Bukefalos 28 år!

När är det för kallt att rida?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Inka-90

Trådstartare
När tycker du att det blir för kallt för att rida?
själv rider jag inte om det är mer än -15. hur gör du?
 
Sv: När är det för kallt att rida?

Jag red i lite drygt -20 häromdagen men så mycket kallare än så tycker jag nog inte att är okej.
Om jag inte ska skritta till ridhuset då, då kanske jag skulle kunna pina mig lite till.
Dock anpassar jag väl ridningen lite till kylan..
 
Sv: När är det för kallt att rida?

Nu svarar jag runt -15. Mina fingrar pallar inte för någon större kyla numera. Under de första åren som hästägare fanns nog ingen köldgräns.
Den kallaste ridtur jag varit på visade termometern -36. Barbacka, i skoteroverall, på en mycket glad och pigg häst blev den en härlig ridtur - om än inte lika lång som vanligt.
 
Sv: När är det för kallt att rida?

Blir det för kallt för att rida? ;) Nja, för mig iaf. Rider när som.

Men hur är det egentligen med känsligheten för hästarna? Jag läste nånstans för nåt år sen att det gör inte så mycket att träna hästarna i kyla då luften hunnit bli varmare innan den når lungorna då de har så långa luftvägar.. Stämmer det? Om någon vet?
 
Sv: När är det för kallt att rida?

Här brukar det sällan bli mer än -15 på dagen så kylan tycker jag inte är något problem. Jag anpassar ridningen mer efter vägunderlaget än kylan
 
Sv: När är det för kallt att rida?

Ja, jag har alltid gjort så jag med. Men överallt läser jag att många bara skrittar för att inte anstränga hästen.. Jag tränade intervaller och galoppträning häromdagen, tror det var mellan -15 och -17.. Är inte det ok? ;o För som sagt, jag har fått lära mig att det inte är sån fara eftersom luften hinner bli varm innan den når lungorna.
 
Sv: När är det för kallt att rida?

Nu svarar jag runt -15. Mina fingrar pallar inte för någon större kyla numera. Under de första åren som hästägare fanns nog ingen köldgräns.
Den kallaste ridtur jag varit på visade termometern -36. Barbacka, i skoteroverall, på en mycket glad och pigg häst blev den en härlig ridtur - om än inte lika lång som vanligt.

Du menade -26 va? I -36 går det knappt att vara ute..
 
Sv: När är det för kallt att rida?

Ja det är något som jag helt har missat men det står så på lite olika ställen så det är säkert sant, jag vet inte.
Gör visserligen inte så står skillnad i mitt fall, för jag är så påpälsad att jag knappt kan röra mig nä det är så kallt (=kan ändå inte göra så värst mycket avancerat) ;)
 
Sv: När är det för kallt att rida?

För mig så rider jag inte när det är mer än tyå -26, å är det över 21 så skrittar vi bara ;) Har inte heller hört ngt om att luten hinner bli varm, snare tvärtom ;]
 
Sv: När är det för kallt att rida?

Vadå luften blir varm? vad menas med det? Jag har en mycket pigg ponny nu när det kallt.. Nu när vi har fått snö här nere i Halland är det inte mer än 7-8 minusgrader , vilket jag tycker är helt ok för honom men man får ju tänka på sig sj'lv också... Det är ganska kalltför fingrar..
 
Sv: När är det för kallt att rida?

Bra tråd!

Jag undrar också vad som anses för kallt, om det är farligt för hästen så att säga. Idag är det här i Stockholm där jag bor -13 grader och jag + två vänner hade planerat att tolka med hästen idag, hon älskar det :love:. Men är -13 för kallt då? Jag brukar som sagt rida så gott det går anpassat till underlaget och nu är det verkligen jättefint, men så kom jag att tänka på om det är för kallt?
 
Sv: När är det för kallt att rida?

Jag tränar som vanligt ner till 15- är det kallare så skrittar jag bara och när det börjar/om det blir 20- eller kallare så kanske jag tar en promenad eller så får hästarna vila för då är det inte skönt ute längre ;)
 
Sv: När är det för kallt att rida?

Tester har gjorts på travhästar ner till minus 40 grader. Ingen fara för hästen då den värmen upp luften innan den kommer ner till lungorna.

När man anser att det är för kallt att rida beror helt och hållet på människan, jag får köldastma och pallar inte så mycket kyla. Tur att det finns ridhus som är uppvärmda :p

/Lizzie
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: Cs218
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
845
  • Artikel
Hästnyheter Forskning visar att vid tio minusgrader behöver hästen närmare 25 procent mer energi för att behålla kroppstemperaturen, om går otäckad...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp