Någon som vet något om gamla möbler?

AgentCarter

Trådstartare
Jag skulle vilja veta hur gammal denna soffan och fåtölj är och om de kallas något speciellt (lär göra googlandet enklare)
Det enda jag vet är att de är äldre än 60 år och i väldigt bra skick för att aldrig varit omklädda.
Så finns det någon här på buke som kan hjälpa till? Facebook har inte fungerat alls.



 
Är jag helt ute och cyklar när jag har för mig att du kan lite sådant här @athena_arabians?

Jag vill egentligen kunna googla så jag ser hur folk klätt om dem och hur originaltygerna sett ut (förutom det som är på)
 
Är jag helt ute och cyklar när jag har för mig att du kan lite sådant här @athena_arabians?

Jag vill egentligen kunna googla så jag ser hur folk klätt om dem och hur originaltygerna sett ut (förutom det som är på)

Möbler är inte min starka sida men spontant säger jag 40- till 50-tal. Har du inte fått svar innan måndag kan jag be pappas kompanjon titta på bilderna, han ska hit en sväng då.
 
Möbler är inte min starka sida men spontant säger jag 40- till 50-tal. Har du inte fått svar innan måndag kan jag be pappas kompanjon titta på bilderna, han ska hit en sväng då.
Gärna tack! Jag vet att de tillhört min svärfars farfar, svärfar är idag 60 år så där av min gissning att de är över den åldern :p

Jag är helt ointresserad av värdet i dem eftersom de kommer stå på denna gården till dagen de eldas upp men de är väldigt bekväma så hade gärna velat att de skulle se lite snyggare ut.
 
Gärna tack! Jag vet att de tillhört min svärfars farfar, svärfar är idag 60 år så där av min gissning att de är över den åldern :p

Jag är helt ointresserad av värdet i dem eftersom de kommer stå på denna gården till dagen de eldas upp men de är väldigt bekväma så hade gärna velat att de skulle se lite snyggare ut.

Kanske ner till 30-tal då men äldre än så är jag tveksam till. Jag är dock absolut ingen expert så vi får väl se om jag blir slagen på fingrarna :p
 
Nu måste jag ju räkna vilket år vi hade för 60 år sedan vad jobbigt
Var visst 1955 så din gissning står sig
 
Google säger att det är möbler ifrån 30-40 talet i art deco stil,

Ah, då var jag inte TOTALT ute och cyklade då :p

Jag är bättre på konst, prydnadföremål, allmoge och möbler pre-1900. Fast det verkar ju som att en del annat har nästlat in sig i hjärnan av att växa upp med en auktionist som far ;) trots mitt totala ointresse som tonåring :meh:
 
Ah, då var jag inte TOTALT ute och cyklade då :p

Jag är bättre på konst, prydnadföremål, allmoge och möbler pre-1900. Fast det verkar ju som att en del annat har nästlat in sig i hjärnan av att växa upp med en auktionist som far ;) trots mitt totala ointresse som tonåring :meh:
Jag hade för mig att din far höll på med auktioner därför tillkallades jag dig ;)
Det är konstigt att det man inte hade något intresse för som tonåring ångrar man lite idag.
Nu ska jag ta reda på om vad som är mest värt, gå kurs i hur man klär om själv eller lämna bort.
 
Jag hade helt enkelt mailat bilderna en välrenommerad tapetserare och frågat.

ELDAS UPP :eek::eek::eek: - näe vet du vad. Det är HELGERÅN!

Låt klä om dem och gör dem fina i något tyg som passar idag. Kvalitetsmöbler ska man sköta om
Jag sa att vi inte kommer sälja dem men den dagen de inte fungerar längre lär de eldas upp. Man kan inte spara på allt
 
Må så vara,men det kan vara värt att försöka hitta ny ägare som vill kosta på en omklädning
Varför skulle vi göra det när vi ska klä om dem? Jag pratar om när de är trasiga, nu är klädseln bara sliten. Men den dagen de är trasiga lär de bli upp eldade då ingen annan lär vilja ha dem då det inte är ovanliga möbler och lär finnas i bättre skick om någon skulle vilja ha.

Jag vägrar bli en sådan som sparar på trasiga saker bara för att, oavsett ålder.
Men för att räknas som trasiga krävs mer fel än de har idag.
 
Men spara har det väl aldrig varit tal om? Har själv tagit emot trasiga möbler för renovering, just för att det varit nära och jag inte orkat åka till Stocholm för att hitta liknande.
 
Varför skulle vi göra det när vi ska klä om dem? Jag pratar om när de är trasiga, nu är klädseln bara sliten. Men den dagen de är trasiga lär de bli upp eldade då ingen annan lär vilja ha dem då det inte är ovanliga möbler och lär finnas i bättre skick om någon skulle vilja ha.

Jag vägrar bli en sådan som sparar på trasiga saker bara för att, oavsett ålder.
Men för att räknas som trasiga krävs mer fel än de har idag.
Fast jag tror du missförstår :)

En sådan där möbel blir inte "trasig" så lätt. Det är hantverk och oavsett hur nedsuttna elelr slita de är, hur fula trädetaljerna är - oavsett skick så är det "bara" att klä av, snöra om fjädrar och reparera och lägga i ny stoppning och dra över ny domestik. Sedan är de som nya igen. :love:

Du anar inte vilka "lik" som det går att få fina igen. :up:

Jag tillhör den skara som faktiskt gillar sådant där hantverk och har låtit klä om flera gamla fåtöljer. Jag vet att jag inte är ensam. Vore jag det skulle inte tapetserarna vara överhopade av jobb ;)

Det jag vill säga är att den dagen du inte vill ha dem längre så ska du åtminstone försöka överlåta dem till någon annan som kan älska dem. Tror du missbedömer när du skriver "ingen annan lär vilja ha dem"

Var och en ska ha de saker man gillar och vill ha hemma. Det som inte du vill ha kanske någon annan älskar.

(köpte för inte så länge sedan tre underbara 40-talsfåtöljer på Blocket....)
 
Fast jag tror du missförstår :)

En sådan där möbel blir inte "trasig" så lätt. Det är hantverk och oavsett hur nedsuttna elelr slita de är, hur fula trädetaljerna är - oavsett skick så är det "bara" att klä av, snöra om fjädrar och reparera och lägga i ny stoppning och dra över ny domestik. Sedan är de som nya igen. :love:

Du anar inte vilka "lik" som det går att få fina igen. :up:

Jag tillhör den skara som faktiskt gillar sådant där hantverk och har låtit klä om flera gamla fåtöljer. Jag vet att jag inte är ensam. Vore jag det skulle inte tapetserarna vara överhopade av jobb ;)

Det jag vill säga är att den dagen du inte vill ha dem längre så ska du åtminstone försöka överlåta dem till någon annan som kan älska dem. Tror du missbedömer när du skriver "ingen annan lär vilja ha dem"

Var och en ska ha de saker man gillar och vill ha hemma. Det som inte du vill ha kanske någon annan älskar.

(köpte för inte så länge sedan tre underbara 40-talsfåtöljer på Blocket....)
Vi pratar en 20 år framåt
 

Liknande trådar

Hemmet Har några gamla Ikea möbler som jag skulle vilja veta modellnamn på. Kan man skicka till typ Ikea museum och fråga om de vet vad det är...
Svar
13
· Visningar
2 106
Senast: Ninnurur
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 584
Senast: Saigon
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 188
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp