Bukefalos 28 år!

Någon med erfarenhet av Rehabilitering fraktur skankbenet?

sofo

Trådstartare
Hejsan.

Jag har en 9 årig islandshäst som jag köpte i dec förra året. När jag köpte honom gjorde en besiktning dock ej röntgen.
I maj vid betessläpp började han bli gallig och under sommaren blev han kort i traven och sen halt.
Första veterinären trodde det var ryggen men sen åkte jag in till ATG och röntgade. Då visar det sig att han haft en väldigt liten fraktur på skankbenet. Antagligen från en spark. Veterinären sa att skadan är 6 mån och med största sannolikhet betydligt mkt äldre än så men det gick inte att sätta en exakt tidsbestämmelse. Han hade även en kotledsinflammation och hälta såklart. Dessa saker var pga skadan enl veterinären då han försökt avlasta.
Kortisonbehandling 2 och metacam, box natten, sjukhage dagen i 3 veckor.

(Han har redan stått i 3 veckor tidigare och klarade inte igångsättningen efter friskförklaring av atg)

Någon som har erfarenhet av frakturer på skankbenen? Hästen är till för att tävla med i åtminstone lättare tävlingar. Är det bara att ge upp tanken?

All info vore tacksam då jag är så orolig för min kära vän!
Om någon vet några bra rehabiliterare får ni gärna skriva ner det med då jag tänkt ge min vän de bästa förutsättningar plånboken kan ge honom.

Tack!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: MiniLi
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 838
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 986
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp