Scandi

Trådstartare
HUR hanterar ni era möss?!
Jag har ju nappat upp min vilding så den är ju väldigt tam men de är ju så otroligt snabba?! Och SMÅ! Min är snart 6 veckor och livlig som tusan...

Så fort den är ute ur buren blir jag helt nervös över vart den kommer ta vägen, de har ju inga problem att hoppa rätt ut från höga höjder heller och den avverkar 2 meter på mindre än en sekund... Bestämmer den sig för att klättra upp på mig så hinner inte ens blinka från att man har stuckit ner handen i buren tills att den sitter i håret på mig?!

Hur håller man koll på dem på ett säkert sätt?!
Kan man lära dem inkallning eller något?
 
Sv: Möss...

Bestämmer den sig för att klättra upp på mig så hinner inte ens blinka från att man har stuckit ner handen i buren tills att den sitter i håret på mig?!

:rofl:

Jag har noll erfarenhet av möss. Men man brukar väl säga att de är ganska lika råttor i intelligens? I så fall borde man kunna lära dem inkallning:) Mina råttor förr lärde sig reagera på pussljud, kanske går att testa på musen? Gör pussljud och ge den något gott upprepade gånger så den fattar. Funkade på råttorna iaf, de var riktiga gottegrisar:D
 
Sv: Möss...

Åh, vad bra! Får fixa till något rum där vi kan träna då utan risk för försvinnande :D
 
Sv: Möss...

Våra vuxna är väldigt lugna och trevliga, men de små blir väldigt skuttiga och nästan flyger ur handen när de får chansen :p

Vi engagerar oss dock inte i att träna, eftersom de flesta av våra dussintals möss regelbundet avlivas för att bli ormmat.
 
Sv: Möss...

En annan fråga: Leksaker? Vilka leksaker brukar möss gilla?

Den har ett naturligt inrett akvarium som bur, med jord och riktigt gräs/mossa så den kan gräva gångar och klättra och så men jag tror den vill ha lite andra saker att göra också...

Såhär ser det ut från kortsidan (fast det finns klättergrenar där i nu):
2hzhds4.jpg


"Stenen" är ett bo, gjord av plast och är ihålig med ett litet ingångshål.
dz9cue.jpg


Kimimaro aka "lillegris":
23uqzw7.jpg
 
Sv: Möss...

Våra vuxna är väldigt lugna och trevliga, men de små blir väldigt skuttiga och nästan flyger ur handen när de får chansen :p

Vi engagerar oss dock inte i att träna, eftersom de flesta av våra dussintals möss regelbundet avlivas för att bli ormmat.

Okej, kan tänka mig att de är som livligast när de är unga. Rackarn rymde igår men kom tillbaka igen senare. Var helt galet orolig ett tag dock...
 
Sv: Möss...

Vi har också haft enstaka på rymmen, det är ju inte direkt lätt att hitta dom :crazy:

Ena hittade katten och hade ihjäl, och den andra dök upp igen vid en av burarna till slut. Gammalt hus=många vrår, skrymslen och hål o väggarna :angel:

Våra möss uppskattar umgänge av andra möss, inte alltid så lätt med en hane dock, om de inte vuxit upp tillsammans.
 
Sv: Möss...

Det finns en orsak till varför det kallas för popcornåldern ;)
Borde lugna ner sig när muslingen blivit en 3-4 månader gammal. Jag minns inte exakt hur gamla mina var riktigt så det är taget på en höft.
I popcornåldern så kan det fara iväg som ett popcorn som håller på att poppas.
Guldhamsterungar är rena lugnet om man jämför med musungar :D
 
Sv: Möss...

Nä, verkligen inte! O_O Min skuttade iväg häromdagen, men hon kom fram igen efter ett tag som tur var. Phew.

Jag tror att det är en hona jag har (eftersom det inte syns skymten av någon pung öht? Om nu inte skogsmöss har en helt annan anatomi än tammöss så är jag jäkligt säker på att det är en hona...). Så då skulle det alltså gå bra att skaffa en till hona som sällskap till denna? Är det någonsin problem mellan mushonor? Kan tammus vs skogsmus bli ett problem?

Isåfall kan jag nämligen få en hona av en arbetskamrat som också föder upp möss till ormmat. :)
 
Sv: Möss...

Haha, popcornålder. :rofl:
Verkligen passande beskrivning. Skönt att det lugnar ner sig såpass fort ändå.
 
Sv: Möss...

Vad betyder pipen egentligen? Ibland låter den lite upprörd, ungefär som om den säger till mig?
Inatt sprang hon upp för min arm och väl uppe på axeln sätter hon sig och ger ifrån sig ett bestämt "PIP!"
Hur ska jag tolka detta liksom?!

Ja, jag är hemskt förvirrad över denna nya familjemedlem :love:
 
Sv: Möss...

Hmm, ja nu har det ju gått ett tag och Lillegris är fortfarande lika "galen". Popcorn åldern är tydligen ett kroniskt tillstånd för skogsmöss. Jag lyckades lära henne inkallning dock! Så nu är det ingen fara att den kan dra 3 meter på en sekund för det är bara att ropa och så kommer hon tillbaka lika snabbt igen xD. Så det tipset är jag väldigt glad över! TACK!

Jag har också köpt en tammus som sällskap och det är enorm skillnad på tammus och skogsmus! De fungerar jättefint tillsammans, de pysslar om varandra och sover tillsammans, men skogsmusen gräver alla gångarna, biter gladeligen i sönder allt den kan och har ett jäkla sjå hela nätterna att fixa med allt som tydligen måste fixas, medans tammusen bara rultar omkring, hänger lite i repen och äter. Haha.

Har fått köpa ett nytt större akvarium att ha dem i för det jag har haft är 80x40x40 cm vilket är alldeles för litet för skogsmusen. Så det nya hemmet är 150x50x50 cm. Ska köpa mig ett gäng till möss så de kan bli en liten flock tillsammans allihopa. :love:
 
Sv: Möss...

Lillegris:

54bqme.jpg


263aekk.jpg


Minigris:

2eo9u8j.jpg


vffujs.jpg


Båda två:

157kqz9.jpg


(Jag vet att de har världens fulaste namn men det bara blev så :o)
 
Sv: Möss...

:D Den ser dock väldigt olika ut från vecka till vecka. Skogsmusen verkar nämligen bli så himla uttråkad om det inte händer något, så jag har kört lite make-over då och då och slänger in lite nya saker de kan leka med(förstöra). Jag ska se om jag har några hyffsade bilder på hela spektaklet när jag kommer hem!
 
Sv: Möss...

En annan fråga: Leksaker? Vilka leksaker brukar möss gilla?

Den har ett naturligt inrett akvarium som bur, med jord och riktigt gräs/mossa så den kan gräva gångar och klättra och så men jag tror den vill ha lite andra saker att göra också...

Såhär ser det ut från kortsidan (fast det finns klättergrenar där i nu):
2hzhds4.jpg


"Stenen" är ett bo, gjord av plast och är ihålig med ett litet ingångshål.
dz9cue.jpg


Kimimaro aka "lillegris":
23uqzw7.jpg

:love::love::love::love:

Wow vilken härlig bur!

Men hur fungerar det med städning? Luktar det inte muspink ganska fort?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 715
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 558
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 454
D
Däggdjur Hej, Fick för några dagar sedan hem en lejonhuvad kaninhona på 12 veckor. I början var hon jätterädd och så fort man ens kom in i...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: dancehall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp