Bukefalos 28 år!

Mossa på tråden.

pannis

Trådstartare
Ursäkta min kanske dumma fråga men jag och en vän är oense om en sak.

Om eltråden i en hage är gammal och det har börjat växa massa mossa/lav på den, försämras förmågan att leda ström då?
 
Sv: Mossa på tråden.

Jag undrar faktiskt samma. Någon som vet?
 
Sv: Mossa på tråden.

Mossan i sig borde ju inte förstöra ledningsförmågan, däremot kanske mossan visar att tråden är så gammal att den börjar bli dålig i sig? Metalltrådarna rostar och går av, etc.
 
Sv: Mossa på tråden.

Mossa påverkar inte metallens ledningsförmåga men den isolerar ju tråden/bandet.
 
Sv: Mossa på tråden.

Ja men självklart (slår mig för pannan)! Så långt har inte jag tänkt.
 
Sv: Mossa på tråden.

El, ström, går från plus till minus, dvs el söker sig alltid till jord, egentligen är el, elektroner som söker sig från högre potential, högre spänning , volt, till lägre potential, lägre spännning, volt.

Om mossan växer på tråden och ingen kontakt med annat än luft och ledningen leder den inte bort elen oavsett om den är våt eller torr. Titta på fåglar som sitter på högspänningsledningar, ingen kontakt med "jord" .

Om mossan har kontakt med stolpe och ledning och är våt då leder den, mossan leder förmodligen inte ström om den är torr.

Vatten leder ström och strömmen vill alltid ta kortaste vägen till jord.
 
Sv: Mossa på tråden.

DÄremot får man ju sämre effekt av stängslet, eftersom mossan gör att det är svårare för hästen komma i direktkontakt med ledaren.

Dvs om man testar med stängseltestare med mossan på, och sen tar bort mossan, så vips visar stängseltestaren högre.

Men strömmen 'i' tråden är ju densamma, men det krävs mer för att komma i kontakt med ledaren när det är mossa ¨på.

Så är det kanske det som menas med försämrad förmåga att leda ström när ni tvistar?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 138
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
854
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp