Modern mat, är det så här illa

Kan det kanske vara så att de flesta som ääälskar ren inte bor (eller har vuxit upp) i ren-område och att det "exotiska" inslaget hjälper till en aning? :cautious: (Baserat på vilda gissningar utan några som helst kunskaper om var i landet folk bor) De köttätande norrlänningar jag har i min närhet skulle välja älg före ren alla dagar i veckan, mig själv inkluderat om jag någon gång skulle få för mig att äta kött. De flesta sörlänningar skulle däremot välja renen i 9 fall av 10 :yuck:

För min del tror jag det är att jag generellt gillar vilt? Jag bor inte i renområde, men älg är vardagskött för mig, så jag kan inte påstå att ren känns minsta exotiskt. Men jag gillar generellt vilt helt enkelt (och lamm).
 
Tillgång och efterfrågan....

Kyckling av konventionell sort finns i närmaste frysdisk. Samma med fläsk och nöt. Kaninkött i överflöd finns hos grannen köttuppfödaren, även lamm. Rådjur ramlar in nån gång när någon jagande granne har kött över.

Kyckling uppfödd på annat sätt finns helt enkelt inte att få tag på och framförallt skulle det vara så dyrt att det inte är värt det.
För fanns frysta kokhöns i en butik här, men det var länge sedan. Jag saknar det.

Fasiken så mycket enklare allt var när jag hade gård....

Kyckling tycker jag ska vara färsk, ej fryst. Och ekokyckling!
Sen är ju bröstet torrt och tråkigt. Jag gillade det förr.
Men nu mer vill jag hellre ha klubba eller lår. De smakar mer.
Rätt kryddat är det gott!

Beer can-chicken med färska örter i burken och smör och kryddor utanpå är ljuvligt!
 
Kan det kanske vara så att de flesta som ääälskar ren inte bor (eller har vuxit upp) i ren-område och att det "exotiska" inslaget hjälper till en aning? :cautious: (Baserat på vilda gissningar utan några som helst kunskaper om var i landet folk bor) De köttätande norrlänningar jag har i min närhet skulle välja älg före ren alla dagar i veckan, mig själv inkluderat om jag någon gång skulle få för mig att äta kött. De flesta sörlänningar skulle däremot välja renen i 9 fall av 10 :yuck:

Jag väljer hellre hjort. Och har turen att kunna göra det.

Men av ren och älg säger jag nog älg. Vet inte om min halva Arvidsjaur-släkt påverkat mitt val. ;)
Pappa är ju därifrån och gillar ren. Men främst torkat. Det tycker jag också är ok.
 
Kan det kanske vara så att de flesta som ääälskar ren inte bor (eller har vuxit upp) i ren-område och att det "exotiska" inslaget hjälper till en aning? :cautious: (Baserat på vilda gissningar utan några som helst kunskaper om var i landet folk bor) De köttätande norrlänningar jag har i min närhet skulle välja älg före ren alla dagar i veckan, mig själv inkluderat om jag någon gång skulle få för mig att äta kött. De flesta sörlänningar skulle däremot välja renen i 9 fall av 10 :yuck:
Jag äter inte så mycket kött, men gillar överlag vilt och även lamm bättre än nöt, fläsk och kyckling. Jag bor inte i renområde, men har alltid haft rätt regelbunden tillgång till älg och rådjur (och fasan).
 
Ren går inte att jämföra med något annat viltkött jag provat på. Det är den där Lukten först och främst, för mig i alla fall. Lika distinkt som när man får en halvdassig lammbit och känner lukten och smaken av gammal ullstrumpa.
Det GÅR som sagt lyckas med ren, men jag tycker det är svårt att dämpa den där väldigt speciella bismaken.
Därav rökt och salt och torkat! ^^

Och jag är en stor viltköttsfantast!
Jag har lika svårt för vildsvin som många här har för ren. Gillar iofs inte ren heller, men tvingar man mig att välja, så tar jag hellre ren. Den ätminstone konsekvent i smak och lukt.

Vildsvin är ursvårt att laga till, bl.a. därför att vildsvinsköttet tar smak av den diet som grisarna behagat ha under den sista tiden innan de sköts, så att köttets grundsmak är väldigt olika för varje gris. När man hunnit förstå hur en gris ur frysen ska hanteras, så är den uppäten, och då är det dags för nästa, med ny smak...

Hjort och älg är enklare att få ett bra resultat från.
 
Kan det kanske vara så att de flesta som ääälskar ren inte bor (eller har vuxit upp) i ren-område och att det "exotiska" inslaget hjälper till en aning? :cautious: (Baserat på vilda gissningar utan några som helst kunskaper om var i landet folk bor) De köttätande norrlänningar jag har i min närhet skulle välja älg före ren alla dagar i veckan, mig själv inkluderat om jag någon gång skulle få för mig att äta kött. De flesta sörlänningar skulle däremot välja renen i 9 fall av 10 :yuck:
Jag kommer uppifrån och gillar ren, har sett oändligt mycket ren genom åren, varit på kalvmärkning osv så det är inte exotiskt för mig. Om valet står mellan väl tillagad ren och väl tillagad älg spelar det för min del inte särskilt stor roll vilket det blir, jag tycker om båda. Har dock aldrig tillagat ren själv, aldrig ätit det på restaurang heller, vad jag kommer ihåg har jag bara ätit det när renskötare tillagat det.
 
<snip>
Jag gillar i allmänhet inte kyckling - för att det är torrt och smakar papper om man inte kryddar det väldigt väl. Kyckling är väl ett av de kött det säljs alla mest av...

Fast inte ens kycklingbrost ar torrt, tradigt och trist om det kryddas val och, framfor allt, inte lagas till for lange. Kyckling, liksom fisk, blir oatlig om den ar det minsta "over done". En "instant read" termometer ar guld vart ... och sa tar man av kycklingen fran varmen nar den haller 164*F (74*C) och later den vila i 5-10 minuter sa ar den hur saftig och fin som helst.:)

Jag ar inte fortjust i Norrlandsk alg. Den har for genomtrangande vilt smak for mig. Daremot har jag inte hittat nagot vilt jag inte gillar har i USA. Jag har ju mest kommit i kontakt med villt langt soderut ... och ju langre soderut desto mildare vilt smak :). Har i Oregon har jag atit kronhjort (elk) och black tailed radjur. Fortfarande mycket gott, men helt klart mer viltsmak an i sydostra USA. Annars slinker ju Bison ner ganska latt ocksa.:d
Alligator ar jatte gott, men inte smakar det exotiskt eller spannande inte ... :p
 
Hoppsan, det blev fel. Kyckling brost tar man av varmen dar deras inner temperatur ar mellan 68-70*C da de ar klara vid 71*C och de efterkokar efter att man tagit av dem fran varmen. Jag tar dem vid 68*C fran grillen ... nagon grad varmare fran stekpannan.
 
Kan det kanske vara så att de flesta som ääälskar ren inte bor (eller har vuxit upp) i ren-område och att det "exotiska" inslaget hjälper till en aning? :cautious: (Baserat på vilda gissningar utan några som helst kunskaper om var i landet folk bor) De köttätande norrlänningar jag har i min närhet skulle välja älg före ren alla dagar i veckan, mig själv inkluderat om jag någon gång skulle få för mig att äta kött. De flesta sörlänningar skulle däremot välja renen i 9 fall av 10 :yuck:

Fast jag är uppvuxen i Dalarna men avskyr ändå ren ;) :D

Seriöst, jag håller med. Att äta ren och tycka det är gott känns som en produkt av exotism.
 
Fast jag är uppvuxen i Dalarna men avskyr ändå ren ;) :D

Seriöst, jag håller med. Att äta ren och tycka det är gott känns som en produkt av exotism.

Ta det här rätt nu, men varför har du så svårt att acceptera (åtminstone i den här tråden) att andra/vissa gillar ren?

Jag tycker kantareller är vidrigt - men jag varken har problem med att andra tycker det är bland det godaste som finns, eller har något behov av att pseudoförklara varför de tycker om det?
 
Ta det här rätt nu, men varför har du så svårt att acceptera (åtminstone i den här tråden) att andra/vissa gillar ren?

Jag tycker kantareller är vidrigt - men jag varken har problem med att andra tycker det är bland det godaste som finns, eller har något behov av att pseudoförklara varför de tycker om det?

Jag accepterar absolut att andra tycker om ren men som den här tråden utvecklats känns det som om prefixet "Lek&tjatter" vore lämpligare ;)

Dvs jag är inte gravallvarlig (inte hela tiden iaf). Så länge jag slipper får andra äta hur mycket ren de vill :)
 
Fast inte ens kycklingbrost ar torrt, tradigt och trist om det kryddas val och, framfor allt, inte lagas till for lange. Kyckling, liksom fisk, blir oatlig om den ar det minsta "over done". En "instant read" termometer ar guld vart ... och sa tar man av kycklingen fran varmen nar den haller 164*F (74*C) och later den vila i 5-10 minuter sa ar den hur saftig och fin som helst.:)
Ja, det är lite av min poäng :D

Jag vill kunna ta en bit kött, krydda enkelt och ställa i ugnen och ta ut den när den är färdig och ha gott kött att lägga på tallriken. Få andra råvaror accepterar jag att behöva tillaga väldigt omsorgsfullt och exklusivt för att få ätbart resultat.

Kanin, nöt, fläsk, lamm - där är det enkelt att lyckas att få fantastiskt gott resultat med enkla medel. När det gäller kyckling behöver jag passa, krydda mycket, osv för att det ens ska smaka något. Kycklingen i sig smakar i min mun mest ...papper.

Ska jag laga festligare mat accepterar jag att stå vid spisen längre stunder och lägga omsorg på kryddor och tillagning. Men när det gäller att få ihop en matlåda till morgondagen så orkar jag inte allt det stöket.
Jag vill äta GOD mat. Hela tiden.

...plus att jag inte steker så mycket och aldrig grillar. Så den mat jag i allmänhet lagar är i ugn, kastrull eller i gryta. Kanske är kyckling mest stek- och grillkött?
 
Alltså TS kan omöjligt vara en riktig Lulebo....

Lule är en hipsterstad, vi har Stockholmskomplex, unga mänskor går ut och käkar dyr mat istället för att dricka dunken hemmavid.

Kul observation med franskan :laugh:. Vad f-n är en inglé?

RÖDING 279 kr
Smörstekt rödinglé med purjolökscrème, sotad purjolök, fänkålscrudité och rostad mandel. Serveras med rökt beurre blanc, forellrom och potatispuré.

Det hade varit mer trovärdigt om TS låtsas vara från Sorsele, långt från bra restauranger och universitet. Men även där kan dom väl engelska? Skola och internet...

Nu har jag inte läst om du fått svar, men Restaurang CG har lite teckenproblem, de använder sig av något teckensnitt som har ligaturer mellan f och i, samt f och l. Inte alla webbläsare klarar av att visa detta dock, det "står" rödingfilé. (Ja, jag åt där förra veckan och känner igen menyn ;) )
 
Ja, det är lite av min poäng :D

Jag vill kunna ta en bit kött, krydda enkelt och ställa i ugnen och ta ut den när den är färdig och ha gott kött att lägga på tallriken. Få andra råvaror accepterar jag att behöva tillaga väldigt omsorgsfullt och exklusivt för att få ätbart resultat.

Kanin, nöt, fläsk, lamm - där är det enkelt att lyckas att få fantastiskt gott resultat med enkla medel. När det gäller kyckling behöver jag passa, krydda mycket, osv för att det ens ska smaka något. Kycklingen i sig smakar i min mun mest ...papper.

Ska jag laga festligare mat accepterar jag att stå vid spisen längre stunder och lägga omsorg på kryddor och tillagning. Men när det gäller att få ihop en matlåda till morgondagen så orkar jag inte allt det stöket.
Jag vill äta GOD mat. Hela tiden.

...plus att jag inte steker så mycket och aldrig grillar. Så den mat jag i allmänhet lagar är i ugn, kastrull eller i gryta. Kanske är kyckling mest stek- och grillkött?

Jag säger bara stekpåse :up: Ta en hel kyckling, släng i den i en stekpåse och ha i lite goda kryddor, lök och vitt vin. In i ugnen tills den är färdig. Garanterat saftig :d Det enda negativa är att man känner sig förflyttad till 70-talet pga stekpåsen :cautious:
 
Jag säger bara stekpåse :up: Ta en hel kyckling, släng i den i en stekpåse och ha i lite goda kryddor, lök och vitt vin. In i ugnen tills den är färdig. Garanterat saftig :d Det enda negativa är att man känner sig förflyttad till 70-talet pga stekpåsen :cautious:
Men vad är skillnaden mellan en bra gjutjärnsgryta och påse? Kycklingen smakar väl kyckling ändå? Eller snarare ingenting...Oavsett hur saftig den är? :p

Jag har iofs aldrig använt påse, bara sett bekanta göra det nån gång i forntiden. Då tyckte jag att det jag fick fram i min gjutjärnsgryta med tungt lock överglänste påsen?
 
Men vad är skillnaden mellan en bra gjutjärnsgryta och påse? Kycklingen smakar väl kyckling ändå? Eller snarare ingenting...Oavsett hur saftig den är? :p

Jag har iofs aldrig använt påse, bara sett bekanta göra det nån gång i forntiden. Då tyckte jag att det jag fick fram i min gjutjärnsgryta med tungt lock överglänste påsen?

Min gjutjärnsgryta är inte tillräckligt tät (locket då). Jag tycker stekpåsen ger mer effekt i stil med en lergryta. Jag drar isär kycklingen och blandar den med stekskyn som blir, det blir som pulled pork fast på kyckling. Perfekt att frysa i portioner :up:
 
Mikro eller i en liten kastrull. Jag äter den som tacos i tortillabröd eller med ris till.
Jag lyckas inte få uppvärmd kyckling att smaka bra - alltid en äcklig bismak :( men jag har mest använt mikro och dessutom är bitarna oftast större än "pulled pork" storlek. Jag får försöka mig på varianten och värma i kastrull och se om det funkat
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp