Något som får en att somna

Lyan

Trådstartare
Jag har jättesvårt att somna och efter flera sömnlösa nätter med en massa ångest så börjar jag bli lite desperat. Jag tar varje kväll seroquel, propavan, magnesium och melatonin och i mina bra perioder somnar jag av det även om det tar någon timme men som nu så funkar det inte alls. Stesolid, stilnoct och imovane funkar om jag tar typ en näve men det är ju inte särskilt bra (och detta även utan tolerans). De har funkat tidigare men nu käkar jag lamictal som tar bort deras verkan i normala doser. Att öka melatoninet funkar inte heller när jag har en dålig period, jag blir toktrött i kroppen men det påverkar inte huvudet vilket resulterar i vidriga sömnparalyser som gör att jag får ännu mer ångest över att gå och lägga mig.

Finns det någon annan sömnmedicin? Får jag bara "däcka" utan att hinna känna ångest några kvällar så brukar det värsta släppa och jag får lättare att somna igen (till nästa skitperiod -.-). Tidigare har jag tagit stilnoct eller stesolid men det funkar som sagt inte längre i normala doser.
 
Jag tycker fysisk aktivitet är det bästa. En långpromenad, gym eller vad som passar dig. Jag har i perioder svårt som attan att sova och det effektivaste sättet för mig att komma till ro är att i ett lagom tempo trötta ut kroppen.
 
Lugn, kort promenad och att "byta luft". Att bara gå ut och andas frisk luft eller öppna fönstret utgör en bra grund.

Medveten andning och att stöta bort tankar, jag brukar "sätta igång en film" i hjärnan för att hålla den sysselsatt med något rogivande men tråkigt. Ofta blir det att öppna en dörr, gå rakt fram genom ett rum och öppna nästa dörr, gå rakt fram genom ett rum och öppna nästa dörr, gå rakt fram genom... Den loopas liksom. Perfekt att somna till. :)
 
Jag lyssnar på ljudböcker, ingen spännande på kvällen :)

En lagom intressant ljudbok är bättre än sömntabletter för mig, jag måste ha något som bryter mitt tankemönster på kvällen. Det fungerar nästan ännu bättre när man vaknar mitt i natten, med ljudbok tar det i snitt kanske tio minuter att somna om (jag får alltid spola tillbaka) men utan tar det oftast många timmar.
Min hjärna saknar en off-knapp känns det som ibland.
 
Du kanske har testat redan en om inte: Det finns en hel hög med olika appar som man lyssnar på så hjärnan får något att fokusera på, typ som guidade meditationer men som ska få en att somna. Finns gratis och kan inte skada att testa om du inte redan gjort det i alla fall?
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Vad för typ av seroquel tar du? Snabbverkande quitapin 2 st 25mg är effektivt på mig... Blir en "naturlig" trötthet som inte sitter kvar hela dagen efter. Brukar knockas inom 20 min.

Något som kan söva mig även om jag är pigg som en mört är: ljudbok... :)
 
Följer du de råd som brukar rekommenderas i första hand?

- avstå från alkohol
-motionera regelbundet men inte direkt före sänggåendet
- gå upp samma tid varje dag
- inga skärmar i sängen
 
Det jag undrar över är om det finns någon sömntablett förutom de jag har räknat upp. Tyvärr funkar inget av det ni har föreslagit när jag har en så här dålig period (men tack för förslagen). Det enda som hjälper är att få "däcka" iallafall 1-2kvällar för annars blir ångesten värre och värre för varje natt och som nu har jag ångest direkt jag vaknar och hela dagen bara för att jag fasar inför kvällen. När kvällarna funkar brukar jag ligga och lösa sudoku tills jag blir trött och sedan sätta på en speciell spellista med musik och då brukar jag somna inom någon timme. Snabbverkande seroquel har jag inte provat men vet inte om det funkar att prova eftersom jag inte har seroquel för att somna, att jag blir trött av den är bara en bra biverkning.
 
jag fick den i första hand mot sömnen men även mot medelsvår depressiv episod... men vet att många har haft den som vid behov, jag åt den dagligen en period
 
jag fick den i första hand mot sömnen men även mot medelsvår depressiv episod... men vet att många har haft den som vid behov, jag åt den dagligen en period

Oki. Får ta upp det med min läkare när jag träffar henne nästa gång. Såg dock att viktökning stod på första plats i biverkningslistan och jag kommer att få superpanik om jag går upp mer i vikt
 
Jag äter Zopiklon, men det är väl i princip samma som Imovane. Dock har jag testat Stilnoct tidigare och blev inte ens trött. Jag har gjort en del avslappningsövningar väl när jag ligger i sängen dvs. jag börjar att spänna musklerna i fötterna i tre sekunder och sedan slappnar av i 10 sekunder för att sedan gå igenom hela kroppen. Gav ganska bra effekt...
 
Jag har testat massor av sömnmediciner och det enda som faktiskt har hjälpt mig är ett naturmedel som heter Sleep Well+. Nu vet jag inte alls om det går ihop med dina övriga mediciner men om det gör det så är det helt klart värt att testa. Man får köpa första månadsförbrukningen för 69 kr så det är inte så dyrt att prova heller. Det är en prenumeration men man är fri att avsluta prenumerationen när som helst och är du inte nöjd kan du avsluta inom 14 dagar och då får du inga fler tabletter och behöver inte betala något mer.

Lider verkligen med dig :( Att inte få sova är det värsta som finns.
 
Jag säger det med en gång - jag har sällan sömnproblem och har jag det så finns det en konkret orsak. Men du får några tips till här ändå: Vetepåse som man micrar eller en värmeflaska att lägga där man har lite ont, eller om man är kall om fötterna. Ett bad eller en lång dusch och smörj in dig efteråt. Avslappnande beröring är bra och är man ensam kan det ändå vara skönt att till ex massera tinningarna en liten stund och stryka armarna från axeln och ut i fingertopparna. Men ska du följa precis alla våra goda råd blir du nog tokig... En eller ett par saker i taget blir nog bra. Och om de första råden funkar kan du ju glömma resten.
 
zolpidem tar jag när jag är i verkligt behov, den har klubbat mig även i perioder när jag varit i extrem psykisk ohälsa och stress. Atarax när jag inte kan somna pga oro/klåda/myrkrypningar.

VAD är det som gör att du inte somnar? Det viktiga är att jobba från den änden, men det kanske du redan gör.
Samma rutin varje kväll kan hjälpa, att ha en liten kvällsritual som man alltid följer (typ ett avsnitt av någon serie, dricka kamomillthe, borsta tänderna, läsa 10 sidor i en bok, släcka).

Jag har haft svåra sömnproblem i många år, pga ångest och depression, som varit nära att få in mig i väggen flera gånger. Att jobba/plugga/leva ett aktivt liv med 2 timmar sömn i kroppen är inte bra när det handlar om månader i sträck... Det som fick mig att få ordning på min sömn var när jag träffade min pojkvän. Första två månaderna somnade jag någon timma efter vi hade lagt oss vid 23 med hjälp av typ podcast, vaknade två timmar senare och låg sen och skruvade på mig tills klockan var 6-7 då jag fick sova en timme till. Min kropp var så inställd på att vara uppe i varv på natten att det tog lång tid att bryta. Genom att inte gå tillbaks till min gamla rutin att ge vika för sömnproblemen och stanna uppe tills jag var så trött att ögonen gick ihop vid 4-5 så lärde sig min kropp och hjärna långsamt att skapa en ny vana. Nu sover jag relativt bra, jag somnar alltid efter honom men går och lägger mig samtidigt och numera får jag oftast sova hela natten. Fattar inte hur jag fixade att leva utan sömn förut i princip, nu är jag helt trasig efter en dålig natt. Hoppas du blir av med dina sömnproblem!
 
Ska kolla upp Sleepwell. Har provat naturläkemedel tidigare men det är många år sedan så ska kanske prova att gå igenom de som finns igen. Stilnoct (zolpidem) har funkat tidigare men nu när jag äter lamictal så krävs det minst 3tabletter för att få effekt och det känns inte så sunt.
Jag har haft en ganska lång period där nätterna har funkat så därför känns det förjävligt att jag inte kan sova igen. Har ångest nästan dygnet runt nu och att inte kunna sova gör allt skitmycket värre. Har i princip gett upp på livet så därför känns det ännu värre att allt har blivit så mycket värre för nu kan jag inte stänga av längre. Tror det var dels därför sömnen funkade (förutom då att tabletterna funkade tills jag började med lamictal) för jag kunde typ nollställa mig och inte bry mig om något. Nu är allt kaos igen :-(
 
Jag fick Imovane av företagsläkaren häromveckan, efter att ha träffat en beteendevetare där och förklarat att jag klarar faktiskt inte av att bara sova max tio timmar per natt på en vecka. Och jag sover. Det kan ta lite tid innan jag somnar, och jag kan vakna och vara kissnödig och behöva gå upp, men jag somnar om om jag har tagit en sådan rackare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 807
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag har sen 20 år tillbaks dragits med svåra sömnbesvär. Jag har en whiplash och finromyalgi som båda ger värk. Det medicineras jag bara...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 369
Kropp & Själ Har sen drygt tre år tillbaka jätteproblem med sömnen. Tar flera timmar att somna trots att jag känner mig helt slut, sen sover jag en...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 750
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Anonymt nick, även om det inte är så himla jobbigt att prata med vänner om, så vill jag ändå inte att det ska kunna härledas vem jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 570
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp