Mjäll i pälsen efter klippning

Klubbisen

Trådstartare
Hej! Idag så klippte jag min ponny och när det var klart såg jag att hon hade fått massa ”ränder” av vitt mjäll. Någon som vet vad det kan bero på och vad man kan göra? Hon har sommarexem men inte i själva pälsen utan då bara i man och svans. Förra året när jag klippte henne lite senare i maj så fick hon inget mjäll! Tacksam för hjälp :)
 
Ingen kal hud eller skorpor? Om inte så.prova borsta och rykta noga i några dagar i sträck så kan det nog bli bättre.
Skulle tro att det kan vara att du inte kommit åt det stöv som hästen naturligt får för att pälsen varit tjock. Men då bör det bli bättre av att borsta, borsta och borsta ;)
 
Ingen kal hud eller skorpor? Om inte så.prova borsta och rykta noga i några dagar i sträck så kan det nog bli bättre.
Skulle tro att det kan vara att du inte kommit åt det stöv som hästen naturligt får för att pälsen varit tjock. Men då bör det bli bättre av att borsta, borsta och borsta ;)

Okej tack! Lite kal hud på halsen men tror det var för att det var veck och råkade ta i lite väl, annars bara mjälligt som sagt men däremot hittade jag en skorpa på rumpan :/ Vad tror du det kan vara isf?
 
Hej! Idag så klippte jag min ponny och när det var klart såg jag att hon hade fått massa ”ränder” av vitt mjäll. Någon som vet vad det kan bero på och vad man kan göra? Hon har sommarexem men inte i själva pälsen utan då bara i man och svans. Förra året när jag klippte henne lite senare i maj så fick hon inget mjäll! Tacksam för hjälp :)

Det är inte bara vanligt stöv?
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
642
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 130
Senast: Takire
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp