Motivationstråd/mental träning med coach

Jag har funderat, velat och rannsakat mig själv, och insett att hästintresset är dött. Därmed har en ny process börjat, att fundera vad jag ska göra med mina kusar. Jag hade en lovande fodervärd till min ene valack, men det föll igenom då spekulanten var lite strulig. Jag tror att jag behåller de två andra faktiskt. Tack och lov är shettisar billiga i drift :)

Så skönt att du kommit till ett beslut, tycker själv att just grubblandet innan är det jobbigaste. Kram på dig, jag håller tummarna att du hittar bra lösningar till hästarna.

Min ena welsh visar oerhört tydligt hur nöjd hon är med att "bara" vara hagprydnad, ibland tror jag det är vi som läser in behov hos hästen som de inte har. Mat, vatten, hage och kompisar, sedan är de rätt nöjda. :)
 
Så skönt att du kommit till ett beslut, tycker själv att just grubblandet innan är det jobbigaste. Kram på dig, jag håller tummarna att du hittar bra lösningar till hästarna.

Min ena welsh visar oerhört tydligt hur nöjd hon är med att "bara" vara hagprydnad, ibland tror jag det är vi som läser in behov hos hästen som de inte har. Mat, vatten, hage och kompisar, sedan är de rätt nöjda. :)
Absolut, jag tror inte heller att alla hästar lider av att vara hagprydnader :) En av mina har jag redan pensionerat efter att ha haft honom som aktiv körponny sedan han var 2,5 år. Han har för mycket separationsångest för att tycka det är kul, och min andre inkörde valack fungerar tyvärr ej som parhäst. Han är väldigt nöjd med att bara gå och drälla.

Har separationsångest över mina prylar :rofl: Har så fina saker, kvalitetsutrustning, som ska avyttras :crazy: Det som svider mest skulle väl isåfall vara Tärnsjös tömkörningsgjord, och körtäcket från Mias RS som gjordes i samarbete med Tärnsjö. Tror jag behåller det för säkerhetsskull :angel:
 
Absolut, jag tror inte heller att alla hästar lider av att vara hagprydnader :) En av mina har jag redan pensionerat efter att ha haft honom som aktiv körponny sedan han var 2,5 år. Han har för mycket separationsångest för att tycka det är kul, och min andre inkörde valack fungerar tyvärr ej som parhäst. Han är väldigt nöjd med att bara gå och drälla.

Har separationsångest över mina prylar :rofl: Har så fina saker, kvalitetsutrustning, som ska avyttras :crazy: Det som svider mest skulle väl isåfall vara Tärnsjös tömkörningsgjord, och körtäcket från Mias RS som gjordes i samarbete med Tärnsjö. Tror jag behåller det för säkerhetsskull :angel:
Sälj hästarna och behåll grejorna ;) det är fruktansvärt att göra sig av med fina grejor. Jag lider också av den åkomman.
Skönt att du har kommit fram till hur det ligger till. Det brukar alltid kännas lättare. Själv sitter jag med ångest över att jag har ångest och inte pallar med att göra det jag ska. Orken och motivationen är bortblåst. Blev ingen pay & jump som planerat för att jag mår skit. Ska ta mej ett par turer i skogen sen och bara vara i bästa Morran-anda. Rensa lite i paddocken och hoppas jag känner mej bättre tills på lördag då nästa pay & jump är
 
Nu har vi bott här nere i snart en vecka och det är helt fantastiskt! Så nöjd att jag tog det här beslutet. :laugh: :bump:

Hur går det för er andra? Själv är jag mest nyfiken på om motivationen kommer hålla i sig när vintern kommer eller om jag ska ha en plan att låta hästarna vila då.

Puttar upp den här tråden igen!

Hästarna är nu flyttade från sommarhage till vinterhage + ligghall. Nu börjar den sega perioden med regn, lera och mörker.

Jag försöker mota bort deppiga tankar genom att tänka positivt. Nu har jag 10 meter till spolspilta (varmt och kallt vatten), jag har enormt många olika ridvägar (rundor!!!) att variera emellan och jag har två riktigt trevliga ridbara hästar. :banana:

Har dessutom hoppträningar för bästa tränaren varannan vecka att se fram emot. Blir alltid pepp efter dessa. Lite trist att närmaste ridhus inte har så bra underlag, men egentligen är det helt ok att åka 35 min till ridhus nr 2 som har toppenunderlag.

Hur går det för er andra? Motivationen i topp eller är det dipp på gång?
 
Liten höstdipp här :down: tråkigt väder, mörker och lera gör det lite mindre motiverat att hålla på just nu. Förra helgen var vi bra på gång med kurs, kände mig så peppad att jobba med hästen och mig själv. Sen gick det några dagar och hästen blir halt, tror det har fått början från ett skrubbsår men nu är benet svullet och lite varmt.. Hoppas att det ger med sig men tror jag får ta ut veterinär och kolla på det :(
 
Liten höstdipp här :down: tråkigt väder, mörker och lera gör det lite mindre motiverat att hålla på just nu. Förra helgen var vi bra på gång med kurs, kände mig så peppad att jobba med hästen och mig själv. Sen gick det några dagar och hästen blir halt, tror det har fått början från ett skrubbsår men nu är benet svullet och lite varmt.. Hoppas att det ger med sig men tror jag får ta ut veterinär och kolla på det :(

Skadad häst är verkligen döden för motivationen. :( Hoppas det bara var nåt litet och att det vänder nu!
 
Hur går det för er andra? Motivationen i topp eller är det dipp på gång?
Fortfarande i dipp. Vet liksom inte riktigt var jag ska börja, sälja unghästen eller byta stallplats? Marknaden verkar död, har nu satt ut honom till ett lägre pris så får se om det hjälper.
Egentligen vill jag inte byta stallplats, men här finns inga körvägar :( är färdigutbildad om åtta månader, då lär jag veta var jag ska jobba och kan leta stallplats utifrån det.
 
Här är det totaldipp. Det är knappt jag borstar längre om de inte är synligt smutsiga.. Att den ena har fång och den andra en svårläkt sårskada på kotan gör det inte lättare.
Fånghästen kan sättas igång men jag har ingen lust.. Sårhästen får knappt gå i hagen så där är träning uteslutet. Allt är bara skrot och skit och usch och blä just nu. :down:
 
Lerigt och tråkigt nu men tröstar mig med att vi ändå har en bra hage som håller riktigt bra trots fyra hästar på lösdrift.

Behöver sällan rida i mörker eftersom jag kan utnyttja min lunchrast till det (har hemmakontor). Att pyssla i stallet och med hästarna i mörker gör mig inget, det är riktigt rogivande och ger mig energi snarare än tar.

Unghästen vilar någon vecka till men andra hästen rids för fullt och vi är påväg spikrakt uppåt just nu så det är riktigt kul! Han går på vila när unghästen ska sättas igång sen är dom igång båda två i december igen och då hoppas jag vi fått vinter :)
 
Fortfarande i dipp. Vet liksom inte riktigt var jag ska börja, sälja unghästen eller byta stallplats? Marknaden verkar död, har nu satt ut honom till ett lägre pris så får se om det hjälper.
Egentligen vill jag inte byta stallplats, men här finns inga körvägar :( är färdigutbildad om åtta månader, då lär jag veta var jag ska jobba och kan leta stallplats utifrån det.

Men åtta månader är ju eg ganska kort tid? Blir han helt förstörd av att vila tills du vet var du vill bo? Om han inte blir såld alltså? Kram!
 
Här är det totaldipp. Det är knappt jag borstar längre om de inte är synligt smutsiga.. Att den ena har fång och den andra en svårläkt sårskada på kotan gör det inte lättare.
Fånghästen kan sättas igång men jag har ingen lust.. Sårhästen får knappt gå i hagen så där är träning uteslutet. Allt är bara skrot och skit och usch och blä just nu. :down:

Det funkar inte om du typ tänker att fånghästen skulle må bra av att röra på sig? Eller blir det bara måste = mer dipp?
 
Men åtta månader är ju eg ganska kort tid? Blir han helt förstörd av att vila tills du vet var du vill bo? Om han inte blir såld alltså? Kram!
Nä, absolut inte för han är inte ens inkörd :D Jag vet var jag kommer bo, kommer inte att flytta pga jobb. Men jag bor mitt i länet, så kan pendla åt alla håll så att säga, så tänkte att jag kan flytta dem till ett ställe i närheten av blivande jobbet.
 
Det funkar inte om du typ tänker att fånghästen skulle må bra av att röra på sig? Eller blir det bara måste = mer dipp?

Det blir ett måste och mer dipp.. Tror jag hade mått bra av sällskap i stallet, någon som pushar lite. Får väl sätta ut en annons, jag har trots allt en ledig box i stallet.

Det är lite för många måsten just nu bara.
 
Det blir ett måste och mer dipp.. Tror jag hade mått bra av sällskap i stallet, någon som pushar lite. Får väl sätta ut en annons, jag har trots allt en ledig box i stallet.

Det är lite för många måsten just nu bara.

Ja, de där måstena är verkligen blä! Men då ska du inte lägga på fler måsten, som vi pratat om innan i tråden så mår ju hästarna bra bara de får sina basala behov täckta. :)
 
Petar upp tråden litegrann!

Alltså den här tiden på året är bara blä, jag gillar inte november det minsta, blir så nere av mörkret och vädret :( Speciellt nu när klockan ställts om till vintertid, hinner knappt hem från jobbet innan det är mörkt. Det tar på humöret att det enda man hinner med under dygnets ljusa timmar är att jobba. Måste man jobba så mycket? Det känns som jag har miljoner saker jag borde göra men orken räcker inte. Helst skulle jag vilja ha ledigt från jobbet ett tag så man skulle ha en chans att komma ikapp och hinna vila lite :crazy:. När jag kommer hem så vill jag helst bara sätta mej i soffan och kolla film..

Som bonus på köpet är mina fegishjärnspöken tillbaka igen, det hänger ihop med årstiden.. Hästen är frisk, nästan lite för övertaggad och jag har ridit jättelite den senaste tiden pga att min tränare jobbat lite mer intensivt med Tintin. Och det har gått bra, han har blivit riktigt fin! Men idag ska jag rida själv och det känns mest bara läskigt just nu! Fast jag tror att bara jag kommer mig upp på hästen så går det bra.. Jag har faktiskt en väldigt snäll häst, han är bara lite pigg just nu så han kan busa lite. :o
 
Medryttaren var här igår. Kul! Blev lite taggad att komma igång igen när jag hade sällskap i stallet. Så fort hästen är hel ska vi rida ut ihop :)

Hästskrället fick nåt stolleryck på väg in i hagen och sprang över mig. Då var hon billig kan jag lova! Är lite öm i armar och ben idag.. Tur jag har en sambo som kan hjälpa mig med stallarbetet ;)
 
Funderar mycket på det här med min svacka.

1. Det är bökigt för mig att göra iordning min körponny. Han går med en valack med seperationsångest som lyfter av handtagen på staketet och springer efter honom om han lämnas ensam. Då har jag alltså alternativet att ta in båda, för att sedan direkt släppa ut seperationsångestponnyn tillsammans med två andra valacker - som då blir helt till sig och vill jaga och busa (är aldrig elaka). Så det blir som ett nytt ihopsläpp varenda gång, inte så kul för seperationsångestponnyn. Alternativet är att körponnyn får gå själv. Oschysst? Jag vet faktiskt inte. Han avskyr andra hästar typ, gillar bara seperationsångestponnyn som det är nu iallafall. Har gillat/tolererat andra hästar förr dock. Verkar vilja skydda seperationsångestponnyn, vallar honom om det kommer in någon ny hos dem.

2. Inga körvägar! En enda körväg, endast ett par km lång. Närhet till jättefint ridhus, men jag har använt det EN GÅNG på ett år. Hatar ridhus, ponnyn också. Där finns utebanor också dock, men underlaget är TUNGT.

Vid närmre eftertanke så är det kanske inte så konstigt att man blivit less...?
 
Funderar mycket på det här med min svacka.

1. Det är bökigt för mig att göra iordning min körponny. Han går med en valack med seperationsångest som lyfter av handtagen på staketet och springer efter honom om han lämnas ensam. Då har jag alltså alternativet att ta in båda, för att sedan direkt släppa ut seperationsångestponnyn tillsammans med två andra valacker - som då blir helt till sig och vill jaga och busa (är aldrig elaka). Så det blir som ett nytt ihopsläpp varenda gång, inte så kul för seperationsångestponnyn. Alternativet är att körponnyn får gå själv. Oschysst? Jag vet faktiskt inte. Han avskyr andra hästar typ, gillar bara seperationsångestponnyn som det är nu iallafall. Har gillat/tolererat andra hästar förr dock. Verkar vilja skydda seperationsångestponnyn, vallar honom om det kommer in någon ny hos dem.

2. Inga körvägar! En enda körväg, endast ett par km lång. Närhet till jättefint ridhus, men jag har använt det EN GÅNG på ett år. Hatar ridhus, ponnyn också. Där finns utebanor också dock, men underlaget är TUNGT.

Vid närmre eftertanke så är det kanske inte så konstigt att man blivit less...?

Nä, tycker det är rätt självklart att bli less vid såna förutsättningar. Det får inte vara för jobbigt/omständigt att komma iväg och det behövs olika ställen att arbeta hästen på. Kram på dig och försök härda ut tills du kan flytta!

Själv har jag typ gett upp försöken att inte hamna i en svacka och omfamnat den. ;) Så lärdomen till nästa år är att det är lika bra att låta hästarna vila/gå på halvfart från november, för i slutändan är det ändå det de gör. :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 687
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 662
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 645
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp