Motivationstråd/mental träning med coach

Att ställa på dragbilen, koppla på släpet och dra iväg till ridbana var tydligen vad jag behövde för att vilja rida. :angel:

170416_58f3ca3a9606ee1a1f19471c.jpg


Så återigen; jag behöver en bra ridbana/ridhus för att bli motiverad att träna. Ingen idé att försöka lura mig själv till något annat. Hoppas verkligen att ridbanan jag kommer ha skrittavstånd till är vettig att rida på, annars får jag fortsätta åka iväg (till ridhuset tar det 5 min) med världens bästa ressällskap. :love:
 
Att ställa på dragbilen, koppla på släpet och dra iväg till ridbana var tydligen vad jag behövde för att vilja rida. :angel:

170416_58f3ca3a9606ee1a1f19471c.jpg


Så återigen; jag behöver en bra ridbana/ridhus för att bli motiverad att träna. Ingen idé att försöka lura mig själv till något annat. Hoppas verkligen att ridbanan jag kommer ha skrittavstånd till är vettig att rida på, annars får jag fortsätta åka iväg (till ridhuset tar det 5 min) med världens bästa ressällskap. :love:
Vad bra att du kom iväg! :bow: Själv funderar jag på att ta en ponny på en kravlös promenad. Känner att det är vad vi båda kan behöva.
 
Är i valet och kvalet: köpa utrustning eller skita i det tills motivationen ökat? En vagn är väldigt dyr och tyvärr är andrahandsvärdet på vagnar i den storleken inte så hög, trots svensktillverkad kanonkvalité. Att köpa en slit och släng vagn känns heller inte aktuellt, sitter jag inte bra och den inte är ultimat för hästen så kommer motivationen knappast att öka.

Funderar istället på om jag ska sluta med hästar helt :/
 
Är i valet och kvalet: köpa utrustning eller skita i det tills motivationen ökat? En vagn är väldigt dyr och tyvärr är andrahandsvärdet på vagnar i den storleken inte så hög, trots svensktillverkad kanonkvalité. Att köpa en slit och släng vagn känns heller inte aktuellt, sitter jag inte bra och den inte är ultimat för hästen så kommer motivationen knappast att öka.

Funderar istället på om jag ska sluta med hästar helt :/

Köp! Då kommer motivationen säkert öka också. :) Om det inte är en miniatyrhäst, så kan jag alltid köpa av dig vagnen om det krisar. ;)
 
Känner mig lite :arghh: idag. Har varit mkt med jobbet hela veckan, så jag har medvetet bestämt att inte rida. Men idag var planen att komma iväg med transporten. Då blåser det storm. :down:

Så nu blir det inget vettigt gjort fast jag hade motivation och då känns det ännu värre. Som om vi aldrig kommer att komma igång. :meh:
 
Känner mig lite :arghh: idag. Har varit mkt med jobbet hela veckan, så jag har medvetet bestämt att inte rida. Men idag var planen att komma iväg med transporten. Då blåser det storm. :down:

Så nu blir det inget vettigt gjort fast jag hade motivation och då känns det ännu värre. Som om vi aldrig kommer att komma igång. :meh:
Den där blåsten ja :meh: här har det åxå blåst så det inte har gått att rida. Fast samtidigt så har jag haft tur i oturen och har fått nån skit i axlar och armbågar så jag har behövt vila armarna. Antar att man får vara tacksam när det infaller saker samtidigt :grin: känner mej riktigt pepp i övrigt just nu. Har anmält mej till laget i dressyr allsvenskan div 3 :D tre tävlingar inbokade och för hoppningsvis en p&j om veterinären kommer och vaccinerar så det stämmer med min plan. Annars får jag hitta en senare. Förra året så lyckades vet slarva bort oss och fastän vi ringde 2 gånger och påminde så kom dom försent :rage: som tur var så behövde vi inte göra om grunden. Kan säga att den vetten låg inte högt i kurs sen hos oss. Så lite nervös för att det ska bli likadant i år.
 
Den där blåsten ja :meh: här har det åxå blåst så det inte har gått att rida. Fast samtidigt så har jag haft tur i oturen och har fått nån skit i axlar och armbågar så jag har behövt vila armarna. Antar att man får vara tacksam när det infaller saker samtidigt :grin: känner mej riktigt pepp i övrigt just nu. Har anmält mej till laget i dressyr allsvenskan div 3 :D tre tävlingar inbokade och för hoppningsvis en p&j om veterinären kommer och vaccinerar så det stämmer med min plan. Annars får jag hitta en senare. Förra året så lyckades vet slarva bort oss och fastän vi ringde 2 gånger och påminde så kom dom försent :rage: som tur var så behövde vi inte göra om grunden. Kan säga att den vetten låg inte högt i kurs sen hos oss. Så lite nervös för att det ska bli likadant i år.

Blåser idag med. :down: Så även idag får vi hålla oss hemma, men jag tänker iaf rida ut en sväng med unghästen lös. Blir sista gången, då det börjat komma så mkt att äta att han inte kommer på inkallning hela tiden.

Härligt med ett mål (dressyrallsvenskan), det tror jag är viktigt för att få ändan ur ibland. ;) Hoppas veterinären sköter sig också...

Igår när jag öste ur min frustration till en kompis, så undrade hon när nästa vc-start var för mig och Ariel. :angel: Det gav mig lite perspektiv. Vi ska flytta i mitten på juni, så hästarna får vila ett par veckor i samband med det. Dvs första träningen i juli, inte precis nån panik att komma igång. :p Men jag har så lätt för att ryckas med och känna stressen om jag inte rider...
 
Blåser idag med. :down: Så även idag får vi hålla oss hemma, men jag tänker iaf rida ut en sväng med unghästen lös. Blir sista gången, då det börjat komma så mkt att äta att han inte kommer på inkallning hela tiden.

Härligt med ett mål (dressyrallsvenskan), det tror jag är viktigt för att få ändan ur ibland. ;) Hoppas veterinären sköter sig också...

Igår när jag öste ur min frustration till en kompis, så undrade hon när nästa vc-start var för mig och Ariel. :angel: Det gav mig lite perspektiv. Vi ska flytta i mitten på juni, så hästarna får vila ett par veckor i samband med det. Dvs första träningen i juli, inte precis nån panik att komma igång. :p Men jag har så lätt för att ryckas med och känna stressen om jag inte rider...
Ja man blir så jäkla stressad när man inte rider. Jag känner mej mer stressad då än när jag rider och vet att jag måste hinna det här och der här. Eller som nu, taggad och pepp till tusen och så kommer den här tröttheten över mej. Luften går ur totalt. Avskyr det verkligen. Det gör det så svårt att komma igång.
 
Nu då?

Dragbilen är hemma från verkstan, bara att susa iväg vart jag än vill.

Jag har semester hela maj, förvisso en del praktiska saker inför flytten att ordna, men mer ledig än annars iaf.

Ids inte ens borsta... :arghh:
 
Tänk om man kunde ha nån som sparka en i arslet och drog med en när ork och lust tryter. Kan man anställa en sån tro?
Har vart riktigt på hugget med tävling och träning nu men sista veckan har varit skit. Kopiöst trött av allergi (som om jag inte va trött innan med min add), sen kom en ny häst till stället och min gamla 25åring blir totalt dum i huvet och ska springa hysteriskt förbi hagen och sen skulle hon springa i hagen dom första dagarna. Dom går inte ens i samma hage. Ser varann lite i ena kanten bara. Hon drar med sig min andra häst som egentligen inte bryr sig ett jota om den nya hästen, och hon springer av sig en sko och lyckas antagligen trampa på nått. så nu är hon jätteöm i foten trots ny sko och vi som ska tävla nästa helg. Är livrädd att det inte ska gå över och att det ska vara nått allvarligt. Målar alltid fan på väggen när det går emot lite.
 
@kolblakkur
Jag har inte läst hela tråden i detalj men din original post och nu din uppdatering osv.

Jag känner lite att faktiskt så hittar du/många ingen motivation trots lång tid och "försök" och tänker och känner som du/många gör så faktiskt kan det då vara relevant att göra en förändring i banorna du tänker att sälja hästarna/ändra din tillvaro runt häst ?

Påståendet som numera verkar ha blivit en total slentrian sanning folk kläcker ur sig i tid och otid som argument att "det ska vara roligt att ha häst" är absurd tycker jag . Det är inte alltid roligt att ha häst utifrån saker som sker med dem - skador, trassel - annat i ens liv som gör helhetsbilden besvärlig osv .

Däremot så känner man att man öht inte blir glad /motiverad och får något ut av tiden man spenderar alla dagar i veckan med sin häst på ridning och träning osv om det är det man vill, en längre tid utan att motivationen blir bättre, tycker jag din reflektion är högst motiverad .

Man måste inte .
 
Nä, nu har jag tröttnat på mig själv och min seghet.

Bestämt mig för att rida p&j 21 juni, så nu har jag bokat träning på lördag för att komma igång. :bump:

Jag känner lite utifrån dina många "svackor" osv som du delger frekvent på forumet och gjort genom många perioder /år, att det är svårt att bemöta eller förstå vad de beror på .:(

Jag aspirerar inte på att heller förstå det, men spontant utifrån dina reflektioner tror jag inte "problemet" löses av att ta ett ryck sporadiskt för någon tränare och anmäla sig till en tävling "spontant ".

Du behöver ju snarare tänker jag, endera utifrån att du säger att du vill utvecklas osv, då hitta möjligheter att göra det dvs träna enligt plan pch upplägg osv.
Eller, om den viljan inte räcker hela vägen motivationsmässigt, isåfall acceptera det och då istället förhålla dig till och landa i det beslutet.

När jag läser dina inlägg får jag alltid känslan att du typ rider/tränar/tävlar för att du "ska och borde" ? Men långa perioder emellan där du öht inte gör något alls - med olika motiveringar /anledningar fast alltid i kombo ändå att du oavsett de inte heller har lust/vill ? :(

Jag tror typ ingen behåller motivation utifrån en sån känsla ....

Om du ändå känner att du vill och vill hitta motivationen trots det osv :
Du har ju flertalet hästar?
Skär ner på antalet hästar ? Då blir det säkert lite lättare att orka/hinna med att få struktur och motivation att träna/tävla/utbilda/utvecklas med en häst ?
 
Senast ändrad:
Jag känner lite utifrån dina många "svackor" osv som du delger frekvent på forumet och gjort genom många perioder /år, att det är svårt att bemöta eller förstå vad de beror på .:(

Jag aspirerar inte på att heller förstå det, men spontant utifrån dina reflektioner tror jag inte "problemet" löses av att ta ett ryck sporadiskt för någon tränare och anmäla sig till en tävling "spontant ".

Du behöver ju snarare tänker jag, endera utifrån att du säger att du vill utvecklas osv, då hitta möjligheter att göra det dvs träna enligt plan pch upplägg osv.
Eller, om den viljan inte räcker hela vägen motivationsmässigt, isåfall acceptera det och då istället förhålla dig till och landa i det beslutet.

När jag läser dina inlägg får jag alltid känslan att du typ rider/tränar/tävlar för att du "ska och borde" ? Men långa perioder emellan där du öht inte gör något alls - med olika motiveringar /anledningar fast alltid i kombo ändå att du oavsett de inte heller har lust/vill ? :(

Jag tror typ ingen behåller motivation utifrån en sån känsla ....

Om du ändå känner att du vill och vill hitta motivationen trots det osv :
Du har ju flertalet hästar?
Skär ner på antalet hästar ? Då blir det säkert lite lättare att orka/hinna med att få struktur och motivation att träna/tävla/utbilda/utvecklas med en häst ?

Jag tycker att jag varit rätt tydlig med vad mina svackor berott på? Om du inte orkat läsa hela tråden; noll träningsmöjligheter hemmavid kombinerat med oerhört tungjobbad gård.

Jag har en häst som jag kan träna/tävla med, sedan har jag en unghäst som är under insittning och två ponnyer som är hagprydnad respektive ett år.

Det jag har provat med under snart ett år är att inte ha något krav/måste/mål med den ridbara hästen, vilket bara gjort att jag inte kommer igång med någon ridning öht. Det känns inte hållbart, så därför provar jag nu att ha ett mål (p&j) samt rida några träningar, eftersom jag vet att det var skoj när jag var igång sist.
 
Jag tycker att jag varit rätt tydlig med vad mina svackor berott på? Om du inte orkat läsa hela tråden; noll träningsmöjligheter hemmavid kombinerat med oerhört tungjobbad gård.

Jag har en häst som jag kan träna/tävla med, sedan har jag en unghäst som är under insittning och två ponnyer som är hagprydnad respektive ett år.

Det jag har provat med under snart ett år är att inte ha något krav/måste/mål med den ridbara hästen, vilket bara gjort att jag inte kommer igång med någon ridning öht. Det känns inte hållbart, så därför provar jag nu att ha ett mål (p&j) samt rida några träningar, eftersom jag vet att det var skoj när jag var igång sist.

Jag har öht inte läst alla dina inlägg som sagt under åren , men ändå det jag läst inte bara just nu så har jag fattat det som att du har motivationssvackor och utöver det känner press att prestera osv ?

Varför har du alla hagprydnader om du upplever det jobbigt och tungt att underhålla osv ?
Precis utifrån det du svarat ang tungjobbat/motivationsbrist osv i kombo med att du vill igång har jag reflekterat . Att du kanske får lättare med mindre antal hästar och ett mer strukturerat upplägg /satsning då på en hobbyhäst ridmässigt om du vill träna/tävla/utveckla din ridning ?
 
Jag har öht inte läst alla dina inlägg som sagt under åren , men ändå det jag läst inte bara just nu så har jag fattat det som att du har motivationssvackor och utöver det känner press att prestera osv ?

Varför har du alla hagprydnader om du upplever det jobbigt och tungt att underhålla osv ?
Precis utifrån det du svarat ang tungjobbat/motivationsbrist osv i kombo med att du vill igång har jag reflekterat . Att du kanske får lättare med mindre antal hästar och ett mer strukturerat upplägg /satsning då på en hobbyhäst ridmässigt ?

Som sagt, om du läst vad jag skrivit, så skulle du redan veta att jag tagit tag i detta och gjort något åt det. Det blir svårt att diskutera något om du inte vet vad som skrivits i tråden.

Hagprydnaderna är inte något jobb med, det var lika tufft när jag bara hade två hästar.
 
Nej jag har inte läst alla dina inlägg genom åren ? @Habina . Det vore sjukt om jag hade detaljkoll på någon allmänt ? :confused:

Så som sagt - jag kommenterade utifrån mycket jag uppfattat du kommunicerat sporadiskt men kontinuerligt i olika trådar ibland i längre perioder nu när du igen postat och förkunnat att din lust att rida osv är precis på noll .
 
Nej jag har inte läst alla dina inlägg genom åren ? @Habina . Det vore sjukt om jag hade detaljkoll på någon allmänt ? :confused:

Så som sagt - jag kommenterade utifrån mycket jag uppfattat du kommunicerat sporadiskt men kontinuerligt i olika trådar ibland i längre perioder nu när du igen postat och förkunnat att din lust att rida osv är precis på noll .

Om du envisas med att svara mig skulle det underlätta om du faktiskt läste vad jag skrev. Jag skrev att du behöver läsa mina inlägg I DEN HÄR tråden. Att jag haft svackor (vilket jag inte har något minne av) tidigare än senaste året har inget med den här tråden och den här diskussionen att göra.

För om ditt syfte är att på nåt vis hjälpa, så blir det helt fel råd om du inte läser vad jag skrivit.
 
Om du envisas med att svara mig skulle det underlätta om du faktiskt läste vad jag skrev. Jag skrev att du behöver läsa mina inlägg I DEN HÄR tråden. Att jag haft svackor (vilket jag inte har något minne av) tidigare än senaste året har inget med den här tråden och den här diskussionen att göra.

För om ditt syfte är att på nåt vis hjälpa, så blir det helt fel råd om du inte läser vad jag skrivit.

Men @Habina varför taggarna utåt? Upplever att Mackan i det här läget faktiskt enbart är ute efter att rådgiva :) Ibland kan man faktiskt behöva bli lite ifrågasatt för att själv tänka till och komma på hur det egentligen ligger till.
Är du säker på att det verkligen inte blir mer press med 4 hästar än t.ex två? Även om dom bara är hagprydnader så ska det ju ändå mockas, visiteras osv. Och blir ju även mer ekonomisk press med foderkostnader, försäkring, veterinär och hovslagare.
Just den ekonomiska biten är ju något som verkligen kan få mig att hamna i svackor när det ibland samlas mycket kostnader på en gång, och jag har bara 2. :yuck:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 682
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 649
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp