remmis

Trådstartare
I våras konstaterades magsår på min häst.
Innan vi hade fått ordning på själva magsåret så gick vi igenom flertal hudåkommor.
Mugg , rasp, hårlösa fläckar, utslag av torr karaktär, utslag som vätskar. Sedan kom insekterna...
Badades med hexocil och hade eksemtäcke hela sommaren. Kliade upp sår i svans och man ändå.
Sen blev det bra på hösten.
Jag har nu i sett att han har eksem över stora helår av pälsen. Ingen mugg just nu iallfall... Men snart är våren hör med insekterna som kommer förvärra allt.

Vad gör jag nu?
Kommer det från magen? Finns det ngt blodprov man ska ta för att se brister av ngt? Biopsi? Lämpligt tillskott som funfågerar? Tvätta? Fodra med ngt? Aloe Vera?

Hjälp:arghh:
 
Sv: Mjäll

Låter precis som min häst :( samma historia men ingen mugg.

Jag tror magsåret och sedan insekterna gjorde att hans immunförsvar kraschade totalt (dåliga värden på blodprov) Han fick steroider ett tag och blev bättre men huden mjällar fortfarande och är torr o kliig.

Har haft ute en veterinär som gav akupunktur så jag hoppas det kan hjälpa honom så han har ett bra starkt immunförsvar innan insekterna kommer tillbaka.
Försöker oxå hitta något som kan hjälpa hans mjälliga hud, probschampo hjälper en vecka men vill inte tvätta nu när det är så kallt.
 
Sv: Mjäll

Lindsen-akupunktur låter intressant!

Lady_vip
Jag gav gastrogard 10 veckor. Friskförklarad i juli. Gick på dag bete fram till mitten av aug. Nu fri tillgång på hö. Inget tillskott. Har du ngt tips?
 
Sv: Mjäll

Någon typ av probiotika är aldrig fel, enligt mig. Antingen köper du det som finns färdigt eller så testar du med bakjäst. Sen har jag haft jättebra resultat av linfrökaka på min maghäst, antar att det är för att slemmet som blir av uppblött linfrö smörjer. Linfrökaka finns att köpa i stort sett alla foderbutiker, blöt upp och ge slemmet :D

Har du analys på höet? Vet du sockervärdet?

Jag har ett måndagsexemplar till häst, mycket av hennes problem går att härleda till magen. Så jag ger bakjäst stora delar av året, tycker det har bra effekt på hennes mage. Att ge ensilage är katastrof, muggen blommar upp på nolltid.

Sen klipper jag hennes sår om de börjar vätska så att jag kan rengöra. Så benen klipps alltid vintertid och då beroende på hur hon ser ut, men i år är hon fin så det blev bara lite klippt.

Men det tar tid att få ordning på, så fortsätt med eksemtäcke till sommaren, testa gärna Probschampo. Min häst gick faktiskt utan eksemtäcke i somras, det gick bra, men det var första året på länge som det funkat.
 
Sv: Mjäll

Ja att få ordning på magen är A och O, min för stöpta linfrön som Lady Vip skrev så är slemmet mumma för tarmarna.

Och probiotika ger jag men det skulle jag sluta med efter akupunkturen sa veterinären.
Gick över till vanligt hö och efter några veckor tycker jag högarna är bättre än någonsin. Kommer fortsätta med vanligt hö.
Sedan får han linfröolja för omega-fetterna som ska vara bra för huden.

Jag håller honom klippt så det kommer luft till huden, han älskar att bli klippt, står verkligen o njuter! Inne i stallet får han stå utan täcke så det luftas och aldrig för varmt täcke! Vi kämpar på!
 
Sv: Mjäll

Sådär ja!
På en vecka har jag lyckats få kontroll över hans exsemiga/torra hud.

Han får linfrökaka. (hade kvar sedan i sommras, men då vägrade han äta den)
Nu slinker den ner!
Han får nu även 1 kub bakjäst och dagen.

Jag han även ge honom ett bad med Hexocilschampo inna det blev kallt. Han har så lång päls så det är inte möjligt att bada när det är kallt. Och jag vill inte klippa för då måste jag täcka. Jag tänker att han mår bättre om han är naken och fluffig.

Peppar peppar så har muggen hållt sig borta i 2 månader nu. Men huden är känslig så det kan nog blomma upp.

foderjäst vägrar han att äta så det kan jag inte fodra med.

ang sockret i höt så är det enl analys 125g/kg TS +-15%
 
Sv: Mjäll

Min maghäst (änglahäst sedan 24/5-12:() som hade också problem med huden pga PPID, åt Foderjäst 1 dl + ProFeed 1 mått (mer vid behov), året runt. Även sitt kraftfoder (Krafft, betfor, vetekli mm), grovfoder (hö+lusern), och sina tillskott året runt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp