Mjölk. Att dricka eller inte dricka?

Luff

Trådstartare
Jag älskar mjölk. Så dylik läsning gillar jag inte;
http://www.aftonbladet.se/halsa/article19771502.ab
Så jag ifrågasätter naturligtvis.
Har forskarna kollat aktivitetsnivån på mjölkdrickarna vs "de andra"?
Är inte mjölkdrickare mer benägna att hålla på med aktiviteter där risken att bryta ben är större. Hoppas, hoppas - för det här låter mindre kul;
Citat "För kvinnor som drack minst tre glas mjölk om dagen var det 60 procent större risk att drabbas av höftledsfraktur."

Och enligt det här är jag nog död:
Citat "För varje glas mjölk en kvinna dricker ökade risken att förkorta livet med 15 procent.– Kvinnor dog tidigare, och hade en förhöjd risk för fraktur, om de drack större mängder mjölk"

Snälla - förklara bort den här studien.
 
Hoppas att artikeln stämmer, jag gillar när jag har rätt ;). Har vägrat dricka mjölk sen jag blev gammal nog att kunna bestämma själv med motiveringen att det är äckligt och onödigt. Vet inte hur många gånger jag har hört att jag kommer bryta benen när jag blir gammal pga det :devil: (och nej jag har aldrig brutit nåt större ben heller fast jag är enormt klantig).
 
Jag älskar mjölk. Så dylik läsning gillar jag inte;
http://www.aftonbladet.se/halsa/article19771502.ab
Så jag ifrågasätter naturligtvis.
Har forskarna kollat aktivitetsnivån på mjölkdrickarna vs "de andra"?
Är inte mjölkdrickare mer benägna att hålla på med aktiviteter där risken att bryta ben är större. Hoppas, hoppas - för det här låter mindre kul;
Citat "För kvinnor som drack minst tre glas mjölk om dagen var det 60 procent större risk att drabbas av höftledsfraktur."

Och enligt det här är jag nog död:
Citat "För varje glas mjölk en kvinna dricker ökade risken att förkorta livet med 15 procent.– Kvinnor dog tidigare, och hade en förhöjd risk för fraktur, om de drack större mängder mjölk"

Snälla - förklara bort den här studien.

Det finns studier om "ökad risk att dö", "ökad risk för cancer", "ökad risk för blabla sjukdom" om ungefär alla livsmedel vi äter. Men risken att dö är nog allra störst hos dem som inte äter alls.

För övrigt:

 
Citat "För varje glas mjölk en kvinna dricker ökade risken att förkorta livet med 15 procent.– Kvinnor dog tidigare, och hade en förhöjd risk för fraktur, om de drack större mängder mjölk"
Med tanke på att vi i Norden är bland få som faktiskt dricker komjölk i mängder i vuxen ålder pga vi inte har så mycket av den här "laktosgenen", och att samtidigt lever kvinnorna här bland allra längst i världen - så tycker jag att studien har en del att bevisa.
 
Hur kan någon ha en ökad risk att dö (ospecifierat)? Alla ska vi dö, det är 100% säkert.

Korrelation säger förövrigt inte ett skit om kausalitet. Drick du din mjölk i väntan på tillförlitligare källor än AB.

Nu är det inte AB som gjort studien - tyvärr. Och ja den ökade risken att dö var kul. Där var nog AB ute o seglade med formuleringen.
 
Nej, men det var AB som tolkade, sammanfattade och klantade till sina slutsatser på flera ställen. De brukar ju ha lite otur när de tänker, hade det varit ett allvarligt larm med faktiskt vetenskaplig grund så hade vi garanterat hört om det på fler ställen ;)
 
Nej, men det var AB som tolkade, sammanfattade och klantade till sina slutsatser på flera ställen. De brukar ju ha lite otur när de tänker, hade det varit ett allvarligt larm med faktiskt vetenskaplig grund så hade vi garanterat hört om det på fler ställen ;)
Ajdå - Det var på radion idag också. Alltså studien finns och är mycket grundlig, visar tydligt på högre dödlighet bland de kvinnliga mjölkdrickarna och fler frakturer.
 
Jag gillar visserligen inte mjölk så min konsumtion kommer inte att ändras oavsett, men jag är rätt kritisk till sådana här undersökningar. Det finns så många olika faktorer att ta hänsyn till att det inte funkar att titta på så enkla samband. Typ som undersökningen att andelen fickstölder kan relateras till hur många glassar som säljs. Jag tror som vanligt på att man mår bäst av att äta måttligt av lite allt möjligt.
 
Jag älskar mjölk. Så dylik läsning gillar jag inte;
http://www.aftonbladet.se/halsa/article19771502.ab
Så jag ifrågasätter naturligtvis.
Har forskarna kollat aktivitetsnivån på mjölkdrickarna vs "de andra"?
Är inte mjölkdrickare mer benägna att hålla på med aktiviteter där risken att bryta ben är större. Hoppas, hoppas - för det här låter mindre kul;
Citat "För kvinnor som drack minst tre glas mjölk om dagen var det 60 procent större risk att drabbas av höftledsfraktur."

Och enligt det här är jag nog död:
Citat "För varje glas mjölk en kvinna dricker ökade risken att förkorta livet med 15 procent.– Kvinnor dog tidigare, och hade en förhöjd risk för fraktur, om de drack större mängder mjölk"

Snälla - förklara bort den här studien.


Ah, jag gav upp när jag hörde om det idag. Alltså gav upp som i att nu bryr jag mig fan inte längre. Tycker det kommer nya rön hela tiden som påstår att min livslängd kommer förkortas. Är det inte min psykiska hälsa, mina sömnbesvär eller min känslighet för stress som kommer döda mig så är det mjölk - som jag älskar att dricka, hallå, det är ju så himla gott! Eller annat jag tycker om att äta.

Dö ska man ju ändå göra nån gång och jag känner inte att jag strävar efter att bli 100 år eller liknande så skitsamma då.
 
Med tanke på att vi i Norden är bland få som faktiskt dricker komjölk i mängder i vuxen ålder pga vi inte har så mycket av den här "laktosgenen", och att samtidigt lever kvinnorna här bland allra längst i världen - så tycker jag att studien har en del att bevisa.
Men har vi inte fler fall procentuellt av benskörhet än övriga Europa? Trots att vi dricker mer mjölk. Vill minnas att jag läst om det.
 
Nej, men det var AB som tolkade, sammanfattade och klantade till sina slutsatser på flera ställen. De brukar ju ha lite otur när de tänker, hade det varit ett allvarligt larm med faktiskt vetenskaplig grund så hade vi garanterat hört om det på fler ställen ;)
T.ex på P1..
Som hade ett inslag om det.
 
Jag älskar mjölk. Så dylik läsning gillar jag inte;
http://www.aftonbladet.se/halsa/article19771502.ab
Så jag ifrågasätter naturligtvis.
Har forskarna kollat aktivitetsnivån på mjölkdrickarna vs "de andra"?
Är inte mjölkdrickare mer benägna att hålla på med aktiviteter där risken att bryta ben är större. Hoppas, hoppas - för det här låter mindre kul;
Citat "För kvinnor som drack minst tre glas mjölk om dagen var det 60 procent större risk att drabbas av höftledsfraktur."

Och enligt det här är jag nog död:
Citat "För varje glas mjölk en kvinna dricker ökade risken att förkorta livet med 15 procent.– Kvinnor dog tidigare, och hade en förhöjd risk för fraktur, om de drack större mängder mjölk"

Snälla - förklara bort den här studien.
Japp, Forskningsmetodik bygger på återupprepning. För att förtydliga så måste forskningsrapporter återupprepas för att vara vetenskapligt Sanna. Detta är en studie och skapar ingen vetenskaplig sanning. Liksom chipsen för några år sedan, det blev ingen konfirmation av den studien om chipsen, tror jag, eftersom diskussionen försvann. Hela mediedrevet Känns som ett påhopp på landsbygden från storstadmedia.
 
Korrelation säger förövrigt inte ett skit om kausalitet.
Min första tanke också. Det är ju inte ett experiment de gjort, där alla andra faktorer har hållits konstanta. Så, nej, man kan möjligtvis prata om ett intressant samband. Men inte mycket mer än så.
 
Jag älskar mjölk. Så dylik läsning gillar jag inte;
http://www.aftonbladet.se/halsa/article19771502.ab
Så jag ifrågasätter naturligtvis.
Har forskarna kollat aktivitetsnivån på mjölkdrickarna vs "de andra"?
Är inte mjölkdrickare mer benägna att hålla på med aktiviteter där risken att bryta ben är större. Hoppas, hoppas - för det här låter mindre kul;
Citat "För kvinnor som drack minst tre glas mjölk om dagen var det 60 procent större risk att drabbas av höftledsfraktur."

Och enligt det här är jag nog död:
Citat "För varje glas mjölk en kvinna dricker ökade risken att förkorta livet med 15 procent.– Kvinnor dog tidigare, och hade en förhöjd risk för fraktur, om de drack större mängder mjölk"

Snälla - förklara bort den här studien.
Nä, inte ens buke kan förklara bort en studie som publicerats i British Medical Journal, hur gärna Buke än försöker. ;)

Men läs UNT:s artikel i stället. Där framgår tre faktorer som borde kunna lugna dig lite:

* livsmedelsverkets expert säger att det här bara är en observationsstudie, mer forskning behövs för att undersöka sambanden
* även forskaren själv som intervjuas i UNT och SVT säger att det behövs mer forskning
* han säger också att de nu vill gå vidare med en mer preciserad studie där de undersöker deltagarna när de druckit mer mjölk, och när de druckit mindre mjölk.

Om inte det hjälper så kanske du kan tänka som jag brukar göra: Ok, X är farligt. Men det är förmodligen inte mycket att göra åt det jag äter från dag och resten av livet. Jag har ju redan ätit X ända sedan jag var liten så skadan är nog redan skedd.

Och sen kanske du skulle dra ner lite på mjölken ;)
 
Är inte mjölkdrickare mer benägna att hålla på med aktiviteter där risken att bryta ben är större. .

Fast om mjölkdrickarna är mer benägna att hålla på med aktiviteter så skulle ju det hjälpa till att stärka benstommen, studien borde mena ? att eftersom risken blir 60 % högre så beror det på att de är mer bensköra, en anledning till benskörhet är brist på ordentlig rörelse.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp