner anledning att bli otrevlig eller känna dig otrevligt bemött osv. Verkligen SUPERtrist att mötas av den reaktionen från din sida när man lägger ner tid på att svara utifrån din tråd ! Ingen kan veta vilka svar du vill ha/inte vill ha exakt och detta är ett socialt diskussionsforum så att tycka att svar exakt ska vara det man själv tänkt sig blir totalt omöjligt att uppnå .

Supertrist reaktion från din sida . Önskar dock stort lycka till med ridbanan och hoppas det blir lyckat ! :)
 
Jag hittade en som säljer när jag sökte på internet. Miljövänlig innebär som jag förstått att det är olika typer av återvunnen gummilist, bla. från bilar och att dessa inte innehåller HA-oljor . Jag hade ändå inte velat lägga ut den typen av material i naturen, dessutom är min erfarenhet att det slarvas/fuskas mycket inom återvinningsbranschen så jag hade aldrig litat på ett företags intyg eller provtagning i en sån viktig fråga. Miljöbalken säger också att det är man själv som är helt ansvarig om det av någon anledning skulle bli tvunget att sanera.
tror också du måste kolla med den kommun du bor i
 
Vi har en bana som skulle behöva rustas och skulle vilja att någon kom ut och kollade och gav förslag på hur man kan göra det :) Men hur/var hittar man någon som kan detta? Google har inte riktigt hjälpt mig.. (Uppsala)
Jag vet att det snart är ett underlagsseminarium på Strömsholm (och ett motsvarande på Flyinge). Det kanske kan vara en början, där borde det gå att få kompetenta kontakter? Är ju inte fel att själv skaffa lite basala kunskaper heller :-) Är du inte hjälpt av det, skicka ett PM ska jag se om jag kan ge dig några namn som kanske kan leda dig vidare i alla fall.
 
Jag måste uppenbarligen höras för jag sällar mig till kören att inte lägga ut gummi i naturen. Fy fasen för att vara tvungen att hyra lastbilar och grävare för att schakta bort gummiflisen och sedan betala soptippen för deponi när det är så enkelt att bara plöja ned en enkel ridbana. Sänker värdet på fastigheten med motsvarande. Det är väl samma miljöregler som en industri har, dvs du är ansvarig för miljösanering?
Precis, miljöbalken är tydlig på den punkten, den som ursprungligen anlade banan är ansvarig även om fastigheten är såld, om den tidigare ägaren som anlade banan inte har medel att betala en sanering blir det den nya ägaren som får stå kostnaden.
 
1. Vill inte ha "hela" paddocken av gummiflis och vill inte ha "hela" av träflis. Tycker om båda lika mycket men vill samtidigt inte ha för mycket utav dom pga egna och andras erfarenheter. Just dessa två material har vi tillgång att få tag på billigt (självklart miljövänligt) i närheten. Vet flera som blandat dessa två. Gruset vill jag ha för det är lixom det vanliga trygga materialet och vill ha en grund med lite tilläg satt säga. Och sen benmjölet behöver jag nog inte ens förklara. Det är alltså inprimcipt 3 olika underlag endast. 45% grus & 30% fin tillägg,( 25% stenmjöl ).
2. Jag frågade inte efter folks erfarenheter utan efter vad folk tror och att man gärna får skapa en diskution.
3. Procent använder man (iaf vi och de vi känner) innan man tar steget att mäta och ta reda på hur stor paddocken ska vara för att sedan ta reda på hur mycket material som behövs. Eftersom vi inte bestämt oss över material ännu har vi ingen användning av att ha paddock måttet ännu och iom att paddocken ska byggas till våren så är det inte heller bråttom. Du skrev att blandningarna i procent blir svårt att svara på, har inte någon fråga ang det heller som tur e ;) Endast hur man TROR själva blandningen kommer bli.
Sen hade det blivit en alldeles för rörig text med massa mått och diametrar. :)

Jag förstår inte.
Menar du att delar av paddocken skulle ha gummi, andra delar skulle ha träflis?
eller tänkte du liksom vispa ihop alltihop och sprida ut över hela ytan?

Benmjöl behöver du verkligen förklara.

När jag lät bygga paddock valde vi först ut ytan.
Sedan tog vi (eller ja, min pappa då) bort en massa träd.
Sedan sprängdes det bort en liten bergknalle.
Sedan schaktades natursand (jag hade tur och det är ren, fin sand där jag lät anlägga paddocken) som grund. Ytan stampades ordentligt, maskinellt.
Däri (har jag för mig, kan minnas fel) lades dräneringsrör, sedan duk.
Därefter väg-grus som bärlager, 30cm har jag för mig men det kan vara mer.
Sedan stampades det igen.
Som topplager har jag 15 cm "travbanegrus" - vågar inte ha synpunkter på vad det är för blandning, men det blev en fast ridbana som är i stort sett underhållsfri. Nu, sju år senare, har det börjat växa pyttelite gräs här och där. Sladda har inte behövt göras mer än två gånger hittills (men till sommaren behövs det antagligen).
Underlaget är nog lite för stumt för högre hoppning men är utmärkt för dressyr och islandshästar.

Gruset av olika typer beställde och hämtade entreprenören vid ett lokalt grustag/stenbrott/vaddetnuheter och det var också entreprenören som hade koll på vad som skulle göras när, var, hur.
billigt blev det inte, men bra.
 
Ni som påpekade "benmjöl" så var det autostavning på mobilen. Självklart ska det vara stenmjöl som jag skrivit alla andra gånger..
 
Jag förstår inte.
Menar du att delar av paddocken skulle ha gummi, andra delar skulle ha träflis?
eller tänkte du liksom vispa ihop alltihop och sprida ut över hela ytan?

Benmjöl behöver du verkligen förklara.

När jag lät bygga paddock valde vi först ut ytan.
Sedan tog vi (eller ja, min pappa då) bort en massa träd.
Sedan sprängdes det bort en liten bergknalle.
Sedan schaktades natursand (jag hade tur och det är ren, fin sand där jag lät anlägga paddocken) som grund. Ytan stampades ordentligt, maskinellt.
Däri (har jag för mig, kan minnas fel) lades dräneringsrör, sedan duk.
Därefter väg-grus som bärlager, 30cm har jag för mig men det kan vara mer.
Sedan stampades det igen.
Som topplager har jag 15 cm "travbanegrus" - vågar inte ha synpunkter på vad det är för blandning, men det blev en fast ridbana som är i stort sett underhållsfri. Nu, sju år senare, har det börjat växa pyttelite gräs här och där. Sladda har inte behövt göras mer än två gånger hittills (men till sommaren behövs det antagligen).
Underlaget är nog lite för stumt för högre hoppning men är utmärkt för dressyr och islandshästar.

Gruset av olika typer beställde och hämtade entreprenören vid ett lokalt grustag/stenbrott/vaddetnuheter och det var också entreprenören som hade koll på vad som skulle göras när, var, hur.
billigt blev det inte, men bra.
Självklart skulle jag isf "visspa"i hop det..
 
Jag förstår inte.
Menar du att delar av paddocken skulle ha gummi, andra delar skulle ha träflis?
eller tänkte du liksom vispa ihop alltihop och sprida ut över hela ytan?

Benmjöl behöver du verkligen förklara.

När jag lät bygga paddock valde vi först ut ytan.
Sedan tog vi (eller ja, min pappa då) bort en massa träd.
Sedan sprängdes det bort en liten bergknalle.
Sedan schaktades natursand (jag hade tur och det är ren, fin sand där jag lät anlägga paddocken) som grund. Ytan stampades ordentligt, maskinellt.
Däri (har jag för mig, kan minnas fel) lades dräneringsrör, sedan duk.
Därefter väg-grus som bärlager, 30cm har jag för mig men det kan vara mer.
Sedan stampades det igen.
Som topplager har jag 15 cm "travbanegrus" - vågar inte ha synpunkter på vad det är för blandning, men det blev en fast ridbana som är i stort sett underhållsfri. Nu, sju år senare, har det börjat växa pyttelite gräs här och där. Sladda har inte behövt göras mer än två gånger hittills (men till sommaren behövs det antagligen).
Underlaget är nog lite för stumt för högre hoppning men är utmärkt för dressyr och islandshästar.

Gruset av olika typer beställde och hämtade entreprenören vid ett lokalt grustag/stenbrott/vaddetnuheter och det var också entreprenören som hade koll på vad som skulle göras när, var, hur.
billigt blev det inte, men bra.

Du råkar inte veta lite mer exakt vad travbanegruset består av?
 
Du råkar inte veta lite mer exakt vad travbanegruset består av?

hehe.
Stenar?

Nej, men jag vet att det är samma blandning som lagts på Färjestads travbana.
Det blir väldigt fast och fint.
Skulle kanske gå att ta reda på, tror jag har en faktura liggande (paddocken anlades "vitt" rakt igenom, men jag är osäker på om jag fick delfaktura från stenbrottet eller om det bakades in i fakturan från entreprenören).
 
Det skiljer väldigt mycket på egenskaperna för olika grus med samma beteckning, 0-8 av en sort kan vara helt annorlunda än en annan. Siktkurvan är till god hjälp men säger inte allt.
 
Lägg inte ut gummiflis idag - klassar de om det till farligt avfall senare så blir det sanering och deponering eller destruktion. Kostar skjortan!

Träflis är jag mycket tvivlande till, om det inte är så att ni har tillgång till att köra iväg materialet för omsiktning och lägga dit det med kompletterande material. Det bryts ner och binder fukt som det ska men sen kladdar det igen så det blir bedrövligt så fort det är blött ute.

Vill man ha ett lite mer rörligt material "djupare" som är så poppis att kalla det går det att harva ner några lass dräneringsgrus i ytan när paddocken satt sig för mycket om några år.

Så att säga bygga med "rena" material och komplettera med inblandning varteftersom behov uppstår och inte lägga pengar på saker som ingen kan veta om et överhuvudtaget behövs.
 
Tack för alla svar! stenmjölet är tänkt som bottenlagret och sedan då isf gruset och harva in lite träflis och gummiflis. Men verkar som många är lite "emot" gummiflis och mycket med det att det är svårt att hitta miljövänliga sorten. Så kanske att man ska skippa gummit och blanda bara grus och träflis? Det känns ju iaf 1 steg mindre komplicerat, Hahah;) Men frågan är hur mycket träflis man ska våga blanda i gruset och om det Kmr blandas jämt eller om det kommer lägga sig vid "ytan" eller sjunka ner. (Om man då alltså ska räkna genom procenträkning iom att vi inte vet måtten på banan ännu.)
Skippa träflisen nu i början och komplettera med det senare när och o det behövs och inte kan undvikas. Det ska ändå vara i ytlagret så det är ändå så att man lägger ut ett jämnt lager och harvar ner det grunt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 639
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 463
Senast: warg
·
Anläggning Hejsan. Har lite panik just nu eftersom underlaget till vår ridbana snart kommer och vi står här som frågetecken. Grävmaskinen har...
Svar
4
· Visningar
1 255
Senast: akleja
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 037
Senast: LillaMusse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp