Bukefalos 28 år!

mugg och svullet ben

CallMeAce

Trådstartare
hejjo
min häst har antagligen fått mugg som blivit till krustor.
benet har nu svullnat, upp till hasen ungefär, men han är inte särskilt varm runt muggen. jag har tvättat med jodopax och vart ute o gått med honom idag i en timma så svullnaden gick ner väldigt mycket. han går i hagen som vanligt.
vad finns det mer att göra? kan inte mugg vara svårt att bli av med? det sitter ju dessutom på ett mycket dumt ställe där huden rör på sig hela tiden.... :(
 
Hej ett bra tips att både bli av med mugg och hålla den borta är att smörja benen med vanlig barnolja varje dag i rikliga mängder.Gör så att gammal mugg lossnar och ser till att ingen ny får fäste.kanonbra
 
Kolla upp så att det verkligen är mugg och inte skabb...
 
Långvarig och kraftig mugg kan ge lymfangit och då svullnar benet upp. Min häst har haft det. Rådet jag fick av vet. var att ha jodopaxomslag på muggen på natten tills svullnaden lagt sig. Det suger ut ev smuts. Mon pålla fick en gång även behandlas med salvan Celeston(skrivs ut av vet), sedan dess har jag inte sett röken av mugg och det är flera år sedan. :)
 
hade det vart skabb så hade det ju kliat som bare den....
eller....?
små djur som bygger gångar under huden...
 
hästen har nog lymfangit!! ta och tvätta med ljummet vatten och sedan jodopax...lägg sedan ett omslag dvs. att du häller lite jodopax på en bomulls bit och lägger i karleden och upp över benet. sedan lindar du med bandage och duk ner runt hoven och upp igen..
dagen efter smörjer du med helosan eller idomin ev. starkare salva om det inte går bort men då frågar du en vetrinär om han kan skriva ut den!

lycka till!! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 531
Senast: MiniLi
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 295
Senast: super
·
Katthälsa Hej, såg igår hur våran ena katt gick lite haltande men knappt som man märkte det. Han är gammal så morsan tänkte att det bara var att...
Svar
9
· Visningar
1 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp