när sitta på & galoppera

lovehorses

Trådstartare
Jag rider in ett varmblod, allt går super.
Nu håller jag på att satsa lite på galoppen,har longerat/tömkört henne mycket, tränat galoppen på volt. Hon är väldigt osäker på rakt spår, men det håller vi på med att träna.
Höger galopp är bärig och fin vänster galopp är under uppbyggnad.
Hon tar galopp när jag ber henne, kör mycket tempo växlingar trav-galopp-trav.
Jag har galopperat på henne tidigare men då var det mera bockningar än galopp, hon hade inte balansen å styrkan.

Red henne igår, har då inte ridit henne på tre veckor, bara tömkört longerat. Märkte att hon ville gärna ta galopp, men blev osäker.
När kan jag börja sitta på i galoppen?

Jag vet att det är olika från individ men hur skulle ni ha gjort? eller hur Gör ni? om ni sitter och tränar på samma.

någon som har lust att ge mig tips!?
 
Sv: när sitta på & galoppera

Bjuder hästen och vill galoppera så uppmuntrar jag dem. Använder pussljud som galoppkommando, det är positivt, uppmundrande mer än befallande. Sitt eller stå i lätt sits så still du bara kan, jätteviktigt att du är stilla i handen, bara åk med i början, låt hästen känna att det är trevligt att galoppera. Jag brukar behålla en lätt kontakt i handen och bara berömma. Driv inte om hästen bryter av utan låtsas som om det var precis vad du tänkt dig, annars är det lätt att man tar bort glädjen att galoppera. Om det börjar gå obalanserat så bryt av, helst med rösten istället för att ta i tygeln, det brukar bara ge mer obalans och obehag. Jag brukar ha en övergångsperiod där jag galopperar när hästen är sugen på det men inte lägger fattningar utöver det innan jag faktiskt ber om galopp, blir väldigt naturligt för dem då.
 
Sv: när sitta på & galoppera

okej!:smirk:
ville inte riktigt sitta i lättsits om hon börjar bocka:crazy:

ska prova nästa gång.
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 624
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 205
Senast: Piek
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp