"Mystiskt sår" på huvudet?!

sky_fly

Trådstartare
Min mamma och hennes jagande man har en finsk stövare hemma (en riktigt barnslig sådan..). Här om dagen var jag och hälsade på då jag upptäckte en liten ojämn bula på hans huvud. Detta var efter ett par timmar jag vart där, så kan inte med säkerhet säga att den var där innan, men den kändes så pass att man skulle ha sett den tycker jag.
Hur som, jag påpekade detta för dom båda men ingen hade sett det innan och husse kunde tänka sig att han eventuellt gjort något på jaktturen i helgen. Jag masserade och kände igenom och efter ett tag upplevdes den som mycket mindre vilket fick oss att tro på en liten blodansamling. Inte öm för fem öre och ingen som helst värme runtom. Ingenting mer med det då han har en förmåga att dra på sig lite småsår i skogen och var inte påverkad överhuvudtaget.

Ikväll när jag var över så hade han ett relativt stort sår på huvudet och förmodligen har han rivit upp detta själv. Inte direkt djupt men såg lite tilltygat ut vilket man kan förstå när det är klor inblandat. Inte nu heller var han speciellt varm eller direkt öm kring såret och när han lade sig så fanns inga tendenser till att klia. (Han slipper tratten så länge han inte lämnas ensam)

Min fundering är vad det kan bero på. Givetvis finns det miljoner av möjliga orsaker, men skulle uppskatta några funderingar!
Det fanns liksom inget sår på bulan från början, inget kladd eller något som tydde på en sådan skada. Mer som en mjuk bula.. Sticksår var min första tanke men då tycker jag att det skulle ha funnits något synbart "hål" och det skulle finnas värme kring själva såret - eller är jag ute och spånar då?

Ja, jag vet att någon/några kommer skriva att veterinär är det enda.
Det var det första jag frågade om men dom har valt att avvakta lite och i dagsläget är allmäntillståndet precis som det brukar vara.
 
Sv: "Mystiskt sår" på huvudet?!

Eftersom det är en jakthund och vi har haft en mild vinter så är en ren chansning älglus......
Har haft älglus på häst i -25 i januari månad. Älglusen kan lämna inflammerade och variga bölder och sår. Har själv haft ett sånt i nacken :wtf:

Som sagt...ren chansning eftersom inget sår innan verkar finnas.
 
Sv: "Mystiskt sår" på huvudet?!

Älglöss är inte roliga!
Men får inte dom med sig större bitar av hud vid betten?
 
Sv: "Mystiskt sår" på huvudet?!

Älglöss är inte roliga!
Men får inte dom med sig större bitar av hud vid betten?

Behöver de inte alltid. Jag fick en som satte sig i nacken på mig. Blev en kliande bula med skorv på . Lusen satt kvar i skorven..död. De kan tydligen inte leva på vårat blod. Men jag hade problem länge med att bulan kom tillbaka...varfylld. Uräckligt!!

I somras blev katten biten flera gånger och det blev också varfyllda bulor som han kliade sönder. Hatar älglöss.......
 
Sv: "Mystiskt sår" på huvudet?!

Varit in under en bil o bränt sig på något varmt i motorn? En av mina tidigare hundar gjorde det, en kompis hund har oxå gjort det. Det blev först brännblåsa som det sen kliades hål på. Kompisens hund fick ett stort sår och det blev ett fult ärr som syns nu efter flera år.
 
Sv: "Mystiskt sår" på huvudet?!

Delvis knapplån

Nej det skulle jag inte tro. Han känns lite för stor för något sådant. Sedan håller han sig alltid intill husse när han inte är ute och spårar vilket gör att man skulle veta om det.

Hot spot tror jag inte heller på. Av det jag läst så ska dom vara ömma och visa tecken på något dyligt vilket han inte gjorde trots "brutal" massage på bulan.

En älglus skulle det ju kunna vara i sådana fall. Det är lite varmare där dom jagar än i skogarna här hemma och det har som sagt varit en kass vinter.
Ska framföra det till päronen om fler i jaktlaget upptäckt någonting.
 
Sv: "Mystiskt sår" på huvudet?!

Ska ge en liten uppdatering om läget.

Såret växte över en natt och han tappade hår runtikring det började även att vätska. Så husse gick ner till veterinären (skönt att ha hundra meter till kliniken!) och det konstaterades att det var Hot Spot. På snudd till den aggressiva typen så det var tur att han fick hjälp i tid! Tydligen kan det ta 4-6 timmar innan hela huvudet är skinnlöst. :eek:

Denna bakterie är tydligen jättelätt att få resistenta och man vill inte sätta in antibiotika från början? Låter himla otäckt!

Hur som, jag skickar med en bild på en drogad hund som veterinären vart elak emot så varning för eventuell otäck bild.
Detta är alltså fyra dagar sedan jag upptäckte den lilla bulan som var ca en femtioöring stor. :crazy:

img_1377_531b0ac7e087c34417764434.jpg
 
Sv: "Mystiskt sår" på huvudet?!

Men fy!! :eek:

Riktigt otäckt. Vilken tur att hunden kom under vård så snabbt! Nu får vi hoppas han fort kryar på sig!
 

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Förra vintern halkade jag i en nedförsbacke och drog bakhuvudet i isen…. Jag minns att det liksom svartnade och strålade ut i armarna i...
2
Svar
21
· Visningar
2 099
Senast: Blyger
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 363
Hundhälsa Min hund har fått ett sår precis där huvud/käke går över till hals bredvid luftstrupen. Jag vet inte alls vad han har gjort. Han kliade...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp