Moraliskt dilemma kring att starta en klass "för lågt"?

Borde inte vederbörande vara uppklassad ur LC på lokal nivå då? Då jag aldrig har behövt bekymra mig om några uppklassningsregler, så kan jag inte de i huvudet, men spontant låter det utifrån det lilla jag vet om dem reglerna, märkligt att hen skulle kunna starta LC i år om man hen ridit på godkänt i MsvA. Åtminstone så tillvida det är samma häst också, och inte bara samma ryttare (det kan ju vara en ryttare med unghäst t.ex).
Det är det ekipaget tillsammans som har de resultaten.
 
Om några veckor ska jag rida en LC och när jag kollar anmälningarna så är det ett ekipage som red msvb förra året med resultat upp till 68% och i år har de startat msva på godkända procent. Det känns lite sådär måste jag erkänna.

Förklaringen till det är antagligen att ryttaren snabbt anmält sig till tävlingen på en häst han/hon tävlat tidigare och avser göra ett hästbyte i TDB innan tävlingen. Alternativt att man kommer att göra ett ryttarbyte. Har man ridit MsvA på godkända procent VILL man inte rida LC - jag lovar.
 
Finns i stort sett inga uppklassningsregler på det sättet.
Man får alltid starta låg klass, det är om man vill över MSV C som man behöver kvala uppåt.

Jasså? För åtminstone när jag tog GK för ett antal år sedan (typ 8...) så pratades det om att hade man ett visst antal champ.poäng (tror det var 30?) så var man uppklassad ur lokal LC, vid 50 var man uppklassad ur lokal LB osv. osv.
 
Förklaringen till det är antagligen att ryttaren snabbt anmält sig till tävlingen på en häst han/hon tävlat tidigare och avser göra ett hästbyte i TDB innan tävlingen. Alternativt att man kommer att göra ett ryttarbyte. Har man ridit MsvA på godkända procent VILL man inte rida LC - jag lovar.
Jag hoppas att du har rätt. :)
 
Förklaringen till det är antagligen att ryttaren snabbt anmält sig till tävlingen på en häst han/hon tävlat tidigare och avser göra ett hästbyte i TDB innan tävlingen. Alternativt att man kommer att göra ett ryttarbyte. Har man ridit MsvA på godkända procent VILL man inte rida LC - jag lovar.

Ja det trodde jag oxå när ett ekipage som vunnit svår dressyr ett par veckor tidigare anmälde sig till en MsvC... Men nope hon startade!
 
Apropå det här med när man "får" och "bör" gå upp i klass.

En tävlingsarrangör i mitt närområde har en tävling (idag, faktisk) där man inte får anmäla sig till LC, LB eller LA:1 om man uppnått mer än 65% under sista tävlingsåret.
Ett försök från arrangörens sida att göra det lite roligare för de ekipage som mycket väl hör hemma på nivån att känna sig slagna på förhand.
Högre klasser erbjuds också på tävlingen, så även de som "diskvalificerat sig uppåt" har möjligheter att delta i tävlingen om de vill.
Oj, men alltså 65% är inte jättehögt ju? Häromkring (skåne) är man sällan placerad på 65%. Såklart olika för olika distrikt, men ändå
 
Jag blir lite kluven kring det här med att sätta en gräns på att inte fått ha ridit klassen på 65%. Även om jag kan känna mig lite uppgiven på ryttare som sitter och rider samma klasser år ut och år innan och alltid rider på knappa 70% och plockar rosett efter rosett, så känner jag ändå att de gott kan hållas. För JAG kan väl också bli så bra :p. Det är snarare att det ger mig ett driv att bli bättre än att jag ger upp och vill tävla mot andra som är sämre. För om jag vinner i klasser där ryttarna inte får vara ens "ganska bra" i snitt-vad är då min seger värd?

Själv tror jag mer på rosettklasser i klassen där en ändå har möjlighet att vinna rosett och tävla mot sig själv på ett annat sätt.

*Fiorano-som precis anmält till LA med Barb som går rätt stadigt i MsvC och hyfsat i MsvB bara för att jag vill försöka vinna en fancy rosett*
 
Oj, men alltså 65% är inte jättehögt ju? Häromkring (skåne) är man sällan placerad på 65%. Såklart olika för olika distrikt, men ändå

Nej, inte här heller.
Och det var väl det som var vitsen med att sätta en gräns uppåt: en markering från arrangerande klubb att de som ligger högre än så ska stimuleras att gå upp i klasserna, så att de som ligger strax under 65% kan få bli placerade eller vinna. Eftersom de helt uppenbarligen har i klassen att göra.

I den aktuella tävlingen, där de som tidigare fått mer än 65% alltså inte fick delta i dessa två klasser, var resultaten i LB:1 mellan 58.0 och 69.8 %. För placering krävdes drygt 66%.
I LA:1 låg resultaten mellan 55.47 och 67.4%, för placering behövdes även här drygt 66%.

Så det verkar ju som om det var huvudsakligen OK resultat trots att man hade begränsat klasserna för dem som tidigare ridit på mer än 65%.

Och som sagt, för området relativt stora klasser ändå...

Det är inte ovanligt med färre än tio startande i klasserna här i området.
Jag är anmäld till LA:1 10 juni, sista anmälningsdatum är i och för sig 29/5 men hittills är det sju ekipage anmälda i den klassen, varav två är mina hästar. I de övriga klasserna den dagen är det för tillfället två till sju anmälda.

Jag är även anmäld till en tävling i midsommar, en kvällstävling. Där kan det nog tänkas ramla in rätt många anmälningar framöver, men än så länge fyra anmälda i LA:1 varav två alltså är mina.

Så det skiljer ju rätt mycket mellan distrikten i hur många tävlingar som arrangeras och hur lätt det är att komma med.
Här finns det gott om tävlingar med lätta klasser, och det är lätt att komma med (har aldrig varit med om att tävlingen varit full innan jag hunnit anmäla till de tävlingar jag varit intresserad av, och det har bara varit i klasser där allsvenskan gått, som det varit mer än 30 startande i en klass).

Men det brukar vara svårt att placera sig om man inte har ganska höga siffror.
i höstas red jag min unghäst på godkända - men inte höga - 63% i LC. För placering i klassen krävdes 67.8% och det var fem placerade (jag kom på åttonde plats; sexan hade också ddrygt 67%, sjuan 63.3 och jag 63.1)

Och åtminstone jag tycket att 67-70% är bra resultat, oavsett vilken klass. Och att man rimligen är klar att prova LB om man får så pass poäng i LC.

Jag har en gång kommit två av fem startande på 62.8% också. Vinnaren i den klassen hade 68.1%.

Vart jag vill komma?
Det är rimligt i lätt klass att "diskvalificera uppåt" om man lägger den ribban på runt 65%, åtminstone i ett distrikt där det är lätt att komma med i tävlingar.
 
Jag blir lite kluven kring det här med att sätta en gräns på att inte fått ha ridit klassen på 65%. Även om jag kan känna mig lite uppgiven på ryttare som sitter och rider samma klasser år ut och år innan och alltid rider på knappa 70% och plockar rosett efter rosett, så känner jag ändå att de gott kan hållas. För JAG kan väl också bli så bra :p. Det är snarare att det ger mig ett driv att bli bättre än att jag ger upp och vill tävla mot andra som är sämre. För om jag vinner i klasser där ryttarna inte får vara ens "ganska bra" i snitt-vad är då min seger värd?

Själv tror jag mer på rosettklasser i klassen där en ändå har möjlighet att vinna rosett och tävla mot sig själv på ett annat sätt.

*Fiorano-som precis anmält till LA med Barb som går rätt stadigt i MsvC och hyfsat i MsvB bara för att jag vill försöka vinna en fancy rosett*

Nja, beroende på distrikt.
Alla kan inte få runt 70%.
Det beror faktiskt lite på häst-typ också.

Jag vet att din upplevelse skiljer sig från min där. Din upplevelse, och det ser jag ju på andra som tävlar i samma distrikt som du, är att man kan få bra poäng även med "udda" hästraser".

Det "kan" man inte få på samma sätt här. Kanske någon enstaka ryttare, men jag får väl citera min dressyrtränare (då pratade vi om en häst av "udda" ras): "man måste vara en väldigt mycket bättre ryttare då."


Nej, när gången skiljer för mycket kan man inte, här, få lika höga poäng på en fjording som på en SWB eller KWPN.
Samma dressyrtränare har vid tillfälle beskrivit hur vederbörande tänker i domar-rollen. Kommer ett ekipage in och hästen har gång för åtta, så ligger "grundpoängen" på åtta. Så kan man få lite bättre om man utför ett moment väldigt bra, och (mycket) sämre om man genomför ett moment dåligt.
Om man kommer in på en häst med gångarter på 6, så är "grundpoängen" 6. Och man får då försöka göra de tekniska momenten mycket bättre, så kan man få sjua för momentet (exempelvis ryggning eller galoppfattning).
Men man kan inte, med en häst med gångarter för 6, få 8 för en travvolt exempelvis. Vilket man då utan jätteansträngning kan få med hästen som har gång för 8.
 
Jasså? För åtminstone när jag tog GK för ett antal år sedan (typ 8...) så pratades det om att hade man ett visst antal champ.poäng (tror det var 30?) så var man uppklassad ur lokal LC, vid 50 var man uppklassad ur lokal LB osv. osv.

TR II Moment 212 punkt 1.3
"1.3. Uppklassning sker endast ur lokal tävling. Häst som erhållit 80 poäng från Lätt A-klass eller högre är uppklassad ur lokal tävling. På lokal och lägre tävling samt i clear round-klasser delas inte poäng ut. "

Sen får man räkna ihop poängen enligt tabell längre ner. Man får bara poäng om man rider regional tävling eller högre. Så om du startar enbart lokala tävlingar kan du aldrig bli uppklassad.

Andra regler för ponny (där är det mer om klasser, så det är nog det du tänker på).
 
TR II Moment 212 punkt 1.3
"1.3. Uppklassning sker endast ur lokal tävling. Häst som erhållit 80 poäng från Lätt A-klass eller högre är uppklassad ur lokal tävling. På lokal och lägre tävling samt i clear round-klasser delas inte poäng ut. "

Sen får man räkna ihop poängen enligt tabell längre ner. Man får bara poäng om man rider regional tävling eller högre. Så om du startar enbart lokala tävlingar kan du aldrig bli uppklassad.

Andra regler för ponny (där är det mer om klasser, så det är nog det du tänker på).

Tack så mycket! :up:
 
Vid just den tävlingen får du inte starta i de klasserna om du ridit på över 65% i dem, nej.
Men du måste ju inte välja just den tävlingen?
Det är väl inte så dumt att stimulera folk till att våga prova lite högre!

65% lågt?
Det tycker inte jag.

Om man tänker på de klasser man måste kvala till, så ligger ju kvalgränsen på 62% vilket är betydligt lägre.

Och om man jämför LA:1 med MSV C:1 så ökar ju i och för sig svårigheten i större spann vid tempoväxlingarna, och så ska man klara öppna och sluta.
Halt ur galopp ingår ju numera även i LA:1 så den svårigheten skiljer ju inte.

Men visst är det bra att vi kan tycka olika. :)

Jag tycker inte att 65% är lågt som i dåligt utan i förhållande ganska bra resultat men jag tycker det är en låg gräns. I områden där jag tävlar är det sällan 65% ger en placering och nog tycker jag personligen att man borde uppnått lite mer stadigt för att "vara klar" i en klass. Jag uppmuntrar absolut klubbar att tänka utanför boxen för att få fler starter och för att utmana men jag tycker ändå att det är en låg gräns att sätta och jag själv hade blivit lite irriterad som arrangören är den som ska "tvinga" mig att hoppa upp en klass beroende på vad jag känner mig redo för. Absolut kan man välja bort tävlingen men jag tycker också att det i många distrikt inte är så många tävlingar på "rätt" nivå så det kan också bli ett problem.

Jag tycker att vissa saker blir en stor skillnad mellan klasserna beroende på hästen och ryttarens svagheter/styrkor och för mig skulle ett snäpp upp kunna bli ett stort steg som varken hästen eller jag är redo för. Jag tycker kanske inte det är upp till arrangören. Jag ser iofs inte heller problemet med att det finns de som rider klasser endast för rosetter, de som ligger på konstant 70+ % och vägrar gå upp i klasserna. De finns men jag vill ändå påstå att de är himla lätträknade! men absolut får man tycka olika. Jag gillar som sagt när klubbarna försöker tänka utanför boxen och skapa tävlingar efter intresse. :)
 
Den här tävlingen med 65%gränsen,
Just den här arrangören har ju ganska ofta tävlingar så man måste ju inte välja just det här tillfället att tävla på.
Man är ju inte tvingad att hoppa upp en klass, bara välja bort det tillfället om man inte är redo.
Dessutom var det på en vardag. (Kanske inte lika intressant ändå)

Tycker initiativet är bra, det verkade uppskattat av de tävlande dessutom!

Ruska om vardagen lite, gillar nytänkandet!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 306
Senast: _Taggis_
·
Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
16 193
Senast: ginnies
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
3 854
Senast: Lobelia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 821
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp