stjarnhimmel

Trådstartare
Jag läste en artikel nyligen som handlade om mjölkböndernas situation. Denna handlade om att det är väldigt svårt för svenska mjölkbönder. De menade att bönderna inte fick tillräcklig ersättning. Enligt artikeln minskar antalet mjölkbönder stort i Sverige pga detta.

Jag har funderat kring detta då jag tycker mjölk är väldigt billigt att köpa. Jag skulle gärna betala mer för att tex köpa svensk mjölk på samma sätt som jag vill köpa svenskt kött. Men jag har inte sett att det går att köpa?
Jag vill köpa svenskt kött pga jag inbillar mig att jag då stödjer en bättre djurhållning. Av miljöskäl så köper jag gärna varor som producerats nära om det är möjligt. Samt att jag vill att det ska finnas djur och gårdar på svenska landsbygden


Är det någon på Buke som är insatt i frågan?
 
Ja (jag är insatt).

I princip all dryckesmjölk som säljs i Sverige är producerad här. Välj hellre Arla eller lokala mejerier före Coop och ICA eftersom de senare kan byta leverantör kvickt även om de kanske just för dagen använder svensk råvara.

För alla andra mejeriprodukter - läs på förpackningen. Mycket ost t ex är import. Och det går åt mycket mjölk för att göra ost. Välj från lokala mejerier eller namnskyddade produkter som Grevé, Präst etc.

Genomgående är tipset att läsa på förpackningen.

Det är väldigt svårt att handla livsmedel på ett smart sätt, och det är tyvärr ganska omöjligt att försöka gynna genom att välja dyrare produkter. Även om det är sjukt att en halvliter vatten kan kosta 22-25:- så ska mjölk vara billigt...
 
Ja jag har sett när jag var på Lidl ( tror jag det var)att där var det inte svenskt. Men jag brukar köpa vanliga från Arla.

Ja , Jag förstår inte det att mjölk ska vara så billigt?? Det är ju självklart att man inte kan få fram bra livsmedel som inte kostar ngt. Det borde ju folk fatta!
Men är problemet konsumenterna som inte vill betala några kronor mer eller är problemet livsmedelsindustrin, matkedjor eller vart ligger problemet?
 
Jag tror problemet måste motarbetas från alla fronter. Konsumenten blir allt mer medveten och vill välja svenskt, men det är inte så lätt när man väl står i mejeri. Du får vända och vrida på varenda yoghurt, CF, grädde och läsa på dem varifrån mjölken kommer. Att hitta en svensk ost var inte det lättaste på lokala willys, de marknadsförs inte alls lika hårt som tex. budgetvarianten från danmark. Sen vad Arla gör åt detta har jag ingen aning om, men jag hoppas det är något. För det är ju så illa som delningarna på fejan säger, mjölkbönderna går på knäna.
 
Vi har också merkostnader i Sverige jämfört med andra länder (även om vissa av dem såklart har andra merkostnader). Vi har dyra byggen, höga löner, höga skatter, skatt på diesel å handelsgödsel, beteskrav osv osv. Vilket gör att marginalerna minskar.
 
Ja jag har sett när jag var på Lidl ( tror jag det var)att där var det inte svenskt. Men jag brukar köpa vanliga från Arla.

Ja , Jag förstår inte det att mjölk ska vara så billigt?? Det är ju självklart att man inte kan få fram bra livsmedel som inte kostar ngt. Det borde ju folk fatta!
Men är problemet konsumenterna som inte vill betala några kronor mer eller är problemet livsmedelsindustrin, matkedjor eller vart ligger problemet?
Problemet är nog livsmedelsindustrin och kedjorna, de pressar producenterna som i sin tur pressar bönderna och iom att Ryssland inte importerar något längre så blev det istället ett överflöd inom EU om jag förstått saken rätt. Det bonden får är en bråkdel av vad mjölken kostar att producera och jag sörjer verkligen utvecklingen som innebär att mindre gårdar slås ut och det är bara de större som finns kvar till slut, innan även de får ge upp. :(

I min värld är det en försämrad djurhållning och jag förstår att de stora producenterna vill få bort beteskravet, det är svårt med stora besättningar att kunna hålla dem med hagar i anslutning till lagårdarna.

Helt sjukt att en resurskrävande vara som flaskvatten betalar folk glatt för när det är fullt drickbart i kranen, men mat ska vara "gratis". :crazy:
 
Mjölk med Arla-kon, Gefleortens, Skånemejerier etc. är svensk mjölk.

Som många här säger så är det knepigare att utläsa övriga mejeriprodukter. Men några exempel är att använda Arlas gräddfil istället för crème fraiche (jag har i alla fall inte hittat vare sig crème fraiche eller matlagningsyoghurt och liknande med svensk mjölk).

Av ostar kan man välja t ex. Arla eller Allerums Herrgård, Grevé, Präst, Svecia och Västerbottenost förstås som görs av svensk mjölk. Istället för parmesanost eller motsvarande använder jag västerbottenost. Funkar utmärkt som rivost på pastan eller i peston t ex.

Någon matlagningsgrädde kommer sällan in i vårt kylskåp längre. Här väljer jag vanlig Arla-grädde som jag fryser vid behov (daumet är lite kortare på den grädden av naturliga skäl = inga tillsatser). Annars är t ex. skånemejeriers grädde med lång hållbarhet gjord på svensk grädde.

Smöret (för stekning/bakning) är också arlas smör och Ekologisk bregott på mackan.

Är man lite klurig och villig att inte gå på lockpriserna för mejerivaror gjorda på utländsk mjölk så är det inte svårt. Men visst känns det lite surt att ta den där herrgårdsosten för 80 kr/kg när hushållsosten kostar 39:90 kr/kg. Men det är värt det alla dagar i veckan för mig i alla fall :)
 
Som många här säger så är det knepigare att utläsa övriga mejeriprodukter. Men några exempel är att använda Arlas gräddfil istället för crème fraiche (jag har i alla fall inte hittat vare sig crème fraiche eller matlagningsyoghurt och liknande med svensk mjölk).

Skånemejerier gör egen Creme fraiche, både vanlig, lätt och smaksatt. Men det går ju såklart inte att köpa i hela landet.
 
Skånemejerier gör egen Creme fraiche, både vanlig, lätt och smaksatt. Men det går ju såklart inte att köpa i hela landet.
Ok. Men det finns inte där jag bor/handlar (grädden har de men inte något annat). Men gräddfil funkar nästan lika bra så det är okej substitut för min del i alla fall :)
 
Ersättningen som svenska bönder får för den mjölk de säljer är till gällande världsmarknadspriser. Och mjölkens världsmarknadspris är mycket lågt nu, framför allt efter att handelsrestriktionerna mot Ryssland gör att all den mjölk som tidigare såldes dit nu har trängt sig in på Europas livsmedelsmarknad.

Tyvärr så befinner sig de svenska mjölkbönderna på den svenska högskattemarknaden, där allting kostar jämförelsevis multum med skatter, extraskatter och moms och lite till specialskatter gör att det är förhållandevis dyrt att driva jordbruk (som om inte klimatet redan gjorde det...) jämfört med andra länder.

De här två fenomenen går inte ihop idag, och i kläm sitter den svenska mjölkbonden som idag i princip betalar för att få sälja mjölk till oss.
 
Mjölk med Arla-kon, Gefleortens, Skånemejerier etc. är svensk mjölk.

Som många här säger så är det knepigare att utläsa övriga mejeriprodukter. Men några exempel är att använda Arlas gräddfil istället för crème fraiche (jag har i alla fall inte hittat vare sig crème fraiche eller matlagningsyoghurt och liknande med svensk mjölk).

Av ostar kan man välja t ex. Arla eller Allerums Herrgård, Grevé, Präst, Svecia och Västerbottenost förstås som görs av svensk mjölk. Istället för parmesanost eller motsvarande använder jag västerbottenost. Funkar utmärkt som rivost på pastan eller i peston t ex.

Någon matlagningsgrädde kommer sällan in i vårt kylskåp längre. Här väljer jag vanlig Arla-grädde som jag fryser vid behov (daumet är lite kortare på den grädden av naturliga skäl = inga tillsatser). Annars är t ex. skånemejeriers grädde med lång hållbarhet gjord på svensk grädde.

Smöret (för stekning/bakning) är också arlas smör och Ekologisk bregott på mackan.

Är man lite klurig och villig att inte gå på lockpriserna för mejerivaror gjorda på utländsk mjölk så är det inte svårt. Men visst känns det lite surt att ta den där herrgårdsosten för 80 kr/kg när hushållsosten kostar 39:90 kr/kg. Men det är värt det alla dagar i veckan för mig i alla fall :)

Arlas vanliga creme fraiche tillverkas nästan uteslutande på svensk råvara. Ingen garanti dock.

Arlas ekologiska creme fraiche tillverkas till 100% på svensk ekologisk råvara, så visst kan man välja svenskt.

Dessutom väldigt närproducerat här i Linköping.....
 
Men varför har literpriset på mjölk gått ner, när priset på de allra flesta andra varor gått upp? Det kanske är pga den internationella konkurrensen?
 
Var tvungen att kolla på de två mejerivaror som finns i mitt kylskåp, créme frech och Bregott. Båda tillverkade i Sverige, på créme frechen står det inget om svensk råvara, men det gör det på bregotten, men får de inte tag på svensk grädde använder de finsk eller dansk. Men hur kan det bli brist på svensk grädde?
 
Men varför har literpriset på mjölk gått ner, när priset på de allra flesta andra varor gått upp? Det kanske är pga den internationella konkurrensen?
Handelsrestriktionerna mot Ryssland. Ryssarna är (var?) stora mjölkkonsumenter, och importerade mängder.
Det gör de inte längre, för EU vill inte längre sälja dit.
 
Var tvungen att kolla på de två mejerivaror som finns i mitt kylskåp, créme frech och Bregott. Båda tillverkade i Sverige, på créme frechen står det inget om svensk råvara, men det gör det på bregotten, men får de inte tag på svensk grädde använder de finsk eller dansk. Men hur kan det bli brist på svensk grädde?
Ja, grädde är ju en "biprodukt" från mjölken och eftersom det behövs grädde för att tillverka smör, ost mm så är det många produkter som ska dela på grädden sas. Det är väl en orsak i alla fall...
 
Ja, grädde är ju en "biprodukt" från mjölken och eftersom det behövs grädde för att tillverka smör, ost mm så är det många produkter som ska dela på grädden sas. Det är väl en orsak i alla fall...
Men andra länder borde väl ha samma problem i så fall?
 
Handelsrestriktionerna mot Ryssland. Ryssarna är (var?) stora mjölkkonsumenter, och importerade mängder.
Det gör de inte längre, för EU vill inte längre sälja dit.
Jag mins när jag köpte mjölk som sex åring i mitten av 90-talet, då låg mjölken på 9.50kr/l och idag ligger den väl kring 8kr/l? Vad har hänt på dessa 20 år som gör att priset har sjunkit?
 
Jag mins när jag köpte mjölk som sex åring i mitten av 90-talet, då låg mjölken på 9.50kr/l och idag ligger den väl kring 8kr/l? Vad har hänt på dessa 20 år som gör att priset har sjunkit?
Utan att veta skulle jag gissa att för 20 år se'n, så handlades svensk mjölk inte mot världsmarknadspriser.
Globaliseringen talar just nu om för oss att vi i Sverige inte ska syssla med att producera mjölk.
 
Jag läste en artikel nyligen som handlade om mjölkböndernas situation. Denna handlade om att det är väldigt svårt för svenska mjölkbönder. De menade att bönderna inte fick tillräcklig ersättning. Enligt artikeln minskar antalet mjölkbönder stort i Sverige pga detta.

Jag har funderat kring detta då jag tycker mjölk är väldigt billigt att köpa. Jag skulle gärna betala mer för att tex köpa svensk mjölk på samma sätt som jag vill köpa svenskt kött. Men jag har inte sett att det går att köpa?
Jag vill köpa svenskt kött pga jag inbillar mig att jag då stödjer en bättre djurhållning. Av miljöskäl så köper jag gärna varor som producerats nära om det är möjligt. Samt att jag vill att det ska finnas djur och gårdar på svenska landsbygden


Är det någon på Buke som är insatt i frågan?

Jag har turen att bo i Norrbotten, här finns Norrmejerier vilket är norrländsk mjölk rakt igenom i alla deras produkter. Och dom har allt; yoghurt, fil, mjölk, grädde, cf, ostar, bordssmör, smör, gräddfil, proteinprodukter osv.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 019
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 856
Senast: Otherside
·
Mat Jag såg precis en film från Djurrättsalliansen som handlar om hur kalvar tas ifrån sina mammor, med budskapet att vi inte ska dricka...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
49 266
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp