Moralisk fråga, betala veträkning som min häst kan ha orsakat?

Jag kommer inte kräva vare sig ägare eller medryttare på ersättning. Dock tycker jag det tillhör normal hyfs att åtminstone be om ursäkt när man gjort misstag som får konsekvenser. Självklart händer det alla, men det jag reagerade på här är att misstaget känns så oaktsamt och lätt hade kunnat undvikas. Nu gjordes det inte och jag står här med alla konsekvenser och inte ens ett ord från de som orsakat misstaget.

I avtalet står att ägaren ansvarar för att informera och se till att ev medryttare följer de ordningsregler och rutiner som gäller i stallet. Jag lastar väl egentligen inte medryttaren, utan ägaren som jag tycker inte tagit sitt ansvar i att informera.
 
Ja jag fattar faktiskt. Men nu är det godkänt i stallet tydligen att andra än ägarna får hantera hästarna och sålänge det är så så får man tyvärr räkna med att det sker misstag.

Misstag är för mig att hänga sadeln på fel plats, för att det var två hängare ledig.

Men detta är inte ett misstag, det är rent slarv för att man inte kontrollerat innan man gjort. Trots att man vet och förstår att det är viktigt att det blir rätt.

Om medryttaren är vuxen hade jag inte gått på ägaren.
 
Det står i grundinlägget att en sån tydlighet finns samt att hagen det gäller dessutom ligger helt avsides från de andra vinterhagarna, dvs det går inte att förväxla att ”oj hage A låg exakt vägg i vägg med hage B så jag läste fel/fattade fel/tänkte fel .

Tydligen gick det att ta fel. Annars hade det väll inte hänt?
Har läst inlägget och människan som släppte hästen i fel hage, människan tog uppenbarligen fel eller struntade i informationen hen hade fått pm vilken hshe hästen skulle gå i. Då hade en enkel info vid ingången till hagen som talar om vilka hästar som ska gå i ex hage 1 hade förhoppningsvis fått mänmiskan att göra rätt. Men det finns alltid de som ger f-n i information o inte bryr sig. Tyvärr.
 
Misstag är för mig att hänga sadeln på fel plats, för att det var två hängare ledig.

Men detta är inte ett misstag, det är rent slarv för att man inte kontrollerat innan man gjort. Trots att man vet och förstår att det är viktigt att det blir rätt.

Om medryttaren är vuxen hade jag inte gått på ägaren.
Uppenbart så trodde ju denna människa att det var rätt. Jag har också trots all erfarenhet i stall tyckt att jag varit noga men så har det ändå blivit fel. Ingen är liksom felfri och perfekt även om vissa verkar vilja tro det.
 
Men återigen blir ju din reflektion helt absurd när det gäller anläggning där x personal sköter alla pass och in/ut/hantering av hästarna .
Det enda som krävs av medryttaren i scenariot är att veta vilken hage dens häst ska vara i . Och att fråga om denne är osäker .
Personalen är inte i stallet och tar ut varje häst efter att ägaren har varit där och ridit. Den som ridit tar ut hästen själv uppenbarligen. Alltså tillåter stallet kollektiv eller inte att okända nya personer hanterar hästar på gården och får då ansvaret att släppa ut hästen i rätt hage.
Som sagt utiftån ämnet känns det som du har helt andra issues och erf du svarar utifrån som inte över huvud taget faktiskt relaterar till detta alls .:confused: Blir ju jättekonstigt i sammanhanget :(
Det relaterar väldigt mycket. Du har hakat upp dig på att det bara är kollektivstall som människor kan göra misstag som rör andras hästar. Det finns många situationer där andras hästar kan drabbas av en enskild persons misstag även om det är personal som har ansvaret för in och utsläpp. Så är det i alla stall där okända nya människor förekommer.

Och det går att göra så att inga sådana här missförstånd händer. Det går att vara övertydlig med info om vilka hästar som ska vart. Visst är det lätt när man står i stallet och kan allt att tycka att systemet med hagar osv är solklart men så är det sällan för nya.

Istället för att klaga på stackarn som gjorde fel som förmodligen redan har dåligt samvete och mår dåligt över det så kan ju stallet lära sig att det bara är att göra saker och ting ännu lättare och mer övertydligt för alla att förstå.
 
Senast ändrad:
Uppenbart så trodde ju denna människa att det var rätt. Jag har också trots all erfarenhet i stall tyckt att jag varit noga men så har det ändå blivit fel. Ingen är liksom felfri och perfekt även om vissa verkar vilja tro det.

Uppenbarligen gissade människan och hade fel. Att tro är att inte veta. Ett misstag hade varit att skriva hästen i fel hage, alla andra vet att det skrivna är fel men man sätter hästen i den hage den är skriven och det blir fel.

Att strunta i att kolla när man inte vet är inget misstag. Det är slarv.

Exakt VAD vet du om personens dåliga samvete? Det är ju i alla fall inget som visat sig, eftersom vederbörande inte sagt ett ljud om händelsen trots skador.
 
Uppenbarligen gissade människan och hade fel. Att tro är att inte veta. Ett misstag hade varit att skriva hästen i fel hage, alla andra vet att det skrivna är fel men man sätter hästen i den hage den är skriven och det blir fel.

Att strunta i att kolla när man inte vet är inget misstag. Det är slarv.

Exakt VAD vet du om personens dåliga samvete? Det är ju i alla fall inget som visat sig, eftersom vederbörande inte sagt ett ljud om händelsen trots skador.
Men vem vet om personen struntade i att bry sig? Är det något den har sagt själv? Var det av ren jävuldskap som personen släppte hästen fel? Vart står det att personen inte visste vart hästen skulle stå och tog ett aktivt beslut att strunta i att kolla en extra gång och bestämde sig för att chansa hej vilt?

Sen bara förutsätter jag att alla sunda människor har dåligt samvete och mår dåligt om den orsakat någon annans häst skada pga dens misstag. Men vem vet, medryttaren kanske sitter och garvar och planerar nästa sätt att orsaka skada på.
 
Men vem vet om personen struntade i att bry sig? Är det något den har sagt själv? Var det av ren jävuldskap som personen släppte hästen fel?

Sen bara förutsätter jag att alla sunda människor har dåligt samvete och mår dåligt om den orsakat någon annans häst skada pga dens misstag. Men vem vet, medryttaren kanske sitter och garvar och planerar nästa sätt att orsaka skada på.

Det blev fel, trots att all tillgänglig information var rätt. Då har man helt enkelt inte brytt sig om att kontrollera det man ska göra. Elementärt.

Du förutsätter en massa trots att alla tillgänglig tecken tyder på motsatsen. Personens har inte ens bett om ursäkt, vilket väl är normalt sunt beteende när man gjort fel och mår dåligt över det. Ergo: det verkar inte vara mycket samvete där, allra minst dåligt.
 
Det blev fel, trots att all tillgänglig information var rätt. Då har man helt enkelt inte brytt sig om att kontrollera det man ska göra. Elementärt.
Uppenbart så är ju inte informationen så tydlig eftersom att det gick att göra fel. Det går att göra allt ännu mera övertydligt så sådana här misstag inte kan hända. Om personen inte är blind. Som i ett stall jag stod i, lappar på boxarna, lappar på hagarna, bilder på hästarna med namn både vid hage och box. Det var svårt i det stallet att göra fel där. Väldigt övertydligt när det gällde vart hästarna skulle gå.
Du förutsätter en massa trots att alla tillgänglig tecken tyder på motsatsen. Personens har inte ens bett om ursäkt, vilket väl är normalt sunt beteende när man gjort fel och mår dåligt över det. Ergo: det verkar inte vara mycket samvete där, allra minst dåligt.
Du sitter ju och förutsätter att personen jävlas och släpper hästen fel med vilje för att den inte orkade kolla om det var rätt. Jag väljer att tro lite bättre om människor än så innan jag vet exakt vad som hände.

Och visst, be om ursäkt bör man absolut göra dock om man orsakat någonting som lett till en olycka. Men nu vet inte vi någonting om personen så det är väldigt väldigt dumt att sitta och påstå att den saknar samvete osv.
 
Uppenbart så är ju inte informationen så tydlig eftersom att det gick att göra fel..

Det kan finnas hur mycket information som helst, läser man den inte kan man inte tillgodogöra sig den.

Du sitter ju och förutsätter att personen jävlas och släpper hästen fel med vilje för att den inte orkade kolla om det var rätt. Jag väljer att tro lite bättre om människor än så innan jag vet exakt vad som hände.

Och visst, be om ursäkt bör man absolut göra dock.

Nej, jag tror inte det finns något uppsåt, om det är det du far efter. Men slarv är väl lika illa, när det kommer till konsekvenser. Detta är slarv.

Om det står att häst A ska gå i grön hage, varför släpper man häst A i röd hage?

1) för att man inte kan läsa
2) för att man struntar i att läsa info innan man gör som man själv tycker
3) för att man vill att häst A ska skada sig
4) för att man vill att ägaren till häst A ska fara illa
5) för att man är en slarver som inte bör få ansvaret det innebär att vara medryttare

... or all of the above.
 
Misstag är för mig att hänga sadeln på fel plats, för att det var två hängare ledig.

Men detta är inte ett misstag, det är rent slarv för att man inte kontrollerat innan man gjort. Trots att man vet och förstår att det är viktigt att det blir rätt.

Om medryttaren är vuxen hade jag inte gått på ägaren.

Håller helt med. Här har hästägaren lämnat medryttaren som är ny och liksom hoppats på det bästa. Absolut oaktsamt.
 
Det kan finnas hur mycket information som helst, läser man den inte kan man inte tillgodogöra sig den.
Nu är ju dock denna situationen ett klart bevis på att inte informationen räckte till eller gick att missuppfattas.
Nej, jag tror inte det finns något uppsåt, om det är det du far efter. Men slarv är väl lika illa, när det kommer till konsekvenser. Detta är slarv.

Om det står att häst A ska gå i grön hage, varför släpper man häst A i röd hage?

1) för att man inte kan läsa
2) för att man struntar i att läsa info innan man gör som man själv tycker
3) för att man vill att häst A ska skada sig
4) för att man vill att ägaren till häst A ska fara illa
5) för att man är en slarver som inte bör få ansvaret det innebär att vara medryttare

... or all of the above.
Vart någonstans i tråden står det hur hagschemat ser ut? Det står bara att det är tydlig info. All information är tydlig när man kan den. Eller har du varit i det stallet och sett hur det ser ut? Tydlig info är när vem som helst kan komma till stallet och veta vilken häst som ska stå vart. Alltså både namn och bild på hästarna på lappar både vid hagarna och i stallet. Då är det svårt att göra fel.

Jag väljer att inte tro det värsta om folk direkt när man dessutom bara hört ena sidan. Personen är ju inte här och kan försvara sig och förklara vad det var som hände och varför.
 
Senast ändrad:
Vi har ett väldigt tydligt hagschema och ”vår” hage ligger helt avskiljd från övriga vinterhagar, så där har hästägarna antagligen brustit i att informera medryttaren alt så har denne struntat i eller glömt och inte tagit reda på vilken som är rätt hage.

Vart någonstans i tråden står det hur hagschemat ser ut? Det står bara att det är tydlig info. All information är tydlig när man kan den. Eller har du varit i det stallet och sett hur det ser ut? Tydlig info är när vem som helst kan komma till stallet och veta vilken häst som ska stå vart. Alltså både namn och bild på lappar på hagarna både i stallet och ute. Då är det svårt att göra fel.

Förutsätter ju FORTFARANDE att man läser instruktionerna.
 
Förutsätter ju FORTFARANDE att man läser instruktionerna.
Och det kanske den gjorde. Har du pratat med medryttaren och vet att den inte försökte? Vet du att den struntade i det? Om du inte vet det ska du nog inte uttala dig så grovt om någon som inte är här och kan försvara sig. Tror inte detta är den första personen i ett stall som läst info och sedan missförstått och gjort fel iallafall.
 
Och det kanske den gjorde. Har du pratat med medryttaren och vet att den inte försökte? Vet du att den struntade i det? Om du inte vet det ska du nog inte uttala dig så grovt om någon som inte är här och kan försvara sig. Tror inte detta är den första personen i ett stall som läst info och sedan missförstått och gjort fel.

Det är ju inte lönt att diskutera om du ska sitta och ifrågasätta givna parametrer.
 
Det är ju inte lönt att diskutera om du ska sitta och ifrågasätta givna parametrer.
Jag ifrågasätter bara denna otroligt otrevliga ton mot den personen som inte ens är här och kan försvara sig och förklara situationen. Att påstå att den saknar samvete osv är ju galet. Vad vet du liksom? Vad vet du om hur denna personen känner? Den mår kanske skit, eller så bryr den sig inte alls, ingen här vet och bör därför inte uttala sig om något sådant.
 
Jag ifrågasätter bara denna otroligt otrevliga ton mot den personen som inte ens är här och kan försvara sig och förklara situationen. Att påstå att den saknar samvete osv är ju galet. Vad vet du liksom? Vad vet du om hur denna personen känner? Den mår kanske skit, eller så bryr den sig inte alls, ingen här vet och bör därför inte uttala sig om något sådant.
Så det är bara du som får avgöra o förutsätta utifrån bristande information?
 
Så det är bara du som får avgöra o förutsätta utifrån bristande information?
Jag förutsätter ju ingenting, men jag tycker inte det är rätt att dömma någon som inte är här och kan försvara sig. Jag ser inte det värsta i folk direkt utan väljer att tro på att det var en tråkig missuppfattning. Har svårt att tro att folk är så jävliga att dom medvetet släpper hästen i fel hage och sen inte bryr sig ett dugg.
 
Det är ju inte lönt att diskutera om du ska sitta och ifrågasätta givna parametrer.

Inte visste jag att det var en given parameter att medryttaren slarvade. Det kan lika gärna vara otydlig info från hästägaren eller någon i stallet som visade på fel hage när medryttaren frågade.

Grejen är att de flesta försöker göra rätt. Något gick snett och utan att veta vad så blr det här med syndabock knepigt.
 
Jag förutsätter ju ingenting, men jag tycker inte det är rätt att dömma någon som inte är här och kan försvara sig. Jag ser inte det värsta i folk direkt utan väljer att tro på att det var en tråkig missuppfattning. Har svårt att tro att folk är så jävliga att dom medvetet släpper hästen i fel hage och sen inte bryr sig ett dugg.

jag tror inte det var medvetet av medryttaren. Ägaren däremot släppte ansvaret till en helt ny person medvetet och riskerade därmed alla stallkompisars hästar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 038
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp