Moraliskt dilemma kring att starta en klass "för lågt"?

Intressant! I mitt distrikt ser det inte ut så. Kollade LC:1 och LC:2 på senaste tävlingen jag var på, totalt 27 starter i båda klasserna, två resultat är under 60%. Det är ju såklart inte så varje gång.

Oj, vilken skillnad! :eek:
Här skulle jag säga att det är ungefär 50/50 över som under 60% - eller t.om. 60/40 under...
 
Jag håller med @Sirap .. att säga att det inte är rätt att stövla in med tanke på ridskoleekipage är att kasta sten i glashus. Ridit och tävlat många olika av våra ridskolehästar under årens gång. En som plockade vinst på vinst, helt fantastisk. Så underskatta inte ridskoleekipage -eller debutanter för den delen ;)
60% är relativt lågt, så ligger man på den nivån så är det helt rätt klass tills man börjat nosa på bättre procent.
Har du startat någon LA? mer tekniskt än LB så det kan passa om du hellre rider mer pilliga program än med transportsträckor?

Annars- Kör bara kör! Rid den klass som känns bra :up::)
 
Vilket distrikt tillhör du?

Det kan skilja rätt ordentligt mellan distrikten vad som är normen.
I småland ligger det lägre än västra götaland exempelvis har jag observerat :)


Har alltid tävlat för klubbar som ligger i (södra) Sthlms län, men tävlar i både Sörmland (- sydvästra dito) samt södra Sthlm. :)
 
Nej, jag tänker mer just kring LC-LB (hade det varit LB-LA eller högre hade jag aldrig ens reflekterat!), just för att det är många debutanter, ridskoleryttare, unghästar etc. etc. Och åtminstone här i mina krokar är det många ridskoleekipage som inte rider på mer än +/- 55%. Så att då, med tanke på dessa, + övriga debutanter och typ 4 åriga hästar (som förövrigt ligger på ungefär samma procentsatser), "stövla in" på typ 62%, när man dessutom har ridit LB rätt mycket, känns på något sätt lite oschysst mot dem. Men samtidigt, gör man det på någon enstaka tävling sådär så kanske det trots allt ändå är okej. Det är ju ändå knappast så att jag ens skulle få över 65% eller vinna för den delen heller...

Jag red i höstas min fyraårige fjording på tre dressyrtävlingar bland storhäst. LC, förstås, för han var inte tillräckligt stark i galoppen för 15 meters volter (det kan vara överraskande svårt för en liten fjording).
Vi red på som lägst dryga 62%. Första utanför placering på första starten, sista placerade i andra starten och tredje utan rosett i tredje starten.
Jag är helt övertygad om att ingen skulle tycka illa vara om jag red honom i LC i år som femåring heller.

Här har vi en tävlingsarrangör som gör en intressant giv på en kvällstävling.
De som ridit på mer än 65.0% i klassen, får inte starta samma nivå utan "måste" upp. Detta gäller i det här fallet LC:1, LB:1 och LA:1.
Det tycker jag känns som en rätt rimlig gränsdragning.

Nej, 62% är inget "instövlande" med fina resultat. Det är rimligt mellanresultat i klassen - åtminstone där jag bor. På 62-63% blir man normalt sett inte placerad i LC eller LB.

För ett år sedan red jag LC på 67-68%, och hamnade utanför placering... och 64% i LB, första utan placering där.

Men det kan förstås skilja i olika delar av landet, hur resultaten ser ut.

Med de resultat du har med dig, hör du mest hemma på LC.

Själv ska jag prova LA:1 med två ponnyer om en vecka, hoppas "slinka" över 60% men mer troligt landar vi runt 58-59. Den ena är den som gick LB på 64% för ett år sedan, vi hör väl egentligen hemma i LB men jag vill testa LA:1 för att förhoppningsvis kunna kvala till fjordhäst-SM och där ligger kvalgränsen på 60%.
 
Jag menar mer "stövla in" utifrån ovan nämnda typer av ryttares kontext. Men du har ju absolut rätt, runt dryga 60% är ju inte så högt, och absolut om jag enbart skulle rida det så kanske (åtminstone jag själv för egen del) skulle börja rynka på näsan lite, men är det LC kombinerat med LB:er däremellan så kanske det inte är ett sådant moraliskt haveri trots allt :)

Menar du på fullt allvar att du tycker att ett ekipage är överkvalificerat för LC när de rider på 62%?


Här har man uppmuntrat mig att prova LB med fyraårige skrutten i höstas, inte för att man ansåg honom överkvalificerad för LC utan för att han verkade mogen för LB (vilket då inte stämde eftersom han är klen i galoppen).
 
Jag red i höstas min fyraårige fjording på tre dressyrtävlingar bland storhäst. LC, förstås, för han var inte tillräckligt stark i galoppen för 15 meters volter (det kan vara överraskande svårt för en liten fjording).
Vi red på som lägst dryga 62%. Första utanför placering på första starten, sista placerade i andra starten och tredje utan rosett i tredje starten.
Jag är helt övertygad om att ingen skulle tycka illa vara om jag red honom i LC i år som femåring heller.

Här har vi en tävlingsarrangör som gör en intressant giv på en kvällstävling.
De som ridit på mer än 65.0% i klassen, får inte starta samma nivå utan "måste" upp. Detta gäller i det här fallet LC:1, LB:1 och LA:1.
Det tycker jag känns som en rätt rimlig gränsdragning.

Nej, 62% är inget "instövlande" med fina resultat. Det är rimligt mellanresultat i klassen - åtminstone där jag bor. På 62-63% blir man normalt sett inte placerad i LC eller LB.

För ett år sedan red jag LC på 67-68%, och hamnade utanför placering... och 64% i LB, första utan placering där.

Men det kan förstås skilja i olika delar av landet, hur resultaten ser ut.

Med de resultat du har med dig, hör du mest hemma på LC.

Själv ska jag prova LA:1 med två ponnyer om en vecka, hoppas "slinka" över 60% men mer troligt landar vi runt 58-59. Den ena är den som gick LB på 64% för ett år sedan, vi hör väl egentligen hemma i LB men jag vill testa LA:1 för att förhoppningsvis kunna kvala till fjordhäst-SM och där ligger kvalgränsen på 60%.

Hör väl inte riktigt hit men, fjord-SM, är kvalet 60% i LA då? Vilket LA-program som helst? Hur många gånger?
 
Menar du på fullt allvar att du tycker att ett ekipage är överkvalificerat för LC när de rider på 62%?


Här har man uppmuntrat mig att prova LB med fyraårige skrutten i höstas, inte för att man ansåg honom överkvalificerad för LC utan för att han verkade mogen för LB (vilket då inte stämde eftersom han är klen i galoppen).

Tror inte bilden /uppfattningen TS har spelar någon roll/är någon ”måttstock ” så att säga .
 
70 procent är väl gravt överdrivet dock för att flytta upp från LC . :cool:
Eller ens någon annan klass . Hur menar du där ?
Flytta upp när du vill, men du behöver inte skämmas i mina ögon om mam anmäler sig till ytterligare en LC fastän man fick 68% i förra starten.

Sen kanske man tröttnar på lc tidigare och vill prova andra klasser, det är också ok? Men tråden rör ju vilka % man kan ha i lc utan att behöva skämmas för att man startar en "För lätt" klass.
 
Flytta upp när du vill, men du behöver inte skämmas i mina ögon om mam anmäler sig till ytterligare en LC fastän man fick 68% i förra starten.

Sen kanske man tröttnar på lc tidigare och vill prova andra klasser, det är också ok? Men tråden rör ju vilka % man kan ha i lc utan att behöva skämmas för att man startar en "För lätt" klass.

Jag är med , jag missläste och trodde du avsåg att 70 % var eftersträvansvärt innan man flyttade upp ngn klass ... :cool:

Dock så känner jag väl fortfarande att ytterligheten är stor . Vem kajkar på i LC med 65 + liksom ?
 
Här jag tävlar (Västra Götaland) krävs närmare 70-73% för komma topplacering. Med min 5 åring red jag 69% i B:2 och hamnade bland topp 10. Sen gick det utför och vi ligger nu på runt 60%-64% i c2/b2... kaxig sjuåring som hittar på egna rörelser🙈. Jag har inga planer på gå upp en klass, det tänker jag göra när vi ligger stabilt och närmar oss 68-70 eller när vi känner oss redo för ny klass :)
 
Bara kör på med Lc:1! Mitt distrikt varierar supermycket. Nyss vann min kompis en Lätt C:2 på 65 och andra dagen vinner någon annan på 71%..
Senaste Lc:1an jag var på så var toppen såhär:
1: 73.6%
2. 73.1%
3. 72%
4. 69%
Visserligen var domarna väldigt snälla där och jag fick 67% fast jag inte förtjänade det :o
 
Här nere krävs också höga %, inte LC men i LB:2 på en tävling för ett par helger sen var man tvungen att rida på nästan 69% för att få en placering (6a). Vinnaren hade över 76%.
Men jag har också haft en kompis som vann LB:2 eller om det var någon Lätt A med 61%. Så otroligt olika.

För länge sen pratade vi i tävlingsstallet om att minst 65% bör man uppnå för att ens fundera på att gå upp ett hack, det kan jag nog tycka än idag. Sen passar ju olika program olika hästar.
 
Självklart ska du ju flytta upp om du tycker att du är redo för det, men anser inte att det är orättvist att starta en Lätt C om man ligger på drygt godkänt :p Tycker att det kanske är runt Lätt C ni ligger än så länge, men som sagt, om du känner dig redo, flytta upp en klass och se om ni får godkända procent där.
Själv skulle jag hållit mig till Lätt C tills jag känner att jag är nöjd med resultat och att det är "lite för lätt", lixom. Nu ska jag köra en Lätt C:1 och en Lätt B:1 på söndag nästa vecka, och det kanske jag gör en eller två gånger till men sedan hoppas jag på att starta lite Lätt A klasser.
Siktar detta året på att rida Lätt A och Lätt A:P klasser med bra och jämna resultat, sen får vi se hur det blir med FEI.
 
Jag är med , jag missläste och trodde du avsåg att 70 % var eftersträvansvärt innan man flyttade upp ngn klass ... :cool:

Dock så känner jag väl fortfarande att ytterligheten är stor . Vem kajkar på i LC med 65 + liksom ?
Vem? Skitmånga känns det som och vi tillhör ju samma distrikt du och jag. Men jag håller med dig, det borde vara roligare att prova nåt lite svårare när man blivit bra på att rida lc.
 
Tycker det blir konstigt att tänka på en "måttstock" där ett ekipage skall ligga mellan 60-65% för att höra hemma i den klassen. Jag tycker det är att sätta ribban väldigt lågt! Speciellt i de lägsta klasserna där det endast är grundridning som egentligen bedöms.
När jag väljer klass utgår jag från mig själv och hästen, inte vad andra skall tycka om det. Hellre göra det lätta riktigt bra, än att göra det svåra riktigt dåligt är min filosofi.
 
Vad höga procent placerade och vinnare verkar ha ute i landet!
Här i mina krokar ser det typ ut som följande

LC:
67-70%.
LB:
(Ganska beroende av domare men)
62-66%.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 304
Senast: _Taggis_
·
Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
16 181
Senast: ginnies
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
3 854
Senast: Lobelia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 821
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp