Moralisk fråga, betala veträkning som min häst kan ha orsakat?

Joss96

Trådstartare
Har hamnat i en skittråkig situation i stallet där jag har mina hästar inhyrda. Häromdagen så stod en annan häst halt i hagen, det visade sig nu att det var en fraktur på griffelbenet som behövde opereras. Saken är den att ägarna till hästen är fly förbannade och har krävt av mig att jag bekostar hela veterinärvården eftersom de tror att det är min ena häst som sparkat deras och orsakat frakturen :( Vi vet inte säkert eftersom ingen såg det hända och alla hästarna i stallet går ihop ute, men jag kan absolut erkänna att det inte alls är omöjligt att min häst är skyldig eftersom han och deras häst inte är särskilt bra vänner, då den sistnämnda kan valla min som kan svara med att sparka. Det är inte så hela dagarna, så det är inte så oroligt i hagen som det kan låta, men vi har alla ändå sett det hända, ffa vid ut/insläpp.

Men kort sagt så har jag skitdåligt samvete för det här och mår jättedåligt över att min häst kan ha orsakat deras en sån skada :( Är inte heller särskilt bra stämning i stallet nu då jag är nyast in i gänget medan några av de andra inhyrningarna är goda vänner med ägarna till den skadade hästen och tycker det är självklart att jag ska betala om min häst är "dum" och slår. Kan förstå hur de tänker på ett sätt och att de är arga och oroliga för sin häst. Men samtidigt är att betala såna här summor för någon annans häst bara sådär en stor kostnad för mig, ännu mer eftersom hästen (deras) är oförsäkrad... så hjälp mig snälla, hur hade ni tänkt och vad hade ni gjort i min situation? :( Har inte haft mina hästar i mer än 1,5 år och var inte alls beredd på att hästägarkarriären skulle inledas så här...
 
Senast ändrad:
Nu när jag nojjar vidare så inser jag att det kanske inte ens bara är en moralisk fråga utan en juridisk också...? Finns det någon lag som liknar lagen om tillsyn som säger att hästägare är ansvarig för de skador som deras hästar orsakar på andra hästar?
 
Det är ju alltid en risk att släppa ihop hästar vilket jag förutsätter att man som hästägare är medveten om. Hade aldrig gått med på att betala någon annans veterinärräkning. Detta var inget du kunde göra något åt, ni tog båda en risk när hästarna släpptes ihop och det kunde lika gärna varit din häst som blivit skadad.
 
@Joss96
Säger bara herregud ...åt din stallsituation och folket som står där .
Nej det är inget som är ditt fel/ansvar . Helt absurt .

@supercalifragilistic : det är ju helt irrelevant vem som sett /inte sett/vilken häst som gjort si eller så i frågan . Även om x häst sparkat y häst så ska ju liksom ingen ägare "betala" eller anklagas ? Hoppas jag helt missuppfattat vad du menar ?
 
Har hamnat i en skittråkig situation i stallet där jag har mina hästar inhyrda. Häromdagen så stod en annan häst halt i hagen, det visade sig nu att det var en fraktur på griffelbenet som behövde opereras. Saken är den att ägarna till hästen är fly förbannade och har krävt av mig att jag bekostar hela veterinärvården eftersom de tror att det är min ena häst som sparkat deras och orsakat frakturen :( Vi vet inte säkert eftersom ingen såg det hända och alla hästarna i stallet går ihop ute, men jag kan absolut erkänna att det inte alls är omöjligt att min häst är skyldig eftersom han och deras häst inte är särskilt bra vänner, då den sistnämnda kan valla min som kan svara med att sparka. Det är inte så hela dagarna, så det är inte så oroligt i hagen som det kan låta, men vi har alla ändå sett det hända, ffa vid ut/insläpp.

Men kort sagt så har jag skitdåligt samvete för det här och mår jättedåligt över att min häst kan ha orsakat deras en sån skada :( Är inte heller särskilt bra stämning i stallet nu då jag är nyast in i gänget medan några av de andra inhyrningarna är goda vänner med ägarna till den skadade hästen och tycker det är självklart att jag ska betala... Och jag förstår hur ägarna till hästen tänker på ett sätt. Men samtidigt är att betala såna här summor för någon annans häst bara sådär en stor kostnad för mig, ännu mer eftersom hästen är oförsäkrad... så hjälp mig snälla, hur hade ni tänkt och vad hade ni gjort i min situation? :(
Aldrig att jag hade betalat.
 
Jag har varit med om en liknande grej när min häst och en annan häst på något sätt fastnade med täckenas bensnören i varandra, blev rädda/arga och började sparka. Det hela resulterade i att min häst skadade sig med rätt fula sår och den andra hästen fick en fraktur. Hästen med frakturen fick tas bort pga skadan då ägaren inte ville operera. Efteråt försökte de få mig att betala då det hela enligt ägaren var min/min hästs fel. Jag stod på mig och vägrade trots att jag var rätt ung då.
Har nu ett tiotal år senare inte det minsta dåligt samvete för det då de själva valt att ha sin häst i flock (även om det så klart var synd på en trevlig häst). Tvärtom tycker jag att det var rätt fult att försöka pressa pengar för en olyckshändelse av en betydligt yngre tjej som själv stod med en skadad häst.
Olyckor händer, både med mina och andras hästar. Så är det tyvärr att ha häst.
 
Men alltså vad det finns folk till allt....:( Att äga en häst är en bara det en risk. Väljer man att låta den gå i en hage med andra hästar har man själv avgjort att risken att hästen skadar sig är värd att ta. Precis som att man väljer att hoppa med den, det är värt risken, hästen kan skada sig.
Man har den försäkrad just för att kostnaden vid en olycka ska bli mer human. Att kräva dig på ens försäkringens självrisk är ju befängt. Att du ska betala för en skada på en oförsäkrad häst ännu värre! Operation och återbesök och allt vad det kan innebära med ett skadat griffelben kan komma att kosta tiotusentals kronor.
Men det är hästägaren som har valt att riskera en sparkad häst när hon släppte den i en hage med andra hästar. Den risken finns alltid oavsett hur stabil flocken är. Att ha sin häst oförsäkrad är i min värld också väldigt vågat.

Jag har aldrig hört talas om att du ska behöva stå för kalaset och det blir ett dyrt pris att betala för stallfridens skull. Jag hade lämnat stallet. Tänk så är din häst inte ens skyldig?

Min häst sparkade en annan häst så illa all den slutligen fick avlivas, efter år av rehab och igångsättningar. Bl.a. skadat griffelben samt en senskada. Jag promenerade med den under konvalescensen utan att klaga :crazy: men jag vet hur hemsk man känner sig fast man inte kunde göra någonting för att det skulle blivit annorlunda.
Min häst blev sedan broddsparkad så illa att hon fick avlivas. Kalaset kostade mig drygt 18.000kr när försäkringen tagit sin del.
Vår ponny blev sparkad förra hösten med lång konvalescens och x antal röntgenbilder och behandlingar. Många tusenlappar senare fungerar hon hyfsat. Då hade jag sagt till några dagar innan att flocken var ostabil och att vi borde plocka ut ponnyn ur flocken. Men vi var för långsamma, chansade och gav det några dagar till ifall det skulle ge sig. Så small det och sparken tog illa.

Men vi alla betalade våra räkningar eftersom vi allihopa valt att ta risken att hästen kunde skada sig när vi släppte ut den i hagen dendär morgonen det plötsligt small. Det är priset man får betala för att hästen sk få ett drägligt hästliv. Det kan gå bra i 15 år eller 15 minuter. En välriktad spark kan vara döden och jag trodde alla hästägare var medvetna om det. :banghead:
 
Och oavsett är ju det helt irrelevant vad man tror eller sett osv ?

Även om man "vet" - sett att x häst gått på y häst så är ju ingen ägare skyldig/ansvarig i sammanhanget .

Så är det.

Men jag tror nog med det sagt att de flesta, om man helt säkert vet att ens egen häst är orsak erbjuder sig att i af betala självrisken.
 
Så är det.

Men jag tror nog med det sagt att de flesta, om man helt säkert vet att ens egen häst är orsak erbjuder sig att i af betala självrisken.

Håller verkligen inte med !
Sjukt märkligt snarare att folk som väljer ha sina hästar i flock med andra sen inte kan hantera att skador kan uppkomma och kräver att nån ägare till individ betalar för vad som hänt i hagen !

Men : nån klausul eller vad man nu bör motivera med på sociala media för att det inte ska hoppa igång :
Förutsätter att man givetvis har sunda vettiga omständigheter när man allmänt släpper ihop hästar .
Oavsett så kan ingen hästägare anklagas för att deras häst skadat nån annan om bägge parter godkänt att hästarna ska gå tillsammans utifrån de premisser som finns .
 
Så är det.

Men jag tror nog med det sagt att de flesta, om man helt säkert vet att ens egen häst är orsak erbjuder sig att i af betala självrisken.
Det hoppas jag verkligen inte. Skulle aldrig komma på tanken att ta emot pengar från någon annan om jag själv har valt att ha min häst tillsammans med någon annan häst och det skulle kännas väldigt oförskämt att hoppas på att få pengar. Det är upp till mig som hästägare att plocka ut min häst om det känns osäkert eller välja att inte släppa ihop med en häst jag inte tror att det kommer fungera med. Om någon klantar sig och släpper ihop fel hästar eller liknande är det dock en annan sak.
 
Jag har vägrat ihopsläpp om jag ansett att skaderisken varit hög på en del ställen. På andra har det gått bra trots nån liten skada som uppstått.
Oavsett så har jag som ägare gett mitt medgivande vid ihopsläpp och därmed också accepterat att olyckor kan hända hästar imellan. Aldrig att jag skulle tvinga någon att betala en skada på min häst, aldrig skulle jag heller betala någon annans skada. Har man gått med på att låta sina hästar gå med andra har man accepterat risken i mitt tycke.
Stå du på dig. Hästen kan lika gärna ha fått frakturen genom att slå i en sten eller backen när den rullat.
Det är alltid enklast för den fega att hitta en syndabock än att ta sitt eget ansvar.
 
Har hamnat i en skittråkig situation i stallet där jag har mina hästar inhyrda. Häromdagen så stod en annan häst halt i hagen, det visade sig nu att det var en fraktur på griffelbenet som behövde opereras. Saken är den att ägarna till hästen är fly förbannade och har krävt av mig att jag bekostar hela veterinärvården eftersom de tror att det är min ena häst som sparkat deras och orsakat frakturen :( Vi vet inte säkert eftersom ingen såg det hända och alla hästarna i stallet går ihop ute, men jag kan absolut erkänna att det inte alls är omöjligt att min häst är skyldig eftersom han och deras häst inte är särskilt bra vänner, då den sistnämnda kan valla min som kan svara med att sparka. Det är inte så hela dagarna, så det är inte så oroligt i hagen som det kan låta, men vi har alla ändå sett det hända, ffa vid ut/insläpp.

Men kort sagt så har jag skitdåligt samvete för det här och mår jättedåligt över att min häst kan ha orsakat deras en sån skada :( Är inte heller särskilt bra stämning i stallet nu då jag är nyast in i gänget medan några av de andra inhyrningarna är goda vänner med ägarna till den skadade hästen och tycker det är självklart att jag ska betala om min häst är "dum" och slår. Kan förstå hur de tänker på ett sätt och att de är arga och oroliga för sin häst. Men samtidigt är att betala såna här summor för någon annans häst bara sådär en stor kostnad för mig, ännu mer eftersom hästen (deras) är oförsäkrad... så hjälp mig snälla, hur hade ni tänkt och vad hade ni gjort i min situation? :( Har inte haft mina hästar i mer än 1,5 år och var inte alls beredd på att hästägarkarriären skulle inledas så här...
Jag tror de försöker köra en fuling.
 
Aldrig någonsin att jag skulle betala i den situationen! Ingen har ens sett din häst göra den andra hästen något, de har ju bara hittat på det för att de hoppas att du ska gå på det. Har hon valt att låta sin häst gå med din får hon ta ansvar för vad det kan leda till.

Man kan få en griffelnbensfraktur på många andra sätt än att ha blivit sparkad.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 291
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 310
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp