Modern mat, är det så här illa

Klart man kan.

ungefär som du kan blunda och klart avgöra om det är morot, broccoli eller spenat du äter :D
Alltså jag har inte ätit kött sen jag var 8 år, och det enda jag minns var lite annorlunda var kyckling. Resten minns jag bara att det var skillnad för att det var i olika maträtter. Morot, broccoli och spenat har ju en väldigt synlig skillnad. Så för mig var det inte så självklart.
 
Alltså jag har inte ätit kött sen jag var 8 år, och det enda jag minns var lite annorlunda var kyckling. Resten minns jag bara att det var skillnad för att det var i olika maträtter. Morot, broccoli och spenat har ju en väldigt synlig skillnad. Så för mig var det inte så självklart.
Jag som är allätare tycker utan tvekan att smakvariationen är mycket större när det gäller olika grönsakssorter än olika köttslag. Men de djurslag du frågade om kan man utan vidare skilja åt, liksom gris, ko och lamm.
 
Jag fattar inte varför folk inte gillar renkött? Vad är det i den smaken som ni inte gillar, om ni för övrigt gillar viltkött?

Ren går inte att jämföra med något annat viltkött jag provat på. Det är den där Lukten först och främst, för mig i alla fall. Lika distinkt som när man får en halvdassig lammbit och känner lukten och smaken av gammal ullstrumpa.
Det GÅR som sagt lyckas med ren, men jag tycker det är svårt att dämpa den där väldigt speciella bismaken.
Därav rökt och salt och torkat! ^^

Och jag är en stor viltköttsfantast!
 
Smak-korsningen mellan vilt- och tamdjur i kombination med sötman gör att jag inte fixar det. Dessutom luktar det päckel som @Mia_R säger.
Intressant.

Jag har ju inte smakat ren speciellt många gånger. Nån gång på restaurang och en gång hemma hos en kompis.

Alla gångerna har det varit jättegott! Men det ni skriver här gör ju att jag blir nyfiken och skulle vilja testa mer och fler gånger.

Allt kött har ju sin egen prägel. Själv tycker jag t.ex. att kanin är supergott medan andra tycker att det är svårätet.
Jag gillar i allmänhet inte kyckling - för att det är torrt och smakar papper om man inte kryddar det väldigt väl. Kyckling är väl ett av de kött det säljs alla mest av...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Du kan inte ha smakat perfekt tillagad renfilé!
Jag håller med dig, Den detaljen är nog bäst. När jag tänker efter är det nog på min topp fem av allt som går att äta. Gärna perfekt stekt med ett enkelt vitlökssmör och bakad potatis så det kommer till sin rätt.
Sedan älskar jag souvas, renkotletter och en härlig rengryta också.
Problemet är ju tillgången här nere. Köper några kilo vakumpackat fryst med iltransport när jag känner att jag har råd för kilopriset blir ju galet om en tänker efter.
Om nån har tips om var det kan finnas tillgängligt på annat sätt blir jag glad!
 
Jag har ätit renskav uppe i Piteå och det var otroligt gott. Med massor av grädde. :love:

Det ska inte vara grädde i skav, usch! Det ska täljas från en bog direkt ner i stekpannan och sedan stekas med lite smör och salt. Det gäller både ren (godast) och älg bortsett att älgbogar brukar vara för stora för att ha i frysen.
 
Alltså TS kan omöjligt vara en riktig Lulebo....

Lule är en hipsterstad, vi har Stockholmskomplex, unga mänskor går ut och käkar dyr mat istället för att dricka dunken hemmavid.

Kul observation med franskan :laugh:. Vad f-n är en inglé?

RÖDING 279 kr
Smörstekt rödinglé med purjolökscrème, sotad purjolök, fänkålscrudité och rostad mandel. Serveras med rökt beurre blanc, forellrom och potatispuré.

Det hade varit mer trovärdigt om TS låtsas vara från Sorsele, långt från bra restauranger och universitet. Men även där kan dom väl engelska? Skola och internet...
 
Intressant.

Jag har ju inte smakat ren speciellt många gånger. Nån gång på restaurang och en gång hemma hos en kompis.

Alla gångerna har det varit jättegott! Men det ni skriver här gör ju att jag blir nyfiken och skulle vilja testa mer och fler gånger.

Allt kött har ju sin egen prägel. Själv tycker jag t.ex. att kanin är supergott medan andra tycker att det är svårätet.
Jag gillar i allmänhet inte kyckling - för att det är torrt och smakar papper om man inte kryddar det väldigt väl. Kyckling är väl ett av de kött det säljs alla mest av...
Ska man äta kyckling ska man inte äta broiler utan de av annan ras som får växa upp frigående, tupp har mycket mer smak. Jag har ätit kanin och tyckte det var gott, gillar även lamm och det mesta annat av fågel och klövdjur, men never ever ren. :yuck:
 
Ska man äta kyckling ska man inte äta broiler utan de av annan ras som får växa upp frigående, tupp har mycket mer smak. Jag har ätit kanin och tyckte det var gott, gillar även lamm och det mesta annat av fågel och klövdjur, men never ever ren. :yuck:
Tillgång och efterfrågan....

Kyckling av konventionell sort finns i närmaste frysdisk. Samma med fläsk och nöt. Kaninkött i överflöd finns hos grannen köttuppfödaren, även lamm. Rådjur ramlar in nån gång när någon jagande granne har kött över.

Kyckling uppfödd på annat sätt finns helt enkelt inte att få tag på och framförallt skulle det vara så dyrt att det inte är värt det.
För fanns frysta kokhöns i en butik här, men det var länge sedan. Jag saknar det.

Fasiken så mycket enklare allt var när jag hade gård....
 
Kan det kanske vara så att de flesta som ääälskar ren inte bor (eller har vuxit upp) i ren-område och att det "exotiska" inslaget hjälper till en aning? :cautious: (Baserat på vilda gissningar utan några som helst kunskaper om var i landet folk bor) De köttätande norrlänningar jag har i min närhet skulle välja älg före ren alla dagar i veckan, mig själv inkluderat om jag någon gång skulle få för mig att äta kött. De flesta sörlänningar skulle däremot välja renen i 9 fall av 10 :yuck:
 
Ja du TS, som alla bekant vet måste det vara kött till en måltid för den ska vara ätbar. Fjantiga grönsaker får man ju näringsbrist av att äta ... Skämt åsido blir jag så trött på de som måste ha kött till varenda måltid, tänker man inte på djuren kan man iaf tänka på klimatet lite. Och så de som 90 % av alla måltider äter kött i någon form+potatis/pasta och undrar om inte vegetarianer lätt får näringsbrist. :banghead:
 
Ja du TS, som alla bekant vet måste det vara kött till en måltid för den ska vara ätbar. Fjantiga grönsaker får man ju näringsbrist av att äta ... Skämt åsido blir jag så trött på de som måste ha kött till varenda måltid, tänker man inte på djuren kan man iaf tänka på klimatet lite. Och så de som 90 % av alla måltider äter kött i någon form+potatis/pasta och undrar om inte vegetarianer lätt får näringsbrist. :banghead:
Japp bara kött anses som mat. Grönsaker är bara fjolligt och inget en riktig KARL äter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp