vanillin

Trådstartare
Vad finns det för olika alternativ till molnlagring?
Jag vill helst undvika de allra största företagen.
 
Man ställer en hink under närmsta stuprör. Sen kan man frysa in molnet till en varm dag då man vill använda det.

:laugh:
FÖRLÅT! Jag kunde inte låta bli.
 
Det finns nog både fördelar och nackdelar med att använda stora företag. Bland fördelarna ser jag att de kan ha bättre förutsättningar för ostörd åtkomst, och att de kan ha bättre förutsättningar för snabb filöverföring.
 
Varför inte? Det är väl en bra ide att använda andra företag så att de största inte får monopol.
Åh jag som hoppades på en konspiratonsteori :p Känner dock inte till några mindre men borde ju gå att googla på? Jag använder mig utav googles molntjänst men använder googles appar till typ allt.
 
Vad finns det för olika alternativ till molnlagring?
Jag vill helst undvika de allra största företagen.

Är det någon här som har det och kan förklara hur det går till?
Det finns nog både fördelar och nackdelar med att använda stora företag. Bland fördelarna ser jag att de kan ha bättre förutsättningar för ostörd åtkomst, och att de kan ha bättre förutsättningar för snabb filöverföring.

För mig är frihet att kunna välja bland olika alternativ viktigast, så tar jag den som passar mig bäst av de alternativ jag har att välja mellan. Ofta är det inte det största företaget som passar mig bäst :).
 
Tror att en hel del både stora och små internetleverantörer erbjuder det, dels som del av abonnemanget och dels i större omfattning som tillvalstjänster.
 
Åh jag som hoppades på en konspiratonsteori :p Känner dock inte till några mindre men borde ju gå att googla på? Jag använder mig utav googles molntjänst men använder googles appar till typ allt.
Jo jag har googlat men inte blivit helt klok än så tänkte höra efter lite erfarenheter av folk som använt olika lösningar, kanske av de som fångat egna moln som har ett privat moln hemma också :D, fast det kanske är svårt att lära sig hur processen att "fånga" molnet går till i praktiken.. Jag kollade på priser på nätet och 1tb verkar ju bli ganska dyrt som en löpande avgift enligt mig..

Haha :p Ska vi diskutera sådant så tycker jag det är helt sjukt att man inte ska få ha sina saker för sig själv och bestämma över sina egna ägodelar som en fredlig människa utan att någon annan ska kunna ha tillgång till ens mest privata bilder osv, men det känns inte som risken för att utsättas för sådant minskar med något speciellt företag tyvärr då det ju inte är de som bestämmer..

Tyckte du det var lätt att komma igång (eller kunde du redan hur det fungerade sedan innan?) och är det lätt att få tillgång till bilder och att spara saker från mobilen också?
 
Tror att en hel del både stora och små internetleverantörer erbjuder det, dels som del av abonnemanget och dels i större omfattning som tillvalstjänster.

Ok tack :), jag har ett avtal som ingår i lägenheten så det är inget jag står på personligen. Men absolut ska kolla upp det som tillval, bra tips.
 
Jag använder Dropbox privat, Box på jobbet och min fru använder Google. Jag får nog säga att Box har gått från att vara sämst till att nog vara vassast just nu, om 10GB räcker är det dessutom gratis. Men behöver man mer är Box klart dyrare än Dropbox per TB.

Jag har också en Synology NAS ståendes hemma som också funkar som mplntjänst, men upplever att den synk-klienten inte är lika tillförlitlig. Dessutom kräver den snabbt bredband åt båda hållen (dvs fiber).
 
Tyckte du det var lätt att komma igång (eller kunde du redan hur det fungerade sedan innan?) och är det lätt att få tillgång till bilder och att spara saker från mobilen också?

För privat bruk använder jag google+, har det på telefonen också (finns olika appar för de delar man vill nyttja) och fanns när jag köpte telefonen (android). Tycker det vart lätt att komma igång, använder mig att molnet för att lagra bilder/filmer tagna md mobilen, dokument skrivna i google docs, kalender, pages (powerpoints), mail, ptja typ allt :p

På jobbet använder jag office 365 och är nöjd hitills. Men använder inte den för att spara bilder etc utan för att smidigt dela dokument mellan mig och elever.
 
Jag använder Dropbox privat, Box på jobbet och min fru använder Google. Jag får nog säga att Box har gått från att vara sämst till att nog vara vassast just nu, om 10GB räcker är det dessutom gratis. Men behöver man mer är Box klart dyrare än Dropbox per TB.

Jag har också en Synology NAS ståendes hemma som också funkar som mplntjänst, men upplever att den synk-klienten inte är lika tillförlitlig. Dessutom kräver den snabbt bredband åt båda hållen (dvs fiber).

Box visste jag inte om! Har använt dropbox och onedrive gratis hittils, och då har onedrive haft problem med att synca ibland om det är där eller om det är i programmet felet ligger vet jag inte. I dropbox har jag försökt dela en mapp bilder, men vi kom inte på hur man laddade ner en hel mapp eller hur det var, kändes bökigt :p.

Har nog halvbra nät.
Ja en tb skulle jag behöva, känns som det fort blir lite dyrt..

Köper man alltså en nasbox, och sen bara kopplar upp den till routern hemma så har man ett hemmamoln sen, har jag förstått det rätt då??
 
För privat bruk använder jag google+, har det på telefonen också (finns olika appar för de delar man vill nyttja) och fanns när jag köpte telefonen (android). Tycker det vart lätt att komma igång, använder mig att molnet för att lagra bilder/filmer tagna md mobilen, dokument skrivna i google docs, kalender, pages (powerpoints), mail, ptja typ allt :p

På jobbet använder jag office 365 och är nöjd hitills. Men använder inte den för att spara bilder etc utan för att smidigt dela dokument mellan mig och elever.

Verkar rätt smidigt :)
 
Köper man alltså en nasbox, och sen bara kopplar upp den till routern hemma så har man ett hemmamoln sen, har jag förstått det rätt då??
Ja, typ, det behövs litwe konfigurering, men de flesta NAS-tillverkare har jobbat på att göra det så smidigt som möjligt, dvs inget Unix-hackande.

Men man bör tänka på att de flesta NAS säljs utan hårddiskar, så den kostnaden tillkommer.
Vill man dessutom öka driftsäkerheten så att man har kvar sin data även om den ena disken kraschar behöver man köpa två, så för att få ut 1TB lagringsutrymme så behöver man köpa två hårddiskar på 1TB vardera.
Rent ekonomiskt är det svårt att räkna hem en NAS per TB, men å andra sidan har man full kontroll över sin egen data.
 
Ja, typ, det behövs litwe konfigurering, men de flesta NAS-tillverkare har jobbat på att göra det så smidigt som möjligt, dvs inget Unix-hackande.

Men man bör tänka på att de flesta NAS säljs utan hårddiskar, så den kostnaden tillkommer.
Vill man dessutom öka driftsäkerheten så att man har kvar sin data även om den ena disken kraschar behöver man köpa två, så för att få ut 1TB lagringsutrymme så behöver man köpa två hårddiskar på 1TB vardera.
Rent ekonomiskt är det svårt att räkna hem en NAS per TB, men å andra sidan har man full kontroll över sin egen data.

Tack för svaret :)

Jag har sett runt lite nu, och det verkar för dyrt för mig just nu med något av alternativen, skulle helst vilja ha något hemifrån.
Det får bli externa hårddiskar som jag har nu, problemet är att datorn jag har nu inte vill läsa av externa hårddiskar eller mobilen :(.
Så det blir att se efter en ny dator...

Där är mina alternativ en billig för 2500kr, där det enda väldigt negativa är batteritiden, jämfört med datorn jag helst vill ha, men den kostar ca 16000.. :(
Man kanske kan släpa runt på en powerbank för det priset men den billigare datorn är även större och tyngre i sig själv.. Skulle behöva en bra dator för mina högskolestudier och filer men det är ju jättesvårt med liten budget :(
Alla andra verkar sponsrade av någon eftersom nästan alla har en mac eller hp spectre, eller har verkligen alla råd att lägga 15-20000kr på en dator bara sådär? För mig känns det som mycket pengar speciellt med tanke på att man är student och att en laptop oftast bara håller något eller några år.
 
Det får bli externa hårddiskar som jag har nu, problemet är att datorn jag har nu inte vill läsa av externa hårddiskar eller mobilen :(.
Först av allt är det väldigt sällan som själva datorn (hårdvaran) är problemet när det handlar om att externa enheter inte syns, i de allra flesta fall (om än inte alla) löser en ominstallation av operativsystemet problemet. Litet bökigt men oerhört mycket billigare än att byta hela datorn, om man ändå är nöjd med prestanda och funktioner.:)

Sen ansluts en typisk NAS inte via USB/FireWire/motsv utan via ditt nätverk, det är själva definitionen av NAS (Network Attached Storage). Antingen med kabel till switch/router, eller trådlöst om du har wifi hemma. Så om datorn "ser" internet är det mycket sannolikt att den "ser" en nätverksansluten NAS. :up:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
789
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 954
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
521
Senast: LovingLife
·
IT & mobiler Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 920
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp