Bukefalos 28 år!

När dagis är stängt...

Diana

Trådstartare
hur gör ni då? Alltså ni som jobbar. Vabbar man, tar tillfällig föräldrapenning eller är hemma utan ersättning. Har ganska nyligen börjat jobba och undrar hur det fungerar helt enkelt.

Den 1:a november var dagis stängt och jag var hemma, det fick jag jobba igen igår. Skulle vilja undvika att jobba 6 dagars vecka nästa gång. Fick vara hemma hos mina arbetsgivare och städa mellan 10-16:( så det kändes lite som straffarbete. Jobbet är skit, får sms på kvällen innan om när jag börjar och vart jag ska vara... Tur att personalen på dagis är förstående:)
 
Sv: När dagis är stängt...

VAB tar man ju ut när barnet är sjukt så det ska du ju inte använda dig av när förskolan är stängd... Om inte barnet råkar vara sjukt samma dag då...

Vill du inte bli skyldig arbetsgivaren arbetstid så antar jag att det är någon variant av föräldrapenning, semester eller kompledighet som måste tas ut.
 
Sv: När dagis är stängt...

Nu kanske man inte kan lämna ett litet barn till "vem som helst", men om dagis är stängt för tex planering, så är de skyldiga att ordna fram en annan plats om man som förälder inte kan lösa det på ngt annat sätt. (Tex ett annat dagis) Om man har en kommunal plats vill säga.

Det här har jag använt mig av i alla år. Jag har ingen lust att dagis/fritids ska bestämma hur och när jag ska använda mina semesterdagar. Och för min dotter har det aldrig varit något problem att vara på ngt annat ställe. (Det har alltid varit ställen som hon varit på tidigare, eller där hon har känt igen någon ur personalen. Plus att hon inte har ngt problem att anpassa sig till nya ställen eller nya människor)

Jag antar att det är så här i hela landet och inte bara i min kommun?
 
Sv: När dagis är stängt...

Dessa 2 dagar/år är VIKTIGA för oss förskolepersonal. Det är på många ställen de enda gångerna HELA personalen har chans att planera ihop, eller gå på samma utbildning.
Eftersom Förskolan har skyldighet att meddela 2 MÅNADER i förväg brukar de flesta kunna planera dessa dagar.
En del tar komp/semester, ber någon i den äldre generationen förlägga ett besök i anslutning till denna dag, eller så går föräldrar ihop om barnomsorg om denna enda dag.

Det finns mammor och pappor som kompar halva dagen var, ja lösningarna är många. Men jag har aldrig varit med om all det inte gått att lösa.
Däremot har det en gång för många år sedan hänt att en förälder glömt att det varit stängt, och barnet kom i skoltaxi...
Då tog taxichauffören hem barnet till sig och sin familj, till det att föräldrarna kunde komma och hämta barnet. :bow:

Denna "regel" med stängt har funnits i många år, och jag har bara mött förståelse för att vi har behov av detta. Det gör jobbet så mycket bättre under resten av året.:bump:

* JENNY *
 
Sv: När dagis är stängt...

Just nu är jag hemma med lillebror och dottern är 15 timmars barn, så den dagen de har stängt så är hon helt enkelt hemma. När jag jobbade och det var stängt tog jag eller maken föräldrarpenning eller semester.

Om det är en eller två dagar per termin som det är stängt minns jag inte, men när hösten startade så fick vi en lapp om händelser under hösten och redan då kunde man planera in lediga dagar. Dotterns förskola har en dag per månad som de stänger kl 16 eftersom personalen har APT (arbetsplatsträff).

JAG känner att likväl som personalen på förskolan tar hänsyn till oss föräldrar får vi göra till dem. (jag vet att det finns bra och mindre bra förskolor, men dotterns förskola är toppen !!!! )
 
Sv: När dagis är stängt...

2 dagar per år har man stängningsdag, det är toppen, den enda dagen vi kan sitta tillsammans och verkligen prata ihop oss.
 
Sv: När dagis är stängt...

Sonen började på dagis i slutet på augusti. Hela förskolan har varit stängd två dagar för planering, en gång i augusti och en gång nu i november. Har "min" förskola fler planeringsdagar än din? :confused:
 
Sv: När dagis är stängt...

Hur många stängningsdagar man har beror lite på hur kommunen eller området har bestämt att det ska vara. På förskolan som jag jobbar har vi fyra stängningsdagar/år. Innan hösten hade vi bara 3 dagar/år.
 
Sv: När dagis är stängt...

Jag vill inte att han ska vara med helt okända människor, men för dom som inte har andra alternativ så är det ju bra att det finns hjälp att få.
 
Sv: När dagis är stängt...

Min tråd är verkligen ingen kritik till förskolan eller personalen. Jag har själv jobbat på förskola så jag vet hur viktiga dessa dagar är.

delvis kl
Jag har vetat om dom här dagarna sen i somras, det är bara min arbetsgivare som inte kan planera. Julledighetslappen var skitsvår att få tider till, fick tiderna på morgonen sista inlämningsdagen. Då fick jag även veta att jag jobbar både julafton och nyårsafton:(
 
Sv: När dagis är stängt...

Men du, vad är det du skriver? Att du får städa hemma hos arbetsgivaren för att du tagit ledigt?
Vad är det för arbete du har?
 
Sv: När dagis är stängt...

Jag tar ut föräldradagar om jag måste vara hemma, dock har jag de flesta gånger kunnat lösa det på annat sätt.
 
Sv: När dagis är stängt...

Det är nog det sämsta jobbet någonsin, ville inte ta det överhuvudtaget. Men arbetsförmedlingen var inblandad så jag kunde inte tacka nej. Jag jobbar i mannens kiosk och på fruns privata hemtjänstföretag. Så städning är en av mina arbetsuppgifter, men kanske inte hemma hos cheferna. Men jag tvättar även deras äckliga smutstvätt (med bajsränder i kalsongerna:eek:).
 
Sv: När dagis är stängt...

Så hade vi förut när min sambo var hemma en dag i veckan, men nu har han för mycket på jobbet för att vara hemma.
 
Sv: När dagis är stängt...

dom kläderna ska också tvättas:mad:

Det är din chef som är knas inte arbetsuppgifterna låter det som.. hemtjänst är inte lätt, det är äckligt ibland...
 
Sv: När dagis är stängt...

Jo dom ska ju det tyvärr. Men om jag var chef skulle jag inte låta mina anställda tvätta min bajsiga tvätt iaf. Men med tanke på hur deras hem ser ut så är jag inte så förvånad. I kiosken finns det mängder med lådor med mögligt godis i "personalrummet", mat på golvet, porrfilmer... Dom har även en lite hund som typ aldrig får gå ut. Är i stort behov av ett nytt jobb!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 877
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: Enya
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 389
Senast: Cocos
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 093
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp