Någon sorts spolspilta

Equilina

Trådstartare
Behöver lite tips och idéer! Jag skulle gärna vilja hitta någon smidig lösning för att få till en upplyst väderskyddad spolspilta utan att blötlägga stallet. Jag har redan tillgång till varmvatten. Idag drar jag ut slangen och spolar av hästen, tar in för schamponering och ut igen för avspolning.

Jag har tänkt någon sorts gummimatta med kanter att lägga i stallgången bara just när man tvättar. Tyvärr är golvet inte riktat mot någon av dörrarna utan nästan plant, den lilla lutning som är gör att en del vatten letar sig i i ena boxraden. Maken tror dock att mattan blir väldigt tung och otymplig att hantera.

Några idéer?
 
Bygg ut ett tak från ytterväggen i anslutning till stalldörren? Då kan du dra ut slangen och kan grusa upp ytan där du spolar hästen. Kanske vindnät runt om som skydd från vädret?
 
Jag är inne på samma tänk som Cilva, i ngn form. Gummimatta i stallet som ska släpas osv kommer bli otympligt och osmidigt.
 
Bygg ut ett tak från ytterväggen i anslutning till stalldörren? Då kan du dra ut slangen och kan grusa upp ytan där du spolar hästen. Kanske vindnät runt om som skydd från vädret?

Det har varit en tanke men dels är det svårt att få till en hållbar konstruktion (det blir ju ändå ett ganska stort tak som ska bäras upp) och dels så har jag ingen bra plats för det riktigt, stallet ligger i vinkel med bostadshuset och jag skulle få detta tak för köksfönstret.
 
Det har varit en tanke men dels är det svårt att få till en hållbar konstruktion (det blir ju ändå ett ganska stort tak som ska bäras upp) och dels så har jag ingen bra plats för det riktigt, stallet ligger i vinkel med bostadshuset och jag skulle få detta tak för köksfönstret.

bygg ngt fristående tak då och dra slang som räcker tillräckligt långt utifrån det?
många stall, även större, har gjort precis så, dvs de har en spolplatta ute på gårdsplanen om de inte har velat anlägga avlopp för spolspilta osv inne i stallet.
 
bygg ngt fristående tak då och dra slang som räcker tillräckligt långt utifrån det?
många stall, även större, har gjort precis så, dvs de har en spolplatta ute på gårdsplanen om de inte har velat anlägga avlopp för spolspilta osv inne i stallet.

Fristående tak lär jag få gå och hämta hos grannen efter max ett par veckor, bor öppet och blåsigt :down:
 
Behöver lite tips och idéer! Jag skulle gärna vilja hitta någon smidig lösning för att få till en upplyst väderskyddad spolspilta utan att blötlägga stallet. Jag har redan tillgång till varmvatten. Idag drar jag ut slangen och spolar av hästen, tar in för schamponering och ut igen för avspolning.

Jag har tänkt någon sorts gummimatta med kanter att lägga i stallgången bara just när man tvättar. Tyvärr är golvet inte riktat mot någon av dörrarna utan nästan plant, den lilla lutning som är gör att en del vatten letar sig i i ena boxraden. Maken tror dock att mattan blir väldigt tung och otymplig att hantera.

Några idéer?

Tror inte heller på ideen om gummimatta. Där jag bodde förut så hade jag tillgång till varmvatten från källarn, så jag gjorde i princip så som du gör/gjort. Inte optimalt men har man inget avlopp i stallet och inte vill/kan bygga nytt så finns tyvärr inte så många alternativ... :/
 
Fristående tak lär jag få gå och hämta hos grannen efter max ett par veckor, bor öppet och blåsigt :down:

alltså nu tänkte jag ju ett fristående tak om vi pratar pålar i backen som stöd fast inga väggar....... inte ngt löst litet tak som skruvats fast på ena sidan ett annat tak typ ;) som sagt många stall har såna lösningar och det kostar inte särskilt mkt.
 
Fast att bygga ett litet "hus" utan väggar utan att riskera att det blåser iväg är ju ingen raketforskning. Du får ju gjuta plintar i marken där pelarna som håller taket uppe sitter förankrade.
Vi har alltså fasadplattor som blåst sönder, knäckts, sittande på väggen. En tälthall som vi fick förankra i båten som den skulle skydda när stålkonstruktionen kröktes (DYR modell som skulle tåla vårt läge, jodå...). Delar av grannens plåttak ståendes (!) i marken.

Jag får i så fall bygga ett "riktigt" tak med takstolar och pannor om det ska hålla, dra ut el och vatten (frostfritt) eftersom det blir en bit bort, gräva bort grässvålen och grusa upp. Och då står jag ändå inte väderskyddat. Inte aktuellt ;)
 
alltså nu tänkte jag ju ett fristående tak om vi pratar pålar i backen som stöd fast inga väggar....... inte ngt löst litet tak som skruvats fast på ena sidan ett annat tak typ ;) som sagt många stall har såna lösningar och det kostar inte särskilt mkt.
Se svaret ovan, det funkar inte här. En granne gjorde ett jättefint vindskydd till sina hästar efter konstens alla regler, andra stormen sen var taket sönder :crazy:
Så jo för mig skulle en sådan lösning bli väldigt dyr och ändå inte optimal, jag vill ju slippa stå ute i höststormarna.
 
Se svaret ovan, det funkar inte här. En granne gjorde ett jättefint vindskydd till sina hästar efter konstens alla regler, andra stormen sen var taket sönder :crazy:
Så jo för mig skulle en sådan lösning bli väldigt dyr och ändå inte optimal, jag vill ju slippa stå ute i höststormarna.

då återstår nog inget annat än att ni får dra avlopp in i stallet och gjuta om stallgången utifrån det. om det inte funkar på ngt sätt att bygga en spolplatta ute utifrån det du skriver.
 
Går det inte att smidigt bygga till ett nytt litet utrymme då?
Krävs kanske bygglov osv dock..

Ett travstall jag hade praktik i för länge sen hade gjort nåt oerhört smart (jag själv skulle lätt göra så) där man har ett mindre rum som utanför själva stallet. Storlek som en större box där de även rymde tvättmaskin etc - man gick ut genom stallet och sedan in direkt i spolrummet som vi kallade det.
De hade också så fenomenalt att de hade satt in ett fönster där in mot stallet så hästen kunde droppa av det värsta medans man kunde gå in i stallet och pyssla lite under tiden.

Om man bygger till ett biutrymme i anslutning till byggnaden blir ju fördelen att det kan värmas upp och kan användas året runt och man slipper ha onödig fukt inne i stallet. Samt att man slipper bygga eller göra om det befintliga.

Om man kan göra det, låter det i mina ögon billigare än att dra vatten/avlopp dit än att ställa sig och riva upp och göra om inne i själva stallet. Så stort behöver ju liksom inte utrymmet vara :)
 
Senast ändrad:
Vi har en tillbyggd spolspilta med kallvatten bara , varmt finns att ta inne i stallet i hinkar. Men i övrigt en bra byggnad med gjuten platta och värmeslingor i vattenslangen så det går att spola av lera när det är kallare ute.
 
Jag har funderat på om man inte skulle kunna bygga en spolspilta av en byggbarack eller kanske rentav en container, förutsett att de finns med tillräcklig takhöjd.
 
Nu vet jag inte hur din stallgång ser ut men...

Kan ni inte lägga en form och gjuta ovanpå golvet, så att ni riktar om lutningen ut genom en dörr och ev mura upp bestående kanter med cement block, då slipper ni vatten i boxarna?
 
Senast ändrad:
Nu vet jag inte hur din stallgång ser ut men...

Kan ni inte lägga en form och gjuta ovanpå golvet, så att ni riktar om lutningen ut genom en dörr och ev mura upp bestående kanter med cement block, då slipper ni vatten i boxarna?
Det går tyvärr inte utan att plocka ut all boxinredning, då murar jag upp en kant framför boxdörrarna.

Har haft en annan tanke också, typ som ett duschdraperi som man hänger/knäpper fast i gallren med något tungt och lite formbart längst ner som liksom stoppar åtminstone det mesta av vattnet. Kan det gå?
 
Det går tyvärr inte utan att plocka ut all boxinredning, då murar jag upp en kant framför boxdörrarna.

Har haft en annan tanke också, typ som ett duschdraperi som man hänger/knäpper fast i gallren med något tungt och lite formbart längst ner som liksom stoppar åtminstone det mesta av vattnet. Kan det gå?
Det kan funka med draperi, det finns också en slags metallskenor med gummilist i nederkant som man ställer på badrumsgolvet för att undvika att vattnet flyter iväg, lätt att lyfta bort och vattnet stannar innanför listen, det kan funka om ditt stallgolv är plant.
 
Jag hade faktiskt aktat mig för att spola i stallet. Vi hade spolspilta, men använde den sällan för att det påverkar stallmiljön så negativt. Hästar är känsliga för fuktig luft, och fukten från en spolspilta tar långt tid att torka ut. Långt tid med sämre inomhusklimat, alltså.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur har ni ordnat det med spolspilta för er? Hur ser det ut? Vad ska man tänka på när man gör en spolspilta? Några speciella tips...
Svar
6
· Visningar
4 012
Senast: Sipuli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp