Mysigas häststunder? :D

Hozzie

Trådstartare
Jag sitter här och tänker tillbaka på mysiga stunder man haft med hästar och blev nyfiken på vilka mysiga stunder andra har haft! :)

En av de mysigaste stunderna jag haft var när jag hälsade på i ett hus som en kompis passade åt en familj, den familjen har två shettisar, ett sto och en valack. Jag satt ner på en stubbe, hade min panna lutad mot stoets och strök henne jättelätt på kinderna och sidorna av mulen. Trodde hon skulle somna så avslappnad som hon blev :)

Ibland undrar jag om jag är för tillgiven mot hästar, jag kan lätt stå i en hel timme och bara kela och klia med en häst, fast jag är säkert inte den enda!
 
De mysigaste stunderna med min häst är då man sitter och väntar på dem i hagen (finns 2 grindar i hagen och de står alltid vid fel grind (måste gå igenom en låst trägrind om man tar de genom det hållet), även om det bara är 40m mellan dem, går man mot dem så springer de före en till den andra grinden också).
Så då brukar jag sitta och små sjunga/humma för mig själv. Och efter hand så kommer C och lägger mulen mot mitt ansikte och bara står och pillar med läpparna. :) jätte mysigt :love: tror hon tycker om vibrationerna som blir från mitt sjungande. Kan stå så i en mindre evighet :heart, och detta är ingen myspys häst i vanliga fall.
 
Typ alla stunder med min fina nu änglahäst. Alla dessa år har varje dag varit en mysstund, såfort han kom till mig i hagen, mysandet i boxen innan och efter ridningen, tilliten vi hade för varandra. Har räknat ut att jag bara varit borta från honom 2 veckor sammanlagt under alla åren vi haft. Kommer aldrig hitta en sån myshäst igen.

Sen så är det såklart andra sorts härliga stunder med hästar så som ridlägrerna när jag var mindre, var urmysigt på dom och jag saknar dom tiderna något enormt. Är så otroligt mycket stunder som jag aldrig glömmer. Nu är jag hästlös och ensam och känner att jag aldrig kommer stöta på en häst som jag kommer falla för eller väcka dom känslorna igen. Kanske mysstunderna är över för min del.
 
Jag hade praktik på ett stall utanför Eslöv där jag blev bästis med en hingst för jag kliade honom nästa hela tiden. Så fort han såg mig så travade han fram till mig och ställde sig med sidan mot mig för han visste han skulle bli kliad då. Ibland använda jag en plast-lövkratta på honom, han älskade det :)

Saknar den hästen enormt. Fast han hade sina hingststunder så hade han ett hjärta av guld. Vila i frid.. :heart
 
Min medryttarhäst hade en period i våras då han var väldigt kliig på sidorna av kroppen. Jag tog en piggborste och placerade den där han visade att han vill ha den, lutade min egen tyngd mot den, och så satte han igång och gungade hela sin stora kallblodskropp fram och tillbaka för att skrubba sig själv samtidigt som han sträckte halsen rakt ut och fipplade njutningsfullt med läpparna i luften. :love:
 
Under en period var jag mycket nere efter en separation.

Vid ett tillfälle satte jag mej på en sten i hagen, ledsen och upprörd. Hästarna som stod längst bort i hagen kom lunkande och ledarstoet stallde sej brevid mej och somnade. De andra två hästarna ställde sej runt omkring och tog middagslur de också. Kanske och säkert en tillfällighet men man blir så glad i själen!
 
Under en period var jag mycket nere efter en separation.

Vid ett tillfälle satte jag mej på en sten i hagen, ledsen och upprörd. Hästarna som stod längst bort i hagen kom lunkande och ledarstoet stallde sej brevid mej och somnade. De andra två hästarna ställde sej runt omkring och tog middagslur de också. Kanske och säkert en tillfällighet men man blir så glad i själen!
Hästar känner av ens känslor, jag är säker på att de kände att du var ledsen och behövde lite sällskap :)
 
Kommer aldrig glömma när vi låg rygg mot rygg och jag bara njöt och kollade på molnen! :love:

1098235_10200804567170723_1085552330_n.jpg


Eller den där riktigt första vårdagen när solen verkligen värmde:
557816_3299358077009_1312151289_n.jpg


Han somnade på min stövel:
405071_3299392277864_351915983_n.jpg
 
när jag red på ridskola i mellanstadiet och när man efter ridlektionen var slut fick rida barbacka på sin sköthäst ut till hagen i sommarnatten, ungefär en 20-30 minuters ridväg på led med 15 av alla ens bästa vänner på sina sköthästar. svala sommarkvällar, barbacka med långa tyglar på sin tjocka lunkande favorit ridskole ponny, hästhår på ridbyxorna, i underbara svenska sommar björkskogen med det fina ljus-lila ljuset i skymningen.
 
När jag var liten hade vi en ardenner. Jag brukade ligga på hennes rygg när hon gick och betade, mysigt att titta på himlen och lyssna på hennes tuggande. Ibland fick hästarna gå på gräsmattan och då brukade alltid en av ponnyerna " knacka" på köksfönstret när hon ville ha godis.... :-)
 
Min röda är en riktig myshäst. Väldigt social, ber om att få bli kliad hela tiden och mysa. Visst kan han vara riktigt jobbig ibland men allt det bara rinner av när han somnar med mulen i min huva eller pillar mig i nacken.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 024
Senast: exotic
·
Y
Hästhantering Hejsan! Jag fick min kille för ungefär 2 månader sen, han var den underbaraste hästen man kunde tänkte sig fram tills igår...
Svar
10
· Visningar
1 800
Senast: ymazee
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 031
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp