mögel på läder

panzy

Trådstartare
hur får man bort det???

alltså kortsiktigt försvinner det ju om man bara torkar av. men om man vill ha bort det "för alltid"???
 
Sv: mögel på läder

Klorin tar ju bort mögel på tyg men frågan är väl om man vågar ha det på läder.
 
Sv: mögel på läder

Mögel är ju nån sorts svamp, något levande alltså.

Kanske kan du torka av med sprit eller nåt så svamparna dör. Klorin bleker nog lädret om du har otur.
 
Sv: mögel på läder

Om det är fuktigt där du förvarar dina läder saker och om du inte heller använder dem regelbundet så kommer de att mögla. Mögligt läder tvättar jag med lädertvål och smörjer in, det brukar fungera om jag sen använder prylarna och inte bara har dem liggande i ett skåp.
 
Sv: mögel på läder

Mitt tips är:

Tvätta först rent lädret med sadeltvål. Sen tvättar du lädret med en ammoniaklösning (½ dl ammoniak till en spann vatten) Då får du bort fett och mögel. Låt det sedan torka ordentligt.

Sen kan det vara bra att färga lädret igen, om färgen gått ur. Använd då läderfärg.

Efter det har torkat bör lädret fettas in rejält ett par gånger tills du ser att det inte tränger in mera.

Lycka till!
 
Sv: mögel på läder

ättika kan ju fungera, det är bra till det mesta tycker jag. Ättika är ju stark med inte blekande eller så som klorin.

Det ska jag prova på något gammal läder jag har liggande, återkommer med resultat...

Annat tips för att rengöra läder är att använda stålull, sån som löddrar när man har vatten på den, det blir kanon fint men se till så löddret inte tar slut för då kan ullen repa lädret men den gör inte det medans det finns lödder kvar.

Ang. ättika så kan jag rekommendera att ställa en burk med ättika i bilen över natten om man har någon lukt där, typ häst eller blöt hund, obs! inget lock på burken!
Bilen kommer lucka ättika någon dag efter du tagit ut burken med men luktar det ingenting! Jätte bra, använder det jämnt om det luktar hund eller någon annan skarp lukt i bilen.
 
Sv: mögel på läder

Ättika fungerar ypperligt då det tar bort svampsporerna.
Jag blandar 1 kork ättika med 1 liter vatten.
Använd handskar och unDvik stänk i ögonen då lösningen är STARK.

Vid kraftigt mögelangrepp kan man behöva tvätta flera gånger.
 
Sv: mögel på läder

Prova med grönsåpa, fungerade jättebra när jag fick mögel på mitt sele. har inte kommit tillbaka igen.
 
Sv: mögel på läder

Jag har ett trans som om jag av nagon anledning glomde bort i ett horn i sadelkammaren. :angel:
Jag rengjorde transet och oljade in det, men oavsett hur mycket jag rengjorde sa kom moglet tillbaka om jag inte anvande transet pa ett tag.
En dag fick jag bara nog...sa jag slangde in transet i tvattmaskinen!! Det tvattades i en 60 graders tvatt och nar det kom ut var jag verkligen nyfiken pa hur det skulle se ut. Jag lat det torka hangandes pa en stol i koket i ett par dagar. Det var mycket stelt och sakerligen inte alls halsosamt...men jag hallde laderolja i en hink och la ner transet i hinken. Efter ett par dagar i oljan, hangde jag ater igen upp transet pa stolen i koket.
Det tog kanske 2-3 dagar innan oljan hade torkat in riktigt och jag kunde torka bort overflodet.
Nu ar transet i fin fint skick och jag har inte sett till moglet.

Jag tvattar allting i tvatt eller diskmaskinen. Bett, stigbyglar, mm aker in i diskmaskinen, boots, strykkappor, senskydd, tacken, mm aker in i tvattmaskinen! :idea: :banana: :idea:
 
Sv: mögel på läder

Tog såpa på en fuktig svamp, masserade in ordentligt. Sedan spolade jag bort såpan med duschen, lät torka ordentligt innan jag smörjde. VOILA.
 
Sv: mögel på läder

det funkar ju bra när det gäller små saker som får plats i tvättmaskinen, men jag tror inte det funkar med sadeln :)
 
Sv: mögel på läder

Vitvinsvinäger går också alldeles utmärkt att använda.
 
Sv: mögel på läder

tack för tipset om ättika!!
det funkade jättebra, fast jag använde inte så stark lösning, bara 12%-ig ättikssprit...
 
Sv: mögel på läder

men jag hallde laderolja i en hink och la ner transet i hinken. Efter ett par dagar i oljan, hangde jag ater igen upp transet pa stolen i koket

... min man hade fått spader ... :rofl: :rofl:
 
Sv: mögel på läder

tack för tipset om ättika!!
det funkade jättebra, fast jag använde inte så stark lösning, bara 12%-ig ättikssprit...

Ättika är en gammal huskur mot mögel!! Funkar utmärkt att spraya på väggerna i duschen och sedan spola av efter ett tag tar både kalkavlagringar och fukt(mögel)prickar!!! Jag har också hört det rekomenderas av sadelmakare till mögligt läder just för att det är det mest skonsamma mot lädret av de mer effektiva alternativen!!
 
Sv: mögel på läder

Oj, vilken gammal tråd. Ständigt aktuell, dock...

Jag använder ättika, och det har funkat utmärkt!

Häller lite i en hink och späder med vatten, dock inte för mycket utan ganska stark. Vill minnas att jag spädde till 12% senast, men riktigt så stark måste den kanske inte vara...:o

Sedan skvalpar jag runt lädret i hinken så att allt blir nedblött ordentligt, väntar några minuter för att vara säker på effekten och sköljer av under kranen. Avslutar med lädertvål och ev. lite fett om lädret är av torrare sort.

Skölj spännena noga, ättikan fräter/ärgar metallen så att den blir ful! Missade tyvärr det på några saker senast...:(
 
Senast ändrad:
Sv: mögel på läder

Ha ha ha det är så typiskt mej att återuppliva gamla trådar till höger och vänster... Kollar aldrig datum bara skriver!!!:angel: :o
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
814
Senast: Zacci
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
428
Senast: tessan.g
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Känns skitjobbigt att främmande personer ska komma hit och se mitt kaos men jag får väl säga att jag är mitt i en storstädning eller...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Rosett
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 547
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp