Någon tofuexpert?

supersara

Trådstartare
I kväll ska jag och några tjejer a fixa en liten enklare middag till ett halvstort tjejgäng (14 st).
Tanken är att ha en kall buffé och det är under hyfsad kontroll ;)
Men nu är det ju som det alltid är, några med specialkost och allergier. Varav en är en glutenintolerant vegan! Självklart tog ju jag på mig att fixa mat till denne ;) och tycker själv att jag har varit rätt duktig :D

Men nu till mitt bekymmer. Just nu ligger de naturella tofun jag har köpt i marinad. Då kommer den stora frågan. Ska tofun tillagas så att den blir fastare i konsistensen? Hur i sådana fall, ugn? Eller kan den serveras rå? Den ska ligga på en bädd av ruccola och ligga varvad med bifftomat (ska ju vara kall).

Ska även göra en quinoasallad med vitlöksfrästa champinjoner, soltorkade tomater, oliver samt cocktailtomater som serveras ihop med en vegantzatziki!
Det bör väl räcka? Kommer ju finnas en hel del exotisk frukt samt glutenfria kex och bröd (samt efterrätt).

Mvh Sara
 
Tillagas som kyckling, så antingen i ugn eller i stekpanna. Jag föredrar det sistnämnda de gånger nån har velat ha tofu serverat istället för kött av något slag.

Sen hur det smakar är jag inte rätt person att svara på, för dylikt äter jag inte men de som gillar tofu har i af inte klagat.
 
I kväll ska jag och några tjejer a fixa en liten enklare middag till ett halvstort tjejgäng (14 st).
Tanken är att ha en kall buffé och det är under hyfsad kontroll ;)
Men nu är det ju som det alltid är, några med specialkost och allergier. Varav en är en glutenintolerant vegan! Självklart tog ju jag på mig att fixa mat till denne ;) och tycker själv att jag har varit rätt duktig :D

Men nu till mitt bekymmer. Just nu ligger de naturella tofun jag har köpt i marinad. Då kommer den stora frågan. Ska tofun tillagas så att den blir fastare i konsistensen? Hur i sådana fall, ugn? Eller kan den serveras rå? Den ska ligga på en bädd av ruccola och ligga varvad med bifftomat (ska ju vara kall).

Ska även göra en quinoasallad med vitlöksfrästa champinjoner, soltorkade tomater, oliver samt cocktailtomater som serveras ihop med en vegantzatziki!
Det bör väl räcka? Kommer ju finnas en hel del exotisk frukt samt glutenfria kex och bröd (samt efterrätt).

Mvh Sara

Jag är ingen hejare på tofu, men de gånger jag använder det(som snabbprotein) tycker jag den blir bäst om man steker den, åtminstone om den inte ska serveras i något såsigt eller en gryta. Om du vill göra det lite skojigare för veganen finns det ju alla möjliga nöt- eller baljväxtbaserade grejor att göra.
 
Nöt och baljväxtgrejer! Smart, ska komma ihåg det :) Nu hinner (läs orkar) jag inte ändra om ;)

Btw ordet "baljväxtlaboratorium" är jättebra o man leker hänga gubbe ;)
 
Nöt och baljväxtgrejer! Smart, ska komma ihåg det :) Nu hinner (läs orkar) jag inte ändra om ;)

Btw ordet "baljväxtlaboratorium" är jättebra o man leker hänga gubbe ;)

Det blir säkert jättebra! Det är ju inte nödvändigt att ta i så man spricker när meningen med det hela är att ha trevligt.:)
 
Kan inflika att tofun går utmärkt att äta "rå", dvs kall. Konsistensen ändras inte när den tillagas (om du inte steker den knaprig förstås) utan man värmer den mest.
 
Hmm, säger du det. Den ska ju serveras kall. Så då tycker du att det är onödigt att steka? Jag trodde att den blev fastare och kanske inte faller isär så lätt.
 
Hmm, säger du det. Den ska ju serveras kall. Så då tycker du att det är onödigt att steka? Jag trodde att den blev fastare och kanske inte faller isär så lätt.
Jag brukar steka den knaprig, men jag är verkligen ingen tofukonnässör. Tofu är för mig vad färdiga köttbullar eller fiskpinnar är för en del köttätare, ett helfabrikat att ta till för att få protein i en måltid när tid och fantasi inte finns.
 
Hahaha :D Är tofu så trist, har ju aldrig smakat det själv... Hoppas att marinaden är ok iaf, men den sket sig lite då jag upptäckte att soja innehåller gluten :(
Jag får väl helt enkelt steka en bit och se vad jag tycker bäst om!
 
Hahaha :D Är tofu så trist, har ju aldrig smakat det själv... Hoppas att marinaden är ok iaf, men den sket sig lite då jag upptäckte att soja innehåller gluten :(
Jag får väl helt enkelt steka en bit och se vad jag tycker bäst om!
Hm, glutengrejen har jag noll koll på. Har du en burk kikärtor i skafferiet kan du göra en hoummus-liknande röra som nödlösning, kanske? Med en fin olivolja, bra med citron och sådär kan det bli toppengott! Och rosta lite nötter att strö på salladen?
 
Gjorde hoummus häromdagen och glufsade i mig allt själv :D så kikärtorna är slut...

Eftersom jag gör en quinoasallad också så blir det nog ok, även om tofun inte blir en hit ;)
 
Nej tofu är inte alls trist! Det är dessutom en mat-tradition med över tusen år på nacken (köttbullar schmöttbullar).

Det finns många olika sorter och fabrikat och alla är inte lika goda. De flesta blir goda marinerade, varma och med lite stekyta men det finns de som är så goda att jag äter den kall och omarinerad.

Smaka och se vad du tycker. Är den inte god kall så lär den ändå bli god stekt.
 
Gud så spännande med så mycket olika åsikter om tofu! Jag tjuvsmakade lite nyss och tyckte den var helt ok som rå, men jag ska även testa att steka för att se hur den blir då!
:)
 
Hahaha :D Är tofu så trist, har ju aldrig smakat det själv... Hoppas att marinaden är ok iaf, men den sket sig lite då jag upptäckte att soja innehåller gluten :(
Jag får väl helt enkelt steka en bit och se vad jag tycker bäst om!

Om du måste tänka om marinaden, kanske sesamolja (och rejält med salt) kan vara ett alternativ till sojabas i marinaden? Gott! :d
 
Nej tofu är inte alls trist! Det är dessutom en mat-tradition med över tusen år på nacken (köttbullar schmöttbullar).

Det finns många olika sorter och fabrikat och alla är inte lika goda. De flesta blir goda marinerade, varma och med lite stekyta men det finns de som är så goda att jag äter den kall och omarinerad.

Smaka och se vad du tycker. Är den inte god kall så lär den ändå bli god stekt.

Haha, kommer ihåg första gången jag såg den koreanska traditionen att käka en stor bit tofu när man kommer ut från fängelset - jag trodde det var ytterligare ett straff! :rofl:

Jag hade bara smakat en sorts tofu, och den hade en bitter, typ metallisk eftersmak som jag måste dölja med massor av kryddor! Insåg senare att inte all tofu smakar så. :laugh:
 
Men shit!!!! Det blev supergott :D
Sesamolja och salt! Supersmart ju! Det tipset ska jag absolut lägga på minnet!

Jag gjorde en marinad av rapsolja, mangochutney, sambal oelek, vitlök, ingefära och salt! Blev smaskens (fast hade gärna haft den där sojan...)
Jag tyckte att det var lika gott med stekyta som rå. Fast jag kommer nog steka dem, då ser det ut som jag lagt ner lite mer jobb på det ;)
 
Men shit!!!! Det blev supergott :D
Sesamolja och salt! Supersmart ju! Det tipset ska jag absolut lägga på minnet!

Jag gjorde en marinad av rapsolja, mangochutney, sambal oelek, vitlök, ingefära och salt! Blev smaskens (fast hade gärna haft den där sojan...)
Jag tyckte att det var lika gott med stekyta som rå. Fast jag kommer nog steka dem, då ser det ut som jag lagt ner lite mer jobb på det ;)

Dum tråd. :mad:
Jag blev hungrig! :rage:
 
Jag med!:mad: Det blir jag alltid av mattrådar:D

Det är nog en naturlag. :D

Jag har nyss ätit och vet inte ens om jag gillar tofu men jag känner att det vore gott att hitta något att tugga på till kaffet jag tänkte ta nu.:d

fast jag vill nästan jämnt ha något gott att småäta på så jag borde väl inte skylla på tråden

@supersara Det låter gott, tror det blir uppskattat! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp