Mögligt läder

DarkInNight

Trådstartare
Min fina tömkörningsgjord från tärnsjö har möglat på stropparna :cry:

Glömde av den ute i boden pga bete och barnafödsel och där har den legat flera veckor.
Så himla dumt :(

Tänkte torka bort det värsta, ta sadeltvål och gnugga bort resten och sen fetta in igen. Finns det någon risk att jag förstör det mer?

Går lädret att rädda eller måste jag lämna in den för byte av stropparna?
 
Läste precis att ättika ska användas till mögligt läder för att ta död på mögelsporerna.
Och att inte fetta in lädret efteråt utan bara låta torka.

Ska leta reda på lite såpa att rengöra med först.
 
jag brukar köra med såpa och skrubba lite lätt med en borste, sen skölja av med vatten och torka av. fungerar för det ytliga möglet som jag råkat ut för. är det ordentligt fast så är det ättika som gäller.
 
Jag skulle ha på lite ättika, för att få död på möglet. Sedan rengöra och låta torka ordentligt. Därefter smörja om det behövs, och sen sköta den som vanligt.

Ytligt mögel som tas bort är inte farligt. Jag tvivlar på att du behöver byta stropparna direkt pga det, om lädret känns normalt när möglet är dödat och borttaget.
 
Möglet satt inte fast utan var väldigt lätt att tvätta av med såpa, betyder det att möglet bara satt ytligt?

Tyvärr kollade jag inte buke innan, då hade jag tagit ättikan först.
Men jag ska ta och tvätta av med ättikan idag, och så får jag slänga bort kvarvarande såpa.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 104
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 828
Senast: mackan
·
Fritid Har en gammal "klassikerväska" i ljust läder som råkat illa ut i en vattenskadad källare :-( Undrar nu vilka era bästa tips är för att...
Svar
6
· Visningar
2 423
Senast: macan
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 618
Senast: Caress
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp