Någon har börjat utnyttja mitt namn...?

alazzi

Trådstartare
Mycket obehagligt. Nu får jag mail om "välkommen till kundklubb si och så" ofta. Anmälan till SF-s kundkort osv. Någon använder min mailadress. Kan jag göra något själv för att detta ska upphöra?
 
Mycket obehagligt. Nu får jag mail om "välkommen till kundklubb si och så" ofta. Anmälan till SF-s kundkort osv. Någon använder min mailadress. Kan jag göra något själv för att detta ska upphöra?
Byt lösenord på mejlen för det första, men sen är frågan om det kanske är så enkelt att någon har en liknande mejladress som dig och har skrivit fel?
 
Mycket obehagligt. Nu får jag mail om "välkommen till kundklubb si och så" ofta. Anmälan till SF-s kundkort osv. Någon använder min mailadress. Kan jag göra något själv för att detta ska upphöra?
Har du haft adressen länge? Jag skaffade en till adress för något år sen och då kom det mail från Facebook. Någon hade haft samma adress tidigare och reggat ett konto där. Har även fått ett mail från en okänd person som ville ge mig sin nya mailadress …

Facebook-kontot begärde jag nytt lösenord på och tog bort det. Kanske du kan göra likadant med kundklubbarna osv som du blivit med i?
 
Den adressen är rätt gammal. Jag och min moster är de enda i Sverige med samma namn. Min mamma gav mig samma namn som hennes syster. Käckt...
Det har varit många försök tidigare att hacka min mail så lösenordet är bytt flera gånger.
 
Den adressen är rätt gammal. Jag och min moster är de enda i Sverige med samma namn. Min mamma gav mig samma namn som hennes syster. Käckt...
Det har varit många försök tidigare att hacka min mail så lösenordet är bytt flera gånger.
Har du funderat på hur de får tag på din mail? Eftersom du säger att det nästan blivit hackat flera gånger?

Känns så märkligt att ngn använder annans adress till medlemsskap. Kontakta sf osv och meddela att det blivit fel!
 
Ja jag har verkligen funderat på vem som kan vilja ha tillgång till min mail. Kundklubbar känns ju väldigt avigt att använda sig av fel namn. Vad är nyttan med det liksom.
 
Jag fick massor av såna mejl, sen nyligen fick jag bekräftelse på flygbiljetter så jag letade reda på personen på fb och påtalade att jag fått mejl som är till henne och att det verkar hända ofta. Hon heter samma sak som mig, och har samma mejladress förutom två siffror på slutet. Dock verkade nån i familjen missat det, och på ena datorn kom min mejladress i som autoifylld och så hade det bara fortsatt.
 
Den adressen är rätt gammal. Jag och min moster är de enda i Sverige med samma namn. Min mamma gav mig samma namn som hennes syster. Käckt...
Det har varit många försök tidigare att hacka min mail så lösenordet är bytt flera gånger.
Första och andra meningen hänger bara ihop om det är så att du har hela ditt namn som mailadress?

Det finns en svensk person som har ett liknande namn som du, enligt google. Den personen saknar en bokstav i efternamnet jämfört med dig. Verkar också finnas minst en med samma namn som denna andra i Tyskland också.
Kanske någon som blandar ihop er? Dvs skriver din adress istället för den andra personens? Alltså tappar en bokstav i efternamnet?
 
Jag har också någon med liknande mailadress som mig, tror det skiljer en bokstav. Händer ibland att jag får hennes mail. Hon har ett barn som spelar basket och jag har vid några tillfällen fått deras körschema till matcher, eller liknande, men också mail från kundklubb vid ett par tillfällen. Har bara mailat tillbaka till kundklubben och talat om att det inte är jag utan troligen en annan som velat bli medlem. De plockar alltid bort mig utan problem.
Och så klart meddelar jag basketklubben och andra att deras mail gått fel så att hon inte missar något.
 
Jag har också någon med liknande mailadress som mig, tror det skiljer en bokstav. Händer ibland att jag får hennes mail. Hon har ett barn som spelar basket och jag har vid några tillfällen fått deras körschema till matcher, eller liknande, men också mail från kundklubb vid ett par tillfällen. Har bara mailat tillbaka till kundklubben och talat om att det inte är jag utan troligen en annan som velat bli medlem. De plockar alltid bort mig utan problem.
Och så klart meddelar jag basketklubben och andra att deras mail gått fel så att hon inte missar något.

Åh vad snällt och engagerat av dig att hjälpa till sådär!

:heart
 
Det händer ju bara några gånger om året, känns inte speciellt arbetssamt :)

Jag tycker ändå att det låter hjälpsamt och trevligt :)

En självklarhet, tycker jag :)

Härligt att höra :) På jobbet hanterar jag en del mejlregistreringar och det händer rätt ofta att kunder har skrivit in fel adress som vi får ändra, men jag har faktiskt aldrig hört av den (eventuella) mejlinnehavaren som fått ta emot felaktiga utskick.
 
Jag fick en del liknande en period.
Spärrade tom kontokortet en gång när jag fick bekräftelse på en betald prenumeration.

Så småningom insåg jag att alla bekräftelser, medlemskap och ibland ganska känsliga brev (till en halvofficiell roll) var i grunden korrekta saker som det inte fanns något skumt bakom.
Bara att människan hade himla svårt att ge folk sin korrekta mailadress. Hon har ett högkvalificerat jobb i Göteborg och har samma namn som jag - men utan punkt mellan för- och efternamn på hotmailen.

Jag skickade några meddelanden till folk om att breven var feladresserade. Men när jag insåg att det var hon själv som skrev fel adress från början i många fall så ledsnade jag och tyckte hon fick skylla sig själv. (dryg människa som tycker hon är viktigare än andra av ton i vissa mail bidrog till det beslutet - någon unges basket hade jag nog inte struntat i på samma sätt)
 
Senast ändrad:
Första och andra meningen hänger bara ihop om det är så att du har hela ditt namn som mailadress?

Det finns en svensk person som har ett liknande namn som du, enligt google. Den personen saknar en bokstav i efternamnet jämfört med dig. Verkar också finnas minst en med samma namn som denna andra i Tyskland också.
Kanske någon som blandar ihop er? Dvs skriver din adress istället för den andra personens? Alltså tappar en bokstav i efternamnet?
Jag vet vad min moster heter. Hon har förnamn.efternamn identiskt med mitt namn. Hennes mailadress är identisk med min med den skillnaden att hon lagt till sitt födelseår mellan förnamnet och efternamnet eftersom jag redan hade mitt hela namn som mailadress. Min mosters intressen stämmer inte med de kundklubbar som jag har fått mail om, hon är över 70 år. Det finns två släkter i Sverige med vårt efternamn och tidigare när jag har Googlat har moster och jag varit ensamma om vårt namn.
Det som händer i Tyskland är att en bokstav inte finns i det tyska alfabetet och därför får man träffar på båda stavningarna.
 
Jag vet vad min moster heter. Hon har förnamn.efternamn identiskt med mitt namn. Hennes mailadress är identisk med min med den skillnaden att hon lagt till sitt födelseår mellan förnamnet och efternamnet eftersom jag redan hade mitt hela namn som mailadress. Min mosters intressen stämmer inte med de kundklubbar som jag har fått mail om, hon är över 70 år. Det finns två släkter i Sverige med vårt efternamn och tidigare när jag har Googlat har moster och jag varit ensamma om vårt namn.
Det som händer i Tyskland är att en bokstav inte finns i det tyska alfabetet och därför får man träffar på båda stavningarna.
Fast den bokstav jag talar om är ett N ;)
 
Min mamma har råkat ut för en lika mystisk sak. Hon är ensam i Sverige med sitt namn. Plötsligt fick hon kallelse till en läkarmottagning i helt fel del av Sverige. De ringde och skickade brev. Hon ringde och sa att det är totalfel vilket läkarmottagningen inte accepterade utan de fortsatte att jaga henne med bokade tider. Mycket konstigt faktiskt. En enkel koll hade ju visat att hon bor långt ifrån aktuell mottagning.
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 474
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 614
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 792
Senast: skiesabove
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 050
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp