Mycket skräp som postas

Shaggy

Trådstartare
De senaste dagarna har jag noterat att det postats mycket skräp på forumet. Nya användare som slänger ut skitreklam på engelska. Har det här förekommit tidigare som jag missat eller är det något helt nytt? Tidigare har jag sett någon enstaka tråd där någon person gjort reklam för något som iallafall har med forumet att göra. Det här känns för mig väldigt opersonligt, organiserat och i nivå med skiten som hamnar i mailens skräppost.
 
Det handlar om spam, vi har tidigare varit ganska förskonade från det och fortfarande är det på en lägre nivå än många andra ex.vis forum drabbas av.
Ibland utförs detta postande av "botar" och ibland av avlönade människor. Det första kan man ofta undvika under en tid innan de tar sig förbi de hinder man ställer upp, då kan man ställa upp nya hinder.
Jag är inte säker men jag tror att det som postats den senaste tiden postats av en människa och inte en "bot". Det är irriterande och vi försöker ta bort det så fort som möjligt. Fortsätt gärna rapportera när ni ser något. Kanske de tröttnar om det raderas snabbt, även om jag egentligen inte tror det.
 
Jag har funderat lite. Om kontona är manuellt skapade så är det säkert någon som tar betalt för tjänsten. Kan man inte krångla till det för dem genom att lägga in en spärrtid för nya konton. T.ex. att om ett nytt konto startas så får man inte göra inlägg förens efter 30 minuter eller liknande En sådan kort fördröjning bör inte ställa till det för en normal användare men för någon som ska spamma massor av sidor så kan det kanske vara mer jobbigare.
 
Jag har funderat lite. Om kontona är manuellt skapade så är det säkert någon som tar betalt för tjänsten. Kan man inte krångla till det för dem genom att lägga in en spärrtid för nya konton. T.ex. att om ett nytt konto startas så får man inte göra inlägg förens efter 30 minuter eller liknande En sådan kort fördröjning bör inte ställa till det för en normal användare men för någon som ska spamma massor av sidor så kan det kanske vara mer jobbigare.
Tyvärr brukar det ställa till det även för seriösa, nya användare. Många är inne och läser länge och skapar konto först när de får för sig att skriva något. Då kan de 30 minuterna mycket väl göra att man tappar den personen.
 
Har noterat detsamma och är snabb att rapportera med ”spam” som motivering.
De poster jag noterat och rapporterat är ju dessutom väldigt lustiga i det att det inte finns något sammanhang i texten , ett samelsurium bara och heller ingen länk att klicka vidare på till någon ev reklam/produkt osv ?
 
Tyvärr brukar det ställa till det även för seriösa, nya användare. Många är inne och läser länge och skapar konto först när de får för sig att skriva något. Då kan de 30 minuterna mycket väl göra att man tappar den personen.
Det är möjligt men en så kort tid borde de flesta seriösa klara. Jag tror jag läst att flash back har 3 dygn (osäker på kvaliteten på den uppgiften dock). Om problemet med spam ökar så ökar också risken att folk tröttnar på att vara här.
 
Har noterat detsamma och är snabb att rapportera med ”spam” som motivering.
De poster jag noterat och rapporterat är ju dessutom väldigt lustiga i det att det inte finns något sammanhang i texten , ett samelsurium bara och heller ingen länk att klicka vidare på till någon ev reklam/produkt osv ?
De poster jag sett har alla haft en länk med.
 
Det är möjligt men en så kort tid borde de flesta seriösa klara. Jag tror jag läst att flash back har 3 dygn (osäker på kvaliteten på den uppgiften dock). Om problemet med spam ökar så ökar också risken att folk tröttnar på att vara här.
Fast då behöver det ju öka först. Nu är det ju en post nån gång ibland (i alla fall som jag ser och då är jag inne väldigt mycket) och de försvinner ju jättesnabbt. Så jag har ju svårt att se att det som är nu skulle få folk att lämna? Dessutom brukar sånt här oftast bara vara nån period, sen ger de sig. :)
 
Fast då behöver det ju öka först. Nu är det ju en post nån gång ibland (i alla fall som jag ser och då är jag inne väldigt mycket) och de försvinner ju jättesnabbt. Så jag har ju svårt att se att det som är nu skulle få folk att lämna? Dessutom brukar sånt här oftast bara vara nån period, sen ger de sig. :)

Du ser långtifrån allt. Det har varit minst tio men oftast fler varje dag under en rätt lång tid nu. Vi är bra på att ta bort dem snabbt!
 
Fast då behöver det ju öka först. Nu är det ju en post nån gång ibland (i alla fall som jag ser och då är jag inne väldigt mycket) och de försvinner ju jättesnabbt. Så jag har ju svårt att se att det som är nu skulle få folk att lämna? Dessutom brukar sånt här oftast bara vara nån period, sen ger de sig. :)
Ja det behöver det men det är ju nu det är dags att titta på möjliga lösningar om frekvensen ökar. Att sitta och plocka bort den här typen av inlägg tar även tid från vettigt modererande från moderatorer som trots allt städar forumet på sin fritid.
 
Du ser långtifrån allt. Det har varit minst tio men oftast fler varje dag under en rätt lång tid nu. Vi är bra på att ta bort dem snabbt!
Absolut, det förstår jag, men det var lite min poäng, att jag som ändå är en aktiv användare inte ser så mycket att det stör, så jag har svårt att tro att det får befintliga användare att lämna.

Jag tror ju att en tidsgräns för när en ny användare får skriva är betydligt sämre i så fall.

Och vill även tillägga att ni moderatorer gör ett kanonjobb med det här! Riktigt impad! :bow:
 
Ja det behöver det men det är ju nu det är dags att titta på möjliga lösningar om frekvensen ökar. Att sitta och plocka bort den här typen av inlägg tar även tid från vettigt modererande från moderatorer som trots allt städar forumet på sin fritid.
Då tror jag personligen mer på att tillsätta några som har som enda uppgift att moderera bort denna typen av inlägg, snarare än att krångla till registreringen.

Det har ju pratats mycket om forumdöden senaste tiden och när vi vänjer oss alltmer med mindre krångel och att allt går snabbt, smidigt och är lättillgängligt så kommer en krångligare registrering/väntetid göra att man tappar nya medlemmar. Folk har helt enkelt inte det tålamodet längre.
 
Då tror jag personligen mer på att tillsätta några som har som enda uppgift att moderera bort denna typen av inlägg, snarare än att krångla till registreringen.

Det har ju pratats mycket om forumdöden senaste tiden och när vi vänjer oss alltmer med mindre krångel och att allt går snabbt, smidigt och är lättillgängligt så kommer en krångligare registrering/väntetid göra att man tappar nya medlemmar. Folk har helt enkelt inte det tålamodet längre.

Det finns en spamknapp så det tar typ fem sekunder att ta bort ett inlägg och permanentbanna användaren.

Håller med dig angående tidsgräns, jag tror också att vi skulle tappa folk då.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 479
Senast: Hedinn
·
Tjatter Deltagare 1. Niyama 2. cirkus 3. Emtherlia 4. hemlig 5. MikaTela 6. Artline 7. qitis 8. Ceta 9. LenaH 10. Pegasus 11. Blacksmithfarm...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
10 790
Senast: Pegasus63
·
Tjatter Goda roller Ängel – kan varje natt skydda en deltagare. NattDL Siare – Får varje natt veta en deltagares roll. NattDL. Tvillingar –...
37 38 39
Svar
766
· Visningar
20 558
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp