Motivationstråd/mental träning med coach

Men @Habina varför taggarna utåt? Upplever att Mackan i det här läget faktiskt enbart är ute efter att rådgiva :) Ibland kan man faktiskt behöva bli lite ifrågasatt för att själv tänka till och komma på hur det egentligen ligger till.
Är du säker på att det verkligen inte blir mer press med 4 hästar än t.ex två? Även om dom bara är hagprydnader så ska det ju ändå mockas, visiteras osv. Och blir ju även mer ekonomisk press med foderkostnader, försäkring, veterinär och hovslagare.
Just den ekonomiska biten är ju något som verkligen kan få mig att hamna i svackor när det ibland samlas mycket kostnader på en gång, och jag har bara 2. :yuck:

Fast hon ifrågasätter sånt som inte är aktuellt längre, eftersom det hänt rätt mkt sedan jag skrev första inlägget i tråden. Det är helt onödigt att då komma med "råd" som jag själv redan kommit på för länge sedan.

Jag har haft två hästar tidigare och på den här gården gör det ingen skillnad arbetsmässigt, det är inte antalet hästar som gör det tungjobbat.

Ekonomin är inget som påverkar min motivation, jag har redan tidigare i tråden (flera gånger) skrivit vad som påverkar.

Det är snällt att mackan försöker hjälpa (även om det inte upplevs som så mtp att hon inte läst tråden), men varför ge råd om nåt som inte är aktuellt längre?
 
Nä, om en månad. :banana:

Åå vad härligt :laugh: hoppas det blir bra för er!

Kommer själv flytta om några månader. Då kommer det förhoppningvis bli mer lättskött(lösdrift) och förhoppningsvis bättre träningsmöjligheter då jag planerar att anlägga en lite enklare ridbana:) har i nuläget superbra ridvägar men vad hjälper det när man är livrädd för att rida ut själv :nailbiting: och där jag bor nu finns ingen bra träningsmöjlighet på gården utan man måste ge sig iväg.
 
Åå vad härligt :laugh: hoppas det blir bra för er!

Kommer själv flytta om några månader. Då kommer det förhoppningvis bli mer lättskött(lösdrift) och förhoppningsvis bättre träningsmöjligheter då jag planerar att anlägga en lite enklare ridbana:) har i nuläget superbra ridvägar men vad hjälper det när man är livrädd för att rida ut själv :nailbiting: och där jag bor nu finns ingen bra träningsmöjlighet på gården utan man måste ge sig iväg.

Jag tror det kommer att bli superbra! Bara tanken på terrängbanor i närheten och att jag kan rida för bästa tränaren igen gör mig alldeles bubblig av glädje. :D Utmaningen blir nog att inte slita ut mig själv eller hästen i början. ;)

Låter som du också får det bättre med flytt. Lösdrift är guld och även om bra ridvägar är viktigt tycker jag, så spelar det ju ingen roll om det inte går att använda dem. Många gånger tycker jag att den där tröskeln när en måste åka iväg till träningar blir rätt jobbig att ta sig över också.

För mig känns det sååå lyxigt med ridhus 5 min bort, jämfört med 65 min nu... :angel:
 
Bara för att det bråkade lite med hästskrället förra veckan så var jag ju tvungen att gå och bli jättesjuk över en natt. Inte den minsta förvarning. Bara å stryka sig från tävlingen i helgen :cry: :arghh: vet inte vad som är värst, att jag missar tävlingen eller att jag är så jäkla dålig :turd:
 
Bara för att det bråkade lite med hästskrället förra veckan så var jag ju tvungen att gå och bli jättesjuk över en natt. Inte den minsta förvarning. Bara å stryka sig från tävlingen i helgen :cry: :arghh: vet inte vad som är värst, att jag missar tävlingen eller att jag är så jäkla dålig :turd:

Då kommer jag och är sådär äckligt positiv. ;)

Iom att du blev besviken över att missa tävlingen, så visar iaf det att du ville vara med. Alltid nåt! :D

Sedan hoppas jag verkligen att du kryar på dig fort! :)
 
Då kommer jag och är sådär äckligt positiv. ;)

Iom att du blev besviken över att missa tävlingen, så visar iaf det att du ville vara med. Alltid nåt! :D

Sedan hoppas jag verkligen att du kryar på dig fort! :)
Det hoppas jag med. Känner mej typ döende :( men jag taggar för nästa tävling istället :D känns så kul att håg har kommit igång med tävlandet igen efter alla år. Särskilt när det blev lagtävling (som jag alltid har drömt om).
 
Det hoppas jag med. Känner mej typ döende :( men jag taggar för nästa tävling istället :D känns så kul att håg har kommit igång med tävlandet igen efter alla år. Särskilt när det blev lagtävling (som jag alltid har drömt om).

Ja, lagtävling verkar så himla skoj! :bump:

Pigga på dig nu och så på det igen! :laugh:
 
Fast hon ifrågasätter sånt som inte är aktuellt längre, eftersom det hänt rätt mkt sedan jag skrev första inlägget i tråden. Det är helt onödigt att då komma med "råd" som jag själv redan kommit på för länge sedan.

Jag har haft två hästar tidigare och på den här gården gör det ingen skillnad arbetsmässigt, det är inte antalet hästar som gör det tungjobbat.

Ekonomin är inget som påverkar min motivation, jag har redan tidigare i tråden (flera gånger) skrivit vad som påverkar.

Det är snällt att mackan försöker hjälpa (även om det inte upplevs som så mtp att hon inte läst tråden), men varför ge råd om nåt som inte är aktuellt längre?

Du får jättegärna säga Du till mig (tagga mig) om det är något du vill få fram ?

Men du vill inte ha någon tanke ang hur dina tankar /situation redovisas och därmed tolkas helt klart , väl bekomme då är det så . För nej - jag läser inte varteviga inlägg du skriver utan försöker basera mina svar på det jag konkret läser . Konstigt och märkligt torde det verkligen bli annars !
:(
 
Senast ändrad:
Nu har en kompis (som också haft lite motivationsdipp) bestämt att vi ska tävla LC dressyr i juli på våra hästar. Den som kommer sist av oss två får en chokladask, också ett sätt att motivera sig själv. :angel:

Nu känns flytten mer verklig, när jag kan titta på datum och säga om jag kan vara med eller inte. Är liiiite sugen på en fjordhästtävling som är i september, samtidigt känns det långt att åka 32 mil för att rida LC dressyr och LD hoppning, bara för att det är endast fjordhästar sas. Eller? :confused:
 
Tappa motivationen hösten -14. Då jag vart tvungen att ta bort min ena häst. Skaffade en till som sällskap till den andra och visst har vi kommit någonlunda långt på backen ( lång historia/dålig bakgrund) och visst har det tillkommit 2 till, så man står med 4 st nu. Men när man kommer upp i sadeln 1 ggr varannan till tredje månad ,känns ju inte Bra. Som tur är hästarna vana att vara hagprydnader. Men den där motivationen saknar jag, tror min häst tog den med sig till himlen. Men jag kommer aldrig sälja dom jag har. Nån gång ska jag hitta motivationen igen.
 
@kolblakkur
Jag har inte läst hela tråden i detalj men din original post och nu din uppdatering osv.

Jag känner lite att faktiskt så hittar du/många ingen motivation trots lång tid och "försök" och tänker och känner som du/många gör så faktiskt kan det då vara relevant att göra en förändring i banorna du tänker att sälja hästarna/ändra din tillvaro runt häst ?

Påståendet som numera verkar ha blivit en total slentrian sanning folk kläcker ur sig i tid och otid som argument att "det ska vara roligt att ha häst" är absurd tycker jag . Det är inte alltid roligt att ha häst utifrån saker som sker med dem - skador, trassel - annat i ens liv som gör helhetsbilden besvärlig osv .

Däremot så känner man att man öht inte blir glad /motiverad och får något ut av tiden man spenderar alla dagar i veckan med sin häst på ridning och träning osv om det är det man vill, en längre tid utan att motivationen blir bättre, tycker jag din reflektion är högst motiverad .

Man måste inte .
Tack för ditt svar :)
Jag går och tänker mycket i de banorna, att kanske byta till helinackordering för att slippa fler måsten. Jag står i "kollektivstall" idag, stallägaren och jag delar på alla in- och utsläppen, något som egentligen inte tilltalar mig. Sedan finns där dåligt med möjligheter för mig att motionera mina ponnys, där finns endast en grusväg och den är 2,5 km lång. Har visserligen ett ridhus på skrittavstånd, men varken jag eller ponnyn tycker det är kul att harva runt i ridhus. Så jag funderar på att antingen helt enkelt flytta dem eller låna ut dem. Jag tycker om att vara med mina hästar, men tror till viss del att jag hamnat i en dålig cirkel där prestationsångesten över att jag inte aktiverar dem inte motiverar, utan snarare gör att det känns oövervinnerligt att komma igång.
 
Just nu är jag så pepp! :banana:

Så många möjligheter som flytten ger mig, som jag inte ens tänkt på när jag tog beslutet. Det blir så bra. :laugh: Tex ska jag rida för en dressyrtränare jag alltid velat rida för (därmed inte sagt att vi kommer klaffa ihop, men att ens få prova!) och så ska jag starta riktig bruksridning med Ariel. Vi provade lite på klubbnivå 2014 och det tyckte hon var superskoj. Här plaskar hon i vattnet... :angel:

140601_002_53985de09606ee133d4e6a9d.jpg

Ja, jag har tillåtelse från fotografen att använda bilden på forum. :)

Så jag återupprepar mitt mantra, ta reda på vad det är som sänker motivationen och gör någonting åt det! :bump: Hoppas det vänder för er andra också nu när sommaren (typ) är här. Jag har tio dagar kvar till flytt. :banana:
 
Hade en riktigt magisk dag i går :love: hoppträningen gick super, har inte hoppat på ett tag nu. Har inte haft nån riktig ork och när det här vart träning så har jag fokuserat på dressyren eftersom jag har haft tävlingar på G, plus att jag var sjuk ett tag.
Hemma gick den gamla hetsapan lugnt och sansat och vi blev till " tvungna" att skutta över ett träd som låg i vägen. Vet inte vem som var lyckligast, jag eller hästen :love:

Ett sånt härligt flyt hela dagen. Sov rätt gott sen på natten :p
 
Nu har vi bott här nere i snart en vecka och det är helt fantastiskt! Så nöjd att jag tog det här beslutet. :laugh: :bump:

Hur går det för er andra? Själv är jag mest nyfiken på om motivationen kommer hålla i sig när vintern kommer eller om jag ska ha en plan att låta hästarna vila då.
 
Det går sådär :meh: var på tävling förra helgen och hästen gick jättebra fastän vi fick rida i ett gyttjebad och det var väldigt tittigt dessutom där vi red. Men hon gick super och vi hade en toppenkänsla. Men det tyckte inte domaren som gav sämre poäng än på förra tävlingen där kusen faktiskt gick som en potta skit. Verkade vara en väldigt partisk domare som dömde efter vad hon gillade. Märktes tydligt när man tittade på resultaten även i nästa klass.
Annars har det varit fina hoppträningar. Har känt mej hoppfull och på G ända tills igår. Skulle träna på gräs och fick första panikångestattacken på länge. Kände mej riktigt låg efteråt fastän det gick bra. Kändes dock lite bättre när jag trimmade min gamla tant i paddocken hemma. Den andra apan har dessutom kommit in i en period där hon jnte går att fånga. Så jag känner mej lite trött nu på allt. Mår inte riktigt bra heller :( lite smådeppigt och dessutom allergi som gör mej trött. Känner mig rätt uppgiven emellanåt.
 
Nu har vi bott här nere i snart en vecka och det är helt fantastiskt! Så nöjd att jag tog det här beslutet. :laugh: :bump:

Hur går det för er andra? Själv är jag mest nyfiken på om motivationen kommer hålla i sig när vintern kommer eller om jag ska ha en plan att låta hästarna vila då.
Låter härligt :) hoppas Det håller i sig
 
Jag har funderat, velat och rannsakat mig själv, och insett att hästintresset är dött. Därmed har en ny process börjat, att fundera vad jag ska göra med mina kusar. Jag hade en lovande fodervärd till min ene valack, men det föll igenom då spekulanten var lite strulig. Jag tror att jag behåller de två andra faktiskt. Tack och lov är shettisar billiga i drift :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 901
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 832
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 675
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 646
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp