Någon som kan förklara vad dessa skyltar betyder?

millan10

Trådstartare
Sitter med lite körkortsteori och fastnar ständigt på denna skyltkombination.:banghead: Vad är det som gäller?

a5gqqr.jpg


Är det:
1. Parkering tillåten högst 2 timmar i följd måndag till fredag. Övrig tid fritt
2. Parkering tillåten högst 2 timmar i följd måndag till fredag. Övrig tid stoppförbud
3. Parkering alltid tillåten i högst 2 timmar

Tack på förhand :idea:
 
Eftersom det är en huvudled så är det ju ingen parkering tillåten, så med P skylten och tillägget blir det att man får parkera 2h i följd. Och då det inte finns ngt tillägg om helg tider så är det ingen parkering på helgen. :).
Dvs alternativ nr:2
 
P med underskylt 2 timmar betyder parkering tillåtet närsomhelst doch max 2 timmar.
Om det finns begränsningar i tid på dygnet/veckodagar skal det finnas ytterligare en skylt där tidsramen det är tillåtet att parkera anges. Tex 0700-1700 i både vita (arbetsdagar) och röda (helgdagar) siffror.
Den Gula skylten betyder endast att gatan/vägen har förkörs rätt.
 
P med underskylt 2 timmar betyder parkering tillåtet närsomhelst doch max 2 timmar.
Om det finns begränsningar i tid på dygnet/veckodagar skal det finnas ytterligare en skylt där tidsramen det är tillåtet att parkera anges. Tex 0700-1700 i både vita (arbetsdagar) och röda (helgdagar) siffror.
Den Gula skylten betyder endast att gatan/vägen har förkörs rätt.
Den gula skylten betyder huvudled, nu var det ju ett tag sedan jag tog körkort men då nämndes inget om några rättigheter utan bara skyldigheter.
 
P med underskylt 2 timmar betyder parkering tillåtet närsomhelst doch max 2 timmar.
Om det finns begränsningar i tid på dygnet/veckodagar skal det finnas ytterligare en skylt där tidsramen det är tillåtet att parkera anges. Tex 0700-1700 i både vita (arbetsdagar) och röda (helgdagar) siffror.
Den Gula skylten betyder endast att gatan/vägen har förkörs rätt.
Huvudledsskylten betyder också att man inte får parkera på den ;).
 
Jag säger alternativ nr 2. För att det skulle vara alt 3 skulle tiderna även stå inom parentes och i rött.
 
3an

googlade och hittade denna länk... Dock är jag frågande till annan fakta på just den sidan men eftersom jag ändå skulle säga 3 så håller jag iaf med om just denna sidans info om just parkeringen

https://korkortonline.se/forum/3471/

Parkering, tilläggstavla

Parkeringsskylt utan tilläggstavla innebär - Fri parkering 24 timmar i följd måndag till fredag - Övrig tid kan man stanna längre tid.

Huvudled med parkeringskylt utan tillägg har samma princip som grundregeln ovan.

Huvudled med parkeringsskylt med tilläggstavla kan ibland röra ihop tankarna lite.

>Tilläggstavla 2 tim 11-18
innebär tillåtet att parkera 2 timmar i följd måndag- fredag mellan 11-18, Övrig tid och dagar längre tid

>Tilläggstavla 2 tim utan tidsangivelse innebär
Tillåtet att parkera 2 timmar i följd alla veckans dagar

>Tilläggstavla med ”Avgift”11-18
innebär parkering mot avgift måndag-fredag mellan 11-18 övrig tid och dagar är det fritt

>Två tilläggstavlordär en är ”Avgift” och den andra 11-18
innebär parkering mot avgift melan 11-18 veckans alla dagar , övrig tid fritt.
 
Solklart alt. 3.

Vilket också står i ovanstående länk
"Tilläggstavla 2 tim utan tidsangivelse innebär
Tillåtet att parkera 2 timmar i följd alla veckans dagar"
 
Solklart alt. 3.

Vilket också står i ovanstående länk
"Tilläggstavla 2 tim utan tidsangivelse innebär
Tillåtet att parkera 2 timmar i följd alla veckans dagar"
Det förstås! Det är ju när det är klockslag som det anges veckodag, lördag eller söndag med färg eller parentes, inte när det handlar om en tidsrymd. Men det känns rätt skumt att man får parkera på huvudled...
 
Det förstås! Det är ju när det är klockslag som det anges veckodag, lördag eller söndag med färg eller parentes, inte när det handlar om en tidsrymd. Men det känns rätt skumt att man får parkera på huvudled...

Sånt är det väl ganska ofta vid exempelvis turiststråk eller rastplatser? Dvs sådana ställen där relativt många passerar och många kan tänkas vilja stanna. :)
 
Det förstås! Det är ju när det är klockslag som det anges veckodag, lördag eller söndag med färg eller parentes, inte när det handlar om en tidsrymd. Men det känns rätt skumt att man får parkera på huvudled...

Vadå skumt? Varenda huvudled genom tätorter har parkeringsfickor med just dessa skyltar ...
 
Vadå skumt? Varenda huvudled genom tätorter har parkeringsfickor med just dessa skyltar ...
Ja, finns det fickor är det ju inget konstigt :-) Jag är nog lite präglad av irritationen på att folk parkerar på huvudleden i vår by - det finns ju inga fickor eller ingen plats, utan de bara släpper bilen mitt i filen, ska bara...
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 555
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 839
Senast: Niyama
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 643
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
73 650
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp