Mixa massa paddockunderlag?

Hej! Till våren ska vi bygga en paddock. Den kommer vara extremt genomtänkt och noggrant gjord men billig. Vi har uteslutit en hel del material och underlag men har nu kommit fram till en mix utav många som vi tror kommer bli strålande, MEN. För att det inte ska bli fel vill vi höra oss runt. Vad tror ni om en paddock som består av 25% stenmjöl, 45% grus, 15% gummiflis & 15% träflis. Kommer det bli konstigt? Paddocken ska främst användas för hoppning så det är viktigt att underlaget inte blir för tungt. Ni får gärna diskutera massor kring detta! Vi Kmr utöver detta ha markduk samt dränera väldigt mycket.
Även om respektive material har bra egenskaper i sig så kan blandningarna mellan materialen förstöra de egenskaperna. Mitt förslag är bärlager, markduk, stenmjöl. Låt materialet sätta sig några år( eller padda) och fyll sedan med några cm natursand.
Jag har gjort så ( men har imte natursandslagret utan endast stenmjöl) och det fungerar utmärkt. Inget stående vatten (oftast) bra svikt och inte halt. Det är viktigt att harva/sladda regelbundet.

På travbanor har man ofta stenmjöl (0-4 eller (0-8). Där sladdar och harvar man också väldigt ofta.
 
Vad ska hända med den marken sen? Växa igen bara?
Det låter dyrt att göra en (vettig) paddock som bara kommer användas i två år.
Gården ska säljas. Angår det dig eller bara nyfikenhet?:) Tycker du jag ska göra en ovettig och dålig paddock för att den "bara" ska användas i 2 år?
 
Gården ska säljas. Angår det dig eller bara nyfikenhet?:) Tycker du jag ska göra en ovettig och dålig paddock för att den "bara" ska användas i 2 år?

Men ska gården säljas kommer ju förhoppningsvis paddocken fortsätta användas, då är det en helt annan grej.
Jag förstod det som att paddocken bara skulle användas två år totalt sett, och tänkte att då måste det finnas mycket billigare alternativ för en så begränsad period.
 
När har jag sagt att jag ska göra en värdelös paddock? :o Det är verkligen det sista jag vill, därav inlägget
Du har nämnt att du vill blanda en massa material och att den bara ska hålla i två år. = Kanske inte fokus på kvalitet?

Du behöver inte göra en ridbana för flera hundra tusen, med rätt kontakter kan du göra en vettig för mellan 50-75 skulle jag gissa. (Närhet till grusgrop, vilket markjobb som behövs osv).

Jag gjorde en billig, la markduk direkt på tilljämnad gräsyta, på med 0-8 stenmjöl. Jättenöjd. Lånade pappas traktor och gjorde jobbet själv. Trots att jag egentligen inte kan köra traktor :p
 
https://www.instagram.com/p/BWfxe53HmNt/ billig ridbanan. Under 50, men gjorde som sagt allt jobb själv.
Inte ens materialet till min bana gick på under 150'
Nu är min större än din och jag hade ingen tillgång till några maskiner och lejde därmed bort även allt arbete.

Hade jag trott att jag skulle flytta inom ett år hade jag aldrig byggt banan. Trots värdeökning på gården krävs nog rätt köpare för att få tillbaka pengarna.
 
Inte ens materialet till min bana gick på under 150'
Nu är min större än din och jag hade ingen tillgång till några maskiner och lejde därmed bort även allt arbete.

Hade jag trott att jag skulle flytta inom ett år hade jag aldrig byggt banan. Trots värdeökning på gården krävs nog rätt köpare för att få tillbaka pengarna.
Det beror självklart på storlek, men även avstånd till närmaste grusgrop. Mitt material var superbilligt, men att få hem det kostar pengar. Hade dock ett riktigt shyst pris, företaget körde bara hem grus när dom skulle åka tomt förbi, så det tog lite längre tid för leverans, men jag fick ett bra pris!
 
Det beror självklart på storlek, men även avstånd till närmaste grusgrop. Mitt material var superbilligt, men att få hem det kostar pengar. Hade dock ett riktigt shyst pris, företaget körde bara hem grus när dom skulle åka tomt förbi, så det tog lite längre tid för leverans, men jag fick ett bra pris!
Perfekt! Mitt grustag ligger en mil bort och det kördes skytteltrafik med bil och släp.
För min del fanns inga alternativ och även om budgeten spräckte rejält (men då byggde vi även större än planerat från början + en kort tillfartsväg) så är det helt fantastiskt med egen paddock!
 
Perfekt! Mitt grustag ligger en mil bort och det kördes skytteltrafik med bil och släp.
För min del fanns inga alternativ och även om budgeten spräckte rejält (men då byggde vi även större än planerat från början + en kort tillfartsväg) så är det helt fantastiskt med egen paddock!
Vad kostar en kärra grus för dig? Vad hade du för kärra att köra i? Här är det fastpris per kärra. Jag har inte fått låna någon traktor och traktorkärra än och ska jag hyra in någon bonde kan jag lika gärna hyra in en vanlig gruslastbil.
 
Vad kostar en kärra grus för dig? Vad hade du för kärra att köra i? Här är det fastpris per kärra. Jag har inte fått låna någon traktor och traktorkärra än och ska jag hyra in någon bonde kan jag lika gärna hyra in en vanlig gruslastbil.
Tänker du köra traktor och hämta grus? Hade jag gjort det hade paddocken inte ens varit halvfull än.
Jag betalade fast pris per ton inkl transport med förare vill jag minnas.
 
Paddocken Kmr endast användas i ca 2 år :)
Även jag tolkade som att paddocken bara ska användas två år= för att sedan låta den bli överväxt mer eller mindre.
Frågan är om ni räknar på kostnaden på paddocken, att ni kan få tillbaka det två år senare?
Har man möjlighet att rida i ridhus/ köra till någon annans paddock så kan man kanske uthärda att rida i hage annars? Har själv gjort så och tycker att det har funkat helt ok.
 
Även jag tolkade som att paddocken bara ska användas två år= för att sedan låta den bli överväxt mer eller mindre.
Frågan är om ni räknar på kostnaden på paddocken, att ni kan få tillbaka det två år senare?
Har man möjlighet att rida i ridhus/ köra till någon annans paddock så kan man kanske uthärda att rida i hage annars? Har själv gjort så och tycker att det har funkat helt ok.
Ja så tänker jag också.

Jag tänker att hualigen vad mycket pengar, men det finns en del folk med mycket pengar i Sveriges idag så jag ska försöka att inte döma i första taget vad andra vill spendera på. Räntorna är väldigt väldigt låga, många hus är ok pris på landet och med ett par bra löner och lite eget kapital, så blir lånekapaciteten enorm.

Nu bröt @Pilot barriären, inte jag. Det går inte att rida på bana 7 dagar i veckan heller då knäcker ju hästens ben med kotledsinflammation etc. Det är bättre för hästen att gå på rakt spår och i skogen och lära sig träna hästen på rakt spår och klättra etc. Köper en en flådig kärra och kör till närmsta ridhus eller bana så ser ju dessutom folk att du har en flådig kärra.
 
Tänker du köra traktor och hämta grus? Hade jag gjort det hade paddocken inte ens varit halvfull än.
Jag betalade fast pris per ton inkl transport med förare vill jag minnas.
Ja så tänkte jag. Tack för att du tar mig ur min villfarelse. Ett last, dvs en skopa, kostar typ 300-400kr eller något, kanske lite mer, kanske lokalboendepris, iallafall känns det väldigt billigt, ju större kärra med fast kostnad.

Jag har inte lyckats låna någon traktor än och inte engagerat mig riktigt heller. Ligger i planering men jag har underbar fast lerjord, fast och sviktar så fint, och behöver bara lite toppdressing för att ha toppkvaliteunderlag är min bedömning.

Men det har känts lite, mycket, mycket jobbigt att stöka runt med en traktor i flera timmar för att få mitt grus. Ska jag leja grannen så kostar det nog mer än att bara köpa ett par lastbilar med grus.
 
Ja så tänkte jag. Tack för att du tar mig ur min villfarelse. Ett last, dvs en skopa, kostar typ 300-400kr eller något, kanske lite mer, kanske lokalboendepris, iallafall känns det väldigt billigt, ju större kärra med fast kostnad.

Jag har inte lyckats låna någon traktor än och inte engagerat mig riktigt heller. Ligger i planering men jag har underbar fast lerjord, fast och sviktar så fint, och behöver bara lite toppdressing för att ha toppkvaliteunderlag är min bedömning.

Men det har känts lite, mycket, mycket jobbigt att stöka runt med en traktor i flera timmar för att få mitt grus. Ska jag leja grannen så kostar det nog mer än att bara köpa ett par lastbilar med grus.
Man inser sällan hur sjukt mycket material som behövs och därmed hur många gånger man måste köra. Dessutom tomlast ens vägen.
Hur långt har du till ditt grustag?
 
Ja så tänkte jag. Tack för att du tar mig ur min villfarelse. Ett last, dvs en skopa, kostar typ 300-400kr eller något, kanske lite mer, kanske lokalboendepris, iallafall känns det väldigt billigt, ju större kärra med fast kostnad.

Jag har inte lyckats låna någon traktor än och inte engagerat mig riktigt heller. Ligger i planering men jag har underbar fast lerjord, fast och sviktar så fint, och behöver bara lite toppdressing för att ha toppkvaliteunderlag är min bedömning.

Men det har känts lite, mycket, mycket jobbigt att stöka runt med en traktor i flera timmar för att få mitt grus. Ska jag leja grannen så kostar det nog mer än att bara köpa ett par lastbilar med grus.
Det är inte bara ett par lastbilslass du behöver, det är många. Räkna ut storleken och tjockleken(hör med ett proffs, jag blev rekommenderad minst 20cm), räkna ut hur många kubik det blir och kolla hur många kubik en lastbil rymmer. Jag kan inte komma på hur många lass jag tog dock.. 20? 24x40 och inte fullt 20cm. Max 15? Ska fylla på efterhand. Alltså cirka 200 kubik, googlade lite snabbt och per kubik kostade stenmjöl 0-4 180 kr/kubik. I mitt fall nästan 35000. Utan frakt. Rymmer en lastbil 15 kubik(Google, ingen aning själv) så blir det 13 lass, tror dock dom måste ha lastat mindre åt mig. Där gör sträckan till grusgrop mycket i kostnad.

Detta plus markduk(billig i jämförelse), och själva jobbet att lägga ut banan.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 677
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: warg
·
Anläggning Hejsan. Har lite panik just nu eftersom underlaget till vår ridbana snart kommer och vi står här som frågetecken. Grävmaskinen har...
Svar
4
· Visningar
1 261
Senast: akleja
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 051
Senast: LillaMusse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp