Bukefalos 28 år!

Motivation till att rida på nytt sätt?

J

Jojjo_93

Hej, just nu rider jag en ganska svår D ponny på 9 år ca 5 dagar i veckan. Han är tävlad LA dressyr så han kan "allt" men han vill alltid lura mig t.ex. om jag ska fatta galopp får jag inte hålla för hårt i innertygeln. Om jag inte håller för hårt skakar han på huvudet så jag ska ta tag i tygeln och då fattar han inte galopp.
Ja, det är lite såna saker..

Men nu har jag börjat rida för en ny tränare och hon är jätte noga att jag inte ska ta handen bakåt. Jag har bara ridit för henne en gång. Men nu har jag upptäckt att jag tar innerhanden bakåt hela tiden tex. vid ställande eller ledande tygeltag. :crazy:

Jag kämpar för att inte ta handen bakåt men det är svårt. Nu vågar jag nästan inte ta i tyglarna, så tyglarna glappar ofta och hästen tycker det är obehagligt. Jag kan inte ställa heller för då tar jag handen bakåt.

När jag rider på mitt gamla sätt med armarna fel vinklade och händer som åker bakåt känns det bättre, jag är avslappnad och tyglarna glappar mindre.

Jag vet att jag bara ska kämpa vidare men det känns som jag har blivit nybörjare igen, det känns som när jag började rida ponnyn för ca 6 månader sen.

Hur ska man göra för att orka kämpa vida från ruta 1 igen?

Tacksam för alla svar och om du orkade läs allt :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Motivation till att rida på nytt sätt?

Du har bara en "självförtroendesvacka". Det går över!
Många känner igen "har-en-ny-tränare-och-jag-rider-som-en-kratta-depression". Känslan att vara nybörjare igen kommer att gå över fort - troligen redan vid nästa träningspass för den nya tränaren. Du ÄR ju inte i ruta 1! Du har bara en ny tränare som ser andra saker än den förra.
Att en ponny är välutbildad är verkligen inte samma sak som att den är lättriden! Du överlistar honom när han luras!
Ett konkret tips är att inte tänka hur du INTE utan hur du SKA rida. Istället för "inte ta handen bakåt" tänk "stilla" eller rent av "lite fram".
 
Senast ändrad:
Sv: Motivation till att rida på nytt sätt?

Du har bara en "självförtroendesvacka". Det går över!
Många känner igen "har-en-ny-tränare-och-jag-rider-som-en-kratta-depression".

Jag hoppas verkligen att det är så.. :idea:
 
Sv: Motivation till att rida på nytt sätt?

Självklart blir det en omställning men det är bara att öva och öva. Förr eller senare känns det bra även med det nya. Bättre till och med om det är "rätt" tränare du fått tag på ;)

Prata med din tränare om saken, hon förstår säkert precis vad du pratar om och kan förklara allt lite mer ingående.
 
Sv: Motivation till att rida på nytt sätt?

JAg ska börjar rida lektion på en ridskola som kör efter Centerad Ridning och det kändes som om att börja om fullständigt... Jag var en en dags kurs och det kändes helt omöjligt att få hästen att trava... Men för mig är det en enorm motivation, jag vill bli bättre, jag vill att hästen ska gilla att bära på mig och sammarbeta! :idea:
 
Sv: Motivation till att rida på nytt sätt?

När det blir så att tränarens ridning inte fungerar för mig själv hemma så struntar jag helt enkelt i det och rider så som det går bäst för mig när jag rider själv. Däremot så TÄNKER jag desto mer på vad tränaren säger o lär ut för att mer och mer få in rätta tänket. Sedan på träningarna kan man komma till rätt ridning och så småningom växer "tänket" ihop med "görandet" även under egna ridturer.

Menar alltså att ta inga strider på egen hand eftersom du alldeles säkert inte kan reda ut dem på långa vägar så bra som när tränaren står på marken eftersom ridsättet är så nytt för dig. Däremot kan du ju försöka så mycket som möjligt.

Ex behåll kontakten o ta tygeln bakåt som du är van men försök känn att du gör det och hur du gör det. Testa att ta tygeltagen på andra sätt o få in känslan för skillnaden. Och rid så mycket som du klarar av själv på det nya sättet, jag lovar, det kommer bara bli bättre med fler träningstimmar och goda råd från tränaren :)
 
Sv: Motivation till att rida på nytt sätt?

Oj, vad jag känner igen mig :)
Köpte i augusti ett halvblod av min instruktör. Han är dressyrutb, msv:b och kan alltså MYCKET. Tyvärr är det ju inte detsamma som att hästen är lättriden....
Jag som haft riduppehåll i många år har kunskaperna kvar i huvudet, men det har varit slitigt att få ut dem i kroppen igen :D
För en månad sedan blev jag heldeppig! Övertygad om att jag skulle förstöra hästen, aldrig få tillbaka min ordentliga sits osv.... ALLT var fel!!!
Men nu har det vänt, med mycket träning och framför allt, lägre krav på mig själv. Det måste få ta sin tid att hitta rätt!

Fortsätt rida lektioner, det kommer att vända. Helt plötsligt trillar poletten ned :)

Lycka till!
 
Sv: Motivation till att rida på nytt sätt?

Självklart blir det en omställning men det är bara att öva och öva. Förr eller senare känns det bra även med det nya. Bättre till och med om det är "rätt" tränare du fått tag på ;)

Prata med din tränare om saken, hon förstår säkert precis vad du pratar om och kan förklara allt lite mer ingående.

Nu har jag ridit för den gamla tränaren igen (Hon såg lektionen för den nya tränaren :bow: ). Så ny har de gammla tränaren förklarat vad den nya ville, så nu går allt bättre och jag är glad.

Så jag måste be den nya tränaren förklara allt jätte noga så att jag förstår. :angel:
 
Sv: Motivation till att rida på nytt sätt?

JAg ska börjar rida lektion på en ridskola som kör efter Centerad Ridning och det kändes som om att börja om fullständigt... Jag var en en dags kurs och det kändes helt omöjligt att få hästen att trava... Men för mig är det en enorm motivation, jag vill bli bättre, jag vill att hästen ska gilla att bära på mig och sammarbeta! :idea:

Jag kunde inte fatta galopp när jag red för den nya tränaren och det var väldigt svårt att styra. (Red på en volt med massa koner:angel:)
Jag skulle lära mig att rida mer med benen men resultat bev att jag tänkte så mycket på att ha händerna stilla att jag glömde mina ben...
 
Sv: Motivation till att rida på nytt sätt?

När det blir så att tränarens ridning inte fungerar för mig själv hemma så struntar jag helt enkelt i det och rider så som det går bäst för mig när jag rider själv. Däremot så TÄNKER jag desto mer på vad tränaren säger o lär ut för att mer och mer få in rätta tänket. Sedan på träningarna kan man komma till rätt ridning och så småningom växer "tänket" ihop med "görandet" även under egna ridturer.

Menar alltså att ta inga strider på egen hand eftersom du alldeles säkert inte kan reda ut dem på långa vägar så bra som när tränaren står på marken eftersom ridsättet är så nytt för dig. Däremot kan du ju försöka så mycket som möjligt.

Ex behåll kontakten o ta tygeln bakåt som du är van men försök känn att du gör det och hur du gör det. Testa att ta tygeltagen på andra sätt o få in känslan för skillnaden. Och rid så mycket som du klarar av själv på det nya sättet, jag lovar, det kommer bara bli bättre med fler träningstimmar och goda råd från tränaren :)

Jag rider fortfarande på det gamla sättet och så tränar jag på en nya sak itaget tex in med armbågarna
(problemet är ju inte nytt men jag har inte tänkt på det innan)

Nu ska jag rida lektion igen om 2 dagar :D Då får jag fråga massa saker.
 
Sv: Motivation till att rida på nytt sätt?

Nu har jag ridit för den nya tränaren igen. Allt gick bättre och ponnyn kändes rätt bra. :) Fast jag hade stora problem med galoppfattningarna.

Så har jag fattat att jag måste rida i varje steg och inte låta ponnyn bestämma vilken väg vi ska ta. (Jag är så smart:smirk:)
 
Sv: Motivation till att rida på nytt sätt?

Motivera sig själv.

Jag bytte tränare för tre år sedan. Jag fick gå tillbaka till att skritta på volt första månaderna för att få en korrekt sökning till handen. Sedan fick jag två månader utan stignyglar... Det VAR kämpigt, det kändes som om man tappade allt. Men som man säger... GÖR OM; GÖR RÄTT! Isag går hästen bä'ttre än någonsin och jag vill ALDRIG byta tränare någonsin igen!

En korrekt sits är ovärderligt, träna på med händerna!
 
Sv: Motivation till att rida på nytt sätt?

Motivera sig själv.

Jag bytte tränare för tre år sedan. Jag fick gå tillbaka till att skritta på volt första månaderna för att få en korrekt sökning till handen. Sedan fick jag två månader utan stignyglar... Det VAR kämpigt, det kändes som om man tappade allt. Men som man säger... GÖR OM; GÖR RÄTT! Isag går hästen bättre än någonsin och jag vill ALDRIG byta tränare någonsin igen!

En korrekt sits är ovärderligt, träna på med händerna!

Första lektionen fick jag rida på en volt med koner :smirk:
Det har fungerat väldigt bra att rida för den nya trären och den gamla tränaren (hon känner ponnyn och vet vilka övningar som är bra och så.. Det är inte så konstigt att det går bättre för henne än den nya) ibland då inget fungerar. Igår gick ponnyn jätte bra och mina händer var rätt bra :D

Min nya tränare tycker att jag sitter bra (:)) men jag måste tänka på armarna hela tiden.
 

Liknande trådar

Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 651
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 173
Senast: Zpunk
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp