Bukefalos 28 år!

När tycker ni att det är dags att komma tillbaka till dagis efter sjukdom?

Gumman

Trådstartare
Jag har min son på dagis 15 timmar i veckan fördelat på 3 dagar. Sen han började dagis har han i stort sett varit sjuk hela tiden. Han har varit på dagis dom dagar han har varit frisk, men åkte på hals & öroninfektion för ett par veckor sen och fick sin 2:a penicillinkur i sitt liv. Förra veckan när han hade slutat penicillinkuren var han fortfarande varm och hängig så han fick stanna hemma. Den här veckan har han också varit hemma för att han inte varit riktigt pigg. Åkte till VC igår och fick penicillinkur på ytterligare 10 dagar. Nu när jag ringde dagis och talade om att han fortfarande har öroninfektion så får jag höra att nästa vecka borde han vara frisk nog att komma på tisdag. Jag tror inte på den iden alls. Eller vad tycker ni? Ska inte barnen vara helt friska innan dom kommer tillbaka?
 
Sv: När tycker ni att det är dags att komma tillbaka till dagis efter sjukdom?

Du ska göra det som känns bäst för dig och ditt barn. :idea:

Om jag vore du och hade möjlighet att vara hemma, så skulle jag nog vara det. Det som brukar vara standard är ju att barnet ska vara tillräckligt frisk för att kunna delta i förskoleverksamheten, detta betyder ju inte nödvändigtvis att man är helt frisk, men för att slippa få ny sjuka direkt igen är det ju bäst att vara helt frisk.
 
Sv: När tycker ni att det är dags att komma tillbaka till dagis efter sjukdom?

Jag har möjlighet att vara hemma med han nästa vecka också så jag tycker inte att det brådskar direkt. Veckan därpå så är det ordnat att mormor tar hand om honom någon dag. Det är lite svårt med tiderna då jag jobbar så ojämnt. I vissa fall långa pass på 14 timmar i sträck.
 
Sv: När tycker ni att det är dags att komma tillbaka till dagis efter sjukdom?

Att han äter pencillin innebär inte att han måste vara hemma från dagis, bara allmäntillståndet är bra. Min son har kört tre pencillinkurer sen nyår, oftast så har pencillinen hjälpt omgående så efter två dagar på pencillin har han kunnat gått till dagis. Nu har det fallit sig så alla tre gångerna att han har fått pencillin ons/torsdag och sedan varit hur pigg som helst på måndagen.

Sista kuren var på 15 dagar för att få bort det som låg och spökade och 13 dagar av den kuren var han hur pigg som helst!

JAg skulle tro att dagis tycker att din son behöver få komma tillbaka till gruppen så snart det är möjligt annars är det risk att ni får köra en miniinskolning igen för att sonen ska känna sig trygg.
 
Sv: När tycker ni att det är dags att komma tillbaka till dagis efter sjukdom?

Är barnet piggt och leklystet så kan det gärna gå på dagis, det handlar om att orka och att ha något ut av vistelsen.
PC äter man ju flera dagar efter att man piggnat till.
Däremot så håller jag stenhårt på att ett barn som haft feber, varit sjukt ska vara hemma en dag extra innan de kommer tillbaka.
De föräldrar som hållt sig till den regeln har sällan fått återfallssjuka barn.
 
Sv: När tycker ni att det är dags att komma tillbaka till dagis efter sjukdom?

Om allmäntillståndet är bra så borde han kunna gå på förskolan.
Prata med förskolan om vad de anser om att ni skulle kunna få lite extra tid den vecka när han väl börjar igen, d.v.s. någon timme även på dagar han normalt inte går för att ge honom chansen att komma in i gruppen igen?
 
Sv: När tycker ni att det är dags att komma tillbaka till dagis efter sjukdom?

Förskolan tycker att han ska komma. Vi får se hur det ser ut i morgon. Däremot blir det en hattig vecka den här veckan då jag fått tidigarelägga lite jobb.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är trött jämt. Och veckan som varit var lite strulig. I tisdags var jag tvungen att tappa upp honung på burkar. Det tog sin tid så...
2
Svar
32
· Visningar
5 010
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 315
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 328
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 769
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp