Nackdiskbråck

Maggan

Trådstartare
Har en 9årig wheaten som fått
Nackdiskbråck . Gnällde/skällde till när hon vred på huvet. Hon låter aldrig så nåt va fel tyckte vi. Vet.sa att det va nackdiskbråck utan röntgen o gav oss rimadyl o burvila i 2-3 veckor. Det har gått 3 dagar nu o hon e hur pigg som helst. Inga ljud, vrider på huvet åt alla håll, slickar o tvättar sig, rullar ihop sig ,krafsar o bäddar i buren, stretchar både fram o bak när hon får chansen, ruskar på huvet. Har ni liknande erfarenheter vid nackdiskbråck??
 
Jag skulle definitivt se till att fa en "second opinion". Miss Mandy gnallde till for ett tag sedan nar hon tvarvande snabbt, sedan ville hon inte hoppa upp i bilen och forsokte komma undan nar jag masserade ryggen. Ont i ryggen/eventuellt diskbrock sa var vanliga veterinar och sa att hon kunde skriva ut smartstillande, och undrade om jag ville rontga forst.
"Inget dera" sa jag och tog Mandy till en sport veterinar som konstaterade att det inte alls var nagot diskbrock utan en vanlig strackning och efter tva massager av henne och daglig sadan av mig mar Miss Mandy helt bra igen. :love:
 
Min gamle, nu 13½ år, dvärgpinscher hade halsdiskbråck (är väl samma sak) när han var i 6-årsåldern. En cyklist körde för nära och hakade upp hans halsband/koppel i cykeln. Hade inte halsbandet gått sönder så hade han nog inte levt. Under nästa rastrunda nån timme senare så la han sig bara rakt ner på marken och skrek riktigt ordentligt. Det blev akut vettebesök. Han fick då samma ordination som din, smärtstillande och burvila i cirka 2 veckor. Det smärtstillande gör att hunden ju inte har ont. En hund som inte har ont just när den får lust att hoppa den hoppar. Den har inte samma slutsatsförmåga som vi har, att om jag hoppar nu så får jag ont senare. Det är därför det är så viktigt att hunden får burvila. Min fick pyttesmå kissrundor bara, resten var han i buren. Som väl var så är/var han burvan så det var inga problem. Känns bättre att behandla som ett diskbråck trots att det kanske bara är en sträckning än tvärtom, för då kan det gå illa.
 
Ja hon får ligga i buren och får några 5 minuters kisspauser om dagen tills vidare. 2 veckor går ju ganska fort... Som tur är gillar hon buren iaf . Men var din hund pigg o "smidig" i humör o rörelser under burtiden??
 
Han hade bara lite mer överskottsenergi än vanligt. Inte konstigt med tanke på att han var i stillhet. Humör o rörelser var prccis som vanligt. Hade han fått så hade han hoppat o sprungit precis som vanligt. När de 2 veckorna har gått så är det viktigt att man ökar rörelser/motion efterhand och inte låter dem hoppa o springa för fullt i flera kilometer direkt efter konvalescensen.
 
Nog för att hundarna ofta blir piggare och inte känner sig eländiga av smärtis men jag hade gått till en annan vet och fått en till undersökning. Diskbråck bör rimligtvis vara något som syns på röntgen, så hade det varit min hade jag absolut velat ta några plåtar.
 
Nog för att hundarna ofta blir piggare och inte känner sig eländiga av smärtis men jag hade gått till en annan vet och fått en till undersökning. Diskbråck bör rimligtvis vara något som syns på röntgen, så hade det varit min hade jag absolut velat ta några plåtar.

Diskbråck syns inte på vanlig röntgen, det måste man göra MR eller CT för att kunna se.
 
När vi var inne med en kompis hund för ett tag sen fick vi upplysningen att man röntgar inte om inte hunden ska opereras. Nu satt det så långt bak i ryggen på honom så att han inte kunde gå. Eftersom denna hunden inte hade ont så kom man fram till att det var en blödning i ryggraden och inte diskbråck. Han behandlades med kortison och nu efter några månader går han nästan felfritt. Han ska fylla 14 år om ett par månader. Även denna hunden blev ordinerad burvila och bara vara ute så länge så han fick gjort sina behov. Så det verkar som att allt som har med ryggen att göra så ordinerar man stillhet under en period.
 
Nu har det snart gått 2 veckor o min hund är precis som vanligt! Vi kör med burvila och liten hundgård inomhus så hon kan ligga på sin vanliga plats ibland. Korta raststunder på 5-10 min.Har dragit ner på rimadylen för hon blev lite dålig i magen och hon är ändå pigg och glad!
 
Jag hade definitivt tagit hunden till en fysioterapeut för att få en andra åsikt om diskbråcket och hur det kan ha påverkat. Veterinärerna har sällan kunskap nog att täcka områdena kring bråcket, har svårt att tro att hunden är oberörd i muskulaturen runtomkring och åtgöärdas det inte nu kommer det att komma tillbaka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp