Moderslös kattunge, hjälp!

GardenAngel

Trådstartare
Min granne kom in för en stund sen. Dom har hittat en kattunge i stallet, mamman är påkörd. Grannen har haft hand om kattungen ett par dagar, den har fått Pussi Junior och mjölkersättning i flaska. Ungen tycks vara en tös och ca 5-6 veckor. En riktig liten tuffing!

Nu är det så att grannen är kattallergiker och frågade om jag vill ta den. Lava, som är rätt bitchig, har fräst åt den, vilket kattungen tog med ro. Lava verkade dock tycka att det var rätt att den inte blev rädd, så nu har hon accepterat dens existens och kan vara ganska nära utan att fräsa.

Det verkar alltså som att tösen stannar här. Men, vad gör jag nu?! Jag har aldrig haft kattunge! Speciellt inte en som är hälften så gammal som dom ska vara!
 
Är den så pass gammal så brukar det gå bra. Anpassa maten och se till så den håller sig ren i gumpen. Något som kan bli ett problem är att tidigt avvanda kissebarn ska snutta på konstiga saker. Det vet jag dock inte hur man får bort.
 
Att du redan har en katt är jättebra :) Är man ensam liten kattunge kan det bli jobbigt när man inte får lära sig hur en katt beter sig så där har du alltså en enorm fördel.

Prova om ungen dricker mjölkersättningen på ett fat, det underlättar för dig. Ge burkmat av bra kvalité, jag har gett mina mjau eftersom jag tycker att det är det bästa. Man kan med fördel blanda mjölkersättningen med burkmaten. Hon borde kunna kissa och bajsa själv nu men om inte så ta en blöt trasa och stryk över könsorganen efter maten så att hon gör det hon ska. Du kan också behöva hjälpa henne att tvätta sig.

Lådan ska ha ickeklumpbildande sand eftersom kattungar gärna smakar på allt. Det kan också vara lämpligt att ha ungen på en lite mindre yta när du inte har henne under uppsikt nu i början så att hon lär sig var lådan är.

Är hon avmaskad? Om inte så gör det. Jag minns aldrig när de ska vaccineras men det kan du höra med veterinären.
 
Att du redan har en katt är jättebra :) Är man ensam liten kattunge kan det bli jobbigt när man inte får lära sig hur en katt beter sig så där har du alltså en enorm fördel.

Prova om ungen dricker mjölkersättningen på ett fat, det underlättar för dig. Ge burkmat av bra kvalité, jag har gett mina mjau eftersom jag tycker att det är det bästa. Man kan med fördel blanda mjölkersättningen med burkmaten. Hon borde kunna kissa och bajsa själv nu men om inte så ta en blöt trasa och stryk över könsorganen efter maten så att hon gör det hon ska. Du kan också behöva hjälpa henne att tvätta sig.

Lådan ska ha ickeklumpbildande sand eftersom kattungar gärna smakar på allt. Det kan också vara lämpligt att ha ungen på en lite mindre yta när du inte har henne under uppsikt nu i början så att hon lär sig var lådan är.

Är hon avmaskad? Om inte så gör det. Jag minns aldrig när de ska vaccineras men det kan du höra med veterinären.
Tack! Lava äter mush, går det att ge kattungen med om jag blandar det med ersättning? Eller är det bäst att börja med köttfärs?

Angående kattlåda, måste man köpa en liten kattungelåda eller borde det gå med en vanlig? Ska tösen och Lava kunna gå på samma låda direkt eller ska man sätta tösen i en låda som Lava inte går på? Tänker med dofter och sånt.

Grannen sa att katten har varit lite förstoppad och inte kunnat bajsa ordentligt trots massage. Kan det vara stressrelaterat tro?

Hon är inte avmaskad då det är en vild stallkatt. Dvs, ingen som brytt sig. Tänker att jag ska ringa veterinären imorgon.
 
Tack! Lava äter mush, går det att ge kattungen med om jag blandar det med ersättning? Eller är det bäst att börja med köttfärs?

Angående kattlåda, måste man köpa en liten kattungelåda eller borde det gå med en vanlig? Ska tösen och Lava kunna gå på samma låda direkt eller ska man sätta tösen i en låda som Lava inte går på? Tänker med dofter och sånt.

Grannen sa att katten har varit lite förstoppad och inte kunnat bajsa ordentligt trots massage. Kan det vara stressrelaterat tro?

Hon är inte avmaskad då det är en vild stallkatt. Dvs, ingen som brytt sig. Tänker att jag ska ringa veterinären imorgon.

Jag är för dåligt insatt i färskfoder för att våga svara på det.

Katter ska helst ha en låda mer än de är katter så en egen ska hon absolut ha. Köp en med så låg kant att hon redan nu kan ta sig i och ur själv. Jag har köpt andra plastbaljor, alltså ingen riktig kattlåda utan bara en plastlåda med låg kant. Det finns ju en uppsjö av diverse typer som passar till kattungar. Det är bra att du tänker på dofter för det är viktigt. Ena kullen jag hade hade lite problem med att bajsa på rätt ställe (de blev moderslösa redan när de var 2-3 veckor gamla) och då tog jag helt sonika korven och la den i lådan. Då fattade de ganska omgående var de skulle göra sina behov. För att som liten kattunge våga göra sina behov så är det viktigt att ha en egen låda.

Tänk hur en kattmamma gör. De tvättar och tvättar och det är inte bara för att få ungen ren utan också för att stimulera tarmarna. Ta en disktrasa väl urvriden och stryk länge och väl över hela ungen så kommer nog magen igång. Det är också viktigt att ungen får mat tillräckligt ofta. Mer än fyra timmar mellan målen får det inte gå. Förstoppningen kan också bero på maskangrepp. Du kan prova att ge laktulos eller ricinolja för att få igång magen men rådgör med veterinär innan eftersom ungen är så liten.
 
Tack! Lava äter mush, går det att ge kattungen med om jag blandar det med ersättning? Eller är det bäst att börja med köttfärs?

Angående kattlåda, måste man köpa en liten kattungelåda eller borde det gå med en vanlig? Ska tösen och Lava kunna gå på samma låda direkt eller ska man sätta tösen i en låda som Lava inte går på? Tänker med dofter och sånt.

Grannen sa att katten har varit lite förstoppad och inte kunnat bajsa ordentligt trots massage. Kan det vara stressrelaterat tro?

Hon är inte avmaskad då det är en vild stallkatt. Dvs, ingen som brytt sig. Tänker att jag ska ringa veterinären imorgon.
Den gula mush funkar för kattungar. Men du kan ju börja med lite nötfärs som är ganska snällt för magen. Den kan du blanda med mjölkersättning. KMR är väldigt bra och finns på Apoteket.

Kattungar ska vaccineras vid 8-9 veckors ålder samt när de är minst 12 veckor. Och eftersom mamman är stallkatt så kan man förutsätta att kattungen har mask. De behöver ofta avmaskas flera gånger, typ vid 8, 10 och 12 veckors ålder. Vill man inte avmaska "i onödan" så kan man göra kolla masken på bebis. Se till att välja ett avmaskningsmedel som är anpassat för kattungar!

Stort lycka till med den lille! Kan passa på att säga att våra första katter bara var 6 och 7 veckor när vi fick hem dem då de övergavs av mamman. De blev två helt normala och friska katter :).
 
Den gula mush funkar för kattungar. Men du kan ju börja med lite nötfärs som är ganska snällt för magen. Den kan du blanda med mjölkersättning. KMR är väldigt bra och finns på Apoteket.

Kattungar ska vaccineras vid 8-9 veckors ålder samt när de är minst 12 veckor. Och eftersom mamman är stallkatt så kan man förutsätta att kattungen har mask. De behöver ofta avmaskas flera gånger, typ vid 8, 10 och 12 veckors ålder. Vill man inte avmaska "i onödan" så kan man göra kolla masken på bebis. Se till att välja ett avmaskningsmedel som är anpassat för kattungar!

Stort lycka till med den lille! Kan passa på att säga att våra första katter bara var 6 och 7 veckor när vi fick hem dem då de övergavs av mamman. De blev två helt normala och friska katter :).
KMR är det hon får, så då fortsätter jag ge det. Hon har fått lite mush utblandat i KMR på fat och det slabbade hon i sig med god aptit! :D
Tack, då ska jag beställa maskmedel och boka vaccinering. Lava har ju stamtavla och pass, men hur funkar det med bondkatter? Får dom bara ett vaccinationskort då? När ska hon chippas? Gör man det vid 12v-vaccinationen?
 
Kan ju uppdatera med att kattungen har acklimatiserat över alla möjliga förväntningar! Hon har fått namnet Yrsa, som betyder "den vilda" och passar henne väldigt bra :angel: Hon har kissat på lådan varje gång jag satt dit henne och imorse gick hon faktiskt in själv och bajsade!
Hon är extremt social och tuff - ingen vildkattskygghet här inte. Hon har sovit i min armhåla inatt och väckte mig vid 3, då skulle vi leka "ligga på rygg och bitas och kängrusparka", gå upp och kissa och sen somna om. Hon har även jagat Lavas svans, fått stryk av Lava, och sen försökt jaga hennes svans igen.. Lava är lite ambivalent inställd fortfarande. Hon kan gå fram och puffa lite på Yrsa och slicka henne i nacken, sern fräser hon och går därifrån.
Vägde Yrsa igår också, hon väger ganska precis 500g.

received_10155486807555439_zps6gus9mm2.jpeg


IMG_20170702_164745_831_zpsem6vbwgv.jpg
 
Kan ju uppdatera med att kattungen har acklimatiserat över alla möjliga förväntningar! Hon har fått namnet Yrsa, som betyder "den vilda" och passar henne väldigt bra :angel: Hon har kissat på lådan varje gång jag satt dit henne och imorse gick hon faktiskt in själv och bajsade!
Hon är extremt social och tuff - ingen vildkattskygghet här inte. Hon har sovit i min armhåla inatt och väckte mig vid 3, då skulle vi leka "ligga på rygg och bitas och kängrusparka", gå upp och kissa och sen somna om. Hon har även jagat Lavas svans, fått stryk av Lava, och sen försökt jaga hennes svans igen.. Lava är lite ambivalent inställd fortfarande. Hon kan gå fram och puffa lite på Yrsa och slicka henne i nacken, sern fräser hon och går därifrån.
Vägde Yrsa igår också, hon väger ganska precis 500g.

received_10155486807555439_zps6gus9mm2.jpeg


IMG_20170702_164745_831_zpsem6vbwgv.jpg

Herregud så söt :love::love::love: Det här kommer gå alla tiders :) Du fick henne nog i exakt rätt ögonblick.
 
KMR är det hon får, så då fortsätter jag ge det. Hon har fått lite mush utblandat i KMR på fat och det slabbade hon i sig med god aptit! :D
Tack, då ska jag beställa maskmedel och boka vaccinering. Lava har ju stamtavla och pass, men hur funkar det med bondkatter? Får dom bara ett vaccinationskort då? När ska hon chippas? Gör man det vid 12v-vaccinationen?

Kattungar kan chipmärkas från sex veckors ålder. Du registrerar henne sedan i ägarregister hos SKK och/eller hos SVERAK.
 
Kan ju uppdatera med att kattungen har acklimatiserat över alla möjliga förväntningar! Hon har fått namnet Yrsa, som betyder "den vilda" och passar henne väldigt bra :angel: Hon har kissat på lådan varje gång jag satt dit henne och imorse gick hon faktiskt in själv och bajsade!
Hon är extremt social och tuff - ingen vildkattskygghet här inte. Hon har sovit i min armhåla inatt och väckte mig vid 3, då skulle vi leka "ligga på rygg och bitas och kängrusparka", gå upp och kissa och sen somna om. Hon har även jagat Lavas svans, fått stryk av Lava, och sen försökt jaga hennes svans igen.. Lava är lite ambivalent inställd fortfarande. Hon kan gå fram och puffa lite på Yrsa och slicka henne i nacken, sern fräser hon och går därifrån.
Vägde Yrsa igår också, hon väger ganska precis 500g.

received_10155486807555439_zps6gus9mm2.jpeg


IMG_20170702_164745_831_zpsem6vbwgv.jpg
Inser att detta kanske inte är så hjälpsamt, men :love: :love: :love:
 
KMR är det hon får, så då fortsätter jag ge det. Hon har fått lite mush utblandat i KMR på fat och det slabbade hon i sig med god aptit! :D
Tack, då ska jag beställa maskmedel och boka vaccinering. Lava har ju stamtavla och pass, men hur funkar det med bondkatter? Får dom bara ett vaccinationskort då? När ska hon chippas? Gör man det vid 12v-vaccinationen?
Vill man så kan man fixa huskattsbevis hos SVERAK till henne, men annars räcker det med att registrera ägaren till katten efter chippningen hos SKK och SVERAK. Då får du använda de vanliga vaccinationskorten som veterinären brukar tillhandahålla :).

Jag brukar chippa vid 12-veckorsvaccinationen men man kan göra det redan vid första om man vill.
 
Jag har en tendens att få djur som är one of a kind och Yrsa verkar inte vara något undantag. Världens lättaste och mysigaste kattunge. Äter, sover, leker och går på låda. Fullständigt trygg med sig själv. Det är som att ha en vuxen katt i liten kostym! Till och med Lava har släppt till nu.
Det fanns kanske någon slags mening med att hon skulle landa hos mig :love:
IMG_20170703_180555_054_zpsautsds9d.jpg


Nu ska vi leva lyckliga i alla våra dagar!
 
Jag har en tendens att få djur som är one of a kind och Yrsa verkar inte vara något undantag. Världens lättaste och mysigaste kattunge. Äter, sover, leker och går på låda. Fullständigt trygg med sig själv. Det är som att ha en vuxen katt i liten kostym! Till och med Lava har släppt till nu.
Det fanns kanske någon slags mening med att hon skulle landa hos mig :love:
IMG_20170703_180555_054_zpsautsds9d.jpg


Nu ska vi leva lyckliga i alla våra dagar!
Gode tid :love:
 
Jag har en tendens att få djur som är one of a kind och Yrsa verkar inte vara något undantag. Världens lättaste och mysigaste kattunge. Äter, sover, leker och går på låda. Fullständigt trygg med sig själv. Det är som att ha en vuxen katt i liten kostym! Till och med Lava har släppt till nu.
Det fanns kanske någon slags mening med att hon skulle landa hos mig :love:
IMG_20170703_180555_054_zpsautsds9d.jpg


Nu ska vi leva lyckliga i alla våra dagar!

:love::love::love::love::love:
 
Jag har en tendens att få djur som är one of a kind och Yrsa verkar inte vara något undantag. Världens lättaste och mysigaste kattunge. Äter, sover, leker och går på låda. Fullständigt trygg med sig själv. Det är som att ha en vuxen katt i liten kostym! Till och med Lava har släppt till nu.
Det fanns kanske någon slags mening med att hon skulle landa hos mig :love:
IMG_20170703_180555_054_zpsautsds9d.jpg


Nu ska vi leva lyckliga i alla våra dagar!
Ha ha ha! Vilken sovstil hon har :D

Härlig färg på din andra katt :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
3 987
Senast: Mahonia
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 270
Katthälsa HJÄLP! Vad kan jag AKUTMATA till kattungar som är ca 2 veckor gamla? Gårdens ena katt har fått ungar ute och vi hittade dom först nu...
Svar
5
· Visningar
5 326
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Behöver eran hjälp akut. I natt precis första timmen på dag 60 föddes S*Stolen Hearts´s(min första som uppfödare) och Lilla Ofelias...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
17 117
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp