Mjäll i pälsen?

TryMe

Trådstartare
Min katt har det senaste halvåret varit mjällig i pälsen. Det är enbart vid bakre delen av ryggen och i övrigt är pälsen mjuk och glansig. Mjällen började komma iom att jag bytte torrfoder, så jag bytte foder igen för ca två månader sen, men trots att det har blivit märkbar skillnad mjällar hon fortarande.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra då jag bytte från torrfoder som innehöll bl.a. socker och annat som jag inte vill ge min katt. Jag får inte riktigt ihop det, varför reagerar hennes päls/hud såhär fast hon får bättre foder nu? Kan det vara för att jag tidigare inte haft kunskap så att hon är van vid sämre foder och kroppen helt enkelt reagerar för det?

Finns det något jag kan göra för att få bort mjällen utan att byta foder? Behöver hon kanske något tillskott?

Hon är otroligt känslig och har tidigare fått reaktioner mot torrfoder så jag är väldigt försiktig och vill inte byta foder för mycket.

Innehållet i hennes nuvarande torrfoder:
Dried Chicken (35.5%), Freshly Prepared Deboned Chicken (25%), Sweet Potato, Potato, Chicken Fat (4.2%), Dried Egg (4%), Chicken Gravy (2.3%), Salmon Oil (1.2%), Minerals, Vitamins, Alfalfa, Cranberry, Mannanoligosaccharides, Fructooligosaccharides, Apple, Carrot, Spinach, Seaweed, Camomile, Peppermint, Marigold, Aniseed, Fenugreek
 
Jag har egentligen inget vettigt svar på varför din katt mjällar eller vad du ska göra åt det, men jag känner igen problemet. Min katt är precis som dig superkänslig för vilket foder man ger (känslig mage). Hon har ätit samma foder i 6 år, men har vid tillfällen mjällat. Det pågår väl i några månader, sen försvinner det. Hon har också bara mjällat på bakkroppen uppe på ryggen. Jag inbillar mig att hon är fetare i pälsen när hon mjällar.

Du kan inte fråga veterinären om de har någon bra lösning?

I vårt fall var det inte ett stort problem så jag har aldrig sökt hjälp. Bara kammat lite extra mycket för att "snygga till" mise lite. Hon har även verkat helt oberörd av mjället (annars hade jag ju såklart tagit till vet).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp